Onko epäkohteliasta pyytää kummeilta jotain tiettyä lahjaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minusta on tosi hyvä, että vanhemmat kertovat mitä voisi ostaa. en halua ostaa krääsää. tosi harvoin ostan oma-aloitteisesti lelujakaan kummilapsille. aina kyllä kysyn, onko vinkkejä. toiset sanovat hyvinkin suoraan mitä lapselle voi ostaa, toisista ei saa kaivamallakaan mitään irti.

Itse kyllä mielelläni kerron kummeille, mistä lapsi on kiinnostunut tai jos tarvitsee jotain vaatetta jne.

Tavaraahan maailmassa on ja jos näin sitä voi vähentää, niin miksei. minusta ap:n alkuperäinen idea oli hyvä (yhdistää kaksi lahjaa) jos vaan lapsi ei sit odota jouluna lahjaa. minkä ikäinen lapsi?

en haluis lapselle ns. krääsää ja lisää leluja vaan ennemmin tuon käyttöesineen. Harvoin vaan käyttöesineitä tai mitään järkevää saa kympillä. Minkä joku kertoi hintarajaksi, kuinka kallista lahjaa saa toivoa. Meillä ei voi ottaa kimppalahjaehdotusta käyttöön.

Mutta yleisesti mielipide taitaa olla, että jos kummit ei kysy, mitä lapsi haluaa/tarvii, niin sitten ei saa mitään myöskään toivoa. Teemme siis näin. Tiedän kyllä että ei ne kummit mitään kysele, vaan ostavat ihan mitä sattuu, ja heillä on aivan eri maku kun meillä, esim vaatteissa...

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Meitä pyydettiin kummeiksi ja heti perään esitettiin toive että kummilahjaksi voitaisiin ostaa lusikka, 70e. Oli musta liikaa ja meni vähän maku koko kummihommasta. Eli en kehtais pyytää mitään tiettyä.

No joo, mä vielä polleena kysyin tulevalta kummilapsen vanhemmilta että onko toiveita, esim. lusikka tms. (en tiennyt hintoja, ajattelin että max 30e) ONNEKSI vanhemmat sanoi ettei väliä.
Olin pyörtyä kun näin hinnan. Käsittämätöntä..mitä sitten rippi-ja/tai häälahjaksi jos kastelahja on jo ton verran...

MITEN RATKAISIT ASIAN?

Minusta tuollainen ei ole lahja vaan tilaus:o Veikkaan että harvasta kummista tuntuisi mukavalta, jos lapsen vanhemmat pyytäisivät olemaan ostamatta joululahjaa ja säästämään sen rahan toista aivan tiettyä lahjaa varten. Ei todellakaan kuulosta normaalilta lahjatoiveelta edes silloin, jos kummit ovat kysyneet mitä voisi ostaa! Mksi ihmeessä ette osta tarpeellista tavaraa itse lapsellene ja anna kummin ostaa rauhassa sekä joulu- että synttärilahjat oman makunsa mukaan?!! Se on tietysti fiksua, jos kummit tai muuta lapselle lahjoja ostavat kysyvät lapsen toiveita, mutta jos haluavat antaa lahjaksi mitä ikinä tykkäävät itse valita, saavat sen rauhassa tehdä.

No miellä kummit on kyllä kyselleet aika paljon onneksi mitä lapselle olisi tarpeen ostaa. Ja jos on joku tietty juttu ollut olen sen kyllä sanonut ja aikalailla sellaista ovat tuoneet. Mutta 40 euroa on aika paljon synttärilahjasta ja en itse kehtaisi pyytää. Vaikka yhteensä joulu+synttäri lahjasta se on kohtuu summa niin silti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, ap, ellei kummin lahjat kelpaa, voit aina sanoa ettei lahjat ole tärkeitä, vaan lapsen kanssa yhdessä vietetty aika ;)

Ai sanonko sen silloin kun lapsi saa lahjapaketin käteen :D
Vai milloin? Kun kummit ei ikinä kysy, mitä lapsi haluaisi/tarvitsisi...

Kyllä meillä kummeille kerrotaan jos on toive/tarve jotain kalliimpaa hankkia. Viimeksikin pojalla (8v) oli toiveena pyöräilykypärä ja hän sai siihen rahaa kaikilta kummeilta, koska se maksoi yli 40 euroa. Kyllä meillä kummit kyselee onko toiveita ja antavat mieluusti rahaa jotta lapset voivat hankkia jotain isompaa. Tosin meillä on neljä lasta,eli sitä kaikkea sälää löytyy ihan reilusti... ;-)

Meidän lapsella on 6 kummia (2 pariskuntaa ja 2 yksittäistä ihmistä), ja me kyllä sovittiin, mitä kukin ostaa. Kaikki olivat tyytyväisiä ratkaisuun, koska olis se vähän kurjaa ollut saada 4 samanlaista lusikkaa tai vaikka kastesormusta.

Musta olis ihanaa, jos kummilasteni vanhemmat jotain ehdottaisivat joskus. Ostan aina 30euron lahjan, luulisi että summan osaavat arvioida, 40euroa ei olisi mielestäni paha. Itse en esitä toiveita, meillä yksi lapsi, jonka kummeilla ei ole omia lapsia ja tykkäävät ostella lahjoja(näin oletan :D). Itse sitten ostetaan mitä tarvitaan. Mutta tiedän, että yhden kummilapsen perheessä on talodellisesti tiukkaa ja heille olisi kiva ostaa tarpeeseen, eivät kai kehtaa toivoa vaikka olen muutaman kerran yrittänyt kysyäkin. Aina on vain sanottu että lahjat on olleet hyviä. Mutta aina varsinkin jouluisin miettiminen stressaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Annatteko vastavuoroisesti kummille lahjoja? Kysytte varmaan myös mitä hän toivoo...

mä kyllä annan omalle kummilleni joululahjan joka vuosi. Hän ei anna mulle lahjaa, mutta lapselleni vaikka kummi ei olekaan.

Mutta ei, en kysy. Ei sillä ole väliä. Mutta jos kummi kertoisi tykkäävänsä erityisesti jostain, niin tottakai siihen suuntaan lahjat laittaisin. Miksi kukaan erityisesti haluaisi ostaa jotain muuta, kuin mistä lahjansaaja tykkäisi. Mä yritän ostaa lahjat sen mukaan mitä kummilla on kotona tyylinä ja millaisia hän yleensä ostaa lahojina..

Voisko ap kertoa mikä lahja on kyseessä? :) Ja minkä ikäinen lapsi?

Itse kummitätinä olen sitä mieltä, että sievä tekstiviesti, että "xxxx haluaisi kovasti syntäärilahjaksi tänä vuonna xxx:n, joten jos lahjavaihtoehtoja mietitte, niin tässä yksi. :) " Itse en useinkaan muista kysyä mitä lapset toivovat, eivätkä kummilasten vanhemmat koskaan sano, mitä lapsi haluaa tai sanovat, että ihan sama, päätä itse tms.

Mun lapsista taas kyllä sanon kummitädeille ja -sedille mitä haluan heille lahjaksi. Mutta he kyllä yleensä kysyvät. Ilmoitin joillekin jo kummivalintoja tehdessä, että tietynlaisia leluja meille ei saa tuoda lainkaan. :whistle: Yhden kummitätin kanssa ollaan sovittu, että ostaa aina vaatteita, toinen kummi on sanonut, että antaa joko rahaa tai ottaa minut mukaan ostoksille. :)