Kaksviikkonen vauva hoitoon, kun vanhemmat menevät festareille!

• Viestiketjun aloittaja äiti itsekin
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Tähän se vaan näköjään on mennyt, että mikään ei elämässä saisi muuttua kun vauva syntyy, kyllä on kumma homma kun "aikuiset" ihmiset ei pärjää yhtä kesää ilman jotain joutavia festareita ja tuulettumisiltoja!!
En ymmärrä, enkä edes yritä...
Vauva (lapsi) tulee elämään siihen perheeseen, johon se syntyy ja sen perheen ehdoilla ja jo eletyillä säännöillä, ei perhe sopeudu vauvan tahtoon ja elämään vai vauva perheen. Pieleen menee ja pahasti, jos vanhemmat kuvittelee että nyt eletään vauvan ehdoilla.
tätä mä en voi mitenkään ymmärtää. Uusi perheenjäsen ei siis sun mielestä muuta asioita millään tavalla? Eli se ei tule perheen tasavertaiseksi jäseneksi?

Kyllä meillä olis aika hankalaa jos tehtäis kaikki samalla lailla ku ennen lapsia. Joka vloppu pitäis olla lasten hoidossa ja tietysti viikolla myös kun oltais töissä. Mitä ihmeen järkeä sillon ois ollu koko lapsia hankkia?
Huh, juu...koko ajatus kauhistuttaa...en mä jaksaisi elää kuten ennen lapsia. Ja jos oikein kiteyttää, niin tavallansa lapset ovat kyllä pelastaneet mut paljolta syntymillään. Joten ei tulisi mieleen kohdella heitä kuin ilmaa.

öhöm
Ei kai se lapsi missään HOIDOSSA ole, jos se on isänsä kanssa.
Voi pyhä pietari tätä joidenkin järjenjuoksua.

Kiitän polvillani miehestäni, joka on lastemme elämässä mukana ollut AINA ihan alusta asti ja toki hiukan itseänikin, kun olen miehelle antanut sitä tilaa, joka miehelle kuuluu.
Ei ne lapset mitään äidin yksinoikeutta ole!
Ihan perustiedot lapsen varhaisesta kehityksestä puuttuvat siis tältäkin vieraalta..

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Tämä vastaus oli suunnattu ninaTT:lle, jonka mielestä lapsen onnellisessa lapsuudessa ei ole kuin vain ja ainoastaan ÄITI, muut ovat tyhjänpäiväisiä.
ja NinaTT kommentoi tätä samaista ketjua, jossa vanhemmat ovat jättämässä vastasyntyneen isovanhempien hoitoon.

2-viikkoisella ei ole mitään sidettä isovanhempiinsa, senhän sanoo jo järki. vai meinaatko, että lapsesi tuntee jotain suurtakin läheisyyttä johonkin ihmiseen, jonka on nähnyt max yhden kerran, vaikka itse olisit tuntenut tämän ihmisen koko ikäsi?

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
MUTTA KAKSVIIKKOSELLE LAPSELLE EI KUKAAN MUMMI TAI UKKI OLE LÄHEINEN TAI TÄRKEÄ... Ellei äiti ole jo heti ensimmäisestä päivästä dumpannu elämäänsä hankaloittavan ipanan toisten syliin.

Kun se lapsi EI TUNNE isovanhempiansa. Se lapsi on hädin tuskin kohdusta selviytyny pihalle ja tarvitsis äitiänsä kokoajan.

Kyllä, sellanen pieni vauva tietää just sen verran, että jos äiti ei ole tavoitettavissa niin äiti on poissa eikä takasin tuu. Vai onko sulla ollu jotain superälykkäitä ja kehittyneitä kaksviikkosia jotka ovat ymmärtäneet ku selität, että tämä on muuten mummus, te muuten tuutte hyvin toimeen.
Huomaatko sä itse ollenkaan miten itseäsi korostavia jokikinen viestisi on? :D

Vauva ei tarvitse ÄITIÄÄN välttämättä yhtään mihinkään.
VAUVA TARVITSEE YHDEN TURVALLISEN OLENNON, JOHON KIINTYÄ. On se sitten mummo, serkku tai naapurin Mauri.
Mieluiten se yksi (siitä ainakin ollaan samaa mieltä, YHDEN) on äiti, koska laps on jo tuntenu sen 9kk.

