Kaksosraskaus - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sirissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sirissa

Vieras
Saimme juuri tietää, että meille on tulossa kaksoset. Tieto tuli suurena yllätyksenä, koska kyseessä on luomuraskaus, eikä kaksosia kummankaan suvussa ole. Olen suoraan sanottuna shokissa.

Ja todella kiitollisena ottaisin vastaan muiden kokemuksia odotusajasta, lasten syntymästä, vauva-arjesta... Onko se sitten yhtä helvettiä ja työleiriä? Voiko kahden vauvan kanssa lähteä liikkeelle kuten kahden..? Jne. Jos viitsitte kirjoitella kokemuksianne niin se olisi tosi hienoa..

Mä suosittelen lämpimästi tutustumaan kantoliinaan ja Manducaan. Opettele käyttämään niitä jo ennen lasten syntymää, ihan huippuvekottimet jo yhden lapsen kanssa.

Ja järjestä itsellesi tukiverkko. Joku, joka tulee teille aika-ajoin että saat nukkua päikkärit, auttaa sua kotitöissä yms. Pistäkää miehen kanssa pelisäännöt selviksi, kahden pikkuvauvan kanssa kotiäitinä olevalta ei voi odottaa täydellistä kodinhengettäryyttä.

Kaksplussan omalta monikkopalstalta löytyy kanssa paljon monikkoäitejä.
Kannattaa liittyä monikkoyhdistykseen. Jäsenedut ovat hyviä, varsinkin jos tarvitsee hankkia tavaroita kaksin kappalein.

Tulet kuulemaan vielä monta kertaa, että kyseessä on riskiraskaus. Onneksi se riski ei jokaisen kohdalla kosahda, mutta mie san sain kokea. Eniten olenkin kaksosäitejä tavannut keskolassa. Toisaalta tällä hetkellä monikkotapaamisessa käy 8 perhettä ja vain meillä on ennenaikaisena syntyneet.
Meillä on kaksoset nyt vajaa kaksi vuotiaita. Ensimmäisestä puolesta vuodesta muistan syöttämisen, syöttämisen ja syöttämisen. Aina oli jonkun ruoka-aika :D Monikkoäitinä täytyy opetella sietämään sitä, että välillä joku itkee, eikä asialle voi sillä hetkellä mitään. Meillä itki välillä yksi lapsi, molemmat kaksoset, kaikki perheen lapset ja välillä äitikin porukan jatkona.

Mutta on se myös antoisaa. On hienoa huomata, että todella pärjää ja selviää tämän jengin kanssa. Lasten kasvamista yhdessä, kuitenkin yksilöinä on hieno seurata. On myös hämmentävää huomata pienistä jutuista, että kaksosilla on todellakin jo pienestä pitäen jokin oma juttu.

Kaksosten kanssa liikkuminen on hiukan haastavampaa kuin yhden vauvan. Monissa kaupoissa ei esim ole kärryjä joihin saisit molemmat. Kaikkiin paikkoihin ei mahdu/pääse tuplilla... Toisaalta aina saa huomiota ja uteliaita kysymyksiä ihmisiltä (joskus olisi kiva, että sen 'onko sulla kaksoset?' kysymyksen sijaan, aukaistaisiin se ovi, jotta pääsisin kahden kaukalon kanssa kätevämmin sisään...) Arki opettaa keksimään ratkaisuja :D Nopeasti oppii arvostamaan paikkoja jotka on rakennettu pyörätuoleja yms ajatellen.

Nyt tuli kirjoitettua aika ajatusvirtaa ja varmaan vähän turhan ohi aiheen :laugh: Takana flunssaisten lasten valvottama yö :ashamed:

Ei todellakaan ole mitään helvettiä! Päinvastoin. Mun kaksoset ovat kyllä jo viisivuotiaita mutta mulla oli kaksi muutakin lasta pienillä ikäeroilla. Kahden kanssa liikkuminen on mahdollista lähes minne vaan mutta neljän kanssa alkoi olla lähi leikkipuisto ainoa paikka minne lähdettiin.

Odota nyt ensin että syntyvät ja nauti raskaudestasi. Mun kaksoset syntyi onneksi ihan täysaikaisina ja kolmikiloisina ja olivat muutenkin helppoja vauvoja.

