lapsella kakka jumissa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
siinä varmaan käy niin, että poika ensinnäkin juo liian vähän. Uskoisin, koska kakka on pipanoina siellä suolessa. Ja sitten jos ei halua/uskalla käydä kakalla isän luona ollessaan, ne pipanat sitte kerääntyy sinne suoleen.

Mä oon joskus miettiny tuota pipana juttua kun tyttöki välillä kakkaa kovia kuulia, niin se varmaan johtuu vähäisestä nesteensaannista. Mahasta menee suolistoon aina n. lusikallinen kerrallaan ja se liikkuu eteenpäin. Suolessa sitte siitä imeytyy osa nesteestä takaisin kiertoon ja se ulostemassa siirtyy eteenpäin. Minun ajatusmaailman mukaan siinä käy sitten niin että jos on liian vähän juonut, kakasta lähtee pois paljon nestettä ja sitte se kova kikkara vaan siirtyy eteenpäin.

kotona poiak juo paljon mutta isällä olosta en tiedä..

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
siinä varmaan käy niin, että poika ensinnäkin juo liian vähän. Uskoisin, koska kakka on pipanoina siellä suolessa. Ja sitten jos ei halua/uskalla käydä kakalla isän luona ollessaan, ne pipanat sitte kerääntyy sinne suoleen.

Mä oon joskus miettiny tuota pipana juttua kun tyttöki välillä kakkaa kovia kuulia, niin se varmaan johtuu vähäisestä nesteensaannista. Mahasta menee suolistoon aina n. lusikallinen kerrallaan ja se liikkuu eteenpäin. Suolessa sitte siitä imeytyy osa nesteestä takaisin kiertoon ja se ulostemassa siirtyy eteenpäin. Minun ajatusmaailman mukaan siinä käy sitten niin että jos on liian vähän juonut, kakasta lähtee pois paljon nestettä ja sitte se kova kikkara vaan siirtyy eteenpäin.

kotona poiak juo paljon mutta isällä olosta en tiedä..

aivan. Ja kotona ko. ongelmaa ei ole niin voisi hyvin kuvitella että se voisi olla näin.

Mutta ota ja juttele isän kanssa ensimmäiseksi. Sillähän se alkaa selvitä.

joo iskän kans puheeks ja sit tosiaan selvittämään mistä panttaus johtuu, eikö uskalla, eikö kerkiä, vai mikä on syynä. ettei pääse pahemmaks meneen :hug: rankkaa se on pienellekin.

Alkuperäinen kirjoittaja ensiapua:
Hae apteekista Microlax -peräruiskeita näin ensihätään. Ne auttaa. Ja niitä tosiaan voi käyttää myös ihan pienelle lapselle - tosin koko sitä annosta ei saa laittaa.

mutta auttaako se vaikak kakka ei ole kovaa? siis helpottaako tohon ongelmaan kun se kakka on "kerääntynyt" sellaseks isoks klöntiksi...? täytyy käydä apteekissa tänään ostamassa noita sitten :)

Auttaa vaikka kakka ei ole kovaa, ei minusta kannata lasta kiusata jos kakattaa muttei tule. Laita mircolax ja sit vaikka levolacia joka päivä sekä luumua, eiköhön ala luistamaan:) minä olen tätä konstia käyttäny ja onhan se kipu ikävä kun kakka ei kulje tuo microlax auttaa 5-15min kuluessa. Minä olen antanu 7kk iäkiselle sitä jo ja kyllä helpotti, yhdesti annoin ja sen jälkeen kakka tuli jumpalla.

Alkuperäinen kirjoittaja virpi:
Alkuperäinen kirjoittaja ensiapua:
Hae apteekista Microlax -peräruiskeita näin ensihätään. Ne auttaa. Ja niitä tosiaan voi käyttää myös ihan pienelle lapselle - tosin koko sitä annosta ei saa laittaa.

mutta auttaako se vaikak kakka ei ole kovaa? siis helpottaako tohon ongelmaan kun se kakka on "kerääntynyt" sellaseks isoks klöntiksi...? täytyy käydä apteekissa tänään ostamassa noita sitten :)

Auttaa vaikka kakka ei ole kovaa, ei minusta kannata lasta kiusata jos kakattaa muttei tule. Laita mircolax ja sit vaikka levolacia joka päivä sekä luumua, eiköhön ala luistamaan:) minä olen tätä konstia käyttäny ja onhan se kipu ikävä kun kakka ei kulje tuo microlax auttaa 5-15min kuluessa. Minä olen antanu 7kk iäkiselle sitä jo ja kyllä helpotti, yhdesti annoin ja sen jälkeen kakka tuli jumpalla.

Juu, meillä lääkärin määryksestä annettiin 2kk ikäiselle, oli tooodella kipeä ennen sitä. Mutta kyllä microlaxin jälkeen helpotti oloa. Silloin ei vaan annettu kuin puolet.

Tässähän voi olla ihan sellanenkin juttu, että isä ei vaan oo tullu ajatelleeksi seurata sitä käykö poika kakalla. Ja huolehtia että juo riittävästi jne. Kun aina ei vaan juolahda mieleen.

Jos kakka on ollu pitkään jumissa, kannattaa suorittaa ihan reipas "tyhjennys", esim. sillä Levolacilla, eli ihan vaikka 4-6 kertainen annos normaalista ylläpitoannoksesta kerralla, sillä suoli kyllä tyhjenee. Ne ylläpitoannokset eivät välttämättä tehoa halutulla tavalla.

Uusimmat

Yhteistyössä