Olen työpaikkakiusattu. Kuinka edetä tämän asian kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aiheetta kiusattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aiheetta kiusattu

Vieras
En aijo enää alistua! Mitä teen ensimmäisenä? En ole ainoa kiusaajan uhri ja nämä muut ovat joskus kertoneet kiusaamisestaan pomolle, hän on sanonut vain että "No ***** nyt vaan on semminen" ja jättänyt asian siihen.

Koen nykyään valtavaa ahdistusta ja stressiä kun tiedän joutuvani kiusaajan kanssa samaan vuoroon. Olen nykyään usein hyvin alakuloinen ja ärtynyt jatkuvasti. En halua elää enää näin. :( Työn hyvin tekeminen ei enää kiinnosta, enkä saa siitä mitään iloa tuon henkilön takia.

Mitä teen?

Jollei pomo asialle korvia lotkauta niin asia eteenpäin. Kuten tuossa on jo neuvottukin. Sietää ei tarvi kiusaamista. Yhdessä työpaikassa nostettiin kissa pöydälle iltapalaverissa ja asioita ruvettiin setvimään kiusaajan+kohteen kesken vielä myöhemminkin.

Voi ei. :(

Unohda tuo saamaton pomo ja ota yhteys työsuojeluvaltuutettuun. Voit myös kysyä neuvoa liittosi palvelunumerosta, keneen kannattaa ottaa ensin yhteys,jotta saat parhaan mahdollisen avun.
Siellä osataan varmasti neuvoa.

Mietin, että jos kysyy työterveydestä, niin sieltä otetaan varmasti samantien yhteys pomoon ja kerrotaan mitä työntekijä on kertonut?
Ehkä parasta olisi että kolmas osapuoli tulisi työpaikalle selvittämään asiaa?

Tsemppiä, älä luovuta! Oot rohkea kun uskallat nousta sitä kiusaajaa vastaan, monikohan on jo ennen sua kärsinyt?!

Pam neuvoo näin:

Mitä häirityn tulee tehdä?

Jos esimies tai työtoveri häiritsee, häirityn tulee heti - tehokkaasti ja suoraan - ilmaista häiritsijälle, ettei hyväksy hänen menettelyään. Jos tämä ei tehoa, tai jos häiritty ei uskalla näin menetellä, hänen tulee pyytää työtoverin tai työntekijäin edustajan apua ja yhdessä hänen kanssaan pyytää häiritsijää muuttamaan menettelyään.

Asian mahdollisen jatkokäsittelyn vuoksi on viisasta vaatia häirinnän lopettamista todistettavasti, vähintään yhden toisen henkilön läsnä ollessa. Jos häiritty ei reagoi häiritsijä todennäköisesti tuolloin jatkaa häirintää ja tilanne pahenee.

Kun häiritty on ilmaissut häiritsijälle, ettei hyväksy hänen menettelyään, voidaan katsoa, että häiritsijä on tietoinen siitä, että hänen käyttäytymisensä on toista loukkaavaa ja tämän jälkeen jatkavan häirintää tahallaan.

Jos häiritsijä kielloista välittämättä jatkaa häirintää, hänelle tulee ilmoittaa, että asia viedään työnantajan käsittelyyn. On hyvä saattaa asia mahdollisimman aikaisin myös työsuojeluvaltuutetun ja/tai luottamusmiehen tietoon. Jos olet jäsen, voit saada myös PAMin aluetoimistosta ohjeita ja neuvoja, miten tuoda asiaa esille ja miten edetä työpaikalla.

Mulla on kokemusta myös työpaikkakiusaamisesta silleen et työyhteisössä oli noin kolme tyyppiä ketkä kiusasi ja niistä yksi todella pahasta - lopulta irtisanoutui kuitenkin.
Oman kokemuksen mukaan kannattaa ehdottomasti käydä työterveydessä keskustelemassa psykologin ja lääkärin kanssa! Älä jää asian kanssa yksin ja tukeudu pelkästään läheisiin koska se on heille myös äärimmäisen raskasta. Se mitä kadun omalla kohdallani oli, että jotenkin kun en kertonut pian esimiehelle niitä niin ne "patoutui" sisälle ja sitten ne purkautui ihan kamalana tunneryöppynä (itkin ja huusin) kaikki kerrallaan. Ja sit hän halusi lähteä mun kanssa lääkäriin, ja saikulle siitä.

