Kakka-asiaa: Pottailu aloitetaan liian myöhään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kkk"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kkk"

Vieras
Tarkoitus ei ole kritisoida vanhempia vaan ihmettelen, miksi neuvolasta saa yleensä ohjeen aloittaa pottailu vasta joskus parivuotiaana (ei varmaan kaikista neuvoloista).

Kahdella ekalla lapsella aloittelin noin yhdeksän kuukauden iässä ja nyt tätä vauvaa aloin laitella potalle jo seitsenkuisena. Nyt kahdeksankuisena tulee joka päivä kakat pottaan ja pissaakin. Toki vaippaankin tulee, ja se ei haittaa. On vaan kiintoisaa, kuinka vauva selvästi tunnistaa jo kakan tulon.

Ekat lapset ei ole enää tehneet kakkaa vaippaan sen jälkeen kun ovat täyttäneet vuoden.

ja tarkoitus ei ole kehua itteäni vaan toivoisin että vanhempia ohjeistettasiin paremmin. Tuttavapiirissä on monia kaksi-kolmivuotiaita jotka eivät nyt uhmaiän takia halua millään potalle.

Ja onhan lapsen paljon helpompi kakkia pottaan kuin tiukkaan vaippaan.

Hmm. Ekaa käytin potalla 8kk alkaen, oppi kuivaksi 3-vuotiaana. Toisen kanssa en niin hoppuillut, otti kuitenkin itse vaipan pois 1v5kk (päivä- ja yökuiva).

Kolmannelle näytin vessassa, mistä potta löytyy enkä sen jälkeen suuremmin kiinnittänyt huomiota, jätti itse vaipan kokonaan pois 2v3kk ollen sen jälkeen päivä- ja yökuiva.

Tämän neljännen kanssa en todellakaan pidä kiirettä :) Lapset eivät ehdoin tahdoin tahdo kakkia ja pissiä housuihin, jos siitä ei tee mitään suoritusta tai saavutusta (vessa-asioista siis) eikä sillä saa huomiota. Vähän kuin syöminen. Luontaisen kiinnostuksen herättyä on paljon helpompaa lapsellekin oppia kuivaksi.

En ole mitään ohjeita asiasta saanut, mutta kun lapsi oppi istumaan puolivuotiaana niin aloin käyttää häntä potalla ja pöntöllä (ennen kuin ostimme potan). Huomaan lapsesta milloin hän alkaa väntää kakkaa, joten vien heti potalle. Yleensä pian ruokailun jälkeen. Nyt vauvamme on 8kk ja monena päivänä on tehnyt kaikki kakat pottaan :D Jee! En tiedä edistääkö vaipoista poisoppimista millään tavalla, mutta säästytäänpä haisevilta kakkavaipoilta roskiksessa!

Minun lapseni oli kuiva jo 9 kk:n ikäisenä, eli MINÄ olen toiminut täysin oikein kuivaksi opettelussa. MINÄ laitoin lapseni potalle heti kun oppi istumaan ja MINUN egoani siis nostaa, että MINUN lapseni oppi kuivaksi näin nuorena. MINÄ aina jaksan ylistää itseäni siitä, kuinka taitavasti olen lastani hoitanut. Olen siis tuhannesti parempi kuin muut äidit. Ja tokihan kaikki muut äidit ovat ihan kamalan huonoja kun lapsi oppii kuivaksi vasta 2-3 -vuotiaana. Ei voi olla lasten yksilöllisissä eroissa, herkkyyskausissa, temperamenteissa yms mitään eroja, se vain on niin että MINÄ olen niin hyvä. Eli siis tämä (kuten kaikki muutkin oppimis-/kehitysasiat) johtuvat ainoastaan siitä miten hyvin äidit ovat osanneet asiat hoitaa....

Meillä on lapset olleet vaipattomia 2v yhdellä yövaippa 3v asti.

Meillä neuvolatäti ei ikinä ole puhunut pottailusta. Ekan kanssa -95 sain lippulappusen jossa pottailu piti aloittaa kun lapsi oppii istumaan.

