Kaksikymppisistä yrittäjistä 2011 plussanneet (Uusi pino)

icy
Jaahas, täällä valvotaan taas, tällä kertaa hiukan aikasemmin kun yleensä. No, onneks on tää palsta mitä lueskella :D

Mulle tuli tossa mieleen kun listasin hankittavia tavaroita, et kannattaako esim. rintapumppua hankkia etukäteen ja millanen ois hyvä? Sähkö/käsikäyttöinen? Avent vai Ainu? Entä millanen patja pinnasänkyyn? Niitäkin tuntuu olevan niin paljon erilaisia ja hintaskaala on tosi laaja. Riittääkö vaahtomuovi vai onko jousitettu parempi?

Poks vaan, 28vko tuli täyteen, kaks viikkoo vielä ja sit alkais ne viimiset kymmenen :) pieni paniikintynkä alkaa olemaan jo, varsinki noitten tavaroitten suhteen kun hirveesti puuttuu semmosta pientä oleellista. Ja sänky ja hoitopöytä :D. Äitiyspakkaus pitäis tulla parin viikon sisällä, jee! Rahahakemuksetkin oli ratkaistu ja tuli vielä positiivisena yllätyksenä enemmän kuussa kuin itte muka laskin. Kerrankin joku menee putkeen Kelan kanssa :)

icy onko pinnasänkyihinki jousitettuja patjoja?! :D Mun mielestä aivan turha, kun miettii minkä ikäseks lapset käyttää pinnistä, korkeintaan pari vuotiaiks, jolloin ne on about 15 kiloa, niin 15 kiloa ei mun mielestä tartte erityistä jousitusta:D Meillä on ihan vaahtomuovi vaan:) Ikeastahan saa ihan sellasen perus patjan.
Mulla oli se käsikäyttönen Ainu rintapumppu ja jos olisin yhtään enempää joutunu pumppaamaan niin olisin halunnu sähkökäyttösen. Se käsin pumppaaminen on tylsää ja puuduttavaa ja kyllä siinäi paikat tulee kipeeks kun 20 min pari kertaa päiväs esim pumppaa. Mä en imettäny loppujen lopuks ku ehkä viikon ni kerkesin käyttää sitä ihan muutaman kerran. Mutta se siis toimi ihan hyvin jos joutuu pumppaamaan vaan vähän:)

Mulla on kohta (14.30) Nt ultra ja aivan varmasti tuun taas laittamaan kuvaa tänne ja kertomaan miten meni :D Oon peloissani ja innoissani yhtä aikaa ja joudun vielä menemään yksin.

Jenny ja Papu 11+6

Miten Jennyn nt-ultra meni?

Tänään on ollut sen verran kummallinen päivä että pakko laittaa tämä tännekin:
Mulla on äippäpolikäynti 23 päivä ja meinaan vinkua että tutkivat myös kohdunkaulan tilanteen, jos eivät sitä muuten tee. On meinaan ollut tänään niin KIPEITÄ SUPISTUKSIA ja TIHEÄSTI että meinattiin jo lähtee synnärille näytille mut sit ne meni onneksi ohi...Ja viikkoja tosiaan 31+0.

NT ultrasta: Pieni sielä nukkui, turvotus 1mm ja vastasi viikkoja. Eli kaikki hyvin ja illalla sain vielä kirsikkana kakun päälle sydänäänet kuuluvii dopplerilla!
Tänään rikki maaginen 12 viikon raja ja tekis mieli julkistaa asia facebookissa mutta pitää vanhemmille kertoa ensin :D

Hui Epa kuulostaapa pelottavalta! :eek: Onneks Suomessa noin pienet jää eloon kuitenki niin isolla varmuudella, mutta kyllä muakin pelottaisi pikkusen puolesta.. Ja sitten koko se aika keskolassa..:/ Toivotaan että viihtyisi sielä mahassa edes kuukauden vielä!