Kannattaa jutella miehen kanssa jo valmiiksi hoitovastuun jakamisesta. Miestä tarvitaan! Vaikka kaksoset olisivat täysimetyksellä on iso apu, että mies A:n syötyä vaihtaa tälle vaipat, hoitaa ja sen jälkeen ottaa B:n ja hoitaa. Liukuhihnatyötähän kaksoseten hoitaminen välillä on :D
Meillämies osallistuu paljon ja todella arvostan sitä. Ihmettelen edelleen, miten hän jaksoi käydä töissä valvottuaan minun kanssani välillä öitä syöttärumban ollessa kiihkeimmillään. Minä sain sentään mahdollisuuden päikkäreihin päivällä, mies ei.

Toisaalta kaksosten kanssa äidin ei ole niin helppo omia vauvaa. Vaan toisen aikuisen panosta todella tarvitaan. Joten isä oppii alusta asti olemaan hoitoarjessa mukana :)

Onnittelut tuplaraskaudesta! Itse koin ihan samoja ajatuksia reilu kaksi vuotta sitten. Nyt täällä vipeltää kaksi ihanaa lasta ja touhua riittää. Raskaus ja synnytys meni hyvin vaikka olikin yhteinen istukka. Vauvojen ollessa noin 6kk lähdimme kerhoilemaan ja kahden kanssa pystyy hyvin liikkumaan mutta pitää suunnitella asiat vähät tarkemmin esim. onko kahvilassa kaksi syöttötuolia, mahtuuko tuplavaunut ovesta ym. mutta kaikesta selviää!! Minulle kaksoset on ollut maailman ihanin juttu alkushokista huolimatta. Onnellista odotusta vielä kerran!

Onnea! Kyllä se niin on, että rankkaahan tämä on, mutta tosi palkitsevaa seurata noiden touhuja. Meiillä nyt alle vuoden ikäiset. Yhtään yötä en ole nukkunut, syövät vieläkin yht. 3-8 kertaa ja siihen vielä tutittamiset päälle. Omaa aikaa ei ole yhtään, kun on vaativat mallit, joten lasten päiväuniajat menee kotitöissä ja silti talo on kuin myrskyn jäljiltä. Täytyy todeta, kuten moni muukin kaksosten äiti, että ennen synnytystä kaikki tarjoaa apuaan, mutta todellisuus on toinen..

Yksin en ole missään näiden kans käynyt, kun eivät viihdy oikein missään. Yhden kerran kaupassa olin näiden kanssa, niin et sisko oli kaverina. Mulla on manduca, mut en käytä ku kotona, kun mun mielestä ahdas laittaa vauvaa siihgen, joten ei onnistuis esim. autossa. Ja kauppan nää kyllä saisin, mut kärryihin ei sit sopis mitään ostoksia, kun ei oo kaupassa tandemkärryjä.

Ja kauppan nää kyllä saisin, mut kärryihin ei sit sopis mitään ostoksia, kun ei oo kaupassa tandemkärryjä.

Kannattaa vinkata kauppiaalle. Me sanottiiin, että meillä kaupan valintaan vaikuttaa se missä voimme noiden kanssa käydä. Kauppias tilasi tandemkärryt (toimitus kesti 3kk), ja nyt on kaupassa käynti helpompaa. Pidimme 'lupauksen' ja todellakin käymme kaikki ostokset kyseisessä kaupassa tekemässä :) Kuten näkyy moni muukin paikkakunnan monikkoperhe ja perheet joissa lapset pienellä ikäerolla.

[QUOTE="plop";23659939]Kannattaa vinkata kauppiaalle. Me sanottiiin, että meillä kaupan valintaan vaikuttaa se missä voimme noiden kanssa käydä. Kauppias tilasi tandemkärryt (toimitus kesti 3kk), ja nyt on kaupassa käynti helpompaa. Pidimme 'lupauksen' ja todellakin käymme kaikki ostokset kyseisessä kaupassa tekemässä :) Kuten näkyy moni muukin paikkakunnan monikkoperhe ja perheet joissa lapset pienellä ikäerolla.[/QUOTE]

En kehtaa enää, kohtahan noi istuu, ehkä sitten, kun sellasen kärryn käyttöikäkin on pidempi. Ja sit helpompi käydäkin noiden kans kaupassa kun istuvat. Ja meillä pieni paikkakunta, eikä olis kellään muulla käyttöä tuplakaukalokärryille..

