Kamala tilanne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Joo-o eli meillä tällainen tilanne...

Tämä on pitkä tarina, mutta pähkinänkuoressa, mieheni on alkoholisoitunut pikkuhiljaa. Ollut välillä juomatta kun asiasta on puhuttu. Juuri viimeksi 2 viikkoa sitten uhkasin lähteä ja sen jälkeen mies oli viikon juomatta, mutta nyt se on alkanut taas pikkuhiljaa.

Ongelmana on se, että meillä on pian 11kk ikäinen lapsi, joka on ollut isänsä kanssa kotona viimeiset 7kk kun minä olen käynyt töissä. Mies jäi heti lapsen syntymän jälkeen työttömäksi, sen takia teimme tällaisen järjestelyn. Aluksi kaikki meni hyvin, mutta nyt mies on alkanut olemaan hieman humalassa iltaisin kun tulen iltavuorosta kotiin. Puhe ei sammalla, mutta käyttäytyy oudosti ja silmät seisovat päässä. Tästä on puhuttu myös hänen vanhempiensa voimin, mutta se ei vaan lopu. Väittää ettei ole juonut tai valehtelee määrän, mutta huomaan kyllä kun on nauttinut.

Nyt mies on saanut töitä ja lapsi on yksityisessä päivähoidossa. Muuten kaikki jees, mutta lapsi on isänsä kanssa kotona illat kun teen iltavuoroja tai viikonloppuisin iltavuoroja ja silloin mies saattaa juoda/juo. Päivällä ei vielä ole alkanut juopottelemaan. Jos hänelle sanoo kännissä jotain, hermostuu. Huutaa, rikkoo tavaroita, heittelee huonekaluja, vetää röökiä sisällä ja haukkuu minut ihan pystyyn. Lapsi nukkuu aina tällöin. Jos lapsi herää, isä menee hänet väkisin ottamaan syliin kännissä ja lapsi herää vielä pahemmin ja pelästyy. Tätä on sattunut ihan 2 kertaa, mutta kuitenkin. Muuten lapsi ainakin oletettavasti nukkuu, kun mies riehuu.
No, nyt olen oppinut sen verran etten ala valittamaan kun mies on kännissä..

Moni tässä kohtaa varmasti ihmettelee, miksi olen vielä täällä lapsen kanssa. No. Kun tämä alkoholisoituminen alkoi työttömyydestä, niin halusin välttämättä odottaa siihen, että mies saa töitä ja ajattelin asioiden parantuvan. Mutta ei. Pahemmaksi ovat menneet.
Nyt uutena juttuna (olen tutkinut miehen puhelinta ja TIEDÄN ETTÄ SE ON VÄÄRIN) olen löytänyt hänen puhelimestaan tekstiviestejä, jossa hän pyytää erinäisiä naisia tänne kylään. Yksi viesti oli tällainen: "Hei säihkysilmä, tulisitko luokseni sunnuntaina? :)" naisen nimi, jolle viesti oli lähetetty, on Svetlana...... Ja eilen kun olin iltavuorossa hän oli lapsen nukkumaanmenon jälkeen lähettänyt jollekin naiselle joka asuu tässä meidän kanssa samassa pihassa, että "kaipaisitko lenkkiseuraa?" Naisella on koira. Mies olisi siis lähtenyt tämän naisen ja koiran kanssa lenkille vauvan nukkuessa?!?

No, nyt olen todella päättänyt lähteä lapsen kanssa täältä. Mutta.
Mies uhkailee että ottaa lapsen minulta, haluaa lapsen siis kokonaan. Hän sanoo, etten pysty todistamaan hänen juomistaan, mutta minua vastaan hänellä on todiste, jolla saa lapsen itselleen: 3 vuotta sitten otin alkoholin kanssa 13 rauhoittavaa ja mies vei minut päivystykseen, jossa join lääkehiiltä. Tämä on tietenkin jäänyt kaikkiin potilaspapereihini ja mieheni uskoo, että saa tällä varjolla lapsen itselleen. Tämän tempauksen seurauksena jouduin lapseni kanssa ns seurantaan huume- ja alkoholipoliklinikalle, jossa kaikki on todettu olevan hyvin. Mitään latensuojeluasiakkuutta tms ei ole. Minulla on vakituinen työpaikka ja vakituiset tulot ja lapseni olen hoitanut hyvin.
Olen valmis taistelemaan lapsestani, mutta pelkään, että jos minä sanon mieheni juomisesta ja hän vaikkapa valehtelee, että minä ryyppään (on sanonut että vaikka valehtelee, jos yritän lasta saada), niin voiko lastensuojelu ottaa lapsen meiltä molemmilta pois?