• Tykkää
Reactions: Epa_88
icy
Jenny Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :) Juu Ikeasta noita patjoja katselin ja siellä törmäsin tähän jousitettuun versioon, hintaero oli Ikeassa vain 10€ tähän kuulemma hyvään vaahtomuoviseen, joten en sitte vielä tiijä kumman hankkisi. Oon kyllä oikeen tyypillinen ensiodottaja, mille on hyvä tyrkyttää kaupoissa kaikkea ei-niin-välttämätöntäkään :LOL: Onneks mä tuun aina kotiin ensin miettimään ennen lopullista päätöstä :D Miten muuten sun tupakkilakko on pitänyt?

Emby Ihanaa, että sullakin tuntuu jo liikkeet :heart: Itselle alkoi oikeastaan vasta siinä vaiheessa tulla tajuntaan, että raskaana ollaan, kun pikkunen vatsassa kutitteli. Tosin nyt on varsinkin öisin semmoinen olo, ettei ihan niin paljon tarvitsis melskata, kun koko pötsi heiluu :D

Epa tsemppiä supistusten kanssa, toivottavasti ei ihan vielä pikkuinen päätä tulla maailmaan! :hug:

( . ) Täällä on kauhia talokuume päällä, pankista luvattiin lainaa jo sillailla että saadaan ostettua ihan mukava okt, kuhan semmonen vielä löytyis. Muutamia ollaan käyty jo katsomassa, mut ei sit oo vaan tullu semmosta "kotoisaa" oloa, että oltais tarjousta tehty. Kahta käytiin pariin otteeseenkin tutkimassa, mutta sitte toisella kerralla se hyvä fiilis vaan meni kun tarkemmin paikkoja syynäsi. Sunnuntaina olis yhden tosi lupaavan talon esittely, jänskittää!

Yöt mä valvon lähes poikkeuksetta, aina n. 2:sta 6:een. En tie oikeestaan yhtään minkä takia, ei vaan väsytä yöllä yhtään, vaikken päikkäreitäkään nuku :stick:

icy&Ransu 28+4

Laretzki
34+6 neuvola
-Painoa 1050 g/vk, eli se siitä pienestä viikko nousta kun käy viikon välein. En tosin kommenttia saanut lainkaan.
- RR 130/82, pissa --
-Sf 31, RT: vauva on taas laskeutunut alas vielä ei ihan kiinnittynyt, lapsivesi normaali ja syke 150.
Antoi ohimennen (eli ei merkannut korttiin) paino arvion ja sanoi että taitaa olla jo aikalailla kolmikiloinen (vaun mukaan huomenna alkavalla viikolla 36 paino olis 2500g).
Takaisin kävely teki ihan älyttömän kipeää, onneksi tässä on ohjelmassa loppupäivälle vain pari leffaa ja sitruunamarenkipiirakan teko.

Sellaisia kuulumisia täältä pitkästä aikaa...Pikkuhiljaa aletaan mietiskelemään että koska täällä poksahdetaan...:) Vauvalle on kaikki valmiina, joten ei kuin pelkkää odottelua tässä. :)

Lare ja Spyro 34+6

• Tykkää
Reactions: Jenny90
icy
Huui kun Laretzkilla alkaakin tosiaan olemaan ihan loppusuoralla! Jännittääkö synnytys jo? :) Pääset varmaan korkkaamaan tämän pinon kun noista muista alkupään immeisistä ei oo kuulunu mittään :)

Täälläkin alkaa hankinnat olemaan kaikki hoidettu, pinnasänky ja hoitopöytä ostettiin Ikeasta. Päädyttiin sitten uusiin kun noista käytetyistäkin pyydetään täällä nurkilla melkein uuden verran, ja jämäköiltä vaikuttivat nuokin. Jotain vaippaa ja itselle siteitä ja tommosta "pientä" tarvitteepi vielä ostella.

Kovin on pinkka hiljainen, mikäs vointi muilla?

POKS 29vko!

Pöööööhh!!

Onkos muilla tullu pahoinvointi takas? Mulla aina välillä tulee samanlaisia kuvotus aaltoja, ko sillon alussa.. : / Ei kauheen kiva..