Ei voi sanoa, että pottailulla ja kuivaksioppimisella on selvää ja varmaa korrelaatiota. Siitä huolimatta että a) aloitin aikaisin pottailun (ja jopa sinne pottaan on jotain tullut), niin lapseni meni vapaaehtoisesti vessaan ekan kerran muistaakseni noin 2v8kk ikäisenä. Sitä ennen lähes puoli vuotta muistutettu ja pakotettu menemään sinne vessaan joka ikinen kerta (vaipat poissa).

Tykkäsi erityisesti tursottaa pissat ja kakat yövaippaan, kun sen illalla sai vihdoin....

Alkuperäinen kirjoittaja ParasÄiti;25511517:
Minun lapseni oli kuiva jo 9 kk:n ikäisenä, eli MINÄ olen toiminut täysin oikein kuivaksi opettelussa. MINÄ laitoin lapseni potalle heti kun oppi istumaan ja MINUN egoani siis nostaa, että MINUN lapseni oppi kuivaksi näin nuorena. MINÄ aina jaksan ylistää itseäni siitä, kuinka taitavasti olen lastani hoitanut. Olen siis tuhannesti parempi kuin muut äidit. Ja tokihan kaikki muut äidit ovat ihan kamalan huonoja kun lapsi oppii kuivaksi vasta 2-3 -vuotiaana. Ei voi olla lasten yksilöllisissä eroissa, herkkyyskausissa, temperamenteissa yms mitään eroja, se vain on niin että MINÄ olen niin hyvä. Eli siis tämä (kuten kaikki muutkin oppimis-/kehitysasiat) johtuvat ainoastaan siitä miten hyvin äidit ovat osanneet asiat hoitaa....

Kuten sanoin, tarkoitus ei ole kehua itteäni. Samalla tavalla se on mun MIES tai vauvan MUMMI joka laittaa lasta potalle esim. ruoan jälkeen. Ja eihän päiväkodeissakaan varmaan ajatella, onko just tuolla ja tuolla lapsella herkkyyskausi vaan potalle laitetaan kaikki.

Siinä mielessä kyllä oot oikeassa että mun mielestä lapsi pitää nimenomaan OPETTAA käymään potalla. Jos odottaa että lapsi osoittaa asiaan suurta kiinnostusta niin sitten varmaan saa odottaa (Tätä ajatusta saa kritisoida vapaasti!!) Ja kiinnostaa teidän mielipiteet jotka selvästi on nähneet lapsessaan herkkyyskausia, niin mistä ootte tunnistanu. Mä en oo niitä nähny kun oon ilkeästi vaan vieny potalle.

Ja edelleen, tarkoitus ei ole loukata ketään!!!

Lapsen kanssa on hyvä tehdä juttuja silloin kun ne tuntuvat oikeilta. Kaikessa ei kannata tosiaan odottaa neuvolan ohjeistusta. Neuvolassa asioista puhutaan yleensä siinä vaiheessa kun viimeisimpienkin olisi syytä joku taito hallita. Se mikä sopii yhdelle yhdessä iässä, ei välttämättä sovikaan toiselle vielä samaan aikaan. Meilläkin ovat kaikki isot asiansa hoitaneet pottaan käytännössä aina jo 1-vuotiaana. En kuitenkaan menisi väittämään, että kaikille lapsille se olisi luontaista tuossa vaiheessa, vaikka kuinka olisi pottaa tarjottu.

Jännää muuten ettäe sim Espanjassa ei ole pottia lainkaan.
Vissiin laittavat pöntölle saman tien ?
Anyway - samaa mieltä lapsi oppii helpommin pottailua jos VANHEMPI viitsii laittaa lasta potalle ajoissa. Meilläkin aloittelin jo 6-7 kk iässä - ja kakka tuli pottaan ...
Toki vanhemmalla voi olla elämäntilanne sellainen ettei ehdi opettamaan pottailua.
Lapsestani näki kyllä milloin alkaa änkäämään - aika usesin vaikkapa ilmakylpyilyn aikana.
Olen varma että tästä on apua siihen että lapsi kokee pottailun jotensakin miellyttävänä ja luonnollisena.
Päivä- ja yökuiva hänestä tuli 2,5 v, ne kakat on menneet 95% pottaan jo n 1v alkaen.
Toisin kun tuttavaperheen lapset - joista 2v ja myös 3,5 sisarus molemmat menevät vaippaan kakkaamaan nurkkaan ... ja äiti tämän vielä kertookin...
Ihan sama vaiva olisi opettaa potalle , kuin antaa kakkaamista varten eriksen vaippa ...