Onko se sitten yhtä helvettiä ja työleiriä?

Älä nyt ainakaan tuota asennetta ota! Kaksosten syntymä on ollut parasta mitä minulle on tapahtunut! Ei siinä vähällä pääse, raskaus- ja vauva-aikana, mutta voi se antaa niin paljon enemmän kuin ottaa! Ja isä tms täysillä mukaan kehiin. Rennolla asenteella, minä vaelsin ekat 6 kk yöpaidassa aamusta iltaan harva se päivä... mutta kyllä me käytiinkin paljon kaikkialla jo silloin.

Ja tosiaan, yli puolet kaksosista syntyy ennenaikaisesti. Että ehdottomasti otat rennosti ja levon kannalta. Minulla oli todella helppo raskaus tuonne 6 kk asti, enkä aina muistanut/malttanut levätä riittävästi. Syntyivät sitten rv 32 aika yllättäen. Että keskosuuteenkin on hyvä henkisesti varautua, vaikka ei siitä kannata panikoida. Meilläkin oltiin kuukauden sisällä sitten kotona, ja lapset ovat kasvaneet ja kehittyneet täysin normaalisti.

Paljon onnea raskaudestasi, kaksosuus on todella rikkaus sekä lapsille että vanhemmille! Meidän nassikat ovat niiiiin läheisiä, sitä on tosi sulo seurata.

Käy katsomassa vaikka Helsingin Monikkoperheet ry, siellä on kaikille avoin keskustelupalsta.

Jokainen tapaus on yksilöllinen. Joten jos jollakin on ollut vaikeaa, niin se ei tarkoita, että sinulla tulee olemaan samanlaista, tai päinvastoin. Parhaiten selviää, kun on avoin kaikelle mahdolliselle ja toimii tilanteiden vaatimalla tavalla eikä välttämättä niinkuin on etukäteen suunnitellut ja ajatellut.

Vauvatkin ovat yksilöllisiä. Meillä on identtiset kaksoset, jotka ovat monessa asiassa toistensa vastakohtia :)

Apua tarviit, älä edes yritä selvitä yksin. Meillä ihanat 3v kaksoset, onhan se raskaus ja vauva-aika haastavaa mutta kyllä siitä selviää. Meille terkka sanoi kun kuultiin että saadaan kaksoset, että "kaksoset annetaan vanhemmille jotka pystyy ne hoitamaan" =)

Onko jo ennestään muita lapsia? Jos ei ole, niin työmaa on helpompi. ;) Toisaalta ei ole kokemusta siitä miten lapsi kasvaa ja kehittyy, joten kaikki tulee uutena eteen. Neuvolasta vaan kyselet kaikkea mitä mieleen tulee sitten. Jos jotain vinkkejä voisin antaa, niin vauvoille samat ruoka-ajat, ja samaan aikaan unille, tutit käyttöön, paljon pulloja (seuraavan päivän maito-annokset kannattaa mitata valmiiksi jääkaappiin) ja helpottaa pullojen pesujakin kun pesee vaikka kahteen kertaan päivässä ison määrän. Bodyt on tosi käteviä. Varsinaiset "potkupuvut" ei oo käytännöllisiä, niissä on laittamista enemmän. Meillä oli paljolti vauvoilla asusteena bodyja ja potkuhousut. Sitten kun kylmempää niin pitkähihasta paitaa ja gollegehousuja. Vaipat ja kaikki jutut kodissa niin että on helppo tehdä hommia. Omat haasteet tulee sitten kun vauvat lähtee liikkeelle, silloin saa miettiä erilaisia ovisalpoja/ portteja yms. Meillä vaihettiin kerran kuussa sohvien paikkaa, ettei tarvinu kokoajan olla kieltämässä pikku tutkimusmatkailijoita pois. Matkasänky olkkarissa oli kätevä, sillä sai telkkarin napit piiloon, ja matkasänky osoittautui myös kivaksi leikkipaikaksi- pääsee sisään ja ulos siitä :) Kyllä siitä selviää. Meillä oli molemmilla korvakierre, joten unettomia öitä tulee paljon. Milloin vaivaa hammas, milloin uudet taidot pitää hereillä jne. mut nää äitiyshormonit auttaa siinä kaikessa jaksaan. Ja jos imetys on hankalaa, ei kannata uuvuttaa sillä itseänsä, vaan antaa korviketta. Tärkeää on myös oma LEPO, lepäily päiväunien aikaan, ja illalla kans aikasin nukkuun. Moniin monikkoperheisiin voi saada kodinhoitajaa auttaan, kannattaa kysyä sitäkin mahdollisuutta jos vähänkin siltä tuntuu. Kaksosten kanssa väsymys saattaa tulla viivästyneenä, yhtäkkiä huomaatkin, että "nyt on liikaa kaikkea, pakko saada huilata" Onnea vielä kerran! :)

