Kakku joka ei ole perinteinen kermakakku, mutta soveltuu myös raskaana olevalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.

Vieras
Onko hyviä ohjeita? Perinteinen kermakakku on aika tylsä minun makuuni, mutta mitään tuorejuustokakkuakaan ei oikein voi näin raskaana syödä. Ja helppo! En ole mikään mestarileipuri :)

Kaikki suomessa valmistetut tuorejuustot on tehty pastöroidusta maidosta, mutta jos haluat olla hysteerinen ja jättää ne syömättä, niin miten olis vaikka Sacher-kakku?

[QUOTE="Eee";23455923]Kaikki suomessa valmistetut tuorejuustot on tehty pastöroidusta maidosta, mutta jos haluat olla hysteerinen ja jättää ne syömättä, niin miten olis vaikka Sacher-kakku?[/QUOTE]

Mitä pirun hysteeristä on siinä, että haluan välttää ruoka-aineita, joita myös neuvolassa on neuvottu välttämään?!
Suomessa esim. Aura-juusto on pastöroidusta maidosta tehty, mutta sen tuotantotapa on kuulemma sellainen, että siihen voi tulla listeriaa.
Minulle raskaaksi tulo tai lapseni eivät ole itsestään selvyyksiä.

Ja, jos juhlissa on tarjolla kakkua, jossa on tuorejuustoa jätän sen yksinkertaisesti syömättä.
En tee asiasta mitään numeroa tai syytä ketää siitä, ettei minua ole otettu huomioon.
Omalla kohdallani ei ole mitään hysteriaa, vaan yksinketaisesti muutama ruoka-aine, joita ne raskaana ollessa syö!

Tuorejuustoa voi kyllä käyttää, jos se on pastöroitu.

Jos listeria riskin vuoksi haluat välttää tuorejuustoa, niin vältä hyvä ihminen myös kasviksia ym ym ym...Ja kaikkea muuta sellaista minkä joku muu on valmistanut, eikä oikein säilytyksestä/ käsittelystä ole taetta.

Ihan huoletta siis voit käyttää isojen firmojen tuotteita.

Eri kuntien neuvoloissa on hieman erilaiset "kiellettyjen ruokien" -listat. Monesti tyorejuustot, jopa pastoroidut, ovat kiellettyjen listalla. Periaatteessa voit huoletta syödä tuorejuustoa, joka on pastoroitu jos syöt sen "suoraan" purkista. Jos teet kakun ja säilytät sitä jääkaapissa on mahdollista, että jääkaapista siirtyy listeria tuorejuustoon, jossa se viihtyy mainiosti. Monessa suomalaisessa jääkaapissa elelee listeria, muistaakseni n. joka kahdeksannessa.

Jokainen tekee omat valintansa, mutta turha valittaa jos joku haluaa olla tarkempi ruokavalionsa suhteen kuin itse on. Listeriariski on kuitenkin todellinen, vaikkakin pieni.

[QUOTE="vieras";23456142]
Jokainen tekee omat valintansa, mutta turha valittaa jos joku haluaa olla tarkempi ruokavalionsa suhteen kuin itse on. Listeriariski on kuitenkin todellinen, vaikkakin pieni.[/QUOTE]

Well said!

Ihan selvällä suomenkielellä on myös minun saamissani ohjeissa kielletty pastoroidutkin tuorejuustot. Asia taitaa olla muuttunut viime vuosina, mutta kyllä jo v. 2009 täällä HUS alueella ohjeistettiin olemaan syömättä noita. Ilmeisesti tilanne ei ole sama kaikkialla Suomessa.

Ap:lle vinkkinä esim. porkkanakakku, johon teet päällisen sulatejuustosta. Ks esim. Dansukkerin sivulta ohje. Tai sitten erilaiset suklaakakut, vaikka mudcake. Juhlavaa jos haluaa, niin Charlotta. Useimmissa Charlotta-ohjeissa ei ole tuorejuustoa vaan rahkaa. Juustokakkuakin voi tehdä, kunhan tekee paistetun version. Mielestäni se on jopa parempaa kuin liivatteella hyydytetty. Siihenkin voi tehdä päällisen mansikasta tai sitten tarjota ohessa marjasurvosta/hilloa.

Google löytää ohjeita :)

Ota vaikka kolme (valmista) marenkilevyä, levyjen väliin vaikka kerma-rahkaseosta tai maustettua kermaa, eikös semmoisiakin ole, ja runsaasti hedelmän paloja. Viinirypäleitä, persikkaa, nektariinia tai luumua, marjoja yms. Pakastemarjoista ei valu mehu, jos laitat niitä vain kakun päälle ja siihen hyytelösokerikiilteen päälle.

Jos tykkäät supermakeasta, kippaa väliin kinuskikastiketta tai muuta hyvää.

Älä ny mittää kakkuu tee jos raskaana kerta oot :O kaurapuuroo vaan ja siihen päälle piimää kaikki muu on pahasta. Koko raskausajan pittää syödä kaurapuuroo vain ja ainoastaan muuten käy köpelösti!

Neuvolasta saaduissa ohjeissa lukee selkeästi vältettävien ruoka-aineiden kohdalla, että tuorejuustot. Ehkä olen sitten hullu hysteerikko, kun neuvolan ohjeita olen noudattanut :O Mutta tässä näyttääkin olevan paljon hyviä ohjeita, joihin paneudun kohta paremmin. Kiitos niistä :)

ap

Neuvolasta saaduissa ohjeissa lukee selkeästi vältettävien ruoka-aineiden kohdalla, että tuorejuustot. Ehkä olen sitten hullu hysteerikko, kun neuvolan ohjeita olen noudattanut :O Mutta tässä näyttääkin olevan paljon hyviä ohjeita, joihin paneudun kohta paremmin. Kiitos niistä :)

ap

Paremmaltahan se kakku maistuu, kun sitä uskaltaa huoletta syödä. Ehtiihän noita muita ruokia syödä sitten myöhemminkin. Vaihtoehtoja kun kuitenkin on :)

Yhteistyössä