Musta on ihan sama, millon se pottailu alotetaan. Lapsi kun oppii sille sitten, kun on siihen hommaan valmis.

Mun tyttö ja serkkunsa (sekä tyttö että poika) on kaikki olleet samaan aikaan vaipattomia, osanneet käydä itse potalla, vaikka serkkutyttöä potatettiin aktiivisesti 6-kuisetä lähtien, serkkupoikaa vuoden iästä ja mun tyttö alotteli n. 1,5-vuotiaana (ei aktiivisesti, käytiin jos muistettiin/tyttö halusi), joskin halusi oppia sen vasta samalla, kun sitten siirtyi kokonaan potalle eikä tehnyt enää vaippaankaan (eli aikalailla viikossa).

Niin ja kaikilta näiltä on ollut vaippa pois --- pottailun alottamisiästä huolimatta --- 2,5 v. ikäisenä.

Jännää muuten ettäe sim Espanjassa ei ole pottia lainkaan.
Vissiin laittavat pöntölle saman tien ?
Anyway - samaa mieltä lapsi oppii helpommin pottailua jos VANHEMPI viitsii laittaa lasta potalle ajoissa. Meilläkin aloittelin jo 6-7 kk iässä - ja kakka tuli pottaan ...
Toki vanhemmalla voi olla elämäntilanne sellainen ettei ehdi opettamaan pottailua.
Lapsestani näki kyllä milloin alkaa änkäämään - aika usesin vaikkapa ilmakylpyilyn aikana.
Olen varma että tästä on apua siihen että lapsi kokee pottailun jotensakin miellyttävänä ja luonnollisena.
Päivä- ja yökuiva hänestä tuli 2,5 v, ne kakat on menneet 95% pottaan jo n 1v alkaen.
Toisin kun tuttavaperheen lapset - joista 2v ja myös 3,5 sisarus molemmat menevät vaippaan kakkaamaan nurkkaan ... ja äiti tämän vielä kertookin...
Ihan sama vaiva olisi opettaa potalle , kuin antaa kakkaamista varten eriksen vaippa ...

Tohon kakkaamiseen, sen panttaamiseen ja nimenomaan tohon nurkkaan/sohvan taakse menemiseen liittyy lapsella usein monen monta muuta syytä kuin se potta tai sen käytön osaaminen.

Kakalla ja pissalla lapsi käy usein valtataistelua vanhempiaan kohtaan (ainoita juttuja, joista lapsi voi päättää täysin itse) + sillä haetaan huomiota erilaisissa tilanteissa.

Mun tyttö osas käydä potalla, mutta tosta potasta ja nimenomaan kakasta tuli meilläkin yhteen väliin suoranainen sota. Neiti haki paikkaansa vauvan tullessa taloon, kokeili rajojaan ja ihan vain huomiota tuolla kakalla. Sitä ei hevillä pottaan tehty, vaikka muuten potalle osasi jo mennäkin. Tätä edelsi vaihe, jolloin kakalla maalattiin seiniä ja muita. Ei todellakaan helppo juttu eikä myöskään ollut korjattavissa "olisit alottanut pottailun ajoissa" -asenteella. Ei todellakaan ihan vain opettamisesta kiinni, kun muksulla oli takana muita ajatuksia.

Ei nämä aina ole ihan niin mustavalkoisia asioita. Kun tuosta meilläkin selvittiin, homma ratkesi nimenomaan sillä, että koko potta-ajatus jätettiin pariksi kuukaudeksi tauolle. Ei edes ehdotettu. Ja sitten varovasti houkuteltiin takasin tuohon ajatukseen. Sitten se jo onnistuikin ja sanoisin, että melkosen helposti. :)

Niin ja lisäänpä vielä, että tästä huolimatta (ja myöhäisemmästä pottailun ajankohdasta huolimatta) on näköjään sun ja mun muksu silti olleet yhtä aikaa yö- ja päiväkuivia.