Tämä on se suurin syy, miksi en ole uskaltanut lähteä. Pelkään että mieheni saa lapsen tai edes tapaamisoikeuden lapseen, en uskaltaisi tuossa jamassa luottaa lasta hänelle edes joka toinen viikonloppu, haluaisin valvotut tapaamiset.

Mitä siis teen? Onko jollakin oikeasti antaa todella konkreettista neuvoa tai tietoa siitä, miten toimin? Kämppä on jo haussa ja kun muutamme, täytyy minun saada heti lapselle vuoropäiväkotipaikka.

Minulla ei ole ketään joka voisi lapsen hakea hoidosta klo 18 mennessä kun olen iltavuorossa, joten minun on luotettava lapsi tänäänkin miehen hoitoon.. muuten minulla on onneksi aamuvuoroja.

Auttakaa.

Kyllä ne lastensuojeluihmiset kuuntelevat teitä molempia. On hyvä, että miehen sukulaisetkaan eivät tykkää hänen ryyppäämisestään. Se katsotaan puoltavaksi asiaksi, että saat lapsen itsellesi.

soitapas nyt ensitöikseksesi paikkakuntasi kasvatus-ja perheneuvolaan ja kerro tarinasi ja pyydä APUA. Tai sitten neuvolaan, jossa käytte. Tarvitset nyt konkreettisia neuvoja ja jonkun joka kuuntelee.

otapa ensimmäisenä yhteyttä neuvolaan ja sos.toimen lastenvalvojaan ja kerro tilanne, kerro siis ihan rehellisesti kaikki alusta alkaen: eli tärkeintähän on että olet huolissasi lapsestasi. vuoropäiväkoti tai vastaava voisi olla paras hoitojärjestely jatkon kannalta mutta aloita nyt jokatapauksessa tuolla neuvola/lastenvalvojalla.

Hanki tietoa alkoholismista ja auta itseäsi ymmärtämään mikä tilanne on.
Miehesi ei ole alkoholisti koska juo, vaan hän juo, koska on alkoholisti. Kaikki eivät alkoholisoidu kun juomisen esteet poistuvat, eli tulee työttömyyttä, eläkkeelle jäänti, avioero tms. ne alkoholisoituvat, jotka ovat alkoholisteja.
Yksi iso osa alkoholismia on todellisuuden tajun menetys, koko perheellä. Toisinsanoen miehesi saa sinut uskomaan että voisi viedä lapsen sinulta ja että hänen juomisensa ei näy päällepäin, että sinä olet aivan sairas kun sellaista väität. Kyllä ne sosiaaliviranomaiset näkevät tilanteen, kun kerrot sen juuri sellaisena kuin se on, siihen mitän lisäämättä tai mitään poisjättämättä. Juuri siihen tarvitset sitä tietoa, että pystyt pitämään itsesi rauhallisena etkä välitä alkoholistin syytöksistä ja lähde mukaan peliin. Kaikki alkoholistit käyttäytyvät kuin narsisti, vaikka kaikki narsistit eivät olekkaan alkoholisteja, eli alkoholisti on tosiaan hyvä viemään ihmisiä kuin pässiä narussa. Toisaalta alkoholisteilla on usein isot jutut, mutta käytännössä voimat uhkausten toteuttamiseen puuttuvat, eli mies yrittääkin ehkä vaan pelolla saada sinut olemaan tekemättä muutoksia.
Tärkeää on myös se, että teet miehelle selväksi miksi ero tulee. Voit itse vaikuttaa hänen käyttäytymiseensä paljon. On aivan eri asia kertoa, että olet huolissasi lapsen ja omasta hyvinvoinnistasi ja sen takia et enää jaksa ja voi elää miehen kanssa, ettei kyse ole haluamisesta tai rakastamisesta vaan jaksamisesta ja ehkä siitäkin, että miehen käytös on sellaista, ettet enää voi rakastaa häntä. (Ne noin 5% alkoholisteista, jotka raitistuvat raitistuvat juuri siksi, että tajuavat miksi kaikki menee pieleen, tietävät että perhe lähti juomisen surauksena ja potkut tuli koska työteho on alentunut juomisen seurauksena) Jos taas syyttelet miestä "kun olet tuommoinen saatanan kusipää" niin se lähtee sotaan jos vaan jaksaa. (Eikä sillä ole hajuakaan, että juominen on ongelma muulla tasolla kuin että nipo akka ei tykkää, mutta se ei ymmärrä miten paljon se oikeasti haittaa perheen elämää)
Voimia
:hug:

en ihan väärin muista niin on olemassa (veri?)koe jossa näkyy alkoholinkäyttö pidemmältä ajalta kuin mitä promillet pysyy veressä. voit siis hyvin "todistaa" että miehesi on alkoholiongelmainen mutta sinä et. voit myös käydä lääkärin/psykologin testattavana että oletko masentunut, ja tarjoutua valvonnan piiriin sen suhteen, aloittaa lääkitys jos se nähdään tarpeelliseksi. täysi avoimuus kertoo valtavasti siitä että todellakin teet työtä lapsesi parhaan eteen!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Hanki tietoa alkoholismista ja auta itseäsi ymmärtämään mikä tilanne on.
Miehesi ei ole alkoholisti koska juo, vaan hän juo, koska on alkoholisti. Kaikki eivät alkoholisoidu kun juomisen esteet poistuvat, eli tulee työttömyyttä, eläkkeelle jäänti, avioero tms. ne alkoholisoituvat, jotka ovat alkoholisteja.
Yksi iso osa alkoholismia on todellisuuden tajun menetys, koko perheellä. Toisinsanoen miehesi saa sinut uskomaan että voisi viedä lapsen sinulta ja että hänen juomisensa ei näy päällepäin, että sinä olet aivan sairas kun sellaista väität. Kyllä ne sosiaaliviranomaiset näkevät tilanteen, kun kerrot sen juuri sellaisena kuin se on, siihen mitän lisäämättä tai mitään poisjättämättä. Juuri siihen tarvitset sitä tietoa, että pystyt pitämään itsesi rauhallisena etkä välitä alkoholistin syytöksistä ja lähde mukaan peliin. Kaikki alkoholistit käyttäytyvät kuin narsisti, vaikka kaikki narsistit eivät olekkaan alkoholisteja, eli alkoholisti on tosiaan hyvä viemään ihmisiä kuin pässiä narussa. Toisaalta alkoholisteilla on usein isot jutut, mutta käytännössä voimat uhkausten toteuttamiseen puuttuvat, eli mies yrittääkin ehkä vaan pelolla saada sinut olemaan tekemättä muutoksia.
Tärkeää on myös se, että teet miehelle selväksi miksi ero tulee. Voit itse vaikuttaa hänen käyttäytymiseensä paljon. On aivan eri asia kertoa, että olet huolissasi lapsen ja omasta hyvinvoinnistasi ja sen takia et enää jaksa ja voi elää miehen kanssa, ettei kyse ole haluamisesta tai rakastamisesta vaan jaksamisesta ja ehkä siitäkin, että miehen käytös on sellaista, ettet enää voi rakastaa häntä. (Ne noin 5% alkoholisteista, jotka raitistuvat raitistuvat juuri siksi, että tajuavat miksi kaikki menee pieleen, tietävät että perhe lähti juomisen surauksena ja potkut tuli koska työteho on alentunut juomisen seurauksena) Jos taas syyttelet miestä "kun olet tuommoinen saatanan kusipää" niin se lähtee sotaan jos vaan jaksaa. (Eikä sillä ole hajuakaan, että juominen on ongelma muulla tasolla kuin että nipo akka ei tykkää, mutta se ei ymmärrä miten paljon se oikeasti haittaa perheen elämää)
Voimia
:hug:

Kiitos paljon.
Sitähän se juuri on, että minä olen sairas ja paha eikä hän mielestään tarvitse apua.

Ongelma on vain se, etten uskalla puhua miehelle. Jos tänään vaikka sanon että olen huolissani lapsesta ja juomisesta (niinkuin olen monta kertaa sanonut) ja puhun rauhallisesti, hän alkaa huutaa, hakee kaupasta kaljaa ja tulee tänne riehumaan. Joten minulla pitäisi olla pakopaikka. Ainut sellainen, joka asuu vähänkin lähellä on äitini, mutta sieltä lapsen hoitopaikkaan ja töihin on ihan jumalaton matka ajatellen aamuvuoroja töissäni saati sitten niitä päiviä jolloin minulla ei ole ketään joka hakisi lapsen sovitusti viim. klo 18 hoitoonsa. Itse pääsen töistä vasta n. klo 21. Äidilläni ei ole autoa.

