Kalorilaskurista!

• Viestiketjun aloittaja Laihduttaja
  • Ensimmäinen viesti
Laihduttaja
Liityin pari päivää sitten tonne kalorilaskuri.fi. Onneksi maksoin vaan sen 1,90 euron kk-maksun... vaikuttaa nimittäin aika sekavalta hommalta. Ja musta tuntuu oudolta, että minä, 150 cm ja tällä hetkellä vähän alle 58-kiloinen imettävä äiti saisin syödä laskurin mukaan päivässä n. 1200 kaloria... liikuntapäivinä vähän enemmän. Tänäänkin, kun merkkasin sinne, mitä olen syöny (1 pieni pyöreä näkkäripala jonka päällä kurkkuviipaleita ja 15 % -polarviipale, pari desiä rasvatonta jugurttia, lasi mehua ja kahvikuppi) niin päivän hiilarit olis käytetty! Huh huh... Jotenkin tuntuu, että maalaisjärkeä käyttämällä laihtuu varmasti ihan yhtä hyvin. En ainakaan jaksa alkaa noita hiilari-proteiini-rasva suosituksia noudattamaan... Eihän sitä sais syödä juuri mitään päivän aikana!

Olen muuten laihduttanut viime lokakuun alusta n 6-7 kiloa syömisiä tarkkailemalla ja runsaasti liikkumalla. Vielä haluaisin melkein saman verran pois. Paino on tippunut melko hitaasti, mutta toivottavasti sitäkin varmemmin...

Onko muilla kokemuksia kalorilaskurista? Mielelläni kuulisin...

minä kävin sivuilla kahtelemassa vain,enkä maksanut. fitnessmuropaketista sai hyvän päiväkirjan, sinne laitetaan paino ja paljoka haluaa pudottaa painoa ja missä ajassa, ruokalajeja valitaan jokaiselle päivälle(oli kyllä aika vähän ryokalajeja) siellä laskeevat paljonka kaloreita saa päivässä syödä ja valkkaat ruokia joka päivälle ja se laskee niistä kalorit,nyt 2 päivä menossa.

Käyttö on aluksi hieman hankalaa, mutta kun siihen muutaman päivän ajan tutustuu, sen oppii näppärästi.

Se, minkä lukeman kalorilaskuri sinulle lukuja antaa, riippuu täysin siitä, minkä verran sinä olet sinne mitäkin lukemia syöttänyt ja mihinkin kohtaan "rastin" laittanut.

Käytän itseäni esimerkkinä...pituutta 163 cm, painoa 65 kiloa.

Jos tavoitteeni ei ole pudottaa painoa ja haluan syödä suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaisesti, saan päivittäin käyttööni vajaat 1800 kaloria.

Jos tavoitteeni on laihduttajan ruokavalio, jossa protskuja 1,5g/painokilo ja haluan pudottaa painoa puoli kiloa viikossa, saan käyttööni reilut 1200 kaloria.

(Mikäli haluan pudottaa painoa, mutta vaikkapa 250g viikossa, saan käyttää kaloreita enemmän, kuin 1200, mutta vähemmän, kuin 1800...en nyt enää jaksa käydä tuota kalorilukua sieltä tsekkaamassa...)

Oma oikea tavoitteeni on tiukempi ja siksi kalorimäärä jää reiluun 1050 vuorokaudessa. Tosin tämän ylitän tahallani aika ajoin, sillä tuo on liian pieni määrä. Tätä kautta vain ei painoni putoa haluamaani määrää, antamaani päivämäärään mennessä.

Eli se on ihan sinusta itsestäsi kiinni, että minkämoiseen tahtiin painoasi aiot pudottaa ja siitä TÄYSIN riippuu se, mitenkä monta kaloria sinulla on käytettävänäsi. Eli kyllä kalorilaskuri on loistava paikka, kunhan sitä oppii käyttämään.

Tuo oma tiukka linjani on painovartijoiden pisteissä mitattuna 17, eli pisteen alle sen minimin (tai ainakin ennen oli minimi, kun paikkareissa olin).

Saitkohan sinä tästä nyt mitään selvää, kun saattoi mennä sekavaksi. Noh, lisäselvityksiä saa pyytää.

:) <br><br>

Mullekin tuli tolla laskurilla päivässä käytettäväksi 1111kcal... :/ Elikä selittäkää hölmöllle, mitä nämä tarkoittaa: Nyt jäljellä 1102 kcal,Nyt 9kcal, Kulutus 1611kcal, Vaje -500kcal. Elikä saanko tänään syödä vielä miten????

