Kaipaisin tukea

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yhteistyökyvytön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yhteistyökyvytön

Vieras
Kertokaa, mitä teen. Olen aivan loppu tuon 9-vuotiaan lapsen kanssa.

Kyse on esikoisesta, ja olen yksinhuoltaja. Mies on kuvioissa (lasten isä) kiyllä säännöllisen epäsäännöllisesti ja pyydettäessä, mutta lasten koti ja yöpaikka on aina minun luonani.

Esikoispoika on aina ollut hurjan älykäs. Oppi lukemaan kolmivuotiaana, osa englantia ja on opetellut tähtitiedettä ja vaikka mitä. Soittaa konservatoriossa, on hyvin dominoiva ja voimakastahtoinen.

Ensimmäinen lapsenlapsi meidän serkusparvessa, ja siis kaiken huomion saanut. Mummuilta kalliitra lahjoja aina halutessaan, tahtonsa läpi saanut ja jatkuvaa suitsutusta erinomaisuudestaan ja ylivertaisuudestaan.

Olen itse joutunut mummujen kanssa riitoihin useasti koskien lapsen kohtelua. Olen sanonut, että lapsenpitää oppia myös myöntämään erehtyväisyytensä ja kestämään pettymyksiä sekä pyytämään anteeksi.

Minulla on myös nuorempi poika, kolmivuotias. Hän on hyvin sopeutuvainen, hiljainen, diplomaattinen. Odottaa vuoroaan, antaa omastaan. Halailee, suukottelee ja kavahtaa kovia ääniä.

En pärjää enää vanhemman lapsen kanssa. Hän haistattelee, huutelee eikä tottele minua lainkaan. Menee kun tahtoo, tulee kun tahtoo. Olen tiukka, älkää muuta luulko. Arestia on annettu, puhelin on otettu pois, tv:n katselukieltoa, on pleikkarikieltoa ja vaikka mitä. Ei toimi. Vitun ämmä ja idiootti olen silti. Lapsi on siis yhdeksänvuotias.

Hän ei tunnu erottavan oikeaa väärästä. Hänen moraalinsa ei sano, miten pitää toimias. Hän tavoittelee häikäilemättömästi omaa etuaan, ja ei kadu tekemisiään. Varastaa minulta ja isältään, jättäätekemättä pyydetyt työt ja valehtelee tehneensä niitä, myöhästyessään siirtelee kelloja jotta en huomaisi myöhästymistä jne. Kun kysyn, miksi, hän sanoo että aivan sama. Ei kiinnosta.

En halua enää tehdä lapsen kanssa mitään. Olen karsinut vieraita, sosiaalisia tilanteita ja menoja. Pelkään, että en hallitse lapsen käytöstä, hän saattaa vaikka yhtäkkiä lähteä toisen suuntaan ja sanoo, että aivan sama, ei kiinnosta tulla sinne mihin minä pyydän. Luonnollisesti pikkuveli kärsii tästä kovasti, joutuu aina toispuoliseen asemaan, odottamaan ja seuraamaan sivusta. Olen siitäkin hvin huolissani.

Kävimme perheneuvolassa viime kevään. Psykologin ja psykiatrin arvioinneissa lapsi oli täydellisen fiksu, filmaattinen ja käyttäytyi erittäin hyvin. Lapsessa ei ole mitään vikaa, hän vaan on hyvin älykäs heidän mukaansa. Suoritti ikätasoaan paremmin kaikki tehtävät.

Tiedän. Tiesin tämän kaiken jo, kun aikaa varasimme. Kun vihdoin vastaanotolle pääsimme puolen vuoden kuluttua, sanoin kahden kesken psykiatreille, että tiedän lapsen olevan fiksu ja osaavan manipuloida erittäin taitavasti kaikkea ja kaikkia. Minua ei uskottu, koska lapsestaei löytynyt mitään diagnoosia, ei autismikirjoa, ei aspergeria eikä muutakaan.

