Kalliisti vuokralla asuminen?

  • Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"Aapee"
Meijän pitäis muuttaa vuokralle nyt ja kattelin kämppiä ja hurjia hintoja pyytää kolmioista ja isommista :O Aloin miettimään että kuinka paljon ihmiset asuu vuokralla ja maksaa pyöreesti tonnin kuussa? Ja mitkä on ne syyt vuokralla asumiseen, kun tolla hintaa lyhentäis kivasti jo omaakin?
 
Non compos mentis
Ei samaa vastaavaa luultavasti saa samalla hinnalla. En tiedä millaisia lainoja ihmisillä on, mutta itse en yksinäisenä immeisenä viittis ottaa 250.000 euroa lainaa. Plus luultavasti putkiremppa ja vastike ja muut kulut siihen päälle. Omat laskelmani olivat, ettei kannata ostaa "omaa".

Pus tää on vaivattomampaa.
 
"tööt"
Jollei löydy vakuuksia tai säästöjä riittävästi, niin ei siinä koirankoppia suurempaa kämppää ostella vaikka tonnin kuussa vuokraa lyhentäisikin. Useimmiten lainan lyhennyksen päälle tulee yhtiövastike.
 
Me asutaan vuokralla ja maksetaan asumisesta tonni kuussa.

Meidän maksukyvyllä ei saada niin suurta lainaa, että saatais vastaava asunto vastaavalta seudulta ostettu omaksi. Ja on siinä sekin, ettei meitä kiehdo velkavankeus.
 
Vuokralla asuminen on vaivatonta kun ei itse tarvitse korjailla mitään (huoltoyhtiön miehet hoitavat melkein kaikkien kodinkoneidenkin huollon) tai huolehtia yllättävistä remonttilaskuista. Ja mikä parasta, ei tarvitse mennä pankin kanssa naimisiin. Meillä lisäksi iso bonus on se, että saadaan nyt asua talossa ja alueella, jossa asunnon osto ei hinnan puolesta tulisi kysymykseen koskaan..
 
Me emme koskaa saisi, tai ainkaan voisi ottaa niin isoa lainaa, että voisimme ostaa edes tämän kokoisen asunnon, jossa nyt vuokralla asuessamme asumme.
Tai jos olisimme valmis muuttamaan jonnekin kauas, ehkä saisimmekin- mutta emme ole valmiita siihen. Ja siinä, että ottaisimme valtavan lainan ja muuttaisimme vielä ahtaampaan asuntoon kuin nyt, en näe syytä. Asunnon omistaminen ei ole meille mikään itseisarvo.
 
awg
Me asutaan kaksiossa, 1300 e/kk (Helsingin keskustassa). Huoleton on asunnoton ihminen, voi lähteä ja muuttaa mielensä mukaan. Ei tee mieli sitoutua asuntolainaan, taloyhtiön remppoihin yms.
 
"Tipitii"
Olen miettinyt samaa. Me asutaan mukavassa siistissä omistuskolmiossa (71 neliötä) Helsingissä. Maksamme kaikkinensa kuukaudessa n. 900 euroa, sisältäen autopaikat, vedet, vastikkeen ja lainanlyhennyksen (laina-aika 22v.) ja naapurit maksavat enemmän vuokraa omastaan, samanlaisesta kämpästä. Kyllä varmasti saamme ainakin omamme pois tästä, luultavasti enemmänkin, kun myynnin aika koittaa.
 
Khimaira
Meillä samoja syitä kuin monella muullakin aiemmin vastanneella.
Meillä on Helsingissä 4h+k 91 neliötä ( siisti ja hyvänkuntoinen, suht. uusi asunto ) jonka vuokra autokatospaikkoineen on reilun 900e.
Tuolla summalla ei maksettaisi omaa ( lainanlyhenys + vastike) eikä edes saataisi sitä 300 tuhatta joka asuntoon menisi.
 
Aries 78
75 neliötä 3h+keittiö+iso sauna ja pesuhuone, ja autokatos 550e/kk
Rivitalo rakennettu 2004, ja päätyasunto. Joka huoneessa lattialämmitys, ja talteenottava ilmastointi.
 
en käsitä
Me ei ainakaan saatas mistään 700 e vuokralla 220 neliöö vuokrattua. Vaikka laskee tohon muutkin menot ja vararahastorahat niin en tajua miks jotkkut elää vuokralla ja on vuokranantajan oikkuilujen armoilla vailla päätäntävaltaa asunnostaan.
 
