Kakka-asiaa: Pottailu aloitetaan liian myöhään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kkk"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me ainakin ollaan aloitettu liian myöhään. Harmi vaan. Nyt tyttö on kaksivuotas eikä pota tai vessanpöntö kiinnosta yhtään. Otollinen hetki oli ja meni, tunnistan sen nyt jälkeen päin. Olin silloin vain niin kovan raskauspahoinvoinnin kourissa monta kuukautta, että tytön pottailu jäi sen varjoon. Hyvä kun jaksoin sohvalta nousta hoitamaan pakolliset jutut eli ruoan pöytään ja vaipanvaihdon. :( Nyt sitten kun olisi taas energiaa mulla, tytön pottainnostus on mennyt ohi ja nyt tämä on yhtä takkuamista. Seuraavan lapsen kanssa kyllä alamme jo ennen ekan vuoden ikää jos vaan mitenkään pystytään. Oltaisiin säästytty tältä pulmalta, jos oltaisiin tytönkin kanssa aloitettu jo silloin.

Anna olla kesään asti ja kesällä koita huviksesi tota kertaheitolla vaipat pois -juttua. :) Toimi meillä ja monella muulla.

Jos ei nyt kiinnosta lasta, niin ei meidän kokemuksen mukaan ainakaan auta, jos äiti tuputtaa..

Esikoien aloitti potalla 9kk iässä. 2v3kk iässä hän oli täysin kuiva.

Keskimmäinen aloitti pottailun 2 viikon iässä. Lapsi on nyt 3v, eikä ole vielä edes päiväkuiva kodin ulkopuolella.

Nuorin käy potalla istuskelemassa, muttei koskaan tee sinne mitään. Näin on homma mennyt jo vuoden verran. Ikää 2v.

Mitä tästä opimme: lapset on erilaisia.

Viikossa on oppineet molemmat täysin päiväkuiviksi tossa 2v korvilla kun potta on otettu käyttöön. Noin kuukausi tästä on olleet myös yökuivia. Itse tarkoitan pottailulla ja kuivuudella siis sitä, että lapsi itse menee vessaan potalle kun hätä tulee ja huutelee sieltä sitten pyyhkimään. Ei tarvitse kulkea potta persiin alla tai muistutella ja kysellä 5 min välein että mennäänkö pissalle, onko kakkahätä? Siitä että vauvaa istutetaan potalla 150 kertaa päivässä ja joskus vahingossa liru sinne pääsee en sanoisi että lapsi on päiväkuiva ja osaa pottailla.

Hmm.. Itse olen kyllä sitä mieltä, että potta-asioissa lapsella on myös herkkyyskaudet tietyssä iässä, lapsen henkilökohtaisen aikataulun mukaan. Vanhemmalta vaaditaan tietenkin sitä, että tuntee/ osaa lukea lastaan niin hyvin että osaa toimia oikeaan aikaan.

Esikoisen ja keskimmäisen kanssa pottailua harjoiteltiin muutama kuukausi (1-2v. ikäisinä), kuopus oppi täysin päiväkuivaksi kahdessa viikossa muutaman kuukauden alle 2-vuotiaana. Lapsi ei halunnut tehdä hereillä ollessaan vaippaan mitään vaan halusi potalle. Toki näiden parin viikon aikana sattui muutama vahinko kun pieni ei osannut lähteä ihan ajoissa potalle. Nyt puoli vuotta myöhemmin ei tarvitse vaippaa kuin joinain öinä. Laitan usein varuiksi vaipan, koska en jaksa yöllä herätä vaihtamaan lakanoita..

me alotettiin satunnainen pottailu kun lapsi oppi istumaan. 1v lähtien istunut aina unien ja ruokailun jälkeen potalla, mutta edelleen 2,5v on vaipat käytössä ja tarpeen (varsinkin yöllä) vaikka potalla tykkääkin käydä. Nyt toiveena että jos kesällä sais luovuttua..
Eli en sanois että on aina siitä potalle opettelun alottamisajasta kiinni - tai vanhempien aktiivisuudestakaan.

Meillä ei esikoinen edes suostunut istumaan potalle alle 2-vuotiaana kuin satunnaisesti, yleensä huusi kuin syötävä jos yritti, että yritä siinä sitten opettaa, joten annoimme olla ja nyt 3,5-vuotiaana on päiväkuiva ja tekee tarpeensa päivällä pottaan tai pytylle.

Minä olin tosi laiska pottailun opettamisessa, ensimmäiset kerrat oli varmaan puolentoistavuoden iässä.. Mutta ei oikein onnistunut, satunnaisesti vein silloin tällöin potalle. Sitten kun poika oli noin 2,5-vuotias, päätin että nyt opetan pojan kuivaksi. Yksi viikonloppu ahkeraa pottailua ja poika teki kaikki pottaan ja oli myös yökuiva :) Jos minä olisin ollut "täydellinen äiti" ja opettanut sinnikkäästi viikosta ja kuukaudesta toiseen, koko kuivaksi opettaminen olisi ollut minulle varmasti paljon isompi työ. Kannatti olla vähän laiska ja antaa ajan kulua, selvisin yhdellä viikonlopulla :)

Juu, kyllä muakin ihmetytti kun 2v neuvolassa terveydenhoitaja hyvin varovaisesti avasi keskustelun "Olettekos te vielä pottailua kokeilleet?" kun lapsi oli ollut jo yli puoli vuotta päiväkuiva... :)

Ihan yksilöllistä tuo kuivaksi oppiminen on, mutta jos ei sitä varhain aloita, niin sellainen jolla siihen varhain olisi edellytykset ei voi sitä oppia.

