Kalliisti vuokralla asuminen?

  • Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"niin"
Ootteko te ikinä miettiny että miten kallis se oma asunto lopuksi on kun ottaa huomioon myös korot? Jossain oli laskelma, en muista missä, ja se oman asunnon hinta tuli lopuksi korkojen kanssa ihan hirveän isoksi. Moni mun kaveri lyhentää lainaa just jonkun 500e/kk mutta siitä on lainanlyhennystä satanen ja 400 on sitte korkoja :O toki tietenkin koron osuus vähenee ajan myötä mutta siltikin.

Me asutaan vuokralla ja on ollu tarkoitus etsiä omistusasunto. Oon kuitenkin miettiny että kannattaako se lopulta kuitenkaan, tuleeko se kuitenkin kalliimmaksi? Vuokra-asumisessa kiehtoo se kun on vapaa lähtemään jos siltä tuntuu, ei tarvi murehtia asunnon myyntiä tms. Jos jääkaappi hajoaa niin soitto vuokranantajalle nii tuo uuden eikä itellä tarvi siinä hetkes olla sitä 600 euroa mitä jääkaappi maksaa. Juuri meillä rempattiin kylppäri perusteellisesti, rempalle tuli hintaa joku 10 tonnia, ite ei tarvinnu laittaa tikkua ristiin, kattoa vaa vierestä, eikä yhtäkää lanttia tähän hätään tarvinnu antaa. Jos omistusasumisella onkin jotain statussymbolin asemaa niin kyllä vuokra-asumisessakin on omat hyvät puolensa. Emme nyt sitte oo vielä päättäneet kummassa on enemmän hyviä puolia, omassa ja vuokra-asunnossa.
 
"alma"
Meillä Helsingin keskustassa vuokra kaksioista 1300€. Vastaava kämppä maksaisi läjes 400 000, sellaisen lainan hoitamiseen menisi yli 2000/kk.
Olemme kyllä muuttamassa omaan asuntoon, pikkusen "huonommalle" alueelle, mutta paljon parempaan, isompaan ja uuteen asuntoon.
Jatkossa siten maksamme vhän alle 2000€/kk asumisesta.
Ainakin Helsingissä pienissä asunnoissa vuokralla asuminen on usein halvempaa. Ei se ikimantra "tuolla maksaisi jo kivasti omaa" todellakaan aina päde.
 
"huu"
[QUOTE="alma";24494975]Meillä Helsingin keskustassa vuokra kaksioista 1300€. Vastaava kämppä maksaisi läjes 400 000, sellaisen lainan hoitamiseen menisi yli 2000/kk.
Olemme kyllä muuttamassa omaan asuntoon, pikkusen "huonommalle" alueelle, mutta paljon parempaan, isompaan ja uuteen asuntoon.
Jatkossa siten maksamme vhän alle 2000€/kk asumisesta.
Ainakin Helsingissä pienissä asunnoissa vuokralla asuminen on usein halvempaa. Ei se ikimantra "tuolla maksaisi jo kivasti omaa" todellakaan aina päde.[/QUOTE]

Hirveitä hintoja helsingissä :O täällä meilläpäin (pohjanmaalla) 1300eurolla saa vuokrattua 150 neliöisen omakotitalon...me asutaan 70 neliön melkein uudessa kolmiossa ja vuokra on 605e/kk.
 
"vieras"
Asun Helsingin keskustassa 58m2 kaksiossa jossa vuokra 580e. Ei todellakaan lyhennettäs omaa asuntoa tuolla summalla tältä paikalta, vähintäänkin vastikkeet vielä päälle + remontit, jääkaapit ym. En halua sitoutua jatkuviin kuluihin enkä velkataakkaan mitä omistusasunnosta tulee.
 
"alma"
[QUOTE="huu";24494989]Hirveitä hintoja helsingissä :O täällä meilläpäin (pohjanmaalla) 1300eurolla saa vuokrattua 150 neliöisen omakotitalon...me asutaan 70 neliön melkein uudessa kolmiossa ja vuokra on 605e/kk.[/QUOTE]

Niin on. Mutta on täällä onneksi hyväpalkkaisia töitäkin :)
Ja me asumme varmaan Hesingin kalleimmalla alueella, eli jossain Itä- Helsingissä hinnat taitaa olla puolet tosta.
 