Myöhemmin pyysin perheneuvolasta kirjallisesti paperit, jotka meistä oli kirjoitettu. Niiden mukaan lapsi on täysin terve ja normaali, mutta äiti on "yhteistyökyvytön" ja "liian ankara".

Se siis siitä. Apua emme saaneet, vaan arki on entistä kamalampaa tuon lapsen kanssa. Se on kuin skitsofreenikko; välillä kuin enkeli, välillä aivan hirviö, yritti mm. heittää minua päähän keraamisella kahvikupilla niin lujaa, kuin jaksoi. Aivan, olenhan yhteistyökyvytön? En enää tiedä, mitä teen. Pikkuveli kärsii ja en enää itsekään haluaisi edes puhua tälle esikoiselle, olen koko ajan itkuherkkä ja kuolemanväsynyt.

Sanotte, että olen ehkäpä masentunut. Voin ollakin, mutta minun masennusläälitykseni ei paranna poikani tilannetta. En vielä koe sellaista tarvitsevanikaan. Mutta kertokaa, mitä teen. Auttakaa!

Kiitos ja anteeksi kamala vuodatus sekä kirjoitusvirheet, joita en jaksa nyt enää käydä läpi.

Ei ole aina ollut samanlainen. Ehkäpä tuossa ekaluokkalaisena alkoi näkymään näitä merkkejä, ja nyt vaan mennään pahempaan suuntaan. Lapsi on kuitenkin vasta yhdeksänvuotias, tuntuisi uskomattomalta, että kyse olisi jo murrosiästä. Voisiko se olla? Hiki ainakin jo kainaloissa haiskahtaa!

Mutta miten pärjään pojan kanssa kun hän on 13 tai 15? Jos käytös pahenee tätä tahtia, hän tappaa vielä jonkun!

onko sulla kameraa..raa'alta kuullostaa tai omituiselta..siis että tavallaan salakuvaat noi raivarikohtaukset tjs?..siis että todistettu että kattokaa nyt

:hug: :hug:

Minkälaista apua olisi halunnut perheneuvolasta? Se voisi auttaa keksimään, mistä muualta sellaista apua voisi saada. Tilanne kuulostaa tosi hankalalta, sekä sulle, pikkuveljelle että esikoiselle.

Sinuna soittaisin vaikka mll puhelimeen ja kysyisin sieltä neuvoa miten toimia.

Oletko jutellut poikasi kanssa miltä sinusta tuntuu hänen käytöksensä, saattaa kyllä olla turhaa hommaa kysellä, mutta voisihan sitä koittaa mainita asiasta.

Ja annatko hänelle tarpeeksi huomiota?

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
onko sulla kameraa..raa'alta kuullostaa tai omituiselta..siis että tavallaan salakuvaat noi raivarikohtaukset tjs?..siis että todistettu että kattokaa nyt

:hug: :hug:

Olin ottanut kännykkäkameralla yhden raivarin. Eivät halunneet sitä kuunnella perheneuvolassa, sdanoivat että kaikki lapset ovat välillä raivokkaita. Puhuivat minulle kuin lapselle, "etkö sinä tiedä, että lapselle on hyväksi saada ilmaista erilaisia tunteitaan..." jne.

Toiseen kysymykseen vastauksena, että olisin tahtonut edes yhden käytännön ohjeen, MITÄ MINÄ TEEN. Annanko arestia, koulutanko jotenkin muuten, miten toimin kun hän käy minun päälleni, minkälaiset säännöt ja miten niiden noudattamista voisin valvoa ja minkälaisia sanktioita käytännössä niiden rikkomisesta voisin antaa jne. Siis ymmärrättekö, aivan sellaisia käytännön neuvoja, miten toimia. Yhtäkään sellaista en saanut, johtuen siitä että lapsesta ei löytynyt mitään diagnoosia.