Viikko ja kaks päivä ultraan :) :heart: khihihihi ^_^

Emby^ ja nökö 18+5

Heippa!! :)

Mulla jääny vähän kirjoittelu vähemmälle, alkaa työnteko vähitellen painaa.. Vielä 5 koko viikkoa olisi töitä, saa nähdä jaksaako loppuun asti töissä olla..!? Hirvittää myös se, että influenssa-aalto alkaa pikkuhiljaa leviämään ja kolmeen vuoteen ei ole samaa virusta ollu liikenteessä eli tänä vuonna toi influenssa tulee pahana päälle.. inhottava hoitaa niitä potilaita kun en tod. halua siihen ite sairastua..

Epa hurjilta kuulosti sun supistukset!! Toivottavasti kaikki hyvin! Tuu sit maanantain jälkeen kertomaan äippäpolin kuulumiset, toivottavasti hyvät sellaiset!

Jenny ihanaa, hyviä ultrakuulumisia, jee!! :D

Icy tsemiä talonetsintään!! Se on kyllä totta, et sen talon pitää kolahtaa.. siitä sen tietää et se on oikea koti. :)

Laretzki[/B Hui että oot jo pitkällä!! Ei sitä tajua miten aika kuluu.. Varmaan aikamoista odottelua viimeiset viikot..

Miten muuten, jännittääkö teitä ihmiset synnytys? Mua jännittää.. hirvittää.. pelottaa.. Miten ihmeessä tuolta masusta saa puserrettua useamman kilon vauvan ulos..?? :D Ei onneks liikaa pyöri tuleva synnytys kuitenkaan mielessä, mut aina välillä ajattelee et apuaa.. :D

Melissa ja Hippu 30+5...

icy on se pitäny!! 3vk tänään tasan, enkä ole yhtään henkosta ottanu!
Aivan ihanaa, että ootte saamassa aivan ikioman kodin! Harmi ettei ooo tullu vielä sopivaa vastaan, mut kyl se odottaminen on yleensä vaan sen arvosta.

Melissa ei sitä synnytystä kannata jännittää! Naiset on aikojen alusta pusertanu niitä vauvoja ulos, ei ykskään oo vielä sisään jääny. Ja asutaan kuitenki Suomessa, ni vaikka joku asia meniski niinku ei pitäis ni ei sitä kannata etukäteen murehtia, täällä on osaavat lääkärit. Mä oon jo yhen yli 4 kilosen synnyttäny ja ei siinä oo mitää hirveetä. Mun mielestä hirveetä oli se kirvely sen jälkeen pissatessa!! Eli siis vinkkinä vaan että samalla kun käytte pissalla ni suihkutatte käsisuihkulla kylmää vettä alapäähän mutta silti siinä tulee tippa linssii:D en haluu pelotella, vaan osottaa, että se synnytys ei välttämättä oo niin paha rasti:D

Jenny ja Papu 12+4

icy
Emby Mulla ei oo alun jälkeen ollu pahoinvointia, paitsi jos ei koko päivänä ole kunnolla syönyt.

Jenny Hyvä, että lakko on pitäny, onko mies innostunu kans lopettaa? Kun eiks hää polttanu myös? Meillä kesti miehellä parisen viikkoa lopettaminen kauemmin ku mulla, vaikka meikäläinen se pahempi korsteeni ennen olikin :D

Melissa Kyllä synnytys on alkanu pikku hiljaa jänskittämään, en tie miks mut se välilihan leikkaaminen pelottaa mua eniten. Mulle jäi varmaan joku trauma puukolla viiltämisestä kun vuosi sitten leikattiin alaselästä persvaosta kysta ilman kunnon puudutusta (joku hemmetin kylmäpuudute muka laitettiin, ei vaikuttanut yhtään kuten lääkärikin totesi etteihän tulehtunt alue mihinkään puudu). Se kipu oli joku niin helvetillinen kun puukolla vedettiin melkein 10cm auki :O Yleensä mullakin on korkea kipukynnys mutta kyllä tuolloin karjuin ja kirosin niin että koko keskussairaala raikusi :D

