kaljaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyllästynyt

Vieras
Kertokaa parahimmat ellit kuinka usein miehenne/poikaystävänne juovat alkoholia. En tarkoita pelkästään kunnon kännejä vaan juovatko esim viikolla muutaman jne. Haluaisin vertailla oman mieheni juomatapoihin.

Mun poikakaveri ei oikeastaan koskaan ota ""kunnon kännejä"". Viikolla voi ottaa iltasin yhden oluen / pv silloin tällöin, joskus jopa kaksi. Joskus otetaan lasit viiniä, joskus tujaukset viskiä, siis ihan viikonpäivästä riippumatta, illalla kuitenkin.

Hirveen samanlaiset juomatavat meillä on, paitsi että mä joskus otan sen kunnon känninkin. Ja mies ottaa joskus oluen vaikka mä en ota. (vaikka on huono sana, mutta siis miehen tekee vähän useammin mieli olutta kuin mun).

Ja ehkä kerran kuussa tai vähän harvemmin ollaan kavereitten kaa viihteellä ja silloin tulee otettua muutama enemmän. Tosi harvoin kuitenkaan mitään varsinaista känniä, hän varsinkaan. Vähän useammin käydään vaan baarissa istumassa tai vietetään kotona iltaa ja silloin tulee juotua muutama olut tai viiniä.

Ollaan 26-vuotiaita.

Poikaystäväni ei juo joskus kokonaiseen kuukauteen.
Hänellä ei ole esim. mitään tarvetta saada lärvejä, jos ei ole jotain juhlia tms. muutenkaan tiedossa.
Yleensä hän juo minun kanssani, eli ostetaan mäyris tai viinipullo perjantai-iltana, ja sitäkään ei välttä,mättä juoda loppuun jos alkaa väsyttää tai jotain muuta..

Minä sensijaan ostan sikspäkin joskus jopa viikolla, jos koulunkäynti turhauttaa, tai on joku pitkävetinen homma jonka voi tehdä anyway toisellakädellä.

Ero on siinä, että jätkäni on säännöllisissä töissä ja minä en. Jos hän opiskelisi myös, niin ei ehkä olisi niin viikonpäivän päälle.

Minä olisin huolissani sitten, jos hän vetäisi olutta jopa silloin, kun siitä on haittaa... eli jättäisi menemättä krapulassa töihin, tai pilaisi yhteisen loman olemalla lärvit aamusta iltaan.

Joka ilta 4-5 pulloa kaljaa.. Vapaapäivinä ja iltoina mäyris ei riitä. En muista päivää jolloin hän ei olisi sitä ensimmäistäkään ottanut.

ps. Se kalja menee seksinkin edelle ja minä en kaljanhajuista halua... oisk tekosyy juoda ettei tarvitse harrastaa seksiä?

Nämä alkoholinkäyttökyselyt saavat aina ääripäät hereille. Joko ollaan lähes absolutisteja tai sitten suurkuluttajia. Ilmeisesti normaali suomalainen juomatapa perjantai- tai lauantaikänneineen ei herätä kenessäkään intohimoja.

Mieheni ottaa joka viikonloppu kännit. Joskus menee koko viikonloppu pämpätessä, joskus sitten vain osittain. Juo myös viikolla, mutta yleensä lähtee kapakkaan, jolloin en tiedä määristä. Juo pääasiassa väkevää viinaa, siinä paras hinta-hyötysuhde, tulee nopeammin känniin. Ei tavoittele hauskaa humalaa vaan sammumista.

Tai sitten se perjantai- ja lauantaikännäily ei olekaan niin tavallista kuin luullaan. Minusta ainakin minä ja poikakaverini ollaan aika tavallisia alkon käyttäjiä. Ei olla mitään absoja muttei juoppojakaan.

