Kaksosten saamisen todennäköisyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Moonbell
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Moonbell

Vieras
Mietin tässä että millaiset "riskit" mulla olisi saada kaksoset. Miten kaksosuuden mahdollisuus periytyy? toki tiedän, että kaksoset voi saada vaikkei riskiä olisikaan.

Tilanne siis se, että isän puolelta isäni on kaksonen eli mummoni sai aikanaan eri munaiset kaksoset. Ja äitini puolelta äitini pikku serkulla on eri munaiset kaksoset. Meidän perheessä (eli äitini ja isäni) ei ole kaksosia eli hyppäsi heidän yli.

Pystyisikö joku kertomaan hiukan tarkemmin kaksosuudesta? Ihan mielenkiinnosta tätä mietin ja kun pikku kakkosen yrityskin on ajankohtainen niin kiinnostaa ihan muuten vaan.

No sullahan on kaiketi aika vahva perinnöllisyys saada monikkoraskaus.
Meillä ei kaksosia suvussa sinne asti mitä vaan tiedetään, ja tää parhaillaan oleva raskaus oli kaksoset alunperin (toinen meni kesken). Tosin silloin kun mutsi on mua odottanut, on kärsinyt vuodoista rv.13 asti mua odottaessaan ja mainittu mahdollisuus että olisi kaksoset, mutta siihen aikaan ei noita liiemmin ultrailtu.
Mut sulla on isompi mahdollisuus saada kaksoset kuin normiväestöllä. Toisaalta, kukapa olisi tiennyt että suuri osa raskauksista alkaa kaksosina mutta vaan toinen selviytyy, tää on ihan faktatietoa.

Totta on, että monesti jostain syystä hyppää sukupolven yli. Ja ymmärtääkseni epäidenttiset (erimunaiset) periytyvät, ja sehän "johtuu" nimenomaan äidistä. Itselläni siis on epäidenttiset kaksoset. Mutta siihen vaikuttaa monet muutkin asiat, mm. korkea ikä lisää kaksosten saannin mahdollisuutta.

En muista suhdelukua mutta jos itse on kaksonen tai sisarukset on niin silloin on moninkertainen mahdollisuus saada itse monikot. Siis naispuolisella kun mieshän ei siihen millään tavalla vaikuta.

SE YLIHYPPÄÄMINEN: tulee siis siitä, että erimunaiset kaksoset ei voi periytyä kaksosten isältä, eli vaikka sen isän suvussa olis kaksosia niin se isä ei voi vaikuttaa siihen montako munasolua vaimolta irtoaa, eli se on se "hyppäys"!! Mutta kaksosten äiti voi periä ominaisuuden vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan jne.

Useamman munasolun irtoaminen yhtäaikaa aiheuttaa erimunaiset kaksoset, joita on kaks kolmasosaa kaksosista (yksi kolmasosa on identtisiä joiden perinnöllisyydestä ei nykytiede osaa varmaksi sanoa). Ilmiö on tavallisempaa hyvin nuorilla tai yli 30v äideillä.

Kannattaa katsoa monikkoyhdistysten sivuilta, olikos se suomenmonikkoperheet vai monikkoyhdistys vai mikä lie se hakusana, katso googlesta!

Alkuperäinen kirjoittaja tuplis:
SE YLIHYPPÄÄMINEN: tulee siis siitä, että erimunaiset kaksoset ei voi periytyä kaksosten isältä, eli vaikka sen isän suvussa olis kaksosia niin se isä ei voi vaikuttaa siihen montako munasolua vaimolta irtoaa, eli se on se "hyppäys"!! Mutta kaksosten äiti voi periä ominaisuuden vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan jne.

Useamman munasolun irtoaminen yhtäaikaa aiheuttaa erimunaiset kaksoset, joita on kaks kolmasosaa kaksosista (yksi kolmasosa on identtisiä joiden perinnöllisyydestä ei nykytiede osaa varmaksi sanoa). Ilmiö on tavallisempaa hyvin nuorilla tai yli 30v äideillä.

Kannattaa katsoa monikkoyhdistysten sivuilta, olikos se suomenmonikkoperheet vai monikkoyhdistys vai mikä lie se hakusana, katso googlesta!

http://www.suomenmonikkoperheet.fi/monikko2008/

Itse olen kaksonen. Minulla kaksi lasta mutta vielä ainakaan ei ole kasosia tullut. Kolmatta haaveillaan mutta tiedssa on kuitenkin se "riski" Että kasoset ovat mahdollisia. Meillä suvussa useita kaksosia joten kyllähän tuo tuntuu voimakkaana periytyvän...
Itse kuulin kans tuon version että hyppäisi yhden sukupoven ylitte mutta tiedä sitten...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nauku:
vain äidin puolelta periytyy ja usein hyppääkin yhden sukupolven yli

näin myös olen kuullut. :)

