KANERVIA parvekelaatikkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras kukkien ihmeellisessä maailmassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras kukkien ihmeellisessä maailmassa

Vieras
Olen aloittelija kukka-asioissa ja minulla ei ole mitään käsitystä kanervan istutuksesta.

Pitääkö juuripaakku ottaa pois suojaruukusta ja istuttaa kukka multaan?
Voiko kanervat laittaa parvekelaatikkoon suojaruukuissaan?
Kastellaanko kanervia, jos niin miten usein?
Mitä kanervia kannattaa ostaa, mitkä kestävät parhaiten avonaisella parvekkeella?

Muitakin vinkkejä ja kikkoja liittyen parvekekanerviin otetaan vastaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huuru:
Helpointa on laittaa ne ruukuissaan. Kastelu pakkasiin asti. Punaset callunat tuntuvat säilyvän parhaiten.

Laitatko jotain purkkien ympärille vai laitatko ruukut ihan vain yksistään parvekelaatikkoon?

Olen laittanut ihan yksistään. Eivät ne ruukut sieltä näy ja kanervatkin pysyvät pystyssä, kun on tarpeeksi monta. Meidän laatikoihin menee 4 kanervaa, jos ei muuta laita. Kolmellakin pärjää, jos ovat isoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Jos ei sitä multaa pistä ympärille, niin pitää kastella siis useammin. Ja voivat vaikka mennä kumoon kovalla tuulella.

Niin, kuivavat nopeammin pelissä ruukuissa, mutta minä ainakin olen jo lopettanut kanervien kastelun nyt, kun pakkasta on lähes koko ajan. Eli enää sillä ei taida olla kastelunkaan kannalta merkitystä.

Mä suosittelen ostamaan callunoita.Ovat paljon kestävempiä kuin kanervat ja callunoita saa monen värisinä.Itse laitoin parveke laatikkoon callunoita jossa kolmea eri väriä ja ympärille laitoin jäkälää.

Alkuperäinen kirjoittaja huuru:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Jos ei sitä multaa pistä ympärille, niin pitää kastella siis useammin. Ja voivat vaikka mennä kumoon kovalla tuulella.

Niin, kuivavat nopeammin pelissä ruukuissa, mutta minä ainakin olen jo lopettanut kanervien kastelun nyt, kun pakkasta on lähes koko ajan. Eli enää sillä ei taida olla kastelunkaan kannalta merkitystä.

Joo, pakkaset tulevat ihan kohta. Mulla on niin isoja ruukkuja, että niihin on pakko laittaa fyllinkiä :)

Callunat kestää, tavallinen kanerva ei.
Ja kannattaa ostaa mieluummin vielä ihan kukkakaupasta tai puutarhalta, ei halpiksia ne ei ole laadukkaita. Päivällä voi kastaa jos on plussaa.

EI kanervia purkeissaan multiin! Purkit irti ihan ehdottomasti, eihän niillä kanervaraukoilla ole yhtään tilaa niissä, pelkkää yhteen pakkautunutta juurimöykkyä! Ja tämä on siis puutarhurin ehdoton ohje.

Vielä kannattaa kastella. Jos päästää plusasteilla rutikuivaksi, se on niiden kanervien menoa se. Eivät kestä kuivuutta todellakaan, vaan rapistavat kukat ja nuput ja kaikki pois. Lannoittaakin voi vielä jos haluaa. Sitten kun todella alkaa pakastaa, lopetetaan kastelu.

Jep, mäkin sanoisin että callunat kestävämpiä kuin ns. tavallinen kanerva. Callunan toinen nimityskin kestokanerva. Ja tosiaan, laadukkaasta paikasta kannattaa ostaa. Jos ne on kaupassa vähän niin ja näin hoidettuja, tyyliin päästetty kuivumaan tms. niin niistä et saa muuta kuin varistavia rumiluksia.

Yhteistyössä