Mä luulen että ne aikuiset ihmiset jotka vetää kännit joka vkonloppu on kuitenkin niitä alkoholisoituneita. Eikä sellaiset välttämättä netissä pyöri. Miettikää nyt _aikuisia_ läheisiänne, eipä kovin moni kuitenkaan juo joka viikonloppu, se kertoo jo alkoholismista. Teineille ja nuorille aikuisille se on yleisempää, mutta kyllä sitä yleensä jossain 25v kieppeillä viimeistään rauhoitutaan. Tai sitten kun se kiva kumppani löytyy :)

Täytyy sanoa, että olen ollut jo jonkin aikaa huolestunut minun ja mieheni tuttavapiireistä... Ikähaarukka on reilusta kahdesta- reiluun kolmeen kymppiin. Tuntuu että ihmiset ovat aina baarissa, siis työt kyllä joitavat, mutta vapaa aika on usein sitä kännäämistä:( Näillä kolmi kymppisilläkään ei ole lapsia tmv. velvotteita, joten v-loput on helppo istua tuopin ääressä... Olen päätynyt siihen tulokseen, että monille alkoholi on lääke johonkin. Ja nämä tutut eivät ole mitään laitapuolen kulkijoita, vaan ihan ""tavallisia"" työssä käyviä/opiskelivia kaupunkilaisia, osa tosin asuu maallakin, miehiä ja naisia. En ole vielä keksinyt mitä vaivaa viinalla lääkitään...ehkä se on jokin ""elämään turhautuminen"" mitä sillä koitetaan lääkitä. Ja parilla on diagnosoitu paniikki häiriö, veikkaan juttujen perusteella sen vaivaan useampiakin tuttujani...:( Se pääjuttu on kuitenkin varmaan se, että ihmiset ovat viettäneet teineistä lähtien kännissä viikonloput, ja jatkavat tätä ""vanhaa rutiinia"", vaikkei se enää ole edes hauskaa, kun ehkä joka kymmenes kerta... Yleensänhän se on juuri sitä ""notkumista""...
Olen huomannut myös sen, että itse en halua 10-vuoden päästä yhä edelleen notkua baarissa, vaan tahdon muutakin elämältäni! Itselleni alkoi myös jokin aika sitten tulla hirvittäviä ahdistus kohtauksia krapula-aamuisin, ihan kin olisin tehnyt jotakin tyhmää tmv. vaikka en ollut, siis hirvittävä ""morkkis"" ilman syytä. Huomasin myös juovani yhä enemmän, en koskaan muistia juonut pois, mutta usein muistin nähneeni jonkun ihmisen tmv. kun esim. joku kaverini mainitsi asiasta seuraavana päivänä tmv.

Nykyään olen alkanut rajoittaman juomistani, en esim. ota ennen baariin lähtöä kun kaljan/paukun kotona (ennen meni helposti puolikas viinapullo tmv.). Baarissa juon välillä vettä tai kokista. Toisinaan lipsuu ja olen ""sammumis-pisteessä"", mutta todella harvoin. Olen huomannut ettei sitä pahaa oloa tule enää, on hauskaa kun muistaa kirkkaasti kaiken tapahtuneen, ja kuitenkin näkeen kavereita ja rentoutuu kun sen muutaman illan aikana ottaa. Kaiken lisäksi tulee enemmän aikaa, koska se seuraava päivä ei mene ""krapulaa potiessa""(vaikken ole koskaan ole sinänsä krapuloinut, joskus ollut hieman päänsärkyä tmv.) herää aiemmin, jaksaa lähteä jonnekkin jos tarvitsee/haluaa. Ja jos sattuu viihteelle perjantaina ja lauataina, niin yleensä on ollut väsynyt vielä maanataina, nyt on skarppi jo sunnutaina!:)