Ensinäkin sinulle, koita jaksaa! Pojallasi on ensimmäisen murkkuiän vaihe menossa, ihan tyypillinen toisalta nyt aika voimakkaasti esillä. Vaatii todellakin hermoja sinulta. Hm, pystyisittekö jotenkin edes istumaan hetkeksi, ja keskustelemalla? kerrot kuinka pienempi veljesi on ottanut tämän tilanteen? kerroit että vanhempi poikasi on fiksu, varmasti tajuaa teidän tilanteen hyvinkin selvästi. Kysyt ja kunntele hänen sanomansa mikä mättää? ja jos voisit niin kysy kaveripiiristä? ja mikä on nyt pahin huolenaiheesi tästä tilanteessa, poikasi tarvitsee sinua enemmän nyt kuin osaa sitä teoillaan kertoa. Minusta tuntuu että reagoi pahaa oloaan omalla käyttäytymisellään.
Voimia ja kerro miten menee .......

Alkuperäinen kirjoittaja Yhteistyökyvytön:
Ei ole aina ollut samanlainen. Ehkäpä tuossa ekaluokkalaisena alkoi näkymään näitä merkkejä, ja nyt vaan mennään pahempaan suuntaan. Lapsi on kuitenkin vasta yhdeksänvuotias, tuntuisi uskomattomalta, että kyse olisi jo murrosiästä. Voisiko se olla? Hiki ainakin jo kainaloissa haiskahtaa!

Mutta miten pärjään pojan kanssa kun hän on 13 tai 15? Jos käytös pahenee tätä tahtia, hän tappaa vielä jonkun!
Esimurkkuikää ainakin.

Tiukalla linjalla pärjäät. Meillä on toiminut se, että ensin tulee velvollisuudet ja vasta sitten oikeudet. Liekaa olen höllännyt sen mukaan, miten muksut ovat osoittaneet osaavansa ottaa vastuuta. Yhden kerran sanot asiasta, seuraavaa kertaa et enää sano vaan sitten pamahtaa sanktio. Ja sellainen sanktio, joka tuntuu. Meillä esim on tehonnut loistavasti, kun olen vienyt tietokoneiden johdot työpaikalleni viikoksi. Tunnet oman lapsesi, joten tiedät, mikä on hänelle tärkeää. Ne sanktiot kohdistat sitten sinne lapselle tärkeisiin asioihin. Älä nalkuta, älä anele. Sanot kerran ja jos ei tottele, sitten tulee sanktio. Järjestelmällisesti näin ja lapsi huomaa, että sun silmillesi on ihan turha hyppiä. Paitsi jos haluaa ehdoin tahdoin hankaloittaa elämäänsä.

Mees perheklubin sivuille, siellä on tietty erillinen osio ns erityisemmille lapsille.

Minulla on itsellä kouluunmenevä poika.
Hän on erittäin älykäs, todella lahjakas musikaalisesti ja monin eri tavoin lahjakas.
Hänellä on varmasti maailman lyhyin pinna. Hän saa mummolastaan kaiken läpi.
Ja hän osaa tämän sanallisen höykyytyksen.
Ihana poika, ja sydäntensärkijä, mutta hänessä on toisenkinlainen puoli.

Onneksi eskarissa sen huomasivat, siellä yhteistyö pelasi.

Voit ottaa yhteyttä perheneuvolaan ja myös yksityiselle psykiatrille.
Kunnalliseen on todella pitkät jonot ja saisit helpotuksen ensi hätään.
En usko että sinun kannattaa tiukentaa entisestään kuria, se ei ole tepsinyt ennenkään, joten pidä samat säännöt.
Sanktioistahan te voitte yhdessä keskustella.
Jos hänelle puhuu käytöksestään, mitä hän sanoo selitykseksi?

Elämä haastavan lapsen kanssa on mielenkiintoista, lievästi sanottuna.

Voisit ottaa yhteyttä alueesi sos.työntekijään, voisitte varmaan saada perhetyöntekijän auttamaan pojan kanssa ja jos vaan mahdollista ( riippuu missä asutte ) niin yksityisen puolen ptt, koska kaupungin ptt antaa keskusteluapua ja se nyt ei nähdäkseni oo tällä hetkellä se auttava tekijä.Yksityisen tahon ptt ottaa konkreettisemmin tilanteenne hoitaakseen.