No eniveis, toivottavasti ei epparia tarvitse leikata. :D Ehkä senkin silti siinä sitten kestää, veikkaampa että silloin saa tehdä mitä vaan, kunhan vauva tulee ehjänä ulos :)

(.) Ransu on kovasti ruvennut hikkailemaan, jännä tunne, semmosia pieniä sykäyksiä :heart: Huomenna mennään taas kattomaan yhtä asuntoa toista kertaa, katotaan ny josko tästä sitten nappais meille kodin :)

icy multa leikattiin eppari+ repesin parista muusta paikasta mutta en huomannu mitään. Olin pelänny sitä etukäteen ja kysyin kätilöltä heti kun vauva oli tullut maailmaan, että leikkasitko välilihan? Ei sattunut leikkaaminen eikä tikkaaminen, mulla oli kyllä epiduraali päällä vielä siinä vaiheessa. Kysyin myös tyhjenikö mun suoli sen syliin, mutta ei suostunu vastaamaan :D

12+5

Jennylle munkin piti kommentoida, et hienosti on sulla lakko pitäny! Meillä miehen pitäisi tässä lopettaa ennen vauvan syntymistä, alkaa aika käydä vähiin.. sille tulee kyllä vaikeaa! Tilattiin sähkötupakka netistä ja se yrittää sillä, saas nähdä miten käy..

Kiitos tsemppauksesta ja vinkistä Jenny!! :D Mä oon kans miettiny et onhan niitä vauvoja aina tehty ja nykyään kivunhoito ym. on ihan eri luokkaa ku ennen.. et eiköhän siitä selviä! Pakko. :D Mä en itse asiassa tiiä edes mikä jännittää eniten.. Voi Icy, varmasti on kirpaissu tulehtuneen kystan viiltäminen puukolla, auutts.. ehkä nyt synnytyksessä on paremmat kivunlievitykset. :) Totta kyl et kai sitä kestää melkein mitä vaan, kunhan saa sen palkinnon siitä sitten syliin. :)

Olettekos muuten miettiny mitä kivunlievitystä toivotte/muita toiveita synnytyksen suhteen?

Synnytyksestä voisin sanoo sen verran, etet.. Mä toivon ja rukoilen, et olisin rauhallinen, enkä oma normaali itteni. Rääväsuu ja hyvin kovaääninen :LOL: Ja toivoisin, et pysyis olemaan mahdollisimman kauan ilman mitään kivunlievityksiä, haluaisin niinko kattoo miten pitkälle oma mieli / keho antaa periksi. :)
..tosin katotaan ny ekaks tuleeko tuo ulos sektiolla vai alateitse :)
Enkä mä sitä synnytystä niinkään sillai pelkää, totta helvetissähän se sattuu ja on varmaan melkonen kokemus, mut ulos se sieltä tulee kuitenkin ja kun kivunlievitystä saa, kun vaan pyytää.. Tavalla tai toisella tuo nyytti syliin saatetaan. :) :heart:

Viikko enää puoliväliin! US-KO-MA-TON-TA! o_O :O :)

Emby^ ja nökö 19+0 (pokksspokkss!) :heart:

Ja icy, kyllä mies polttaa vieläkin, mut must tuntuu et se on vähentäny, tietty se voi polttaa askillisen töissä ollessa :D Ja sit se on siirtyny kokonaa polttamaan hylsyjä ni ei mee onneks rahaa niin paljon..

Emby kyllä sielä on varmasti totuttu niihin rääväsuisiin synnyttäjiinki:D Mulla yritti selklanen nuori blondi tyttö pistää epiduraalin. Se ei alkanu vaikuttaa ja mä karjuin et haluun lisää lääkettä ni sit sinne astu sellanen harmaa vanha mies ja mä huusin et "vihdoinki OIKEE lääkäri" :D No se sai sitte sen epiduraalin paikalle ja mä olin niin hyvällä tuulella loppu synnytyksen :D

Voi mä oon niin kateellinen niille jotka on noin pitkällä jo. En jaksais odottaa. Elokuulle on niin pitkä aika..