Mutta siihen ap:n varsinaiseen kysymykseen...;)
Mieheni tekee vuorotöitä, juo yleensä silloin kun hänellä on vapaata v-loppusin. Viikolla juo silloin kun on vapaata useampia päiviä peräkkäin(joko kotona kalsari kännit, tai sitten baarissa jos minä/joku muu pääsee viikolla baariin), tällöin hän yleensä on v-lopun kiinni... Lomilla hairahtuu usein useamman päivän putkiin, mutta toisaalta on myös selvinpäin aina välissä. Kesällähän on tosin paljon enemmän kaikkia tapahtumiakin, ja ihmisillä kesälomia, joten paljon kaverit soittelevat ""tule terassille"" ymv.
Mielestäni juominen pysyy ihan aisoissa, mutta jos olisin raskaana/meillä olisi lapsia, pitäisin juomista liiallisena... Pelkään myös, että jos hänellä ei olisi töitä, alkaisiko juominen lipsua pahempaan suuntaan... Itse juon kerran tai kaksi viikossa sen muutaman paukun/siiderin, joksu tosin lipsahtaa... Juon vain kun olen baarissa, en harrasta kotona juomista lainkaan, minulle juominen on seurustelua. Kesällä saatan ottaa useampina päivinä. Ja toki toisinaan käyn parilla (mikä todella on se yksi tai kaksi!!!) jonkun kaverini kanssa.

Itse olen nainen, vuorotyöläinen ja huitasen kännin kerran viikossa about. Juon humalahakuisesti eli en saa stoppia päälle kun ensimmäisen avaan.
Mies voisi elää vaikka koko elämänsä ilman alkoholia. Ottaa seuraksi joskus mutta muuten ei periaatteessa juo lainkaan. Kalja silloin tällöin mutta siinä se.

Joskus on kausia (kuten nyt) ettei mies juo juuri lainkaan. Pullo olutta korkeintaan työpäivän päätteeksi. Sitten on ne kaudet kun mies juo...ja juokin paljon ja usein. Mäyris päivässä, suurinpiirtein. Känniä varten juo kaksi mäyristä ja sammuu. Hyi olkoon... Mies ei juo oikeaa viinaa lainkaan, koska tietää että sekoaa ja tulee väkivaltaiseksi. Siitä hatunnosto hänelle, että osaa kieltäytyä miesporukassakin viinapullosta.

Minä taasen..jaah, jokaisen raskauden aikoihin en ole juonut noin vuoteen. Muutoin kulutan vähän usein. Eli, juon vaikka kaksi lasia punkkua tai pari pulloa lonkeroa per ilta, jos sattuu olemaan. Kännissä olen ollut viimeksi kaksi vuotta ja kaksi kk sitten. En pidä siitä etten hallitse liikkeitäni, puhettani, tulee paha olo yms...tarpeeksi humalainen ihminen on surullista katsottavaa.

Miesystäväni saattaa joskus juoda pullon olutta viikolla ruuan kanssa,kuitenkin harvemmin. Viikonloppuna voi ottaa ruuan kanssa punkkua ja pari kaljaa (lauantaisin). Jos biletetään juodaan enemmän punkkua ja kaljaa,ehkä 1-2 krt kuukaudessa.

Itse samalla mallilla,paitsi viikolla en juo mitään,tosin tuntuu että viinapää on niin heikko nykyisin että punkku pitäisi jättää kokonaan,mutta kun se on niin hyvää.

Se onkin mielenkiintoinen kysymys, että kuka on alkoholisti. Mittareita on monia ja jokaisella se oma sisäinen mittarinsa. kommentti että ""ei ne alkoholistit netissä pyöri"" oli todella idioottimainen!
Itse pidän itseäni ja miestäni alkoholisteina, katson että on alkoholismia, jos on riippuvainen viinasta. Myös silloin, jos on riippuvainen vain siitä joka viikonloppuisesta kännistä.
(eli kyllä se tämäkin alkoholisti netissä pyörii, terve!)

Omistan ystäviä, jotka juovat paljon enemmän kuin minä, mutta omasta mielestään he eivät ole alkoholisteja.