Jos taas liian pieni lapsi laitetaan liian aikaisin väliaikaisesti (mutta noin pitkäksi aikaa) hoitoon ja sitten taas haetaan sieltä takasin, mitä se tekee lapsen kehittyvälle kiintymykselle? Revitään taas juuria myöten irti..?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:

Kiitän polvillani miehestäni, joka on lastemme elämässä mukana ollut AINA ihan alusta asti ja toki hiukan itseänikin, kun olen miehelle antanut sitä tilaa, joka miehelle kuuluu.
Ihan perustiedot lapsen varhaisesta kehityksestä puuttuvat siis tältäkin vieraalta..
Taas yksi itsensä pallille korottava mamma. Voi lapsiparkaa, kun ei saa tutustua isäänsä :(.

hemuli
Vastasyntyneen vauvan paikka on oman äidin kainalossa :) ja äidin paikka ei oo festareilla vaikka sinne menis kaverit tai mitkä. Äidin ja isänkin tehtävä on hoidella ja tutustua siihen vauvaan ja käydä festareilla myöhemmin kun vauva on isompi tai ainahan on sellainen oikein suositeltava ratkaisu että ensin ravaa festarit ja muut kekkerit läpi ja alkaa tehdä niitä vauvoja vasta elämässä myöhemmin kun on jo menot juostu.

Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Tähän se vaan näköjään on mennyt, että mikään ei elämässä saisi muuttua kun vauva syntyy, kyllä on kumma homma kun "aikuiset" ihmiset ei pärjää yhtä kesää ilman jotain joutavia festareita ja tuulettumisiltoja!!
En ymmärrä, enkä edes yritä...
Vauva (lapsi) tulee elämään siihen perheeseen, johon se syntyy ja sen perheen ehdoilla ja jo eletyillä säännöillä, ei perhe sopeudu vauvan tahtoon ja elämään vai vauva perheen. Pieleen menee ja pahasti, jos vanhemmat kuvittelee että nyt eletään vauvan ehdoilla.
tätä mä en voi mitenkään ymmärtää. Uusi perheenjäsen ei siis sun mielestä muuta asioita millään tavalla? Eli se ei tule perheen tasavertaiseksi jäseneksi?

Kyllä meillä olis aika hankalaa jos tehtäis kaikki samalla lailla ku ennen lapsia. Joka vloppu pitäis olla lasten hoidossa ja tietysti viikolla myös kun oltais töissä. Mitä ihmeen järkeä sillon ois ollu koko lapsia hankkia?
Peesi. Ja peesi sillekin, et olis vaikee tehdä kaikki niin kuin ennenkin. Ja peesi sillekin, et mitä järkeä olis niitä lapsia hankkia, jos kaikki olis niin kuin ennen niitäkin.

**
Alkuperäinen kirjoittaja prkl:
Mitäs sitte sanoisisitte, kun tilanne ois tämä:

Äiti ei vie vieraiden painostuksesta pariviikkoista vauvaa läheisten isovanhempien hoiviin, vaikka kuinka oma mieli olisi festareille katsomaan lempimusiikkiaan ja rentoutumaan päiväksi. Kaikki äidin kaverit ja isäkin menee. Äiti masentuu ja alkaa inhoamaan vauvaa, mitään ei saa tehdä, olla vain vauvan kanssa kaksin kotona. Äidin pää menee pipiksi, eikä hän enää pysyt jatkossa hoitamaan vauvaa rakkaudella, vaan vihalla. Pahimmassa tapauksessa lapsi huostaanotetaan.

Eli antakaahan nyt ihmisten toimia, kuten he parhaimmakseen näkevät!
niin niin, tottahan tämä juu. Mä muistan kun 14veenä kiljuin iskälle et tapan itteni jos en pääse tehiksen keikalle niinku kaikki kamut.

ccc
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Tämä vastaus oli suunnattu ninaTT:lle, jonka mielestä lapsen onnellisessa lapsuudessa ei ole kuin vain ja ainoastaan ÄITI, muut ovat tyhjänpäiväisiä.
ja NinaTT kommentoi tätä samaista ketjua, jossa vanhemmat ovat jättämässä vastasyntyneen isovanhempien hoitoon.