Tuo huomion antaminen on varmasti siten, että en ole sitä lapselle viime aikoina tarpeeksi antanut. Minusta vaan ei ole siihen. Jos otan lapsen viereeni, kun käännän selkäni hän varastaa lompakkoni. Lapsi pyytää isältään monta päivää, että pääsisi tekemään työtä, josta saisi palkkaa. Isä hoitaa asian, ja lapsi jättää sovitut työt tekemättä, lappaa työtarvikkeet jäteastioihin ja yrittää peitellä jälkensä. Kirkkain silmin vaatii palkkaa kertoen samalla, että rakastaa isäänsä. Mielestäni tuo on aivan sairasta.

Siksi en enää voi luottaa koko lapseen, jos hän kertoo että ulkona paistaa aurinko, on katsottava ikkunasta. Edes roskapussia ei voi pyytää viemään, koska se voi päätyä ihan mihin vaan, viimeksi naapurin postilaatikkoon kun ei jaksanut sitä viedä jäteastialle saakka.

Ymmärrättekö, en halua edes antaa läheisyyttä lapselle, kun tun tuu että mikään kommunikaatio tai kanssakäyminen pojan kanssa ei ole aitoa. Kamalalta tuntuu sanoa näin.

Kaikkiin ei välttämättä tehoa kurin tiukentaminen. Esim. mut olis saanut lapsena vaikka tappaa, (äiti uhkasikin) enkä olis totellut silti. Ja sama peli vieläkin. Mutta hellyydelle ja rakkaudenosoituksille olen aivan heikko. Suostun kaikkeen, jos mua pidetään hyvin. Rangaistuksissa on se ongelma, että niin pahaa ja pakottavaa rangaistusta ei olekaan, joka riittäisi. Kiitokseen ei kyllästy niin äkkiä.

Kannattaisi keskustella isän kanssa asiasta, varata aikaa yksityiselle puolelle asiasta kun kerran perheneuvola oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos sitä kautta saisit apua tilanteeseen enemmän, et kauaa tuolla menolla kestä...

Tuo huomion antaminen on varmasti siten, että en ole sitä lapselle viime aikoina tarpeeksi antanut. Minusta vaan ei ole siihen. Jos otan lapsen viereeni, kun käännän selkäni hän varastaa lompakkoni. Lapsi pyytää isältään monta päivää, että pääsisi tekemään työtä, josta saisi palkkaa. Isä hoitaa asian, ja lapsi jättää sovitut työt tekemättä, lappaa työtarvikkeet jäteastioihin ja yrittää peitellä jälkensä. Kirkkain silmin vaatii palkkaa kertoen samalla, että rakastaa isäänsä. Mielestäni tuo on aivan sairasta.

Siksi en enää voi luottaa koko lapseen, jos hän kertoo että ulkona paistaa aurinko, on katsottava ikkunasta. Edes roskapussia ei voi pyytää viemään, koska se voi päätyä ihan mihin vaan, viimeksi naapurin postilaatikkoon kun ei jaksanut sitä viedä jäteastialle saakka.

