Kannattaako hankkia oma metsäpalsta polttopuita varten?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pohjavesien
Väität siis männyn "tekevän" vettä tyhjästä. Mänty pärjää kuivillakin alueilla, mutta se johtuu lähinnä siitä syvälle menevästä paalujuuresta ja lehtien (neulasten) vahakerroksesta, jolla se säätelee veden haihtumista.
Kyllä se niin menee ja näkeehän sen itsekin. Jostakin olen lukenut just havupuiden ominaisuutena sen. Koivusta taas vois ottaa talteen mahtaa keväällä - varsinkin niistä puista jotka aikoo kaataa. Tanskalainen maajussi vasta näytti miten se tapahtuu. Oon kyllä maistanut mut en olis arvannut et muurahaiset tykkää kans siitä. Se tikku piti vuolla tietyllä tavalla...
 
vierailija
Nyt on taas unohtanut ihmiset tarkistaa sen ajan ettei käytä huippujen aikana virtaa kun noin on korkealla vieläkin
Siis se ohjelma spotlight / sähkösokki kertoi tosi hyvin sen koko jutun, ja ainoa konsti on saada hinta aleneminen, on just kuluttaa sähköä vain halpoja aikoina. Se on se konsti jolla nyt onnistutaan jos halutaan. Jos kaikki tekis...🎄
 
Pohjavesien

Kyllä se niin menee ja näkeehän sen itsekin. Jostakin olen lukenut just havupuiden ominaisuutena sen. Koivusta taas vois ottaa talteen mahtaa keväällä - varsinkin niistä puista jotka aikoo kaataa. Tanskalainen maajussi vasta näytti miten se tapahtuu. Oon kyllä maistanut mut en olis arvannut et muurahaiset tykkää kans siitä. Se tikku piti vuolla tietyllä tavalla...
Mikään puu ei tee mitään tyjästä. Havupuut ottavat vettä koko vuorokauden ajan, mutta pitemmillä kuivilla ja kuumilla jaksoilla niiden neulasissa olevat haihduntaraot menevät kiinni. Viileän yön aikana raot aukeavat ja kasvi päästää liian veden haihtumaan/tippumaan kasteena maahan.
Kasvien vedenotto perustuu osmoosi-ilmiöön, eikä sitä voi säädellä muulla kuin joko veden määrällä (alaspäin) tai sitten veden suolapitoisuutta lisäämällä. (myös alaspäin) Veden sulapitoisuutta laskemalla kasvin saa ottamaan vettä enemmän ja juuri tästä johtuu, että liika vesi tappaa kasvin (joka ei ole vedessä kasvamaan tarkoitettu) yhtä varmasti kuin liian suuri suolapitoisuuskin.
Maapllolla ja ilmakehässä kiertävän veden määrä on vakio. Ajattele nyt itsekin, mitä tapahtuisi, jos koko havupuumetsien alue syöttäisi koko ajan vettä ihan tyhästä. Täällähän olisi hukuttu jo ajat sitten.
Olenhan tuota mahlaa aikoinani itsekin juoksutellut ja jokusen kerran siitä siirappiakin tehnyt, mutta eipä tuokaan nykyisillä energian hinnoilla kaksista pisnestä ole.
Parempi vain pistää koivut klapeiksi kun ruveta moisiin temppuihin.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä