kakka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1kk

Vieras
1kk rajapyykki häämöttää tällä viikolla. Nyt tarvittaisiin pikaisia neuvoja, kohta viikon ollut selvästi kakkavaivaa erityisesti iltapainotteisesti.Kakka kyllä tulee mutta suurella tuskalla ja vääntämisellä, siinä menee koko ilta kanniskellessa eikä juuri nuku muutakuin torkahtelee. Eikä oikein saa syötyäkään ennenkuin kakka luonnollisesti on tullut pois. Kakka tulee sitten pikkusatseina siinä huudon lomassa, joku ruokalusikallinen / vaippa mut siis sitä tulee monta 2-3kertaa parin tunnin aikana. Tuntuu että ei saa jostain syystä tulemaan "koko satsina". Onko vatta kovalla (uloste näyttää kyllä normaalin löysältä) vai haittaako ilmavaivat kakkaamista. Kun lopulta on saanut kakattua, rauhottuu syömään ja nukahtaa.Mikä auttaisi? Neuvolasta kehottivat kokeilemaan mallasuutetta tl/desi sekoitettuna mutta kun vauva syö vain rintaa. Pitääkö tuo koko desi saada annettua vauvalle jotenkin?? vai riittääkö pienempi nestemäärä ja sitten syöttö päälle? Vai olisko nyt apu jostain muusta disfatyl tai relatipat????Mihin ne vaikuttavat? Cuplatonit on kyllä käytössä. tuossa illantuskassa kun vauva yrittää syödä menee paljon ilmaa vatsaan, ja aamulla taasen rinnat on niin täynnä ja herumisen alettua maitoa tulee mulla kovaa. Oonkin yrittäny pitää imuotteen hyvänä ettei ilmaa pääsisi. Joskus on herumisen kohtaa pakko irrottaa vauva rinnasta kun ei ehdi niellä sitä mukaa kun maitoa tulee. Antakaahan neuvoja!

Olisiko kyse vain vauvojen "iltatuskasta"?
Monesti päivän tyytyväinen vauva alottaa illalla käminän ja itkeskelyn. Meillä siihen ei oikein auta kun miehen kanniskelu ja hytkyttely. Tutti tyydyttää pahimman imutarpeen, koska runsaan maidontulon takia meidän vauva ei voi tankata läheisyyttä rinnalla.

Suihkutisseihin voi kokeilla seuraavaa: syötä esim 3-5 tuntia samasta rinnasta, pumppaa välillä vain pahimmat päältä siitä leporinnasta. Jos taas vauva joutuu irrottamaan pahan suihkun takia, niin anna mölön suihkuta esim harsoon ja lypsä vaikka samalla hieman. Suihku ehtyy ja vauva saa helpommin syötyä.

Mallasuutetta mä en antaisi noin pienelle. Eikä siinä kakassa olemitään vikaa jos se on löysää tai jopa voidemaista. Cuplatonitkin jättäisin pois, ne voi aiheuttaa nekin ongelmia.

Röyhtäytäthän hyvin? Jossain synnäreissä nykyään opastetaan, että rintavauvaa ei tartte röyhtäyttää... Meillä ainakin huuto loppuu nopeasti isoon röyhtäykseen.

...käsitinköhän oikein vai meinasitko, että sitä pitäisi desi antaa. Yks teelusikka max (minä annan vajaan) ja sítten reipas syöttö päälle. Tosin minulla 5kk, joten paljon helpompi antaa. Nuin pienestä en tiedä. Kysy apteekista!!! Osaavat sanoa. Lämmintä suihkuttelua kannattaa kokeila myös tai kylpyä. suihkulla kevyellä paineella hieroen läheltä masua. Ehkä kuten edelläkin oli, lopettaisin cuplatonit, niistäkin voi olla haittaa.
Annatteko Rela-tippoja? Ne on hyviä masulle ja alkaa vaikuttamaan noin viikon sisällä. Meillä kyllä nopeamminkin tehosi.

Itse olen joutunut antamaan aikanani myös mallasuutetta täysimetetylle vauvalle. Tein niin, että laitoin ruokalusikkaan pikkuisen mallasuutetta ja pumppasin rinnasta suoraan lusikkaan (tosi hehkeää....). Tästä annoin joko teelusikalla tai ruiskulla satsin vauvalle. Meillä ei tosin mallasuute juurikaan auttanut. Tuo kuulostaisi siltä, että pienellä on todellakin sitä ilmaa siellä kakan välissä. Tsemiä

Mallasuutteen sijaan voi liottaa luumuja vedessä ja antaa sitten sitä vettä n.1tl.

Suosittelen myös, että pumppaat rinnoistasi aluksi vähän maitoa pois. Pikkuiselle on varmasti miellyttävämpi ruokahetki kun saa itse "tilata" ruuan sitä vauhtia kun kerkeää syyä. Ilmaakaan ei näin mene pienen vatsaan yhtä paljon.

Yhteistyössä