Ymmärrättekö, en halua edes antaa läheisyyttä lapselle, kun tun tuu että mikään kommunikaatio tai kanssakäyminen pojan kanssa ei ole aitoa. Kamalalta tuntuu sanoa näin.
Lapsi kuitenkin tarvitsee positiivista huomiotasi ja läheisyyttäsi. Vaikka käyttäytyykin kuten käyttäytyy. Älä siis ainakaan torju lastasi, koska uskoisin sen vaan pahentavan käytöstä. Keksisitkö nyt kesällä jotain yhteistä' tekemistä, jossa lapsi saisi olla osallistuvana ja vastuuta kantavana jäsenenä? Yhdessä tekeminen on aika tärkeää. Tehkää vaikka retki lähimaastoon. Eväät valmistat pojan kanssa yhdessä tyyliin toinen tekee leivät, toinen kahvit/kaakaot/teet (mitä nyt sitten juottekin). Mitä tiiviimmin lapsesi tuntee kuuluvan porukkaan, sitä vaikeampi hänen on tuottaa teille muille perheenjäsenille pahaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Lapsi kuitenkin tarvitsee positiivista huomiotasi ja läheisyyttäsi. Vaikka käyttäytyykin kuten käyttäytyy. Älä siis ainakaan torju lastasi, koska uskoisin sen vaan pahentavan käytöstä. Keksisitkö nyt kesällä jotain yhteistä' tekemistä, jossa lapsi saisi olla osallistuvana ja vastuuta kantavana jäsenenä? Yhdessä tekeminen on aika tärkeää. Tehkää vaikka retki lähimaastoon. Eväät valmistat pojan kanssa yhdessä tyyliin toinen tekee leivät, toinen kahvit/kaakaot/teet (mitä nyt sitten juottekin). Mitä tiiviimmin lapsesi tuntee kuuluvan porukkaan, sitä vaikeampi hänen on tuottaa teille muille perheenjäsenille pahaa mieltä.

Tähän minäkin uskon.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Kaikkiin ei välttämättä tehoa kurin tiukentaminen. Esim. mut olis saanut lapsena vaikka tappaa, (äiti uhkasikin) enkä olis totellut silti. Ja sama peli vieläkin. Mutta hellyydelle ja rakkaudenosoituksille olen aivan heikko. Suostun kaikkeen, jos mua pidetään hyvin. Rangaistuksissa on se ongelma, että niin pahaa ja pakottavaa rangaistusta ei olekaan, joka riittäisi. Kiitokseen ei kyllästy niin äkkiä.
Mä en mielelläni käytä sanaa rangaistus, koska sillä ei välttämättä pääse kovin pitkälle. Käytänkin sanaa sanktio. Sanktio on asia, joka seuraa siitä, mitä on tehnyt. Esim jos mä en mene töihin, mua ei rangaista sakoilla tai vankeudella vaan sanktiona on palkan menetys. Sanktio on siis suhteessa siihen, mitä on tehnyt tai jättänyt tekemättä. Rangaistus taas on asiayhteyydestä irrallaan oleva epämiellyttävä asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en mielelläni käytä sanaa rangaistus, koska sillä ei välttämättä pääse kovin pitkälle. Käytänkin sanaa sanktio. Sanktio on asia, joka seuraa siitä, mitä on tehnyt. Esim jos mä en mene töihin, mua ei rangaista sakoilla tai vankeudella vaan sanktiona on palkan menetys. Sanktio on siis suhteessa siihen, mitä on tehnyt tai jättänyt tekemättä. Rangaistus taas on asiayhteyydestä irrallaan oleva epämiellyttävä asia.

Mut joitakuita ei vaan nappaa, jos rahaa ei tulekaan. Ja vaikka ei tulis ruokaakaan. :| Eli sama asia. Jos ei ole elämässä tavoitteita ja jos ei välitä omista tai muiden tarpeista, ei millään voi kielteisellä "pakottaa" tai ohjata toimimaan halutulla tavalla.

Mut joitakuita ei vaan nappaa, jos rahaa ei tulekaan. Ja vaikka ei tulis ruokaakaan. :| Eli sama asia. Jos ei ole elämässä tavoitteita ja jos ei välitä omista tai muiden tarpeista, ei millään voi kielteisellä "pakottaa" tai ohjata toimimaan halutulla tavalla.
Totta. Mutta kun on 9 veestä kyse, luultavasti sen ikäiselle vielä ainakin jokin asia on merkityksellinen.