Yritän rajoittaa juomistani, mutta hyvin harvoin pystyn olemaan edes yhtä viikonloppua selvänä. Juon joko yhden illan tai illan ja koko seuraavan päivän aamusta iltaan. Mieheni juo yhtä paljon tai enemmän. Kumpikaan emme juo pisaraakaan viikolla, emmekä ikinä kotona. Suurin osa ystävistämme juo enemmän. Eli viikot töitä ja raittiina, viikonloput ryypäten baarissa. Ja viinaa kaksin käsin.

Mieheni juo paljon...Joka ilta vähintään six pack, paitsi jos työvuorot hankaloittavat sitä. Viikonloppuna menee molempina iltoin mäyris - ja kevyesti.Työt on hoitanut kunnialla, joten sivulliset eivät näe sitä ongelmaa. Mulle se on ongelma, ja lapset näkevät sitä juomista liikaa. Ja muuttuuhan siinä persoon muutaman kaljan jälkeen - mielialajuomaa?? Sitä se taitaa olla!
Juopuneena ei seksi suju. Jossain vaiheessa olin tarkka; hän sai valita pullo tai minä.Eli jos illalla joi, turha tulla mun peiton alle. Ite juon silloin tällöin siiderin saunassa, joskus viikonloppuna jopa 3 - nostaahan se sit fiiliksiä - jollain lailla.

Miesystäväni juo itsensä humalaan asti 2-3 krt kuussa, ja minä saman verran.Muulloin emme ota pisaraakaan, eli esim. itse juon 15-20 annosta alkoholia kuussa, mieheni 18-25 annosta kuussa. Lapsia meillä ei ole, emmekä asu vielä yhdessä. Olemme 33-ja 37-vuotiaat. Mielestämme juomme ihan kohtuudella kumpikin, emmekä tunne mitään tarvetta vähentämiseen. Alkoholinkäyttö on meillä sosiaalista.

Meidän ukko juo noin 3 litraa olutta illassa. Hän on kookas kaveri, ja tuota määrää ei hänestä vielä huomaa.

Vkloppuna saattaa mennä 10 litraakin illassa (siitä jo havaittava känni). Samoin jos ryyppyvaihde menee päälle, kaikki kelpaa, mitä kotoa löytyy. Myös makeat liköörit, viinit, karmeat tuttavien omavalmisteet - mikä vaan.

Itse juon alle puolet tästä. Joka päivä tulee kyllä naukkailtua seuran vuoksi. Joisin enemmänkin, mutta minulle iskee ikävä krapula.

Ollaan työttömiä, eikä käydä kapakoissa. Juomat haetaan lähinnä Virosta.

Exäni oli muuten absolutisti ja hänen kanssaan join vain 2-4 drinkkiä viikossa. Sinkkuaikanani biletin rankasti viikonloppuisin ja työryyppäjäisissä.

Juon kotona pääasiassa vkl:na ennen baariin menoa, samoin tekee mieheni. Jos emme ole menossa baariin, otamme lasilliset viiniä kotosalla toisena iltana vkl:na, joskus molempina. Baari-iltana kuluu aloitteluissa miehelläni noin 7 kaljaa, itsellä puolet tuosta. Baarissa sitten saattaa mennä n.4 drinkkiä (viiniä tai siideriä) lisää. emme kuitenkaan käy baarissa kuin n. kerran, joskus kaksikin, kuussa. Viikolla mieheni juo ainoastaan saunoessaan pari olutpulloa, ei sen enempää. Tilanne on molemmille hyvä, eikä viinan kanssa ole ongelmia. Huolestuin jo monen kirjoituksista juomien viikkomäärässä. Uskomatonta, että ihmiset voivat parisuhteessaan perustella puolisolle JOKA päiväisen kaljapullon/-pullot?! Miksi ihmeessä? Alkoholismi tulee vähitellen, ja jokailtainen naukku voi viedä mukanaa. Pelottava ajatus. En usko, että kenenkään työn raskaudella voidaan perustella kovaa käyttämistä. Vähentäkää ihmiset hyvät !

Yhteistyössä