Täytyy sanoa, että olen ollut jo jonkin aikaa huolestunut minun ja mieheni tuttavapiireistä... Ikähaarukka on reilusta kahdesta- reiluun kolmeen kymppiin. Tuntuu että ihmiset ovat aina baarissa, siis työt kyllä joitavat, mutta vapaa aika on usein sitä kännäämistä

Näillä kolmi kymppisilläkään ei ole lapsia tmv. velvotteita, joten v-loput on helppo istua tuopin ääressä... Olen päätynyt siihen tulokseen, että monille alkoholi on lääke johonkin. Ja nämä tutut eivät ole mitään laitapuolen kulkijoita, vaan ihan ""tavallisia"" työssä käyviä/opiskelivia kaupunkilaisia, osa tosin asuu maallakin, miehiä ja naisia. En ole vielä keksinyt mitä vaivaa viinalla lääkitään...ehkä se on jokin ""elämään turhautuminen"" mitä sillä koitetaan lääkitä. Ja parilla on diagnosoitu paniikki häiriö, veikkaan juttujen perusteella sen vaivaan useampiakin tuttujani...

Se pääjuttu on kuitenkin varmaan se, että ihmiset ovat viettäneet teineistä lähtien kännissä viikonloput, ja jatkavat tätä ""vanhaa rutiinia"", vaikkei se enää ole edes hauskaa, kun ehkä joka kymmenes kerta... Yleensänhän se on juuri sitä ""notkumista""...
Olen huomannut myös sen, että itse en halua 10-vuoden päästä yhä edelleen notkua baarissa, vaan tahdon muutakin elämältäni! Itselleni alkoi myös jokin aika sitten tulla hirvittäviä ahdistus kohtauksia krapula-aamuisin, ihan kin olisin tehnyt jotakin tyhmää tmv. vaikka en ollut, siis hirvittävä ""morkkis"" ilman syytä. Huomasin myös juovani yhä enemmän, en koskaan muistia juonut pois, mutta usein muistin nähneeni jonkun ihmisen tmv. kun esim. joku kaverini mainitsi asiasta seuraavana päivänä tmv.
Nykyään olen alkanut rajoittaman juomistani, en esim. ota ennen baariin lähtöä kun kaljan/paukun kotona (ennen meni helposti puolikas viinapullo tmv.). Baarissa juon välillä vettä tai kokista. Toisinaan lipsuu ja olen ""sammumis-pisteessä"", mutta todella harvoin. Olen huomannut ettei sitä pahaa oloa tule enää, on hauskaa kun muistaa kirkkaasti kaiken tapahtuneen, ja kuitenkin näkeen kavereita ja rentoutuu kun sen muutaman illan aikana ottaa. Kaiken lisäksi tulee enemmän aikaa, koska se seuraava päivä ei mene ""krapulaa potiessa""(vaikken ole koskaan ole sinänsä krapuloinut, joskus ollut hieman päänsärkyä tmv.) herää aiemmin, jaksaa lähteä jonnekkin jos tarvitsee/haluaa. Ja jos sattuu viihteelle perjantaina ja lauataina, niin yleensä on ollut väsynyt vielä maanataina, nyt on skarppi jo sunnutaina!
Mutta siihen ap:n varsinaiseen kysymykseen...

Mieheni tekee vuorotöitä, juo yleensä silloin kun hänellä on vapaata v-loppusin. Viikolla juo silloin kun on vapaata useampia päiviä peräkkäin(joko kotona kalsari kännit, tai sitten baarissa jos minä/joku muu pääsee viikolla baariin), tällöin hän yleensä on v-lopun kiinni... Lomilla hairahtuu usein useamman päivän putkiin, mutta toisaalta on myös selvinpäin aina välissä. Kesällähän on tosin paljon enemmän kaikkia tapahtumiakin, ja ihmisillä kesälomia, joten paljon kaverit soittelevat ""tule terassille"" ymv.
Mielestäni juominen pysyy ihan aisoissa, mutta jos olisin raskaana/meillä olisi lapsia, pitäisin juomista liiallisena... Pelkään myös, että jos hänellä ei olisi töitä, alkaisiko juominen lipsua pahempaan suuntaan... Itse juon kerran tai kaksi viikossa sen muutaman paukun/siiderin, joksu tosin lipsahtaa... Juon vain kun olen baarissa, en harrasta kotona juomista lainkaan, minulle juominen on seurustelua. Kesällä saatan ottaa useampina päivinä. Ja toki toisinaan käyn parilla (mikä todella on se yksi tai kaksi!!!) jonkun kaverini kanssa.