2-viikkoisella ei ole mitään sidettä isovanhempiinsa, senhän sanoo jo järki. vai meinaatko, että lapsesi tuntee jotain suurtakin läheisyyttä johonkin ihmiseen, jonka on nähnyt max yhden kerran, vaikka itse olisit tuntenut tämän ihmisen koko ikäsi?
ninaTT korostaa oksettavuuteen asti ÄIDIN roolia!
Se äiti ei ole mikään elinehto lapselle. Piste.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Mää olin 15v. sitten kakkosen synnyttyä sairaalassa kaksi viikkoa kriittisessä tilassa(nyttemmin 5 mukulaa)olin sillon yh ja isovanhemmat hoiti vauvan,mitenköhän tämä on traumaattisesti vaikuttanut lapseeni??Normaalilta teiniltä toi musta näyttää.Pitäisikö mun kokea huonoa omaatuntoa,kun olin kuoleman kielissä???Ja kasvatustieteen professoreille kysymys:Mistä vauva erotti sen,että olin sairaalassa enkä esim.ryyppäämässä??????????????
Etkö näe eroa sairaalareissun ja festareilla ryyppäämisen välillä? Minä selvennän. Sairaalaan joudutaan, niinkuin sinä jouduit. Festareille päätetään mennä, niinkuin tuttavani päättivät. Olisitko sinä jättänyt vapaaehtoisesti vauvasi pariviikkoisena sukulaisten hoidettavaksi, jotta pääsisit dokaamaan?

v
Vaipukaa te vaikka neljäksi vuodeksi kotiin lapsen synnyttyä, mutta älkää vaatiko, että kaikkien on niin typerästi käyttäydyttävä :).
Vastasyntynyt hoitoon tai 4 vuotta kotona. Siinäkö TAAS vaihtoehdot, hohhoijaa?

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Vastasyntyneen vauvan paikka on oman äidin kainalossa :) ja äidin paikka ei oo festareilla vaikka sinne menis kaverit tai mitkä. Äidin ja isänkin tehtävä on hoidella ja tutustua siihen vauvaan ja käydä festareilla myöhemmin kun vauva on isompi tai ainahan on sellainen oikein suositeltava ratkaisu että ensin ravaa festarit ja muut kekkerit läpi ja alkaa tehdä niitä vauvoja vasta elämässä myöhemmin kun on jo menot juostu.
Tää on toki yksi varteenotettava ratkaisu :D . Näin mä tein.
Mutta lieneekö sitten joku ahdistuksen lievitys tuo festarikeikka???

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Isästä muodostuu lapselle tärkeä kun/jos tämä on lapsen elämässä läsnä, tietenkin, mutta vastasyntynyt ei tiedä mitään muuta ku äitinsä syntyessään. Ei ole ihan sama, onko hoitajana isä vai äiti, kun vauva on juuri syntynyt. Ensisijaisen hoitajan tulis olla äiti. Pikkuhiljaa lapsi tutustuu isäänsä ja sittenhän se alkaa loppuen lopuksi olemaan ihan sama kumpi hoitaa, mutta niin se vaa on, että mies ei voi tulla raskaaksi, kantaa lasta 9kk ja sen jälkeen imettää. Nainen voi. Ja ihmisen elämään kuuluu aluksi olla riippuvainen äidistään. Se ei johdu siitä, että miehet olis jotenkin huonompia tai alempiarvoisia ku naiset, vaa siitä, että (varsinkin lapsen näkökulmasta) isä ja äiti ovat HYVIN erilaisia.
Väärin. Isä voi tehdä kaikkea muuta sen vauvan hyväksi paitsi imettää. Ja se on paljon se.
JOS miestä kiinnostaa olla läsnä lapsen elämässä, kaikkia miehiä ei kiinnosta.
Ikävää, kun sinun kohdallesi on moinen luuseri osunut, mutta älä tolkuta sinun ratkaisuasi ainoana oikeana.
Eli kuka tahansa satunnainen ohikulkija joka tykkää vauvoista ja osaa niitä hoitaa on lapselle tärkeä ja turvallinen aikuinen ;) Juujuu.

Mieti nyt vähän. Lapsi on syntyessään tuntenut äitinsä aina. Hän luulee olevansa samaa olentoa ku äitinsä. Luulee olevansa äitinsä jatke (tai toistepäin :p)

