Kananmunaa 5kk- vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Carmen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Carmen

Aktiivinen jäsen
26.06.2007
1 127
0
36
Nyt tarvitaan apuja.. Äitiyspakkauksen mukana tulleessa Sosiaali- ja terveysministeriön ruokaoppaassa kehuttiin, kuinka munasta ja perunasta saa maittavan aterian kiinteitä aloittavalle vauvalle. Sen sijaan eräässä vauvakirjassa (Vauva - omistajan opas [leikkimielinen opas uusille vanhemmille, mutta siis ihan asiakirja B) ]) sanottiin, että munanvalkuainen on yksi vältettävistä ruoka-aineista, koska se saattaa olla liian raskasta sulatettavaksi vauvalle.

Miten siis on: suositellaanko munaa vauvalle? Oletteko itse antaneet missä iässä ensimmäisen kerran? Kananmunahan on yksi aika tyypillisistä allergiaa aiheuttavista ruoka-aineista joten kannattaisiko kokeilla vasta myöhemmin?

Tiedän, että munanvalkuainen on todella puhdasta proteiinia ja voi tosiaan "vahvempana protskuna" olla elimistölle raskas pilkottava, mutta ainakin keltuainen on niin hyvää tavaraa, että mieluusti antaisin vauvallekin!

Mä en antais ekojen kiinteiden joukossa vielä. Kannattaa myös testata varovasti se eka kerta, jos lapsella on allergiaa tai vaikka ei oliskaan. Voi tulla pienestä määrästä paha reaktio. Omalla pojalla ei muna-allergiaa o, mut kauan sitä epäiltiin... Oli sit Zyrtec-tipat varuilta valmiina allergialääkärin kehotuksesta, mut ei onneks o tarvittu.

Itse annoin kananmunaa 5½kk iässä ekan kerran, varovasti tietenkin aloittelin, koska kananmuna on aika allergisoivaa, mutta nykysuositusten mukaan mitään ruoka-aineita ei tarvitse sen takia vältellä, että voi olla allergisoiva, jos on allerginen, niin sitten on, sillä ei ole mitään merkitystä, että onko kyseistä ruoka-ainetta tarjottu ensimmäisen kerran 5kk iässä, vaiko 2-vuotiaana.

Ensimmäisten kiinteiden joukossa en kyl antais kananmunaa kuitenkaan, mutta meillä kun aloitettiin kiinteät jo 3kk iässä, niin oltiin jo otettu tuohon 5½kk mennessä ruokavalioon mukaan lihat ja puurot, niin tuo kananmuna oli sit hyvä ottaa siihen saumaan.

6kk neuvolassa kysyttiin, että mitä kaikkea poika jo syö, ja neuvolantätikin sanoi, että kananmunaa voi alkaa antamaan 5-6kk iässä, ja kyllä minä luotettavampana tiedonlähteenä pitäisin tuota äp:n mukana tullutta opusta, mitä jotain leikkimielistä opusta, missä tieto voi olla vanhentunutta.

ettei munaa ennen yhden vuoden ikää missään muodossa. ja uskon häntä kyllä varsin hyvin. meillä ei ole muna allergiaa todettu koska ei sita saa mistään.

millä perustelet sen et muna on vauvalle tarpeellista ravintoa?? sehän on vain turhia kaloreita, ei mitään tärkeitä mitä ei sais lihasta, kalasta ja kanasta sekä kasviksista

Alkuperäinen kirjoittaja viivi-maria08:
millä perustelet sen et muna on vauvalle tarpeellista ravintoa?? sehän on vain turhia kaloreita, ei mitään tärkeitä mitä ei sais lihasta, kalasta ja kanasta sekä kasviksista

En minä mitään ole "perustelemassa": jos olisit lukenut alkuperäisen viestini niin siinä kerroin äitityspakkauksessa tulleessa Sosiaali- ja terveysministeriön ruokaoppaassa suositellun kananmunaa. Tarkalleen siellä sanotaan, että perunasta ja kananmunasta saat lapselle helpon ja maukkaan aterian.

Alkuperäinen kirjoittaja viivi-maria08:
ettei munaa ennen yhden vuoden ikää missään muodossa. ja uskon häntä kyllä varsin hyvin. meillä ei ole muna allergiaa todettu koska ei sita saa mistään.

Onko teillä todettu muita allergioita?

Kananmunaa saa antaa samalla tavalla kuin lihaa ja kalaa 5kk iästä lähtien!
Kannattaa kuitenkin aloittaa kalan ja kananmunan anto pienillä määrillä.Saattavat aiheuttaa yliherkkyyttä ja varsinkin,jos vanhemmilla tai suvussa allergiaa kyseisiin tuotteisiin!
Perunan sekaan voi muussata keitettyä kananmunaa,niin saa kivan ja helpon aterian ilman lihaa vauvalle:)

Yhteistyössä