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2007 klo 10:20 Laihduttaja kirjoitti:
Liityin pari päivää sitten tonne kalorilaskuri.fi. Onneksi maksoin vaan sen 1,90 euron kk-maksun... vaikuttaa nimittäin aika sekavalta hommalta. Ja musta tuntuu oudolta, että minä, 150 cm ja tällä hetkellä vähän alle 58-kiloinen imettävä äiti saisin syödä laskurin mukaan päivässä n. 1200 kaloria... liikuntapäivinä vähän enemmän. Tänäänkin, kun merkkasin sinne, mitä olen syöny (1 pieni pyöreä näkkäripala jonka päällä kurkkuviipaleita ja 15 % -polarviipale, pari desiä rasvatonta jugurttia, lasi mehua ja kahvikuppi) niin päivän hiilarit olis käytetty! Huh huh... Jotenkin tuntuu, että maalaisjärkeä käyttämällä laihtuu varmasti ihan yhtä hyvin. En ainakaan jaksa alkaa noita hiilari-proteiini-rasva suosituksia noudattamaan... Eihän sitä sais syödä juuri mitään päivän aikana!

Olen muuten laihduttanut viime lokakuun alusta n 6-7 kiloa syömisiä tarkkailemalla ja runsaasti liikkumalla. Vielä haluaisin melkein saman verran pois. Paino on tippunut melko hitaasti, mutta toivottavasti sitäkin varmemmin...

Onko muilla kokemuksia kalorilaskurista? Mielelläni kuulisin...
Mä liityin kolme viikkoa sitten ja tilasin neljä kuukautta lisä aikaa tänään (kk hinnat tuplaantuu sunnuntaina)..

Vasta 1000kcal paikkeilla huomauttamaan, että energian saanti on todella vähäinen. Mun pituus on 157,5 ja paino 65,8. Aluksi itsekin hirvittelin, että alle 1200 pitäis pärjätä.. Haukuin koko ohjelman - mutta sitten tutustuin muihin vastaaviin laskureihin ja totesin, että tämä on tarkin. Laitan alemmas linkkiä vertailuista. Mutta esim. valionlaskuriin en luota lainkaan enää. Finelissä on hyvät tiedot, mutta kaikki pitäisi laskea itse. Fitness diary oli mulle suuri pettymys. Ei sovi alkuunkaan minun tarpeisiini. Ja tää "ravintola" systeemi josta joku mainitsi ei sekään ole tarpeeksi tarkka.

Aluksi oli vaikea tottua kalorilaskuri.fi ja tosi tosi hankala käyttää, (joskus aikoinaan - vuosi sitten kokeilin pari päivää ja luovutin oli niin hepreaa), mutta nyt voin sanoa että kolmessa viikossa sitä oppii tosi paljon. Mulle kalorilaskuri.fi rohkaisee liikkumaan - saa syödä enemmän ja pysyä siinä -550 - -850 vajeessa. Käyttöä helpottaa myös, kun voi tehdä omia aterioita, joita voi myöhemmin käyttää, eikä tarvitse kaikkia tietoja syöttää uudelleen.

Positiivista kalorilaskuri.fi:ssä on se, että se näyttää miten painon olisi pitänyt käyttäytyä teoriassa ja miten käytännössä on käynyt. Se näyttää päivittäiset gramma määrät; mitä olet syönyt. Siellä on omat arvot käyrä, jossa voi seurata esim. (sen paljon puhutun) vyötärön kapenemista (itsellä on siellä lantion tiedot). Kalorivaje tavoitteet myös graafisena taulukkona. Ja kehittymisen kaikkine tietoineen taulukkona. (Näyttää energian saamis tavoitteen, käytetyt kalorit, sen oletko päässyt tavoitteeseen, paljon on vajetta ja jos et ole ihan tavoitteeseesi päässyt - kertoo että olet kuitenkin saanut vajetta aikaiseksi. Muistuttaa myös, jos olet syönyt liikaa.