Isä? Isän ääni saattaa ehkä olla tuttu. Mutta niin on työkavereidenkin. Ja hyvän ystävän. Senkö perusteella vauvan pitäis olla kiintyny isäänsä? Vauvan ja isän suhde kehittyy kun sille annetaan tilaa, se on totta. Ja tätä tilaa olisi mieluusti antanu (ja tuli sitä jonkun verran toteutettuakin) mutta ei se tarkoita sitä, että heti ku lapsi on kohdusta pihalla, niin isä olis lapselle yhtäläinen hoitaja ku äiti. Millä logiikalla muka olisi? Miten ihmeessä se lapsi muka tuntee isänsä paremmin kun sen puheliaan työtoverin tai tärkeän ystävän tms....? Isä on lapselle _vieras_ ihminen aluksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mää olin 15v. sitten kakkosen synnyttyä sairaalassa kaksi viikkoa kriittisessä tilassa(nyttemmin 5 mukulaa)olin sillon yh ja isovanhemmat hoiti vauvan,mitenköhän tämä on traumaattisesti vaikuttanut lapseeni??Normaalilta teiniltä toi musta näyttää.Pitäisikö mun kokea huonoa omaatuntoa,kun olin kuoleman kielissä???Ja kasvatustieteen professoreille kysymys:Mistä vauva erotti sen,että olin sairaalassa enkä esim.ryyppäämässä??????????????
Etkö näe eroa sairaalareissun ja festareilla ryyppäämisen välillä? Minä selvennän. Sairaalaan joudutaan, niinkuin sinä jouduit. Festareille päätetään mennä, niinkuin tuttavani päättivät. Olisitko sinä jättänyt vapaaehtoisesti vauvasi pariviikkoisena sukulaisten hoidettavaksi, jotta pääsisit dokaamaan?
Se lapsi ei tiedä tuon taivaallista onko äiti sairaalassa vai huoraamassa :).

Pointti onkin se,että mistä vauva tietää että äiti on sairaalassa,töissä tai festareilla???????????

Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
ja mua säälittää ihmiset joilla ei ole muuta tekemistä kun jeesustella, ja yrittää elää muitten elämää, vaikka voisi tunkee sen nokkansa vaan ihan omiin saioihin :attn:
Ja mitäköhän sä sitten teet,ihan sitä samaa :headwall: :LOL:
en tietääkseni, olen vain ollut tiedonhaluinen, mutta sä voisit hypätä vaikka kaivoon :saint:
Ei vaan sä olet säälittävä tapaus :hug: :|
samoin sinä :hug:
Etkö sä parempaan pysty :D
etkö sinä? mä en vaan viitti alentua samalle tasolle sinun kanssasi =)
:LOL: :LOL: :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Kyllä vaa on :D Vielä ei olla onnistuttu kasvattamaan lasta keinokohdussa ;)

öhöm
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:

Taas yksi itsensä pallille korottava mamma. Voi lapsiparkaa, kun ei saa tutustua isäänsä :(.
Toki, sitten kun hänen perusturvallisuutensa sen sallii.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Kertoo todella paljon sellaisesta vanhemmasta, joka kykenee moiseen :(
voi sinua pientä :/
Kaksiviikkoisen vauvan hoitoon jättäminen festaririentojen vuoksi on mielestäsi ihan perusteltua? Tarkennan, että mielestäni vauva ei ole hoidossa, jos hoitaja on vauvan isä, joka on ollut vauvan elämässä kiinteästi alusta asti...

hemuli
Se lapsi ei tiedä tuon taivaallista onko äiti sairaalassa vai huoraamassa :).

Niin paitsi että ap:n kuvaamassa jutussa vauva on ollut usein vaikka missä hoidossa, siellä sairaalassa äiti viipyy jonkun aikaa ja vauva on samassa paikassa hoidossa - eikö? Eikä nuo sairaala reisut yleensä ole jatkuvia et siellä alvariinsa olis päiviä?

Pointti onkin se,että mistä vauva tietää että äiti on sairaalassa,töissä tai festareilla???????????
Ei se vauva tiedäkään. Eikä se ole hyväksi vauvalle, että äiti joutuu sairaalaan. Eihän tässä niin kukaan ole väittänykkään.

Pointti onkin nimenomaan siinä, että ottaisitko vapaaehtoisesti sen riskin, että häiritset vauvasi kehitystä? Miksi joku haluaisi vapaaehtoisesti olla poissa vastasyntyneen lapsensa luota viikonlopun? Kun tietää, ettei se tee vauvalle hyvää, niin miksi sitä haluaisi?

hmm
ei, mutta se yksi turvallinen kiintymyssuhde on, ja tässäkin keskustelussa se oli äiti. eihän siinä isovanhemmassakaan mitään vikaa hoitajana varmasti ole, mutta vauvan ensisijainen kiintymyksenkohde oli kuitenkin tässä tapauksessa toinen.

Eihän se vauva tiedäkään, mutta SE taas ei minusta ole pointti tässä keskustelussa....

Yhteistyössä