Voiko tuo todellisuuden tajun menetys tarkoittaa juuri noita tekstiviestejä, joilla pyytää naisia tänne kun olen töissä? Pelkään nimittäin mitä täällä puuhataan ja jos lapsi näkee.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja jos:
en ihan väärin muista niin on olemassa (veri?)koe jossa näkyy alkoholinkäyttö pidemmältä ajalta kuin mitä promillet pysyy veressä. voit siis hyvin "todistaa" että miehesi on alkoholiongelmainen mutta sinä et. voit myös käydä lääkärin/psykologin testattavana että oletko masentunut, ja tarjoutua valvonnan piiriin sen suhteen, aloittaa lääkitys jos se nähdään tarpeelliseksi. täysi avoimuus kertoo valtavasti siitä että todellakin teet työtä lapsesi parhaan eteen!

Ok, hyvä tietää.

Luultavasti olenkin masentunut ja tarvitsen lääkityksen ja psykologin juttusille olen halunnut jo kauan.

En vain tiedä mistä saan voimaa toteuttaa tämän kaiken. :(

Lapseni vuoksi olen kyllä valmis vaikka kuolemaan, se on varma, mutta minua pelottaa.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Voiko tuo todellisuuden tajun menetys tarkoittaa juuri noita tekstiviestejä, joilla pyytää naisia tänne kun olen töissä? Pelkään nimittäin mitä täällä puuhataan ja jos lapsi näkee.. :(

tarkoitatko, että onko ne aivan kuvitelluille henkilöille lähetettyjä viestejä? Sekin on mahdollista. mies voi ajatella, että luo sinulle sellaisen mielikuvan, että hänellä on uusia naisia jonossa tulossa, niin sinä et lähde. Mutta enemmän mä pistäisin ne lokeroon "moraalinsa vastaiset teot". Alkoholisti tekee usein asioita, joita ei hyväksy itsekkään, joita hänen todellinen minänsä ei hyväksy. Hän tekee niitä mtyös selvinpäin, alkoholisti on alkoholisti selvänäkin. Sehän siinä juuri on se vaikeasti käsitettävä asia: alkoholisti käyttäytyy alkoholistisesti silloinkin kun henki ei haise viinalle ja me läheiset taas odotetaan häneltä silloin normaalia käytöstä!

Voisitko harkita sairasloman hakemista asian selvittämisen ajaksi? Tuo on raskas prosessi ja on aivan oikeutettua hakea sairaslomaa suuren kriisin keskellä. Silloin olisi helpompi hoitaa käytännön järjestelyt ja kun kerrot lääkärille tilanteen korostaen sitä, että voimavarasi uhkaavat loppua etkä tiedä mitä tehdä, aivan varmasti saat sairaslomaa.

asuisit lähelläkään Turun seutua niin tulisin järjestämään kanssasi nuo käytännön asiat kuntoon, ja hoitaisin/kuljettaisin lastasi illat... mutta netissä kun pyöritään niin ehkä epäilisin itseänikin? mutta turvakodista varmaan olisi näitä tietoja ainakin tarjolla että miten menetellä, ja Mannerheimin lastensuojeluliitolla taitaa olla vapaaehtoistyöntekijöitä jotka voisi toimia niin tukena sinulle kuin ihan käytännön apunakin, kunnes elämäsi on taas järjestyksessä. apua saa, kun vaan sanoo sen ensimmäisen sanan :)

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

tarkoitatko, että onko ne aivan kuvitelluille henkilöille lähetettyjä viestejä? Sekin on mahdollista. mies voi ajatella, että luo sinulle sellaisen mielikuvan, että hänellä on uusia naisia jonossa tulossa, niin sinä et lähde. Mutta enemmän mä pistäisin ne lokeroon "moraalinsa vastaiset teot". Alkoholisti tekee usein asioita, joita ei hyväksy itsekkään, joita hänen todellinen minänsä ei hyväksy. Hän tekee niitä mtyös selvinpäin, alkoholisti on alkoholisti selvänäkin. Sehän siinä juuri on se vaikeasti käsitettävä asia: alkoholisti käyttäytyy alkoholistisesti silloinkin kun henki ei haise viinalle ja me läheiset taas odotetaan häneltä silloin normaalia käytöstä!