Viimeksi muokattu:
Me ainakin ollaan aloitettu liian myöhään. Harmi vaan. Nyt tyttö on kaksivuotas eikä pota tai vessanpöntö kiinnosta yhtään. Otollinen hetki oli ja meni, tunnistan sen nyt jälkeen päin. Olin silloin vain niin kovan raskauspahoinvoinnin kourissa monta kuukautta, että tytön pottailu jäi sen varjoon. Hyvä kun jaksoin sohvalta nousta hoitamaan pakolliset jutut eli ruoan pöytään ja vaipanvaihdon. :( Nyt sitten kun olisi taas energiaa mulla, tytön pottainnostus on mennyt ohi ja nyt tämä on yhtä takkuamista. Seuraavan lapsen kanssa kyllä alamme jo ennen ekan vuoden ikää jos vaan mitenkään pystytään. Oltaisiin säästytty tältä pulmalta, jos oltaisiin tytönkin kanssa aloitettu jo silloin.

Ja ketä se haittaa jos jonkun lapsi ei oo pois vaipoista(päivällä ja yöllä) kolme vuotiaana? Vanhempia ehkä, muttei ketään muuta tai sitten on omassa elämässä jotain pahasti vinksallaan.

Mun poika on 1v 2 kk.En ole edes pottaa näyttänyt.
Mites tästä eteenpäin,kun ajatus oli opetella aiemmin kuin esikoisen kanssa? (esikoinen n.2 vuoden iässä vaipaton).Toki stressiä ei oteta.
periaatteessa se nimenomainen OPETTELU on mulla hakusessa,että miten toimitaan.Kun kakka tulee satunnaisesti,ei ajoitu esim.ruokailun jälkeen.
Kiitos jos saan vinkkejä :)

Mä paan paremmaks....mun esikoinen oli super allerginen ja kakka paloi kiinni pahasti ihoon ja esikoisen pph opetti tytön pottaan heti kun aloitti siellä 7kk iässä. Eli oli kuiva ennen ensiaskeliaan.
Kakkonen oli kuiva puolitoista vuotiaana ja tämä kolmonen ei varmana ole vielä kuiva kun 3v tulee täyteen...kolmonen kyllä osaa pissata pyttyyn mutta ei suostu kakkaamaan pottaan...ei halua pytylle kun on niin lyhyt, että ei muka ole helppo mennä renkulalle istumaan...eli pissatkoon pyttyyn sitten ihan rauhassa ensin.

Meillä esikoinen oli valmis käymään pytyllä pissalla ja potalla kakalla n 3-vuotiaana. Sitä ennen ei vessassakäynti kiinnostanut yhtään. Ihan rauhassa jätettiin vaippa sitten pois. Yhtään ei tarvinnut lasta kuivaksi opettaa, kun sai edetä sitä vauhtia, kun oli siihen valmis. Ollaan myös säästytty paljon pyykinpesulta, kun vahinkoja ei näin ole sattunut. Saattaa kuulostaa siltä, että ollaan vaan koitettu päästä helpolla, mutta tässä asiassa olen halunnut, että lapsi saa kehittyä rauhassa ja 3-v on vallan hyvä ikä päästä vaipoista eroon. Kuopus on nyt 1v5kk ja saa myös omalla vauhdillaan oppia kuivaksi, ilman painostusta.

Juupatijuu, meillä pottailu aloitettiin hyvissä ajoin ennen yhtä vuotta ja tälläkään hetkellä tämä sama 2v 7kk ei suostu tekemään mitään pottaan. Aivan kaikki konstit on kokeiltu, jos jonkun tekee mieli ehdottaa jotain näppärää. Eiköhän tuo potalle jossain vaiheessa opi.

Juu kukin tavallaan mutta erään tuttavani poika on TÄYSIN vaipoissa ja on 4 vuotias, pojan äiti vain tuumaili että "ei meijän Kyöstin vielä tarvi tarpeitaan pottaan tehdä".....no joo, tässä on ehkä enemmän kyse äidin viitseliäisyydestä...