Joillekin pitää vaan olla vieläkin tiukempi, mutta myös höllätä heti kun juttu toimii. Meillä kans vastaavanlainen tapaus, mutta vähän lievempi (mm. luki "vasta" 4-vuotiaana, ja on nyt 8v, eikä raivokohtaukset ihan noin rajuja mutta hyökkäilyä kuitenkin). Sun pitää saada se uskomaan että olet vahvempi, ja minkäänlaista lyömistä ei saa sallia.

Voin hyvin kuvitella, että älykäs lapsi koettelee rajojaan ja omaa asemaansa ja älykkyyttään ja valtaansa suhteessa muihin ihmisiin, ja osaa pelata tietynlaista roolipeliä, omaksua erilaisia rooleja ja tarkkailla muiden reaktioita niihin. Älykäs lapsi ei välttämättä ole helppo lapsi ja saattaa koetella annettuja rajoja monin tavoin, ei niele niitä niinkuin joku mutkattomampi lapsi vaan haluaa kyseenalaistaa kaikkea. Mutta ihan samaa mieltä olen kuin jotkut muutkin, että rajoja ehdottomasti tarvitsee kuten kaikki lapset, ja paljon huomiota ja sitä, että tekisitte paljon asioita yhdessä. Vaikka se tuntuisi susta tällä hetkellä vähän ahdistavaltakin, niin sitä kautta se läheisyys alkaa taas tuntua mukavalta ja luontevalta. Voisitte alkuun ottaa siihen vaikka jonkun kaverin tai sukulaisen mukaan. Kysele lapselta mielipiteitä, mitä hän tykkäisi, että tekisitte yhdessä. Yrittäkää yhdessä yhteensovittaa toiveitanne, opetelkaa keskustelemaan.

minun veli on tuollainen. pelottavan viisas ja vain itseään ajatteleva oikeudentujuton. hänellä on ADHD. kyllä vain.ja minulla myös mutta jostain on tullut oikeudentaju ja olen sellanen hiljainen päässä seikkaiija.

Meillä rangaistuksen nimitys on seuraamus. Mutta - ennenkaikkea - meillä käytetään hyviin tapoihin opastusta positiivisin keinoin, eli kun lapsi tekee kuten on sovittu (ja asioista sovitaan hyvin paljon etukäteen, esim. säännöt miten toimitaan tietyssä tilanteessa), niin saat sitten tämän ja tuon. Esikoisen kanssa se on jatkuvaa tasapainoilua kuukausirahan kanssa... poika haluaa uuden puhelimen, johon hänen pitää itse puolet säästää kuukausirahoistaan ja kuukausirahaa tulee sen mukaan, miten poika käyttäytyy. 40?/kk on maksimi, jonka saa hyvällä käytöksellä. Mutta jos tulee yksikin hölmöily kuukaudessa, niin summa putoaa jonkin verran. Toimii hyvin ainakin meillä :)

Tuota tuota....Eihän ole mennyt niin, että ne negatiivinen komentelukierre on alkanut ja jatkuu vain. Lapsi ei alkaa pikkuhiljaa itsekkin uskomaan, että on pahan ja ilkeä sekä epänormaali. Jos ei hyvällä niin pahalla se huomio saadaan. Onko itsetunto heikko? Oletko antanut mahdollisuuden korjata käyttäytyminen ennen varsinaista rangaistusta? Tai annat hänelle vastuutehtäviä. Joku haasteellinen asia voisi olla yksinomaan hänen vastuullaan. Meillä isompi poika sai raivareita ja näytti, että ei tuon kanssa tule mitään (saa toki vieläkin). Miespä tekikin sellaisen tempun, että antoikin tälle huomiota paljon enemmän, otti viereen nukkumaan jne. Poitsulla muuttui olemus ihan heti. Tosin ei kyllä varmaan tekisi pahitteeksi ottaa esim. koulun terkkariin yhteyttä uudemman kerran. Ihan rakentavassa mielessä kysyä ohjeita. Myös isän kanssa olisi varmaan hyvä asiasta keskustella. Ethän mollaa isää tai isvanhempia lapsen kuullen tai kavereita?

Yhteistyössä