Kaksosten periytyvyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sacha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sacha

Vieras
Tätä aihetta on varmaankin täällä jo ehditty moneen otteeseen puida, joten pahoittelen heti alkuun mahdollista toistoa.
Käsittääkseni kaksosten sanotaan periytyvän äidin puolelta, ja usein hyppäävän yhden sukupolven. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Käytännössä siis: jos äitini isä oli kaksonen, niin onko minulla mahdollisuuksia saada kaksoset, vai olisiko kaksosuuden pitänyt tulla äitini äidin puolelta?
Tämä on varmaan kuukauden tyhmin kysymys niille, jotka asiaan ovat paremmin perehtynyt, mutta kysynpähän nyt kuitenkin.
Kiitos vastauksista!

Parhaan vastauksen saat asiaan monikkoperheiden sivuilta.
Koita vaikka www.helsinginmonikkoperheet.fi - siellä on tilastoja aiheesta,
ja varmaan ihan käytännössä koettuja juttujakin.
Mulla on kaksoset, äidin äidilläni kaksossisaret, ja äidin puolen serkulla kaksoset.

Luulen muistavani että kaksosuus periytyy vain naisilta, sillä kysehän on siitä että naisen elimistö valmistaa kaksi munasolua kerralla. Mutta tämähän pätisi vain erimunaisiin kaksosiin... Tiedä sitten. Loogisesti ajateltuna kuitenkin vain naisten juttu ;)

Kiitos vastauksista, ja kiitos Kolmen äippä, hyvästä linkistä.
Mulle täytyy nyt ilmeisesti kuitenkin vääntää rautalangasta.. Olen kanssa kuullut koko ajan tuosta äidiltä periytyvyydestä. Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa, ts. kantaako äitini mahdollisesti tuota kaksosperimää, jos hänen _isänsä_ on ollut kaksonen..? Alkaa jo hävettää, kun tuntuu ettei millään mene perille, vaikka linkkejä ja vinkkejä satelee!

Kaksosuus periytyy äidin puolelta. Eli itse olen kaksonen ja äitini isän sisaruksissa on kaksoset. Minä siis voin saada kaksoset, mutta kaksosveljeni ei, ellei veljen vaimon suvussa ole kaksosperiytyvyyttä. Näin olen asian ymmärtänyt. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Sacha: Kyllä mielestäni olet oikeassa. Eli äitisi puolelta tulee kaksosperimä sukuusi.