Jenny ja Papu 12+6

Laretzki
Synnytys Ei pelota ollenkaan, kuitenkin naiset kautta aikojen synnyttäneet paljon huonommissakin oloissa kuin missä meikäläiset joutuu nykyään synnyttämään. Mahdollisimman avoimin mielin aion mennä ja vasta paikan päällä katson että mitä kivunlievitystä tarvitaan. Yksi ainoa mikä mulla on aika ehdoton, on se, että en suostu kyllä makuulta tai puoli-istuvasta ponnistaa. Tahdon mahdollisimman pystyn asennon koska se on kaikista luonnollisin ja varmasti tekee synnytyksenkin nopeammaksi...

icy
Mä haluaisin kans johonkin mahdollisimman pystyasentoon synnyttämään, jotenkin kuvittelisin sen tuntuvan luonnollisimmalta. Kivunlievitystä en oo sillee aatellu, varmaan vasta laitoksella sitten näkee mitä tarvitaan. Jotain varmasti tulen pyytämään tuon epparikammon takia :ashamed: Toivottavasti muutenkin tulis joku hillitty ja jämpti täti kätilöks eikä mitään ylihössöttäjää :D

Jee, tänään tuli äippäpakkaus! Jotenkin luonnossa paljon kivemman näkösiä vielä noi vaatteet ja se makuupussi oli aivan ylisöpö :heart: Anoppilassa käytiin kans tänään kattomassa miehen ja miehen siskon vanhoja vauvanvaatteita ja valkkailtiin sieltä jotain hyviä jotka anoppi lupasi pestä :) Huomenna neuvolaan taas, jotenkin tuntuu että niitä on nyt jatkuvasti kun viikot vierii ja kahden viikon välein käydään.

Synnytyksestä vaikka itsellä ei vielä vähään aikaan ajankohtaista olekaan, niin todennäköisesti ainakin yritän taas pärjätä ilman kivunlievitystä, kuten esikoisen synnytyksessä. Pitää toivoa, että omalla kohdalla pitäisi paikkansa se, että toinen synnytys on nopeampi. Ei edellinenkään kyllä kovin pitkä ollut, 6 ja puoli tuntia, mutta jos ois yhtään pidempään kestänyt, niin epiduraali ois kyllä mennyt ehdottomasti harkintaan.

Ponnistusvaiheen haluan tälläkin kertaa hoitaa synnytysjakkaralla, makuultaan en kertaakaan edes ponnistanut viimeksi, mutta silti kuvittelisin, että helpompaa se ponnistus jakkaralla oli, kuin mitä olisi ollut sängyssä.

Heippa pitkästä aikaa! :wave:

Tänään käyty neuvolassa 32+1, oli kyllä niin turha reissu kun eilen tuli käytyä siellä ä-polilla. No kuulumiset kumminkin, RR 117/71, SF-mitta 31 cm, eikä varmaan kauheesti kasva kun tyyppi niin alhaalla. Vauvan syke +133, RT ja liikkeet ++, painoarvio polilla oli 1680g