Sanotaan nyt ihan alkuun, että lapset ovat yksilöitä. Ja toiseksi, että on aivan eri asia tulla ruoan jälkeen nostetuksi potalle tekemään tarpeensa kuin hoitaa homma itsenäisesti ja tarvittaessa pitkäänkin pidätellen.

Meidän lapsemme on aina inhonnut vaippaan kakkaamista. Pikkuvauvana teki aina kakat hoitopöydälle, kun vaipan otti pois. Puolivuotiaana aloin potattaa vauvaa, siitä lähtien hän on tehnyt kakat pottaan 90-prosenttisesti.

En katso lapsen varsinaisesti "osaavan" pottailla, koska minähän se olen joka hänet potalle nostaa, joko ruoan jälkeen tai lapsen osoittaessa kakkahädän merkkejä. Varmasti on monta vaihetta ja kaikenlaista kapinaakin vielä edessä, ennen kuin oikeasti opitaan kuivaksi. Mutta minulle on ihan plussaa sekin, ettei tarvitse pestä kakkavaippoja tai aiheuttaa vauvalle tilannetta, jonka hän kokee epämiellyttäväksi.

Vielä lisään tähän keskusteluun ihmetykseni siitä, MIKSI pienen ihmisen normaaleihin ruumiintoimintoihin täytyy käyttää niin kamalan paljon aikaa ja vaivaa sekä huomiota? Ja onko siitä mainittavaa hyötyä? Ei se pissaaminen ja kakkaaminen niin vaikeaa ole, että sitä täytyisi harjoitella (saati sitten palkita pastillein, tarroin tai hymynaamataulukoin). Kolmen lapsen kokemuksella minusta on alkanut tuntua tältä.

Todellakin: jos pissaamisesta ja kakkaamisesta ei tee kummempaa ohjelmanumeroa, lapsi haluaa varmasti jossain vaiheessa itsekin alkaa tehdä nämä pottaan/pönttöön. Joillakin se ikä on 1,5v., joillakin 3v. Olen huomannut myös, että lasta voi kiikuttaa potalle, mutta se ei todellakaan tee lapsesta kuivaa.. Ja jos siitä tekee ohjelmanumeron, lapsi voi huomata hyvin helposti että sillä saa huomiota.

Potatin ekan lapseni, mutta esim. uhmaiässä saattoi istua potalla kiltisti tunnin, nousi ylös - ja pissasi tahallaan lattialle. Kakat teki usein sänkyyn, jotta ei tarvisi mennä päiväunille. Aivan järjetöntä. Kahden nuorimman kanssa on ollut helpompaa ja varmaan syystäkin :)

ksantippaa komppaan; minunkaan mielestäni lapsi ei ole kuiva, jos hänet äiti kiikuttaa aina ruoan jälkeen tai muuten säännöll. väliajoin potalle tai pöntölle. Lapsen täytyy kyetä pidättämään pissaansa enkä oikein jaksa uskoa, että 10 kk ikäinen vauva siihen kykenee ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ParasÄiti;25511517:

PEESI! Ja tämä pätee myös moneen muuhun asiaan äitien maailmassa. :D

Itse voin kertoa esimerkkinä että mun poikaa on nyt reilu puoli vuotta istutettu potalla monta kertaa päivässä, ja hän osaa myös nykyään 1v 8kk ikäisenä kertoa että hänellä on kakka hätä. MUTTA kertaakaan emme ole saaneet sinne pottaan yhtään mitään. Ei edes pientä tippaa pissaa, kakasta puhumattakaan. Ja aina kun poika on ensin sanonut että on kakkahätä, tämän jälkeen istunut potalla herra ties kuinka pitkään, ja lopulta luovutettuani olen laittanut vaipan jalkaan, on mennyt max 5min että se kakka on siellä vaipassa sitten. Kaikki lapset ei vaan opi pottailua näin nuorena vaikka kuinka olisi sinnikkäät vanhemmat. Mutta se on ilmeisen vaikeaa ymmärtää, joten mutkin voi helposti vaan laskea siihen saamattomien äitien porukkaan...

Yhteistyössä