[QUOTE="Aapee";24493501]Meijän pitäis muuttaa vuokralle nyt ja kattelin kämppiä ja hurjia hintoja pyytää kolmioista ja isommista :O Aloin miettimään että kuinka paljon ihmiset asuu vuokralla ja maksaa pyöreesti tonnin kuussa? Ja mitkä on ne syyt vuokralla asumiseen, kun tolla hintaa lyhentäis kivasti jo omaakin?[/QUOTE]

Moni vuokralla asuja saa asumistukea. Minäkin olen pienituloinen opiskelija ja asuntoni vuokra on yli 800 €/kk (pieni paikkakunta, 40 km matkaa lähimpään isoon kaupunkiin). Mutta asumistuen ansiosta maksan vuokraa reilun neljäsosan tuosta.

Mutta täällä tosiaan on niin kova vuokrataso, ettei oikeastaan kukaan työssäkäyvä pari asu täällä vuokralla, vaan ostetaan kiireen vilkkaa oma. Asuntojen hinnat ovat täällä kuitenkin ihan kohtuutasolla.
 
"Liila"
Ei samaa vastaavaa luultavasti saa samalla hinnalla. En tiedä millaisia lainoja ihmisillä on, mutta itse en yksinäisenä immeisenä viittis ottaa 250.000 euroa lainaa. Plus luultavasti putkiremppa ja vastike ja muut kulut siihen päälle. Omat laskelmani olivat, ettei kannata ostaa "omaa".

Pus tää on vaivattomampaa.
Kyllä se on toisinpäin. Me asutaan hulppeassa omakotitalossa, jossa lainamenot 900 e/kk ja muut kulut 300 e/kk. Mistään ei saisi vastaavan tasoista asuntoa vuokralle 1200 eurolla. Ja siitä summasta pois vielä korkovähennykset.

Ymmärrän kyllä, ettei yksinäinen ihminen saa lainaa niin paljon, mutta pariskunnan tapauksessa ei ole järkeä asua kauaa vuokralla.
 
vuokra 1050e + vesimaksut 40e ja sähköt...

Asutaan Helsingissä kivalla alueella, ei keskustassa, mutta omistusasunto täältäpäin maksais 250t ja sellasta lainaa ei psytyttäis nyt millään ottamaan!

Meillä olis lyhennykset vastikkeineen jonkun 1500eur/kk jos ostettais oma asunto!
 
Viimeksi muokattu:
Joo täällä kehäkolmosen ulkopuolella taitaa kyllä olla järjestään niin ettei tämä vuokralla asuminen kannata. Ellei ole suunnitelmissa muutto toiseen kaupunkiin tai elä asumistuen varassa.

Jotenkin kuitenkin näen huolestuttavana vuokralla-asujien eläkepäivät. Usein jossain vaiheessa ainakin minun vanhemmilla sukulaisillani on ollut tapana realisoida asuntonsa rahaksi, ja näillä vietellä mukavia eläkepäiviä matkaillen ja palveluita käyttäen. Jotain jäänyt lapsille perinnöksikin. Tosin eihän mikään estä vuokralla asujia muuten säästämästä pesämunaa.
 
"hah"
[QUOTE="Liila";24494586]Kyllä se on toisinpäin. Me asutaan hulppeassa omakotitalossa, jossa lainamenot 900 e/kk ja muut kulut 300 e/kk. Mistään ei saisi vastaavan tasoista asuntoa vuokralle 1200 eurolla. Ja siitä summasta pois vielä korkovähennykset.

Ymmärrän kyllä, ettei yksinäinen ihminen saa lainaa niin paljon, mutta pariskunnan tapauksessa ei ole järkeä asua kauaa vuokralla.[/QUOTE]

Me asutaan hulppeassa reilu 120m2 omakotitalossa johon on viimevuonna tehty 200 000euron remontti. Maksetaan vuokraa 1000e/kk + n. 200e/kk sähköstä. Asutaan uudenmaan alueella, että kyllä vaan tollakin rahalla saa ihanan asunnon "mistään".
 
[QUOTE="Liila";24494586]Kyllä se on toisinpäin. Me asutaan hulppeassa omakotitalossa, jossa lainamenot 900 e/kk ja muut kulut 300 e/kk. Mistään ei saisi vastaavan tasoista asuntoa vuokralle 1200 eurolla. Ja siitä summasta pois vielä korkovähennykset.

Ymmärrän kyllä, ettei yksinäinen ihminen saa lainaa niin paljon, mutta pariskunnan tapauksessa ei ole järkeä asua kauaa vuokralla.[/QUOTE]

Tolla hinnalla asutte hulppeassa ok-talossa Helsingissä? Vai?
Mä käsitin ketjun luettuani, että 9/10 vastaajasta oli Helsingistä.
 
"Anne"
En tiedä kalliista, kuulemma halva vuokra kun asun keskustassa. 3h+k+vh+wc, vanha hyvä talo, 560€/kk.
En voi ostaa omaa koska minulla on jo 50%. Ex-mies on kupeksinut pari vuotta asian kanssa joten olen joutunut asumaan vuokralla.
 

Yhteistyössä