kaksosten kummit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pähkäilijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pähkäilijä

Vieras
hei! Meidät pyydettiin kaksostytön kummiksi ja nyt sitten täällä pähkäilen kummilahjan kanssa=) Eli lähinnä mietityttää se, että mitä olette ostaneet toiselle kaksoselle lahjaksi ( jolla siis on omat kummit). Tuntuu jotenkin tyhmältä ostaa toiselle kallis lahja ja sitten toiselle jotain vähemmän... Entäs miten olette toimineet jouluna/ synttäreinä. ostatteko kummallekin samanlaisia lahjoja vai kummilapselle jotain extraa?

En ole kaksosen kummi mutta olen kummi pienelle suloiselle pojalle jolla on pienellä ikäerolla sisarus. Olen yleensä ostanut esim. synttäreille kummilapselle jotain vähän isompaa, ja sitten tälle toiselle jolla ei synttäreitä ole jonkun pienen jutun. Jos olisivat kaksoset ostaisin varmastikin molemmille jotain, mutta sitten omalle kummilapselle jotain vähän isompaa...
Myös silloin kun olen tämän toisen lapsen synttäreillä käynyt olen ostanut molemmille jotain mutta sankarille taas jotain vähän isompaa, mutta sitten taas oman kummilapsen synttäri lahjaan verrattuna jotain vähän pienempää...

Tuohon edelliseen: en voi ymmärtää tätä nukypäivän tapaa ostaa muillekin perheen lapsille lahjoja kun yhdellä on synttärit! Mielestäni synttärit ovat sankarin erityinen päivä, eihän omissa synttäreisä ole kohta enää mitään erikoista kun muidenkin juhlapäivinä saa lahjoja. Omien lasteni kohdalla yritän ainakin erottaa juhlan arjesta ja yritän opettaa heidät ymmärtämään että aina ei saa kaikkea, ja sitten kun oma synttäri koittaa, se on jotain erityistä.

Ap:n tilanne on tietenkin eri, koska molemmilla lapsilla on synttäri samana päivänä. Itse veisin tosiaan kummilapselle synttäripäivänä jotain extraa, joka vaikka voisi olla jotain yhteistä tekemistä (etteivät fyysiset lahjat niin erotu toisistaan), sitten kun lapsi on niin iso että sellaisen päälle ymmärtää. Tai sisaruksille jokin yhteinen lahja (peli tms.) ja sitten tuo "kummilapsi-special-tekeminen".

Kastepäivänä kummilapselle jokin erityisempi kummilahja, sisarukselle esim. satukirja, vaate tms.

Itselläni ei ole kummilapsina kaksosia, mutta vanhemmillani on ja siksi olen seurannut tätä lahjatouhua lähietäisyydeltä koko elämäni ajan. Yleinen käytäntö synttäri-, joulu- ym. lahjoissa oli että kummilapselle annettiin arvokkaampi lahja ja ei-kummilapselle "tavallinen". Toisen lapsen kummit tekivät samoin, joten kumpikaan kaksonen ei jäänyt vähemmälle. Kokemukseni mukaan kaksoset ovat tosi tarkkoja siitä ettei toinen saa enemmän (suvussamme on paljon kaksosia). Paras tilanne olisi jos tuntee toisen lapsen kummit ja voi ennen isoja juhlia (esim. rippijuhlat, vaikka niihin nyt on ap:n tilanteessa vielä pitkä aika) sopia toimintasuunnitelmasta, esim. ostetaanko rippiristit vai ei (uskokaa pois, tästäkin voi kehittyä ongelma jos toinen saa ristin ja toinen rahaa).

Ristiäislahjaksi ostettiin vaan omalle kummitytölle kaulaketju johon pieni kivellinen sormus,toiselle kaksostytölle osti hänen kumminsa muuten samat mutta eri värisellä kivellä sormus,tämä yhdessä sovittiin.Jatkossa ollaan ostettu molemmille samanlaiset ja arvoiset lahjat.

Kaksosten äitinä toivoisin kummeilta ennemmin aikaa kuin tavaralahjoja. Nyt pojat on vielä vauvoja, mutta sitten isompana olisi kivaa, että kumpikin saisi oman kumminsa kanssa olla keskipisteenä, kun huomio tuppaa aina arkena jakautumaan... Esim teatteri, elokuvat, linnanmäki tai mikä tahansa ikään sopiva tekeminen.

Olen kaksosen kummi eikä mieleeni missään vaiheessa tullut ostaa toiselle kaksoselle lahjaa ristiäisiin...?! Sillä lapsellahan on yhtälailla kumminsa jotka lahjovat, eli ei jää ilman...

mulla kaksoset ja olen alusta asti tehnyt kummeille selväksi että ostavat vain ja ainoastaan "omalle" kummilapselleen lahjaa.Ei siitä mitään tule jos on vaikka 5 kummilastakin ja jokaisella sisaruksia.Omaisuus menisi lahjoihin.

Ristiäiset voi olla eri juttu,kortti vois olla mukava ja ihan joku pieni lahja.

Mutta en usko että vanhemmat odottaa teidän aina ostavan toisellekin jotain.Mitä jos he saavat lisää lapsia,pitäähään sitä ostaa jokaiselle...Ei kannata aloittaa edes sellaista että molemmille jotain.Lapset kasvavat ja kohta huomaat kuinka 20 eurolla ei juuri mitään saa ees yhelle.

Hei!
Itse olen kaksonen ja en muista, että kummien lahjat olisivat ikinä olleet mikään ongelma kummallekaan. Nopeasti sen ymmärsi, että molemmilla on omat kummit, eikä niiltä toisen odottanut mitään. Ihan pienenä taas sitä lahjojen saamista ja antamista ei vielä edes ymmärrä ja yhdessähän me leikittiin. Tietysti välillä oli toooosi tarkka jako sinun lelut/ minun lelut, mutta niinhän se on sisaruksilla aina. Ja Miukun sanoihin yhdyn siinä mielessä täysin, että kaikista rakkain kummi oli se "köyhä", jolla ei ollut rahaa hienoihin lahjoihin, mutta joka vietti kanssani aikaa. Meillä oli vielä niin, että kaksoisveljeni kummit olivat varakkaampia ja niinpä hän sai enemmän rahalahjoja yms., mutta silti hän oli kateellinen minulle, koska minun kummini otti minut yökylään ja touhusi kanssani. Eli ei se raha ja tavara vaan se aika ja välittäminen!

Yhteistyössä