Tää on väärinymmärretty legenda: epäidenttiset periytyy kaksosten äidin puolelta siitäkin huolimatta että isä olis kaksonen :xmas: ja kuten joku tossa jo mainitsi, niin se isä on se jonka yli se hyppää :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää on väärinymmärretty legenda: epäidenttiset periytyy kaksosten äidin puolelta siitäkin huolimatta että isä olis kaksonen :xmas: ja kuten joku tossa jo mainitsi, niin se isä on se jonka yli se hyppää :xmas:

"Kaksosriskihän" periytyy aina kaksosten äisin puolelta. Monikoiden isää ei voi syyttää mistään.

eli tämän perusteella minulla ja siskollani olisi mahdollisuus kaksoset joskus saada, mutta veljilläni ei ole niin suurta riskiä(ellei heidän tulevat tyttöystävänsä tule kaksosrikkaista suvuista)?

Ei sillä väliä tuleeko yksi vai kaksi kerralla, mutta mielenkiintoista tuo on kuitenkin selvittää. Olen kuullut/lukenut sen verran ristiriitaista tietoa joka paikasta, että siksi kysyin. Siskon kanssa tuota on tullut monesti pohdittua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eli tämän perusteella minulla ja siskollani olisi mahdollisuus kaksoset joskus saada, mutta veljilläni ei ole niin suurta riskiä(ellei heidän tulevat tyttöystävänsä tule kaksosrikkaista suvuista)?

Ei sillä väliä tuleeko yksi vai kaksi kerralla, mutta mielenkiintoista tuo on kuitenkin selvittää. Olen kuullut/lukenut sen verran ristiriitaista tietoa joka paikasta, että siksi kysyin. Siskon kanssa tuota on tullut monesti pohdittua.

Veljelläsi ei ole sen suurempaa riskiä kuin yleensäkään sada kaksosia. Mutta jos veljesi saa josku tytön niin hänellä sitten taas saattaa olla isompi "riski".

Mun mummon äiti oli kaksonen, mummon siskot on kaskosia, mummolla on kaksoset, mun serkku sai kaksoset, mun äidin sukupolvessa niitä ei ole.
Voiko niitä tulla useemmat samaan sukupolveen?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
Mun mummon äiti oli kaksonen, mummon siskot on kaskosia, mummolla on kaksoset, mun serkku sai kaksoset, mun äidin sukupolvessa niitä ei ole.

No miksi ei voisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Veljelläsi ei ole sen suurempaa riskiä kuin yleensäkään sada kaksosia. Mutta jos veljesi saa josku tytön niin hänellä sitten taas saattaa olla isompi "riski".

Näin sen ymmärsin. Kiitokset tähän henkilökohtaiseen mietteeseen vastanneille. Selvitti paljon. Näköjään simppeli asia joka ei ole tähän kaaliin aiemmin mahtunut.

No miksi ei voisi?

En tiedä yhtään sukua, joille olis tullut serkuille tai sisaruksille.

No miksi ei voisi?

Mun kummityttö on kaksonen, myös hänen äitinsä siskolla on kaksoset. Ja molemmat on vielä identtisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
No noista identtisistä kaksosistahan oli just juttua, et oli tutkittu, että vaikuttaako se siittiösolu siihen alkion jakaantumiseen. Eikä sitä pystytty pois sulkemaan, ettei vaikuttaisi.

Tuo tutkimus on jäänyt huomaamatta vaikka asioita seuraankin. Mutta ilmeisesti ei myöskään ole todistettu että siittiöllä olisi mitään merkitystä asiaan?

Mun mieheni suvussa hänen mummollaan, tädillään ja serkullaan on kaksoset (eli mummon tyttärellä ja tämän tyttärellä). Tämäkö siis tarkoittaa, että minun ja mieheni tyttärillä olisi suuremmat riskit kuin minulla nyt? kaksosrasitetta olisi sitten molemmilta puolilta suvussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
No noista identtisistä kaksosistahan oli just juttua, et oli tutkittu, että vaikuttaako se siittiösolu siihen alkion jakaantumiseen. Eikä sitä pystytty pois sulkemaan, ettei vaikuttaisi.

Tuo tutkimus on jäänyt huomaamatta vaikka asioita seuraankin. Mutta ilmeisesti ei myöskään ole todistettu että siittiöllä olisi mitään merkitystä asiaan?

Mä en kuollaksenikaan muista mistä mä sitä luin, mut ei tosiaan oltu pystytty todistamaan siittiön osuutta asiaan varmuudella. Oliskohan ollu joku australialainen tutkimus, jos en ihan väärin muista.

No miksi ei voisi?

Ehkä se kuitenkin johtuu siitä, että todennäköisyys on silti pieni.

Mun äidinäiti on kaksonen joka sai kaksospojat. Äitini odotti kolmosia minua odottaessaan. Minulla ei kaksosia tms. Eli onko tyttärelläni tai poikieni tulevilla vaimoilla mahdollisuus saada kaksosia tai kolmosia?

Yhteistyössä