Kaksi lasta - vauva ja taapero - jos kaksi aikuista paikalla, miksi oletetaan aina...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anskii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anskii

Vieras
...että äiti huolehtii aina vauvan? Taapero on alle 2v ja tarvii myös äitiä ja mulla olis kpva halu viettää aikaa myös kaksin taaperon kans. Mutta aina kun esim. mummo tulee kylään, hän "omii" taaperon - esim. nyt vei ulos ja mun piti jäädä sisään vahtimaan vauvan unta. Vauva kelpaa isovanhemmille vain jos taapero nukkuu. Miksi? Mäkin haluaisin olla joskus tuon esikoisen kans niin miks kukaan ei esim. tarjoudu vahtimaan vauvan unta että mä voisin olla joskus taaperoni kanssa?

Minkä ikäinen vauva on? Helposti itsekin ajattelen, että vauva on vielä niin kiinni äidissään että luontevampaa on pyytää sitä isompaa hoitoon. Voithan sanoa seuraavalla kerralla että ottaisiko mieluummin vauvan?

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28637458:
voisko asiasta vaikka sanoa?

Nimenomaan. Aika moni mummo varmaan mielellään hoitelisi sitä pientä vauvaa, mutta olettaa että äiti on imetyksen ja hormoneiden puolesta enemmän kiinni tässä ja siksi haluaa auttaa ottamalla taaperoa mukaansa. Toisaalta ihan fiksuakin huomioida sitä taaperoa eikä aiheuttaa mustasukkaisuutta olemalla heti vauvan perään.

Vauvasi on vielä niin pieni, että tarvii sinut eli ensisijaisen hoitajan lähelleen. Joten ihmettelisin jos mummo toimisi toisin, kyllä noin sen pitää mennäkin.

[QUOTE="vieras";28637549]Vauvasi on vielä niin pieni, että tarvii sinut eli ensisijaisen hoitajan lähelleen. Joten ihmettelisin jos mummo toimisi toisin, kyllä noin sen pitää mennäkin.[/QUOTE]

Miksi juuri äidin pitäisi olla ensisijainen hoitaja. Aivan yhtä hyvä hoitaja on isäkin. Ja mummokin tilapäisesti.

Itse oon sanonut, mutta ei ole ollut vaikutusta. Ja edelleen jatkuu sama meno vaikka vauva on jo 1v8kk ja menisi vallan 4v esikoisen kanssa samoissa leikeissä, mtuta jos mummoja tai muita on paikalla niin nuorempi jätetään mun kanssa ja isomman kanssa vaan vietetään aikaa :(

[QUOTE="Vieras";28637652]Miksi juuri äidin pitäisi olla ensisijainen hoitaja. Aivan yhtä hyvä hoitaja on isäkin. Ja mummokin tilapäisesti.[/QUOTE]

En tiedä, mutta veikkaisin että sillä on jotain tekemistä sen kanssa, että isän tai mummon tissistä ei tuu maitoa. :D

Itse oon sanonut, mutta ei ole ollut vaikutusta. Ja edelleen jatkuu sama meno vaikka vauva on jo 1v8kk ja menisi vallan 4v esikoisen kanssa samoissa leikeissä, mtuta jos mummoja tai muita on paikalla niin nuorempi jätetään mun kanssa ja isomman kanssa vaan vietetään aikaa :(

Miksi suostut tähän? Kyllä meidän lapset (4v ja 1v4kk) leikki yhdessä ja kuuntelee esim. satua molemmat mielellään. Ei siinä tarvii kuin avata suu, että hei "Paavo" tulee myös.

[QUOTE="Vieras";28637652]Miksi juuri äidin pitäisi olla ensisijainen hoitaja. Aivan yhtä hyvä hoitaja on isäkin. Ja mummokin tilapäisesti.[/QUOTE]

Kyllä vauvaa voi hoitaa muutkin kuin se ensisijainen hoitaja (=yleensä äiti). Vaikka itse olen ollut kaikille pienille ensisijainen hoitaja, ei se ole estänyt miestä hoitamasta vauvoja, jäämästä näiden kanssa yksin kotiin tai ottamasta pientä mukaansa jonnekin. Mummoja ei ole arjessa mukana ollut, mutta jos olisi niin hyvin hekin voisivat vauvaa hoitaa.

Ensisijainen hoitaja olen ollut siksi että olen imettänyt vauvoja ja kaikin puolin (mm sektioidenkin takia) on ollut kätevintä että olen ollut se kumpi jää ensin kotiin vauvaa hoitamaan. Mies on palannut töihin ja kotona ottanut alkuun enemmän vastuuta isommista lapsista.

Tuosta tektistäsi sai sen kuvan, että olet hoitanut tähän saakka lastasi ja mikäli imetät on se jo senkin kannalta tärkeää. On äärettömän tärkeää, että vauvan ja sinun välille tulee turvallinen kiintymyssuhde ja se tulee vain hoitamalla tätä.

Koen vaikeana sanoa asiasta koska kyseessä on mieheni äiti. Arvostan kyllä valtavasti hänen apuaan. Vauva on vasta pari kuukautta, mutta mua harmittaa jo nyt kuopuksen puolesta, sillä esim. vaari ei katso edes vauvaa päin :( Vain esikoinen on ihana ja upea heille.

