KAMALA HORMONIKIERUKKA!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jane
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jane

Vieras
Onko kenelläkään muulla näin huonoja kokemuksia hormonikierukasta. Ensimmäinen laitettiin 5 vuotta sitten ja otettiin tulehduksen yhteydessä vuosi sitten pois. Puoli vuotta sitten laitettiin uusi ja nyt olen kärsinyt siitä saakka jatkuvasta vuodosta/tiputtelusta. Yhden käden sormilla saa laskea ne viikot, että tiputtelua ei ole ollut ja niinäkin viikkoina tulee limaista valkovuotoa jatkuvasti. Ensimmäisen kierukan aikana vuodot vähenivät pikkuhiljaa ensimmäisten kuukausien jälkeen, tosin tiputtelua oli esim. kierron puolivälissä hiukan. Odotan vielä kuukauden ja sitten kierukka pois ja vaikka sterilointi! (lapset on jo tehty, ikää yli 40). Normaali kierukka ei käy, vuodot ovat liian runsaat, ei myöskään pillerit enää tässä iässä. Eli ei ole vaihtoehtoja. Munasarjat toimivat normaalisti ja kiero aivan säännöllinen. Olenko ainut, jolle tuo ehkäisy ei sovi?

Mulla ollut kierukka nyt puoli vuotta, eikä ole ollut mitään ongelmia! Laittokaan ei ollut paha, vaikka mulla ei ole raskauksia/synnytyksiä takana, ja olen alle 30 v.

Pari ekaa päivää oli vatsa kipeä, kuin kuukautiskipuja, mutta hyvin pysyivät kurissa särkylääkkeillä. Tiputtelua oli pari viikkoa, sitten oikeet menkat, sitten ei mitään! Eli 5 kk menny ilman menkkoja, tiputteluja, mitään oireita =) Tosi tyytyväinen!

No nuo kuullostavat lohdullisimmiltä tarinoilta. :)
Täytyy vaan kärsiä, on vaan alkanut jo epäilyttämään, oliko tämä sittenkään hyvä ratkaisu, mutta saahan sen koska tahansa pois, tosin jos se sattuu yhtä paljon kuin laittaminen niin argah. Ainakaan en aio toista kierukkaa hankkia tämän jälkeen, ellen sitten hanki joskus lapsia niin sen jälkeen..

En halua todellakaan ketään pelotella, kaikille joilta olen kysellyt hormonikierukka sopii hyvin ja vuodot jää kokonaan pois. Halusin vain tietää, onko ketään kohtalotovereita, joille on käynyt näin ikävästi. Kierukan laittaminen sinänsä ei tunnu kyllä missään (synnyttäneelle!), jos laittaminen on hankalaa on mahdollista saada lihaksia rentouttava esilääkitys, kannattaa pyytää!
Alussa voi tosiaan kohtu kramppailla tuon laittamisen jälkeen, mutta se jää kyllä pian pois.
Omalle vuotoherkkyydelle ei lääkärikään keksinyt muuta selitystä kuin sen että kohtuni on taapäin sekä oikealle erittäin voimakkaasti kallellaan ja tästä syystä hylkii kierukkaa. Ehkäpä näin. Mutta te onnelliset joille sopii, olkaa iloisia!

Minulla laittaminen oli kauhea kokemus. Sanottiin vaan, että ota särkylääke ennen kuin tulet, onneksi lääkäri sitten kuitenkin päätti puuduttaa, sillä siltikin sattui yllättävän paljon. :/ Sen jäljiltä nyt olen vain aika epävarma, että olikohan tämä nyt ollenkaan hyvä idea.

Nyt vaan odottaa että pääsisi siihen 'unelmatilaan' mitä kierukasta hehkutetaan, että ei ole kuukautisia, eikä kipuja ja kaikki on niin hienoa. ;)

mulle laitettiin 2 vuotta sitten hormoonikierukka hoidoksi runsaisiin vuotoihin. puol vuotta vuodin lähes koko ajan, sitten 3 vko vuotoa 1 ei... vuoden jaksoin, kierukka pois. ekat menkat kierukan poistonjälkeen alko viikon kuluttua, kesti n. 8 päivää jona aikana Hb tippui 145stä 80:een --> kaavintaan --> kierukka takaisin ""ettet vuoda kuiviin"" lääkärin kommetilla! tässä ollaan vielä... vuosi mennyt 2 vko vuotoa 2 vko kuivilla... Kohdunpoisto oli toinen vaihtoehto gynen mielestä. Mut mulla ikää 33 ja vain 2 lasta, ei vielä haluais...

Nyt en kesää pilaa anemialla, syksyllä poistattamaan ja lasta yrittämään...kait... tai kohdun poistoon!

Minulle laitettiin Mirena 3v sitten elokuussa ja saman vuoden joulukuussa poistettiin kohtu. Kohdunpoistoa ennen Mirenan kanssa olin vuotanut taukoamatta, viimeiset pari viikkoa niin ettei mikään kuukautissuoja riittänyt. Marraskuussa oli Mirena "kadonnut" ja vuoto jatkui -> päädyttiin kohdunpoistoon. Kuvat otettiin jotta nähtäisiin onko Mirena mennyt kohdun läpi elimistöön, mutta ei löytynyt.
Kohdunpoiston jälkeen elämä on ollut helppoa. Ikää nyt 44v

miulle laitettiin hormoonikierukka synnytyksen jälkeen n. vuosi sitten syksyllä ja nyt en tiedä mitä tapahtuu.. ongelmia on ollut.. menkat yhtä runsaat kuin ennen, samoin menkkakivut.. vuodot tulee "normaalisti" kerran kuussa (niinkuin ennen pillereidenkin kanssa) mutta eka n 4 päivää vuotaa sitten 2 päivää poissa ja sitten taas vuotaa 4 päivää.. outoa, kenties?..selkä kamalan kipeänä myös koko ajan.. gyne tarkastuksessa keväällä sanottiin vaan että katsellaan sitten syksyllä.. nyt odotan että mitä seuraavaksi.. ja olen myös huomannut että tunne-elämä on ihan päälaellaan.. saatan itkeä katsoessani mainoksia tai suuttua kunnolla jos vaikka tiputan esim lusikan lattialle.. muilla tunne kuohua hormoonikierukan takia??.. jos kierukka ei sovi minulle ni kai se on pakko ottaa pois.. harmittaa, olisihan se ollut niin helppo..

Yhteistyössä