Kaksoistutkinto, kertokaapa!

Voiko yrittää suorittaa vain äikän ja matikan lukiotasolta loppuun? No, ehkä se reaalikin voisi mennä mutta kielet ovat mulle kammotus...

Mä oon vuonna nakkisata käynyt lukiota vuoden verran (en siis muista enää mitään |O ) ja mulla on yhden alan ylemmän opistoasteen tutkinto. Nyt oon sit päässyt syksyllä alkavaan lähihoitajan aikuislinjaan ja metin vaan että onko järkee istua äikän ja matikantunnit tuolla lepäilemässä (onkohan se kuitenkaan lepäilyä :kieh: ) vai yrittäikö laajentaa tajuntaa koko rahan edestä.
 
Kaksoistutkinnossa sun pitää valita kolme seuraavista: matikka, äikkä, enkku ja ruotsi. Kun olet valinnut noista kolme, otat vielä yhden reaalin. Mutta tuota noin, jos sinut on valittu jo lähihoitajalinjalle etkä hakenut valmiiksi kaksoistutkintoon, tulee sulle ongelmia opintojen yhteen sovittamisessa. Ne nimittäin menee päällekäin. Etänä sitten tietysti onnistuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Kaksoistutkinnossa sun pitää valita kolme seuraavista: matikka, äikkä, enkku ja ruotsi. Kun olet valinnut noista kolme, otat vielä yhden reaalin. Mutta tuota noin, jos sinut on valittu jo lähihoitajalinjalle etkä hakenut valmiiksi kaksoistutkintoon, tulee sulle ongelmia opintojen yhteen sovittamisessa. Ne nimittäin menee päällekäin. Etänä sitten tietysti onnistuu.
eikö mitenkään vois valita vaan kahta ja reaalia :D ei vaan, noinhan se menee nyt kun palautit mieleen. se olisi sitten kenkku-enkku...

Joo, en tiiä pätkääkään että saako moista edes yrittää. Paitsi että saman koulun nuorisolinjalla saa! Tälläistä aikuinlinjaa ei tuossa toimipisteessä ole tainnut ollakaan. Mutta varmaa on, että puljaamaan ja soutamaan joutuu jos tuota aikoo edes yrittää. Pitäisköhän olla hiljaa vaan :x



 
Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
eikö mitenkään vois valita vaan kahta ja reaalia :D ei vaan, noinhan se menee nyt kun palautit mieleen. se olisi sitten kenkku-enkku...

Joo, en tiiä pätkääkään että saako moista edes yrittää. Paitsi että saman koulun nuorisolinjalla saa! Tälläistä aikuinlinjaa ei tuossa toimipisteessä ole tainnut ollakaan. Mutta varmaa on, että puljaamaan ja soutamaan joutuu jos tuota aikoo edes yrittää. Pitäisköhän olla hiljaa vaan :x
Nuorisopuolella on, mutta siihenkin pitää hakea jo laittaessa hakupapereita yhteishakuun. Eli myös nuorisopuolella on erikseen linjat kaksois- ja kolmoistutkintolaisille sekä yksittäisten aineiden lukijoille ja sitten taas pelkästään lähihoitajaksi lukijoille.

Toki sulla on mahdollisuus lukea vain kahta plus reaali. Silloin et saa ylioppilastodistusta, mutta saat nuo aineet luettua hyväksi ammattikoulun puolelta (olettaen että ne on suoritettu ennen ko. kurssin alkamista ammattikoulun puolella). Kaikkein paras on, että juttelet asiasta opon kanssa. Yksittäisten aineiden luku etäpuolella on maksullista, koko lukion oppimäärän suorittajalle se on ilmaista. Ammattikoulun kautta (eli yhdistetty tutkinto) on opiskelu ilmaista.

Älä suinkaan heitä vielä tuota vaihtoehtoa pois. Keskustelu opon kanssa auttaa sua selvittämään juuri sulle sopivan vaihtoehdon =) Itse opiskelen kolmoistutkintoa ja vielä on pari vuotta jäljellä ja suoritan lukio-opintoja sekä päiväpuolella, että etänä. Niin ja sitten vaihtoehtona on vielä iltalukio.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Itse opiskelen kolmoistutkintoa ja vielä on pari vuotta jäljellä ja suoritan lukio-opintoja sekä päiväpuolella, että etänä. Niin ja sitten vaihtoehtona on vielä iltalukio.
Vasta sain tietää että mut huolittiin kouluun. Täytyy tarkkaan miettiä että onko mulla kummiskaan paukkuja kaksoistutkintoon, on tämä huollettava perhekin olemassa. Kiinnostusta kyllä on, se on varma!