Sitterit olivat meillä ehdottoman tarpeelliset. Pulloja ei käytetty ollenkaan sen jälkeen kun sairaalasta lähdettiin. Imetys voi onnistua hyvin - sen näkee sitten, ei kannata ottaa paineita. Imetin kaksosia yli 1,5 vuotta, täysimetyksellä olivat 4 kuukautta. Tutit olivat käytössä heti alusta alkaen.

Lasten luonteesta riippuu paljon. Esikoisen aikana meillä oli kaikki mahdolliset lapsilukot käytössä, koska esikoinen oli ikiliikkujatyyppi, joka ei ollut hetkeäkään paikallaan. Kaksoset olivat paljon rauhallisempia ja ei ollut minkäänlaista ongelmaa, vaikka kaapeissa ei ollut lapsilukkoja (yhtä poikkeusta lukuunottamatta).

Meillä ei ole muita lapsia, nämä ovat esikoisemme. Hirvittää tuokin, jos vauvat pitää jättää sairaalaan... ja toisaalta mitä keskosuus vaikuttaa kehitykseen ym..

Hei!
voi kun meni kylmärväreet, tiedän niin mitä tunnesekamelskaa varmasti käyt nyt läpi :) . Kävin saman läpi, nyt pojat täyttävät vuoden :) .Meillä kaksi lasta entuudestaan(pienellä ikäerolla) ja täsyin puskista tuli meillekkin kaksosuutinen, ei kummankaan suvussa ole ja luomuna myös.
Esikoinen oli 3v8kk, seuraava alle 2v kun pojat synty. Hulinaa on ollu, helppoa se ei ole ja työtä riittää mutta kaiken sen arvoista :) olette onnekkaita, saatte kaiken tuplana, hymyt ja naurut :) .Mua palkitsee ehkä eniten se kuinka näen heidän vuorovaikutuksensa, se on jotain uskomatonta, oma keskinäinen "kieli" ja suhde :) .
Nyt voimia raskauteen, luota siihen että kaikki tulee sujumaan, arki antaa keinot selvityä. :)

Meillä ei ole muita lapsia, nämä ovat esikoisemme. Hirvittää tuokin, jos vauvat pitää jättää sairaalaan... ja toisaalta mitä keskosuus vaikuttaa kehitykseen ym..

Meillä kaksoset syntyivät jo rv25+3. Kolme kuukautta olivat sairaalassa. Nykyään ihan tavallisia ja normaaleja 1½-vuotiaita taaperoita :D Keskosuus tuli meille yllätyksenä ja silti siitäkin selvittiin. Ei kannata etukäteen murehtia. Ja jos kuitenkin käy niin, että ennenaikasuuden uhkasta tulee kunnolla todellisuutta tai he syntyvät enneaikojaan, etsi netistä kevyt.net ja sieltä keskustelupalsta. Se on keskoslastenvanhempien suljettu keskustelupalsta.

Tilastollisesti suurin osa kaksosista syntyy rv37-38 ja rv36 jälkeen lapset katsotaan täysiaikaisiksi. Mietitävää on niin paljon, että jos kaikki on hyvin älä murehdi tuosta. Tiedän yhdet kaksoset, jotka syntyivät rv41+4. Joten älä myöskään tuudittaudu ajattelemaan, ettei isoa mahaa tarvitse niin kauaa kantaa :laugh:

Kaksosraskaudessa mahan koko on n. rv25-> sama kuin yksösraskauden lopussa. Joten tukivyö on kätevä.