Voisitko harkita sairasloman hakemista asian selvittämisen ajaksi? Tuo on raskas prosessi ja on aivan oikeutettua hakea sairaslomaa suuren kriisin keskellä. Silloin olisi helpompi hoitaa käytännön järjestelyt ja kun kerrot lääkärille tilanteen korostaen sitä, että voimavarasi uhkaavat loppua etkä tiedä mitä tehdä, aivan varmasti saat sairaslomaa.

Joo, tuota sairaslomaa olen harkinnut, en kyllä muuten jaksa käydä tätä kaikkea läpi.. Psykologille hankkiudun myös ja aloitan lääkityksen, paniikkikohtaukseni ovat nimittäin palanneet ja mielikin on ymmärrettävästä syystä matala.

En usko että viestit ovat kuvitellulle henkilölle, koska mies oli soittanutkin tälle Svetlanalle eilen kun olin vielä töissä. Ja kun tulin kotiin, nukkui alasti sängyssä, heräsi ja sanoi nukkuneensa jo 2 tuntia, vaikka puhelutiedoista tiesin, että on soittanut tunti aikaisemmin sille naiselle. Ja tosiaan oli tarjoutunut lenkkiseuraksi sille naapurin naiselle kun meidän lapsi oli jo nukkumassa.
Miten helvetissä voin edes luottaa että se on täällä tänään kun olen iltavuorossa ja lapsi nukkuu. :( Onneksi tämän päivän vuoro on ainut ongelma hoidon suhteen.

Tarkoitin sillä todellisuudentajun menettämisellä sitä, että voiko hän tahallaan etsiä näitä naisia ja tekstailla vaikka tarkoitusta pettämiselle ei olisikaan? On nimittäin yhtäkkiä alkanut etsimällä etsiä naisseuraa ja sanoo minulle että ne ovat vain kavereita ja että on 100 % luotettava sen suhteen. Mutta minusta tuollainen että sanotaan toista säihkysilmäksi ja pyydetään luokse, ei ole kovinkaan kaverillista toimintaa..

asuisit lähelläkään Turun seutua niin tulisin järjestämään kanssasi nuo käytännön asiat kuntoon, ja hoitaisin/kuljettaisin lastasi illat... mutta netissä kun pyöritään niin ehkä epäilisin itseänikin? mutta turvakodista varmaan olisi näitä tietoja ainakin tarjolla että miten menetellä, ja Mannerheimin lastensuojeluliitolla taitaa olla vapaaehtoistyöntekijöitä jotka voisi toimia niin tukena sinulle kuin ihan käytännön apunakin, kunnes elämäsi on taas järjestyksessä. apua saa, kun vaan sanoo sen ensimmäisen sanan :)

Mitä tarkoitat että epäilisit itseäsikin? :)

Kiitos vaan kovasti, minulla on kyllä ihmisiä jotka haluaisivat auttaa, mutta eivät töiltään tai muilta menoiltaan kykene. :/

En tiedä miten miehelle nämä asiat esittäisin ettei ala riehua.

Täällä toinen, jonka mies on alkoholisti ja turhia lupauksia tehnyt. Joka kerta kun asian ottaa esille mies haukkuu minut ja syyllistää.. Olo on aivan väsynyt ja vauva meilläkin on. Jättäisin miehen jos tietäisin rahallisesti pärjääväni.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Täällä toinen, jonka mies on alkoholisti ja turhia lupauksia tehnyt. Joka kerta kun asian ottaa esille mies haukkuu minut ja syyllistää.. Olo on aivan väsynyt ja vauva meilläkin on. Jättäisin miehen jos tietäisin rahallisesti pärjääväni.

Voi ei.. :/ Mutta kyllä sossustaja Kelasta saa rahaa sen verran että varmasti pärjää!