Ei kaikki halua omaa.
Me myytiin omistusasunto pois ja muutettiin asoon (ja joo, maksetaan enemmän).
Mua ahdistaa omistuasumisessa se iso laina, mahdolliset tulevat rempat ja pelko ettei saakaan myytyä pois silloin kun haluaa ja hyvään hintaan.
Omakotitaloa ei haluta ja vuokralla/asossa asuminen on kaikenkaikkiaan huomattavasti vaivattomampaa kuin omassa, joskin myös kalliimpaa.
 
Me asutaan vuokralla ja maksetaan asumisesta tonni kuussa.

Meidän maksukyvyllä ei saada niin suurta lainaa, että saatais vastaava asunto vastaavalta seudulta ostettu omaksi. Ja on siinä sekin, ettei meitä kiehdo velkavankeus.
Meillä samat syyt vuokralla asumiseen. Haluamme asua täällä missä asumme ja isot asunnot täällä on hemmetin kalliita. Muutamme kohta isompaan, 5h+k 107m2, ja siellä on vuokra pikkusen alle 1200€/kk. Velkavankeuteen en todellakaan halua.
 
[QUOTE="Liila";24494592]Vuokravankeus on vielä pahempi asia.[/QUOTE]

Mikä ihmeen vuokravankeus? Mä voin muuttaa tästä vaikka huomenna pois, jos alkaa ahistamaan.

Mä olen niin levoton luonne (joskin nyt on tasoittumista huomattavissa) että ei tuntuisi hyvältä jumahtaa yhteen paikkaan. Jos haluan, voin muuttaa tosiaan vaikka huomenna Helsinkiin, kun ei ole taloa niskassa, joka pitäisi sitten myydä pois ja koittaa keplotella jollakin rahalla siihen saakka, että kaupat on lyöty lukkoon jne.
 
"hmm"
Meillä meni ennen yli tonni kuus asumiskuluihin. Ostettiin oma ja kulut on himpun verran vähemmän. Toki kaikesta on sitten huolehdittava itse, korjaukset ym.
Mutta kun olen 5-kymppinen ei tarvii enää maksaa lainaa eikä vuokraa :D
 
No ei enää tässä iässä asuntolainaa...ensiasunnon etu jo käytetty ja vaivatonta asumista vuokralla vaik kt:ssa onkin masentavaa asua, mut aina ei voi valita, ainakaan het nyti...Ei mun ihmisarvo tai lasteni hyvinvointi ole kiinni lainasta/lainattomuudesta. Kummassakin asumismuodossa on puolensa, koettu on. Elämä vaan on 25v aikana viskellyt sinne ja tänne eli nyt eletään näin vuokralla 11,2e /m2 eikä johdu maksuvaikeuksien tms. takia ;)
 
"Liila"
[QUOTE="hah";24494821]Me asutaan hulppeassa reilu 120m2 omakotitalossa johon on viimevuonna tehty 200 000euron remontti. Maksetaan vuokraa 1000e/kk + n. 200e/kk sähköstä. Asutaan uudenmaan alueella, että kyllä vaan tollakin rahalla saa ihanan asunnon "mistään".[/QUOTE]

Meillä 165 m2 ja ihan Helsingin vieressä asutaan. Meidän laskelmissa oli mukana myös kaikki vakuutukset ja vesimaksut.

Viiden vuoden aikana ollaan saatu maksettua omaamme pois jo 20 000 eurolla ja asunnon arvo on samassa ajassa noussut huimasti. Kaikki suuret remontitkin on juuri tehty. Eipä huoleta tulevat eläkepäivät. Siinä vaiheessa maksellaan vain ylläpitomenoja talosta. Eikä tarvitse luopua tästä ihanasta unelmakodista.

Sinuna olisin hyvin huolissani tulevista eläkepäivistä.
 
"Liila"
[QUOTE="niin";24494911]Ootteko te ikinä miettiny että miten kallis se oma asunto lopuksi on kun ottaa huomioon myös korot? [/QUOTE]

Kyllä olen. Fiksumpaa on maksaa korkoja pankille kuin vuokraa vuokranantajalle. Jälkimmäisessä tapauksessa kaikki rahat menevät hukkaan. Ensimmäisessä tapauksessa satsaus voi olla jopa tuottava sijoitus.
 
"Liila"
[QUOTE="Liila";24496727]Meillä 165 m2 ja ihan Helsingin vieressä asutaan. Meidän laskelmissa oli mukana myös kaikki vakuutukset ja vesimaksut.

