kakka hukassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heluna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heluna

Vieras
Hei te viisaat!
Kertokaapas onko jotain keinoa helpottaa pienen tyttöseni, 2kk, oloa kun pitäisi saada suoli tyhjennettyä. :) (Anteeksi inha aihe...) Tyttö on ähistellyt nyt kolmatta päivää mahaa tyhjäksi ja ilmaa vain tulee. Tiedän että on ihan normaalia jos vauva kakkaa vain kerran viikossa. Mutta meillä se on normaalisti tullut noin kahden päivän välein. Nyt sitten silloin tällöin tuntuu ettei sitä saa millään aikaiseksi... Viimeksi siivonnut olen kakkavaipat muistaakseni 5-6 päivää sitten. Yöt menee koko perheellä siihen kun kuunnellaan lapsen ähkimistä ja puhkimista kun yrittää ja yrittää.. Inhottavaa kun ei voi auttaa. Mahallaan olen yrittänyt pitää sylissä niin että saa edes ilmaa ulos niin vähän helpottaisi. Help!

Moi!

En ole viisas :-) mutta ollaan täällä nyt reilu viikko painittu 1,5 kk pojan kanssa samaa ongelmaa... Aikaisemmin tuli kakka 2-3 kertaa päivässä ja yhtäkkiä tilanne muuttui ja suoli on nyt toiminut kolmen vuorokauden välein. Ähistely ja pinnistely on valtavaa ja unetkin tosiaan todella levottomat. Jumppaamalla olen saanut vähän helpotettua ilmavaivoja.

Oletko kokeillu kuumemittarilla tai vanupuikolla vähän avittaa sieltä peräaukon luota? Itse kokeilin pari kertaa niin että laitoin vanupuikkoon rasvaa ja avittelin. Mitään ei kyllä tullut silloin, mutta samana päivänä sitten yöllä tuli kunnon ""pankin räjäytykset"". En kyllä tiedä oliko tuolla nyt mitään vaikutusta vai olisiko se kakka sieltä tullut muutenkin. Neuvolaan soitin ja siellä sanoivat että jos jumppaamiset ja muut keinot eivät tepsi niin voi vähän antaa lusikalla luumumehua. Sitä en ainakaan vielä ole itse kokeillut, mutta saa nähdä jos siihen täytyy tässä turvautua...

Toivottavasti löytyy jotain helpotusta asiaan!

Meikku ja ""touho"" 6vk 1pv

ei varmaan ole tiettyä ikää. Kai se muuttuu, kun alkaa kiinteitä syöttämään. Mut meillä vauva melkein 3 kk ja noin 2-3 kertaa päivässä tulee kakat oikein paineella. Kun annettiin yhen viikon korviketta, ni ei tullut kakkaa kyl ku pari kertaa sen viikon aikana kauheesn ähellyksen jälkeen, mut nyt ku taas pelkällä äidinmaidolla, ni jopas tulee tavaraa ja usein.

Nopea apu Microlax peräruiske. Kerran annoin meidän nuorimmaiselle joka panttasi 12vrk. Vauva ei ollut vielä edes kärttyinen mutta en uskaltanut antaa enää pantata:)
Rintaruokinnalla oleva lapsi voi max pantata 14vrk.

Meillä taisi poika kakata vielä pari kuukautisena monta kertaa päivässä, mutta nykyisi (vajaa 3kk) kakka tulee 1-5 päivän välein. On kuulemma tyypillistä rintamaitolapsille. Itse en ole ainakaan saanut kuumemittarilla avittamalla tai jumppaamalla kakkaa tulemaan.

mun esikoisella auttoi vatsan hieronta. eli jotenkin näin..

myötäpäivään (suoli kulkee siihen suuntaan) hierotaan puolikuun muotoista kuviota vasemmalta ylhäältä lähtien oikean kautta vasemmalle alas. lämpöisin käsin, vuorotahtia. reilu,mutta ei liian raskas ""ote"".

päärynäsose on myös hyvä vatsan löysentäjä. ja mun mielestä jotenkin miedompi kuin luumusose. jos 3 kk alkaa olla jo pian käsillä, voi sitäkin jo pieniä määriä kokeilla.

meille sanottiin neuvolasta, että jos 10 pv on edellisestä kakkaamisesta, sitten voi olla syytä jo ottaa käyttöön nämä ""lääketieteelliset"" menetelmät.

Olen tässä kakka asiassa huomannut, että joka toinen ammatti-ihminen sanoo yhtä, ja joka toinen toista. Meillä kakkaamattomuuden ""ennätys"" oli kanssa tuo 12 päivää. n. yhden kuukauden iässä tahti alkoi taantua niin, että kakittiin vain viikon - 2 välein, ja noin 4 kk iässä taas tahti tiheni. Nyt on 5kk, ja kakkaa joskus 2-3 kertaa päivässä, ja joskus on 3-4 päivän tauko.
Mutta kyllä oli kuuppa sekasin, kun lapsi tosiaan ähers kakkaa yötä päivää, eikä muuta tullut kuin ilmaa, ja lääkärillä juostiin, ja yx oli aivan kauhuissaan, ja toinen sano että ihan normaalia. Sitä ei vaan itte miellä normaaliksi, kun lapsi kirkuu kurkku súorana :o(
Nyt jälkiviisaana voin todeta, että meillä ei sit ilmeisesti itkettykkään sitä kakkaa, vaan vaavilla oli koliikki. Ja niin kamalalta kun se tuntuukin, niin se todella lienee normaalia, etei sitä kakkaa tule niin usein. Jos on lääkäri tutkinut, eikä masussa mitään vikaa ole painamalla havainnut, niin kaikki lienee kunnossa. Vauvoja ei itkuisuuden takia tutkita, (ellei olee näkyvää syytä) ennen kuin tuo koliikki-ikä on ohitettu.
Meille myös suositeltiin kiinteitä aloitettavaksi 3kk ikäisenä, mútten aloittanut, ja siitä olen nyt tyytyväinen, se olisikin ollut turhaa. koska kyse ei siis sittenkään ollut mistään allergiasta tms, vaan ihan normaalista kehitysvaiheesta. Eli ihan pelkällä rintamaidolla mennään aina vaan.
Voimia kaikille ähinäöihin. Valitettavasti ne ei ole meillä vieläkään loppunut, vaikka kakkaa tuleekin....

poika 5kk

Meillä täysimetyksellä olevan vauvan kakkaamisrytmi muuttui lähellä 3 kk:n ikää siten, että vauva panttasi aluksi 2 päivää, sitten 4 päivää, sitten viikon ja lopulta 2 viikkoa, jonka jälkeen annettiin Microlax-peräruiske, koska 2 viikkoa on neuvolan mukaan maksimi aika, jonka vauva saa olla kakkaamatta. Tämän jälkeen annettiin antaa luumusosetta massan lisäämiseksi, mutta ei mitään vaikutusta. Lääkäri määräsi Levolacia, kun alkoi taas 2 viikon raja lähestyä. Ei mitään vaikutusta. Jälleen piti turvautua peräruiskeeseen, kun tuli taas 2 viikon raja täyteen. Nyt kakkaamisesta on taas jo viikko ja odotellaan, alkaako mitään tulla itsestään. Myös jumppaamiset, veden juottamiset, kuumemittarikonstit ja mallasuutteen antamiset on kokeiltu. Vauva on tyytyväinen, joten ilmeisesti hän vain kuluttaa ravinnon niin hyvin hyväkseen, ettei kakattavaa juuri kerry. Toki tilanne silti huolestuttaa aika ajoin, mutta toivon, että kiinteiden ruokien maistattelu tuo helpotusta tilanteeseen. Tsemppiä samassa tilanteessa oleville!

Meidän kolmella muksulla ei ole ollut koliikkia, joten omakohtaista kokemusta ei luojan kiitos ole. Mutta mua riipii aina ihan hillittömästi tää Suomen systeemi, jossa alle kolmikuisen vauvan jatkuva itkeminen kuitataan lähestulkoon rutiinisti koliikki-diagnoosilla ! Kun on olemassa vauvojen vaivoja, jotka voidaan saada selville testit tekemällä ja joihin on olemassa helpotusta. Mutta vaan annetaan pienten huutaa ! Kuvitelkaa, että aikuiselle kivuissaan kärsivälle ihmiselle sanottaisiin, että koeta nyt vaan kestää ja kyllä se kolmen kuukauden kuluttua helpottaa !

kun vajaa parikuukautinen tyttöni oli 10 päivää kakkaamatta, kävimme vyöhyketarapiassa. vatsa toimi vuorokauden sisällä. terapeutti antoi kotiin viemisiksi kirjalliset hierontaohjeet, joiden mukaan aina aamuisin painelin tytön jalkapohjia. Näin toimimme kunnes lapsi alkoi liikkua enemmän ja viimein ryömimään.
suosittelen vyöhyketerapiaa (ei tee pahaa äidillekään..)

Yhteistyössä