Kiitos vaan kovasti, minulla on kyllä ihmisiä jotka haluaisivat auttaa, mutta eivät töiltään tai muilta menoiltaan kykene. :/

heh, siis en luottaisi tuosta vaan anonyymiin henkilöön nettikeskustelun pohjalta :) olen tarjoutunut siis ihan tosissani, jos vaan avun haluat ottaa vastaan? varmasti kaikki haluavat sinua auttaa, kykeni tai ei, pääasia että löydettäisi yksi joka tosiaan sinua auttaa, niin ajallisesti kuin muuten! siksi itsekin tarjouduin koska aikaa tosiaan on jopa liikaa, eikä mitään järjellistä mihin sen kaiken kuluttaisin. itse kyllä ottaisin ammattilaiset selvittelemään tuota tilannetta, koska en haluaisi että lapsi näkisi/kuulisi riehumista. onko sinulla joku kaveri tai sukulainen kenen luona voisit muutaman päivän/viikon asua näin alkuun? jos miehesi rauhottuisi siitä että huomaakin sinun olevan tosissaan lähtemisen suhteen? ja kaikkiin viranomaisiin kannattaa olla yhteydessä heti alusta, että saat sen avun/tuen/suojan mitä tarvitset ja _ansaitset_!

hei

en usko että ukkos jaksaa käydä tappelee lapsetaan jos on juoppo..
Se vain uhkailee. Eti kämppä ja häviät kotonta jätä lappu pöydälle,kerää tavarat silloin kun mies on poissa kotonta,ota lomaa töistä..sulle ei ole velvollisuutta miehelles vaan sun tärkein velvollisuus on sun lapsi...Nopea toiminta on kaiken a ja o!!

heh, siis en luottaisi tuosta vaan anonyymiin henkilöön nettikeskustelun pohjalta :) olen tarjoutunut siis ihan tosissani, jos vaan avun haluat ottaa vastaan? varmasti kaikki haluavat sinua auttaa, kykeni tai ei, pääasia että löydettäisi yksi joka tosiaan sinua auttaa, niin ajallisesti kuin muuten! siksi itsekin tarjouduin koska aikaa tosiaan on jopa liikaa, eikä mitään järjellistä mihin sen kaiken kuluttaisin. itse kyllä ottaisin ammattilaiset selvittelemään tuota tilannetta, koska en haluaisi että lapsi näkisi/kuulisi riehumista. onko sinulla joku kaveri tai sukulainen kenen luona voisit muutaman päivän/viikon asua näin alkuun? jos miehesi rauhottuisi siitä että huomaakin sinun olevan tosissaan lähtemisen suhteen? ja kaikkiin viranomaisiin kannattaa olla yhteydessä heti alusta, että saat sen avun/tuen/suojan mitä tarvitset ja _ansaitset_!

Voisitko laittaa minulle s-postiosoitteesi?

En tiedä miten miehelle nämä asiat esittäisin ettei ala riehua.[/quote]

heh, siis en luottaisi tuosta vaan anonyymiin henkilöön nettikeskustelun pohjalta :) olen tarjoutunut siis ihan tosissani, jos vaan avun haluat ottaa vastaan? varmasti kaikki haluavat sinua auttaa, kykeni tai ei, pääasia että löydettäisi yksi joka tosiaan sinua auttaa, niin ajallisesti kuin muuten! siksi itsekin tarjouduin koska aikaa tosiaan on jopa liikaa, eikä mitään järjellistä mihin sen kaiken kuluttaisin. itse kyllä ottaisin ammattilaiset selvittelemään tuota tilannetta, koska en haluaisi että lapsi näkisi/kuulisi riehumista. onko sinulla joku kaveri tai sukulainen kenen luona voisit muutaman päivän/viikon asua näin alkuun? jos miehesi rauhottuisi siitä että huomaakin sinun olevan tosissaan lähtemisen suhteen? ja kaikkiin viranomaisiin kannattaa olla yhteydessä heti alusta, että saat sen avun/tuen/suojan mitä tarvitset ja _ansaitset_![/quote]

Voisitko laittaa minulle s-postiosoitteesi?[/quote]

toki, nicolinani@yahoo.com :)

nyt olet hissukseen.

kun töissä pyydä jotakin käymään lapsen ja miehen tykönä.katsoa onko nauttinut alkoa.

sen jälkeen nimettömänä sosiaalipäivystykseen soitto.tulevat paikalle heti jos tiededtään lapsesi olevan ilman selvää aikuista.
sinulle soitetaan töihin luultavammin ja lapsi saatetaan kiireellisesti sijoittaa.

MUTTA tässä jää merkintä miehen alkon käytöstä!paitsi jos olet jokaiselle toitottanut tietäväsi että miehesi hoitaa lasta humalassa voi tulla sulleki jotain.

mutta apua kannattaa hankkia jollain tapaa.

Yhteistyössä