Viiden vuoden aikana ollaan saatu maksettua omaamme pois jo 20 000 eurolla ja asunnon arvo on samassa ajassa noussut huimasti. Kaikki suuret remontitkin on juuri tehty. Eipä huoleta tulevat eläkepäivät. Siinä vaiheessa maksellaan vain ylläpitomenoja talosta. Eikä tarvitse luopua tästä ihanasta unelmakodista.

Sinuna olisin hyvin huolissani tulevista eläkepäivistä.[/QUOTE]

Korjaan. On lyhennetty lainaa siis 30 000 eurolla.
 
omistaja
Me maksetaan lainanlyhennytä 1600 kuussa ja siihen päälle vielä muut juoksevat kulut. Ok talo hyvällä alueella mutta ei pk-seudulla. Viidessä vuodessa ollaan lyhennetty yli 50 000 eurolla lainaa, samalla talon arvo on noussut. Jos nyt myytäisiin, saataisiin tästä varmasti muutama kymmenen tuhatta enemmän kuin ostaessa. Lisäksi kustannuksia pienentää korkovähennysoikeus. Tottakai korkojen osuus tulee hintaan päälle, mutta samalla myös omaisuus karttuu. Joidenkin vuosien jälkeen meillä on oma velaton talo. Vuokralla ollessa taas... No, vuokranantajalla olisi se velaton talo :D

Mä en taas haluaisi asua lasten kanssa vuokralla, ainakaan yksityisellä. Siinä ei kuitenkaan ole sitä varmuutta mitä on omassa. Kukaan ei meitä voi tästä heittää pois. Vuokranantaja taas saattaa sanoa että kämppä tarvitaan sukulaiselle, terve menoa. Sinkkuna, nuorena pariskuntana vuokraaminen taas oli hyvinkin järkevää.
 
"vieras"
Mikä ihmeen vuokravankeus? Mä voin muuttaa tästä vaikka huomenna pois, jos alkaa ahistamaan.

Mä olen niin levoton luonne (joskin nyt on tasoittumista huomattavissa) että ei tuntuisi hyvältä jumahtaa yhteen paikkaan. Jos haluan, voin muuttaa tosiaan vaikka huomenna Helsinkiin, kun ei ole taloa niskassa, joka pitäisi sitten myydä pois ja koittaa keplotella jollakin rahalla siihen saakka, että kaupat on lyöty lukkoon jne.
Niin? Ja siellä Helsingissä sua odottaa taas se vuokravankeus. Joka kuukausi rahaa hukkaan tonnitolkulla aina kuolemaan saakka. Jee...
 
"Liila"
[QUOTE="niin";24494911]

Me asutaan vuokralla ja on ollu tarkoitus etsiä omistusasunto. Oon kuitenkin miettiny että kannattaako se lopulta kuitenkaan, tuleeko se kuitenkin kalliimmaksi? [/QUOTE]

Onhan tästä asiasta tehty vaikka kuinka monta tutkimusta ja laskelmaa. Pitkällä tähtäimellä omistusasuminen on aina kannattavampaa kuin vuokralla asuminen.

Kannattaa ajatella vähän kauaskantoisemmin asioita. Mitä sitten, kun olette eläkeiässä. Tulonne romahtavat, mutta vuokrat vain jatkavat nousuaan. Jos olisitte ostaneet omat talon, niin velat olisi jo maksettu. Rahaa jäisi säästöön joka kuukausi reilusti, koska siinä vaiheessa tarvitsee maksaa enää vain ylläpitokulut.
 
"alma"
Kannattaa muistaa ettei kaikki vuokralla asujat elä kädestä suuhun. Me olemme asuneet tähän asti vuokralla, ja koko ajan sijoittaneet muutaman satasen kuussa. Jos olisimme asuneet omistusasunnossa, meillä olisi luultaasti mennyt ne raat asumiskuluihin. Kyllä sitä rahaa voi säästää muullakin tavalla, kuin omistusasuntoa maksamalla. Usein paljon tuottoisamminkin.
Harvalle nyt varmaan ihan puskista tulee tieto, että eläkeiässä tuet pienenevät. Ei kannata tässä(kään) asiassa ajatella niin mustavakoisesti. Se mikä on hyvää ja kannattavaa sinulle, ei sovi jollekin toiselle.
 

Yhteistyössä