Kalorilaskuri.fi antaa hyvät neuvot siitä miten sun pitäis jakaa hiilarit, protskut ja rasvat. Ja helpottaa niiden jakautumisen seuraamista. Mutta jos sinua ei kiinnosta saada ruokavaliotasi tasapainoon, niin sillehän ei sitten voi mitään. Kyllä sitä voi laihtua ilman sitä, että tietää mitä suuhunsa laittaa; mutta itsellä on tavoite elää terveellisemmin ja saada tarpeeksi ravintoaineita oikeissa suhteissa. Siksi puhun kalorilaskuri.fi painonhallinta ohjelman puolesta.

Vinkki edelliseen: siellä on kohta "ehdota ruokia, joilla voin korjata p/h/r jakauman.

Siellä on paljon ruokaohjeita myös, joissa on valmiiksi lasketut energia jne. pitoisuudet. Eli ei ole hankalaa..

Siellä on myös oma keskustelu palsta muille kalorilaskuri.fi käyttäjille.

Mitähän nyt unohdin sanoa.. :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 14:56 Pömppis kirjoitti:
Mullekin tuli tolla laskurilla päivässä käytettäväksi 1111kcal... :/ Elikä selittäkää hölmöllle, mitä nämä tarkoittaa: Nyt jäljellä 1102 kcal,Nyt 9kcal, Kulutus 1611kcal, Vaje -500kcal. Elikä saanko tänään syödä vielä miten????
Eli jos haluat laihtua sen 0,5kg viikossa, niin et saisi syödä mitään. Mutta vinkkinä: käyppä tunnin kävely lenkki heittämässä saat 300-400kcal lisää ja ne voit sitten syödä.

Tässä aiheesta käytyjä keskusteluja (tällä ja mitäs nyt palstalla).

http://www.kaksplus.fi/keskustelu/?cm=forums&mode=viewtopic&fid=17&tid=661337&page=1

http://www.kaksplus.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&pid=6414646#6414646

mä oon ollu neljä päivää käyttäjä ja alussa se tuntui sekavalta. Nyt osaan jo käyttää ja onhan siellä ohjeet ja foormi. Musta se on tosi hyvä. Siel saa pitää päikkyä ja ruokapäiväkirjasysteemi on loistava. Samoin se, että sen saa säädettyä oman dieettinsä mukaan. "kuntoilu, painonvartijat, karppaus" :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 16:16 los bullas kirjoitti:
mä oon ollu neljä päivää käyttäjä ja alussa se tuntui sekavalta. Nyt osaan jo käyttää ja onhan siellä ohjeet ja foormi. Musta se on tosi hyvä. Siel saa pitää päikkyä ja ruokapäiväkirjasysteemi on loistava. Samoin se, että sen saa säädettyä oman dieettinsä mukaan. "kuntoilu, painonvartijat, karppaus" :wave:
Niimpä. =)
Kiva kun en yksin täällä puolesta puhu. B)

Kyllä sen viikossa oppii käyttää, mutta nyt kolmen viikon jälkeen osaan tulkita ja syöttää ja muuttaa sitä sillai turhaa miettimättä. :D

Ja tuloksista voin sanoa, että olen saanut tasapainotettua omaa "kakkuani" aika hyvin tässä kolmen viikon aikana. Vaikka rasvaa oli 15% liian vähän ja hiilareita xx% liikaa. Ja vaikka lihoin ensimmäisen kahden viikon aikana 2,3kg, niin nyt tullut kolmannella viikolla 1,6kg alaspäin. Joilla kuulemma tuppaa jumittamaan alussa pahastikin, mutta mitä muut käyttäjät sanoneet, niin sitten tullaan rytinällä ja päästään siihen normaaliin puol-kilo viikossa pois.

Vähänkö mä taas hehkutan. :saint:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 15:55 Ljusa kirjoitti:
\
Eli jos haluat laihtua sen 0,5kg viikossa, niin et saisi syödä mitään. Mutta vinkkinä: käyppä tunnin kävely lenkki heittämässä saat 300-400kcal lisää ja ne voit sitten syödä.
Kävin katsomassa, ja siellä sanotaan, että "jäljellä" tarkoittaa mitä vielä SAA syödä...Joten saat syödä vielä paljonkin ennenkuin rajat on täynnä. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 18:13 Lumi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 15:55 Ljusa kirjoitti:
\
Kävin katsomassa, ja siellä sanotaan, että "jäljellä" tarkoittaa mitä vielä SAA syödä...Joten saat syödä vielä paljonkin ennenkuin rajat on täynnä. :)
No on se aika hyvin, että päivä puolessa ja kaloreita mennyt 9 :headwall:

Kertoisiko joku miten monta kcal suurinpiirtein tulee esim. ruisleivästä, jonka päällä vähän maksamakkaraa ja pari palaa tomaattia? Koitin käyttää muutos laskuria ja kaikkea, mutta en saa tolkkua....Musta aika hankala homma. Tai sitten teen jotain väärin. :kieh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2007 klo 13:05 Aurinko armas kirjoitti:
Kertoisiko joku miten monta kcal suurinpiirtein tulee esim. ruisleivästä, jonka päällä vähän maksamakkaraa ja pari palaa tomaattia? Koitin käyttää muutos laskuria ja kaikkea, mutta en saa tolkkua....Musta aika hankala homma. Tai sitten teen jotain väärin. :kieh:
Maksamakkara on se paha, siinä on enemmän kun sun leivässä (näkemättä viipaletta). Tomaattia ja ruisleipää, se on perusravintoa, syö sitä 2-4 kertaa päivässä unohtamatta oikeita ruokia.
300 kaloria, about, kysymykseen johon lähes mahdoton vastata

No kerrotaan vielä yks kokemus.
Joskus ennen toista lasta kävin ensin kattomassa jonkun linkin kautta, koin ihan liian hankalaks ja jäi sit melkeen siihen.
sit vähän myöhemmin eksyin uudestaan sinne ja olinki sen syksyn käyttäjänä. tippu tosi hyvin ja joku 25-30kg (en oo ihan varma lähtöpainosta)
ja tää oli ihan syksyn aikana. sit tulin raskaaks ja pidin tauon. sinä aikana en lihonu yhtä paljon vaikka en niin tarkkaan seurannukkaan mut vähän paremmin tietää nykyään mututuntumalla paljon on missäkin. kun jonkun aikaa käyttää niin oppii tosi hyvin muistamaan mikä on hyvää ja vähemmän hyvää. ja noita hiilarijuttuja voi säätää. esmes jos ei haluu niin proteiiinipainosta ite vetää niin valitsee sit toisen vaihtoehodon esmes suomalaisen ravitsemussuosituksen.
Ja kun jotkut valittaa siitä että saa syödä liian vähän ni vaihtakaa sit tavoiteaikataulua. eihän tuo laskuri voi mitään et sulla on liian kovat tavoitteet. itellä sillon alussa oli niin paljon ylipainoo et paino putos helpommin ja nopeemmin peräti mitä olin laittanu tavoitteeks.
Nyt oon taas alotellu, paino aika samassa oli mihin sillon raskaaks tullessa jäin ja jo "normaalin rajoilla" ollaan. Mut vähän vielä pitäs tsempata ja ite suosin kalorilaskuria. joskus vertasin noita valion ja energynetin laskureihin ja ne voi heittää monta sataa kaloria päivässä. se on laihduttaessa aika paljon..
:whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2007 klo 01:45 minå kirjoitti:
Maksamakkara on se paha, siinä on enemmän kun sun leivässä
Maksamakkarassa on finelin mukaan 223 kcal/100g. Ruisleivässä (teollinen) on finelin mukaan 180 kcal/100g. Mitä pahaa maksamakkarassa on? Kirjoittajalla on kuitenkin jotain 9% rasvatonta versiota ;) Kalorillisesti eroja ei ole paljoa, maksamakkaraa on leivällä kuiten vähän, joku sentin siivu levitettynä ei paljoa paina. 20g? Max.

No maksamakkarassa on kaloreiden lisäksi p.a. skaa, kelpaisko selitykseksi. Maksa on elin, joka kerää vaikkapa raskasmetallit ruoasta, varastoi ne itseensä ja me popsimme ne maksalaatikossa naamariimme. Leivällä elää ilman päällysteitäkin, mutta kuka vaihtaa sen vastaavaan siivuun maksamakkaraa, en ainakaan minå. Jos taas puhutaan leivänpäällysteistä, niin on huomattavasti kevyempiäkin vaihtoehtoja kuin maksis, vaikkapa keittokinkku, kurkku, tomaatti, polar 5 prossaa, broikkuviipaleet. Mutta juu, ei maksamakkara ole kaiken pahan alku ja juuri, kohtuullisesti käytettynä silloin tällöin se on ihan okei (kevytversio se vasta hanurista on...). Näissäkin asioissa vastuu siirtyy suoraan kuluttajalle/laihduttajalle.

Yhteistyössä