Kani sais nähdä lajitovereita..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ottaako vaiko ei?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ottaako vaiko ei?!

Vieras
Huomenna lähetään enon luo, jossa on paljon kaneja, jotka on isossa häkissä ulkona ja seinässä on aukko, josta ne pääsee lämmittelemään navettaan. Mietin, että pitäiskö lähteä kania käyttämään siellä? Sen veisin sinne navettaan, jonne toisetkii kanit pääsee, mut aluks se olis kuljetusboxissa, että ne sais haistella. Ei oo tarkotuksena päästää irti isoon laumaan, vaan jos yks tai 2 kania sais aidattua johonkin tilaan ja sitte ton laittais niitten kanssa vähäks aikaa. Sinne sitä ei voi kokonaan jättää, koska se kuolis ikävään.
Ne kanit siellä on arkoja, ns. villikaneja.

Mutta: Miten kani kestää automatkan, kun ei oo hirveesti ollut? Ja miten se viihtyy kokopäivän kuljetusboxissa? Ja kun siellä on 7-kuinen sakemannipentu, niin se varmaan vahtis sitä kokoajan. :O

Toisaalta haluaisin, että se vois nähä toisia kaneja, kun itellä suunnitelmissa ostaa jossain vaiheessa toinenkii kani..

Mä ottaisin ennemmin toisen kanin kotiin, en lähtisi riussuttamaan pupusta autolla hetkeksi toisten seuraan (ja ottamaan riskiä lisääntymisestä- joko oman tai toisten, jos kerran ovat puolivillejä, niin mistä sitä sukupuoltakaan varmaksi tietää...? )

Se oli alunperin tarkoituksenakin, että toi mun uros sais jonkun siellä olevan tytön kanssa poikasia, mutta kun en mä niistä sais nauttia, niin ei ehkä sitten.

Mut ku asun solussa, niin ei tänne mahu toista häkkiä. Paitsi, jos ne laittais tohon isoon häkkiin, mut entä jos ne riitaantuis? Mut miten vanha sen toisen kanin pitäs olla, että voi laittaa toisen kanin kanssa, ettei toi liiskaa sitä, muttei heti poikasiakaan syntyis..?

Jos siis otankii enon luota aran (tyttö)kanin..

Tyttökani on äärimmäisen varhain (kuin kissatkin) sikiämiskykyisiä.
Ja kun sillä on poikaset, se on sikiämiskykyinen likipitäen heti synnytyksen jälkeen uudelleen.
Sitten se kantaa keskenkasvuiset poikaset pesästä pois synnyttääkseen uudet.....

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26388746:
Tyttökani on äärimmäisen varhain (kuin kissatkin) sikiämiskykyisiä.
Ja kun sillä on poikaset, se on sikiämiskykyinen likipitäen heti synnytyksen jälkeen uudelleen.
Sitten se kantaa keskenkasvuiset poikaset pesästä pois synnyttääkseen uudet.....

No niimpä tietty. Toisaalta olis kiva saada kanille poikasia, mutta en mä niitä osais ruokkia, jos emo vaikka hylkäis ne. Tai pystyis lopettamaan vammasta poikasta.. Liian riskaa peliä muutenkii. Porukat sitä mieltä, että ota tyttökani ja hanki niillä poikaset..

Onko 2-vuotiaan kanin kastroinnissa iso riski, että se menehtyy siihen?? :O
Toki jokaisessa leikkauksessa ja nukutuksessa on riskit, mut onko se suurempi riski 2-vuotiaalla kun nuoremmalla? En haluis menettää kolmatta eläintä tänä vuonna.

Mä suosittelen, että jätät ne poikashommat kasvattajille joilla on tietoa, taitoa ja tilaa, ja jotka pyrkivät jalostamaan mahdollisimman terveitä ja hyväluontoisia kaneja :) Minne sä edes laittaisit ne kaikki poikaset mitä tulee, jos sulla ei ole tilaa nytkään edes toiselle kanille?

Itse uskaltaisin viedä vielä 2-vuotiaan kanin leikattavaksi. Vanhalle kanille tuossa on aina riskinsä, mutta 2-vuotias ei vielä ole vanha. Suosittelen ehdottomasti että leikkautat kanin jos aiot ottaa sille lajitoverin, muuten ne lakaa lisääntyä ihan holtittomasti! Jos otat toisen kanin, sun pitää varautua siihen että ne eivät tulekaan toimeen, ja sulla on oltava kaksi häkkiä. Voihan ne olla vähän pienempiä, jos kanit saa olla lähes aina vapaana.

[QUOTE="vieras";26388964]Mä suosittelen, että jätät ne poikashommat kasvattajille joilla on tietoa, taitoa ja tilaa, ja jotka pyrkivät jalostamaan mahdollisimman terveitä ja hyväluontoisia kaneja :) Minne sä edes laittaisit ne kaikki poikaset mitä tulee, jos sulla ei ole tilaa nytkään edes toiselle kanille?

Itse uskaltaisin viedä vielä 2-vuotiaan kanin leikattavaksi. Vanhalle kanille tuossa on aina riskinsä, mutta 2-vuotias ei vielä ole vanha. Suosittelen ehdottomasti että leikkautat kanin jos aiot ottaa sille lajitoverin, muuten ne lakaa lisääntyä ihan holtittomasti! Jos otat toisen kanin, sun pitää varautua siihen että ne eivät tulekaan toimeen, ja sulla on oltava kaksi häkkiä. Voihan ne olla vähän pienempiä, jos kanit saa olla lähes aina vapaana.[/QUOTE]

Niin meinasinkin jättää. Haluuan itekii joskus tulevaisuudessa kasvattaa kaneja, mut ei nyt, kun asun yhes huoneessa.
Paitsi mä haluisin tolla kanilla nimenomaan toisen kanin kanssa poikasia. Ultrahuippu kani, vaikkei se olekaan syy niitä hankkia. :)
Enkä kyllä meinannu kauaa tässä asua.