Onnea kaksosista!
Mulla on 10v kaksoset, poika ja tyttö.
Kaksoset on meilläkin luomut ja sukumme ainoat, joten shokki se oli meillekin siis uutinen että masussa onkin kaksi yhden sijasta.
Odotusaika meni kaiken kaikkiaan hyvin mulla, jäin sairaslomalle heinäkuussa, ottaen huomioon, että la oli 28.12.2000. Mun selkä ei vaan kestänyt painoa ja työntekeminen oli tuskaa joten lääkäri pakotti mut jäämään jo siinä vaiheessa saikulle.
Rv 34 jouduin sairaalaan tarkkailuun, b vauvan "huononolon takia", olin 2 viikkoa sairaalassa ja seuraava käynti oli rv 36+5, ihan normaali käynti sen piti olla, mutta raskausmyrkytys ja jouduin suoraan käynnistykseen, joka ei 8h aikana tuottanut tulosta ja b vauvan tila heikkeni joten lääkäri päätti että vauvat syntyy tänään sektiolla eli 5.12. minulle syntyi a)poika 2860g ja 46cm sekä b)tyttö 2995g ja 50cm, jota ei minulle näytetty lainkaan vaan vietiin kiireellä keskolaan tehohoitoon, a vauva sai 9/9 pistettä ja b vauva sai 6/7 pistettä.
B vauvalla oli vaikeuksia hengittämisen kanssa, samoin sokereiden kanssa oli ongelmia ja sitten tuli vielä ongelmia maksa-arvojen kanssa, jotka nousi hälyyttävän korkeiksi, tyttö oli sinivalohoidossa 3 päivää jolloin näin lapseni ekan kerran, kun pääsi pois teholta ja alkoi hengittäminen sujua.
Imetin vain poikaa, tosin maito ei riittänyt kuin 1,5kk jonka jälkeen molemmat ovat eläneet korvikkeella enkä ole siitä potenut huonoa omaa tuntoa laisinkaan.
Tytöllä oli tutti, pojalla ei oikeestaan.
Tuttipulloja meillä oli sellaiset 40kpl. Vauvat herätettiin syömään 4h välein ja samaan aikaan, ei siis lapsentahtisesti, koska oma aika olisi mennyt siinä tapauksessa kokonaan. Vauvat alkoi nukkua koko yön heräämättä 2kk iässä ja nukkuivat noin 21.00-9.00 välisen ajan ja sitten syötiin.
Tuplarattailla pärjättiin hyvin, kesäksi ostin matkaratasmalliset rattaat, vieräkkäiset.
Kaksosista on seuraa toisilleen, itse saat hymyt ja surut kahtena. Kaksosille tuli yhteinen kieli jonka takia meilläkin lapset oppivat puhumaan "oikeaa" kieltä 2,5v ikäisinä.
Kyllä kaksosten kanssa pärjää, kun tekee asiat helpoimmin. Ja mitä isompia ovat syntyessään sitä helpompaa niiden kanssa jatkossa.
Ja jos asut paikkakunnalla jossa on monikkoyhdistys siihen kannattaa liittyä, sieltä saa tukea ja apua, etuja ym.
Voit toki tutustua muihinkin monikkoyhdityksiin ja liittyä jäseneksi. Itse olen Päijät-Hämeen Monikkoperheet ry:ssä ja meitä on tällä hetkellä n. 80 monikkoperhettä pari perhettä on Päijät-Hämeen ulkopuolelta, mutta olivat tutustuneet meidän juttuihin ja halusivat liittyä meihin.
Tavarat kannattaa ostaa käytettynä, koska kaksosiin saa uppoamaan rahaa, itse ostin rattaat, syöttötuolit käytettynä. Turvakaukalot ja istuimet sekä sitterit ostin uutena, nekin voi ostaa joiltain kaksosperheiltä ja samalla saa kaksi edullisemmin.
Mä otin silloin pakkaukset ja ne oli käytössä, se raha minkä saa kaksosista on niin paljon pienempi kuin se mitä pakkaus sisältää, mutta kukin tyylillään.
Vanhempainloma on pidempi, mulla lapset oli 1v2kk kun aloitin kotihoidontuella elämisen.
Saanko kysyä mistä päin olet? Osaisin kertoa mihin yhditykseen voisit kuulua ja liittyä, koska mitä aiemmin liittyy saa kaikki edut heti käyttöön, mä olin 6kk kun liityin ja yhdistyksestä saa sellaisen kortin jolla saa alennuksia monista liikkeistä, mm. turvaistuimista sain -20% alennusta.
Ja kirppareita kannattaa myös hyödyntää.
Kierrätys on in kaksosperheessä.

Yhteistyössä