Vauvan huone/tavarat:
Onko joku jo alkanut laittaa kuntoon?
Täällä ei ole vielä pesty vauvanvaatteita eikä tehty paljon muutakaan. Vauvan huoneesta puuttuu vielä lattia, listat ja vaatekaappi. Kun huone on valmis, voin aloittaa vauvan tavaroiden laiton...Muutenkin puuttuu vielä joitakin tavaroita kuten amme.
Synnytys:
Niinkuin Lare niin minäkin mahdollisimman avoimin mielin aion mennä ja vasta paikan päällä katson, että mitä kivunlievitystä tarvitaan. Mulla on kans aika ehdoton, että en suostu kyllä makuulta tai puoli-istuvasta ponnistaa. Tahdon mahdollisimman luonnollisen synnytyksen, mikäli kohdallani mahdollista.
Ehkäisy raskauden jälkeen:
Meinaatteko aloittaa heti ehkäisyn?
Mitään hormonaalista en aio enää käyttää, eli emme käytä ehkäisyä... Sitten kun lapsiluku on täynnä voin harkita kierukkaa.
Supistukset:
Onko jollain supistuksia?
Mulla noita kivuttomia harkkasuppareita tulee pitkin päivää ja kivuliaita yleensä enemmän iltaisin tai yöllä...kumma että herään siihen. Eniten liikkeellä ollessa, mutta myös levossa. Ei ole olleet mitenkään säännöllisiä, paitsi viime maanantaina. Menkkajomotuksia ja suppareita siis tänne ja välillä olo on kuin olisi pudonnut pyörän satulalta tangolle monta kertaa. Myös alapää on rutikuiva, eilen illalla oli pakko olla ilman housuja kun niin alapää kipeä, kuiva, aristava ja toiseen ulkoiseen häpyhuuleen tullut myös nirhauma, hain apteekista neuvolan jälkeen ceridalia ja aqua L... Toivottavasti alkavat auttaa.

Siinäpä mun tärkeimmät kuulumiset (lue valitukset)

Epa

icy
Neuvolasta terveiset täältäkin;

RR: 129/81
SF: 30cm
Paino: +1300g :'(
Sokerikokeen tulokset oli hyvät; 4,5/5,9/6,5
Meillä ei tota sykettä tarkkaan tiedetä kun on niin vanhat vehkeet, mut erittäin hyviltä kuulemma kuulostivat.

Ihmeellisesti tulee humauksittain noi painonnousut, toisella kerralla ei tuu välttämättä yhtään tai tyyliin joku 100g, ja sit toisella kilo/vko. Ransu oli poikittain, jalat kylkiluissa ja pää jossain tuolla viistossa vasemmalla. Ja potki doppleria, kiva :D Synnytysvalmennusaikataulu saatiin ja sit täällä järjestetään lisäksi ensisynnyttäjille joku tapaaminen, vois vaikka mennäkin jos sattuis löytymään lenkkikavereita :)

Vauvanhuonetta ei ole, vielä ainakaan, joten ei olla mitään pinnasänkyä tai hoitopöytää edes kasattu. Toiveissa olis päästä muuttamaan kuitenkin ennen synnytystä joten helpompi ois siirtää noita kasassa olevia tarvikkeita :) Toisaalta, ostettiin Ikeasta pinnasänky ja hoitopöytä, niin vois olla parempi kasata etukäteen ettei tuu mitään ylläripylläriä. Paketista löytyy meijän tuurilla joku tv-taso tai vähintään puolet osista puuttuu :D

Supistuksia on jonkun verran, ei ihan päivittäin. Ja kivuttomia on toistaiseksi olleet. :)

Ehkäisystä Mä en mielelläni enää kyllä hormonaalista käyttäis, kun viimeksikin pisti kropan ihan totaalisen sekaisin. Lopettamisesta meni melkein 1,5vuotta ennen kuin tärppäsi, menkat tuli ja meni miten sattui. Toisaalta voisin ehkä harkita kokeilevani jotain toista minipilleriä, noi Cerazettet ei ainakaan mulle sopineet (tihutin koko ajan ja olin kuin mikäkin monsteri muutenkin). Yhdistelmiä en voi migreenin takia käyttää. Pelkkä kumin käyttökin tuntuu inhottavalta, nyt kun on monta vuotta saanut huristella ilman :D

Tähän vois tehdä jatkokysymyksen: Millaisella ikäerolla toivoisitte lasten syntyvän? Mikä on teijän lapsikiintiö?

Meillä ois ajatuksissa 2 lasta, ja muutaman vuoden ikäerolla. Riippuen siitä, saanko koulupaikan mammaloman jälkeen, niin koulun voisin suorittaa välissä. Sais jonkun virallisen ammattin papereihin, etten ois tämmönen yhteiskunnan hulttio :D

icy&Ransu 29+3

Yhteistyössä