Minkälaisella taustakuviolla sinä suoritat tuota kolmoistutkintoa? Perhe, pohjakoulutus, rahoitus.

Täällä oli keväällä juttua paikallislehdessä ensimmäisestä nuorisolinjalaisesta joka luki kaksoistutkinnon. Hän oli aloittanut ensimmäisen opiskelusyksynsä aikana suorittamisen, oli siis hakenut ja päässyt "vain" nuorisolinjalle. Ollaan isomman oppilaitoksen sivutoimipisteessä ja halu yhteistyöhön on luja sekä koululla että lukiolla - silleen tuntuisi olevan mahdollisuus jos vain kokee jaksavansa.

Mä oon luonteeltani sellainen etten halua yrittää mahdotonta, mutta mielelläni asetan riman korkealle. Aikanaan opiskelin kiitettävän paperit opistoasteelta vaikka olin koko ajan yh. Tai en ihan koko aikaa, koska lapsi syntyi ekan harjoitteluvuoden aikana, mutta lapsen isä ei kuulunut edes odotusaikaan mukaan. Lukion suoritukseen rimakauhua aiheuttavat nuo kielet, mutta muuten aikanaan keskeytetyt opinnot olivat laajalla fysiikalla ja pitkällä matikalla reippaasti yli kasin keskiarvoltaan.

Ja sulle hatunnosto siitä että oot jaksanut opiskella kolmosta!!!
 
Mie oon 4vuotiaan reumapojan yh-äiti (pojan isä lähti jo raskausaikana). Pohjana mulla on kauppiksen opinnot. Opiskeluaikana tuloina on asumistuki, elari 118,15e, lapsilisä, opintotuki ja -laina. Nyt sitten opiskelen lähihoitajaksi ja suoritan koko lukion oppimäärän sekä ylioppilastutkinnon (erona kaksoistutkintoon on tuo koko lukion oppimäärä joka suurempi kuin kaksoistutkintolaisilla). Juuri tuon lukion takia hain nuorisoasteelle, kun täällä ei järjestetä aikuispuolella monitutkintoja. Ja meidän luokka koostuu vain meistä kaksois- ja kolmoistutkintolaisista. Päivärytmi meillä on sellainen, että aamupäivä ollaan ammattikoululla ja yhden aikaan siirrytään lukiolle jossa ollaan neljään asti. Raskasta on, joskus liiankin raskasta (varsinkin niinä aikoina kun poika kipuilee kovasti), mutta silloin otan vähemmän lukiokursseja (tai en ota niitä ollenkaan) ja keskityn vain tuohon ammattipuolelle. Sitten parempina jaksoina otan myös etäpuolelta kursseja niin saan taas muut kiinni. Tämä on todella joustavaa, minkä takia minun on mahdollista käydä sitä. Ammattikoulusta minulla on kiitettävä todistus tällä hetkellä, lukiosta sitten aika paljon huonompi. En ota stressiä siitä, sillä pidän ammattikoulua itselleni tärkeämpänä kuin lukiota.

Ei tää yhdistelmä mahdoton ole kun lähtee mukaan rennolla asenteella eikä ota stressiä turhista asioista =) Siitä vain yrittämään!
 
Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Ei tää yhdistelmä mahdoton ole kun lähtee mukaan rennolla asenteella eikä ota stressiä turhista asioista =) Siitä vain yrittämään!
Kiitos tiedoista, neuvoista ja kannustuksesta. Tsempiä sinullekin, hyvältähän tuo jo sinun kohdallasi näyttää! Kun kerta oot vauhtiin ja makuun päässyt, niin mikäpä sinua estää :flower:

Mulla on kolme lasta, joista vanhin lähtee opiskelemaan myös. Kelan tuella luulisin että opiskelen - siis lainaa, lainaa ja lainaa. Mutta aion kyllä!

 

Yhteistyössä