Vauva ei toki tajua olla vielä ajasta mustasukkainen, mutta emme haluaisi opettaa taaperollekaan, että hän on maailman napa ja tulee aina ensin. Åitäisi kestäämyös se, että vauvakin huomioitaisiin joskus ensin. Taaperossa huomaa jo kylässä sellaisia piirteitä että alkaa esim. kirkua jos ei saa halutessaan huomiota. Kotona osaa jo vähän odottaakin.

On vielä olemassa äitejä, jotka imettävät lastaan. Isä ei vielä tiettävästi ole siihen kykenevä.

Jospa aloittaisit kertomalla toiveesi sen sijaan että oletat toisten lukevan ajatuksesi.

Ja tuota, kaikilla ei ole ketään, ei yhtään mummoa koskaan auttamassa tai viemässä sitä isompaa yhtään mihinkään.
Miksi kukaan ei ole kiitollinen mistään, aina vain itäisi saada lisää, muilta, ilmaiseksi, helpolla, halvalla?

Olisin iloinen jos isovanhemmat huomaisivat edes toisen lapsista, kun harvoin näkevät. Hih, yleensä omat naapurit tai kuulopuheet sukulaisista ovat tärkeämpiä. Jos ei itse ole kokonainen ihminen, eipä sitä ole muillekaan annettavaa.

Mitä imettäminen tähän kuuluu? Meidän vauva pärjää pari tuntia syömättä kun nukkuu ja kyllä häntä voi silloin joku muukin hoitaa kuin minä?

Ja kirjoitin kyllä olevani kiitollinen. Esikoisen ollessa vauva eli ennen muuttoa ei ollut tukiverkkoa joten tiedän mistä puhun. Enkä ymmärrä tuota että joku olisi iloinen että isovanhemmat huomioisi edes toisen l lapsen. Kuka toivoo lapsilleen eriarvoista kohtelua? Huhhuh.

Mitä imettäminen tähän kuuluu? Meidän vauva pärjää pari tuntia syömättä kun nukkuu ja kyllä häntä voi silloin joku muukin hoitaa kuin minä?

Ja kirjoitin kyllä olevani kiitollinen. Esikoisen ollessa vauva eli ennen muuttoa ei ollut tukiverkkoa joten tiedän mistä puhun. Enkä ymmärrä tuota että joku olisi iloinen että isovanhemmat huomioisi edes toisen l lapsen. Kuka toivoo lapsilleen eriarvoista kohtelua? Huhhuh.

Vauvasi on VASTASYNTYNYT. Eli ei kyllä tulis mieleenkään ehdottaa tuoreelle äidille, että hei mä voin hoitaa mee sä vaan tekee jotain muuta? Isovanhemmat ymmärtää ja tietää tämän, eikä tule siihen väliin tietenkään. Hienovaraisia ja auttavaisia näyttävät olevan, ole kiitollinen siitä!

Miksi oletat että muut lukee sun ajatuksia?

Itse taas en anna vauvaa muille, voivat hoitaa isompaa ja vauvan aika tulee sitten kyllä aikanaan, kunhan on vähän kasvanut. He voi ajatella näin, tai esim. niin että eivät osaa hoitaa vaikka huutavaa vauvaa, joten parempi että vauva jää äidin kanssa.

Näin mummina annan neuvon, että sano reilusti, koska me ei osata lukea ajatuksia. Minä olen sanonut tyttärelleni että sanoo ihan reilusti vaan jos jotain on, koska ei sitä millään kaikkea tule ajatelleeksi. Eikä tulisi mieleenkään pahastua. Uskoisin että sama juttu se on muillakin :)

Luulisi silti kaikkien ymmärtävän että myös taapero tarvii mun aikaa? Ja kuinka pahalta tuntuu vauvan puolesta kun isovanhemmat ei edes päälle kato. Olisivat vissii tyttöä toivoneet..

Omalle äitille olisikin helppo sanoa mutta anopille hankalaa. Auttaa nimittäin tarvittaessa enkä siis halua suututtaa sitä.

Luulisi silti kaikkien ymmärtävän että myös taapero tarvii mun aikaa? Ja kuinka pahalta tuntuu vauvan puolesta kun isovanhemmat ei edes päälle kato. Olisivat vissii tyttöä toivoneet..

Omalle äitille olisikin helppo sanoa mutta anopille hankalaa. Auttaa nimittäin tarvittaessa enkä siis halua suututtaa sitä.

ja taaperon kanssa et voi viettää aikaa milloinkaan muulloin, koska... ?

Joidenkin mielestä vauvat on tylsiä tai niille ei vaan osata jutella. Ei meidänkään vauvalle kaikki lässytä, hyvä jos päin katsovat, mutta uskon että heille ei vaan ole niin luontevaa olla sen vauvan kanssa jne. ja kun se vauva ON äidistä vielä niin riippuvainen, niin moni välttää tunkeilemasta. Asiat ei selviä kuin sanomalla.

Ehkä isovanhemmat huomioivat esikoista erityisen paljon siksikin kun onhan sisaruksen syntymä hälle aikamoinen mullistus... Pyydä heitä katsomaan vauvaa tämän nukkuessa,jotta voit puuhata jotain esikoisen kanssa. Ovat varmaan halunneet antaa sinulle mahdollisuuden levätä. :)

Yhteistyössä