Kuulemma kaukoidässä (japani, kiina jne.) lapset oppii jo täysin sisäsiisteiksi vuoden iässä. En sitten tiedä miksi länsimaissa kehitys on hitaampaa

Samoin sanoi meidän neuvolan täti, että joidenkin kulttuurien lapset oppivat kuivaksi selvästi useimpia suomalaisia lapsia aiemmin. Ja tämän hän siis oli työssään huomannut, hän ei tosin maininnut noita kulttuureja sen tarkemmin.

No joillain äideillä on muutakin tekemistä, kuin kytätä, koska sen vauvan naama alkaa näyttää siltä, että se tekee kohta kakat. Mutta ei siinä mitään, ei mua haittaa, jos joku äiti haluaa sitä kytätä. Itse teen mielummin jotain muuta.

(Meillä esikoinen oli kuiva omasta aloitteestaan 2v3kk-ikäisenä, kuopus ei vielä istu eikä siksi pottailekaan.)

Meillä esikoinen kävi potalla heti kun oppi kävelemään 10kk iässä ja tykkäsi käydä potalla, mutta siitä huolimatta oppi kuivaksi joskus 3-vuotiaana. Yövaippa oli melkein 4-vuotiaaksi.

keskimmäinen tyttö aloitti pottailun 1v ikäisenä ja oppi kuivaksi 2v iässä

kuopus on 8kk ja ei ole vielä käynyt potalla. Menee sitten kun oppii kävelemään.

Jännää muuten ettäe sim Espanjassa ei ole pottia lainkaan.
Vissiin laittavat pöntölle saman tien ?
Anyway - samaa mieltä lapsi oppii helpommin pottailua jos VANHEMPI viitsii laittaa lasta potalle ajoissa. Meilläkin aloittelin jo 6-7 kk iässä - ja kakka tuli pottaan ...
Toki vanhemmalla voi olla elämäntilanne sellainen ettei ehdi opettamaan pottailua.
Lapsestani näki kyllä milloin alkaa änkäämään - aika usesin vaikkapa ilmakylpyilyn aikana.
Olen varma että tästä on apua siihen että lapsi kokee pottailun jotensakin miellyttävänä ja luonnollisena.
Päivä- ja yökuiva hänestä tuli 2,5 v , ne kakat on menneet 95% pottaan jo n 1v alkaen.
Toisin kun tuttavaperheen lapset - joista 2v ja myös 3,5 sisarus molemmat menevät vaippaan kakkaamaan nurkkaan ... ja äiti tämän vielä kertookin...
Ihan sama vaiva olisi opettaa potalle , kuin antaa kakkaamista varten eriksen vaippa ...

Meilläpä ei aloitettu noin aikaisin esikoisen kanssa. Varmaan jossain vuoden paikkeilla alettiin kokeilla, hoidossa sitten säännöllisesti. Oppi viikossa kuivaksi 2 v 4 kk ikäisenä, kuukautta myöhemmin oli myös yökuiva. YKSI vahinko tuli vaipan jättämisen jälkeen. Joten taas kerran huomataan että ei se pikkuvauvan istuttaminen potalla tee mitenkään autuaaksi. ;)

Poika näyttää nyt oppineen päiväkuivaksi (ja yökuivaksikin) vähän alle kolmevuotiaana. Koskaan ei ole neuvolassa kysytty pottailusta, paitsi minä itse aloitin kun mietin miksi tuo ei suostu potalle.

Ei vain suostunut, kunnes viime syksynä vasta. Vauvanaskelin sitten opetin häntä, välillä tuli taantumia ja välillä vähän edistystä. Se vaati kuitenkin sen, että poika itse halusi ja eritoten tajusi, mistä on kyse :)

Jokainen ajallaan, kiirettä ei minusta ole, tai ainakaan mitään paniikkia asian suhteen. Onko tästäkin sitten tullut äitien välinen kilpailu, harmi, se vaikuttaa lapsiinkin.

must oli aika huvittavaa kun muo pidettiin superahkerana kun aloin tyttöä 7kk-ikäisenä potattaa ja yli 1v. ei enää vaippaan kakkinutkaan... laiskuutta se oikeesti oli,paljon kivempi kakat siivota potasta kuin kestovaipasta,varsinkin kun tyttö kakki 5-8 kertaa päivässä. Hauskinta oli se että tyttö tykkäsi potalla käydä,laitoin sitten aina vaipanvaihdon yhteydessä. Kaikkien lasten kanssa tämä tuskin onnistuu,vaikka äiti haluaisikin.

No en usko että kuivaksi oppiminen on aina tekemisissä sen kanssa, minkä ikäisenä pottailu on aloitettu. Ainakin meillä aloitettiin kun lapsi oli 1 v. 2 kk, ja edelleen, 2 v. 8 kk iässä käyttää vaippoja. Ei mene oma-aloitteisesti potalle, ei ilmoita hädästään, ja jos joskus suostuu potalla tai pöntöllä istumaan, ei tee siihen mitään vaan nousee heti pois ja sanoo ei tuu. Ja hetken päästä pissaa tai kakkaa vaippaan. Toi lapsi menee varmaan kouluunkin vaipoissa, alkaa usko mennä...:-/

Yhteistyössä