Kannattaa siis pian puuttua, eikä tukahduttaa itseensä siihen ahdistukseen ja pelkoon koska se on aivan kamalaa.. Unet ja ruokahalu menee ja alkaa todella negatiivisesti nähdä kaiken :/

Rohkeasti asia esille - älä jää yksin! Jos asiaan ei suhtauduta vakavasti työpaikalla (jos sulla ei ole hyvää esimiestä, mulla oli onneksi) niin sitten lakimiehelle eteenpäin.
Voimia ja rohkeutta!

Moni on lähtenyt tuon kiusaajan takia. En usko että muut työntekijät uskaltavat tehdä asialle mitään.

Kiusaaja kiusaa niin kierosti. Tänään viimeksi tiuskaisin suuttuneena takaisin ja sitten hän esittää hölmistynyttä. On kuin ei olisi tehnyt mitään väärää. Nytkin ahdistaa ja itkettää tuo käytös!

pomo ja kiusaaja ovat ns ystäviä, kavereita vähintään...

särähti korvaan tuo, että työterveydestä kerrotaan esimiehelle mitä työntekijä on kertonut. Tietosuoja-asiat on tiedossa terveydenhuoltopuolella mielestäni aika vahvasti. Työsuojeluun siis yhteyttä, kysy sieltä mielipidettä miten kannattaisi asiassa edetä.

Moni on lähtenyt tuon kiusaajan takia. En usko että muut työntekijät uskaltavat tehdä asialle mitään.

Kiusaaja kiusaa niin kierosti. Tänään viimeksi tiuskaisin suuttuneena takaisin ja sitten hän esittää hölmistynyttä. On kuin ei olisi tehnyt mitään väärää. Nytkin ahdistaa ja itkettää tuo käytös!

Tuo on se yleisin tilanne, ja niin ärsyttävää. Sitten sitä yritetään kääntää kiusatun "syyksi", "eikö se huumoria ymmärrä" jne.

Pomon "hyvä kaveri", kuvittelee voivansa tehdä mitä vain ja pomo on niin epäpätevä tossukka ettei uskalla tehdä asialle mitään, eikä oikeastaan edes halua nähdä tilannetta.

Olisiko työpaikalla muita kiusattuja, joita voisit saada mukaasi vastarintaan?

Mene ihmeessä heti maanantaina työterveyteen ja sano että koet tulleesi työpaikkakiusatuksi, kyllä sieltä ratkaisu löytyy.

Älä vaan luovuta, ei ole oikein että yksi kusipää aiheuttaa tuollaista pahaa oloa, jokaisella on oikeus tehdä työnsä ilman häirintää!

Saako kysyä millä alalla olet? Vaikka eihän se missään nimessä vaikuta siihen miten siihen tulee puuttua tai miten sitä tulee suvaita ja jaksaa, mutta tuollainen "kaveri-esimies" välisestä jutusta tulee mieleen hoitoala.. Ja siellä ollaan yleisesti ottaen todella tiukilla ja uupumuksen rajoilla, ja monet hoitajat on aivan liian kilttejä eivätkä tee mitään esim. kiusaamis - ja muille epäkohdille työyhteisössä.

särähti korvaan tuo, että työterveydestä kerrotaan esimiehelle mitä työntekijä on kertonut. Tietosuoja-asiat on tiedossa terveydenhuoltopuolella mielestäni aika vahvasti. Työsuojeluun siis yhteyttä, kysy sieltä mielipidettä miten kannattaisi asiassa edetä.

Mulla ei ole tietoa lakipykälistä tai ohjeistuksista, tiedän vain erään tapauksen jossa kävi niin että pomon puhelin pirahti lähestulkoon välittömästi työntekijän työterveyskäynnin jälkeen.

Itse en luota työterveyteen.

[QUOTE="vieras";28583236]Mulla ei ole tietoa lakipykälistä tai ohjeistuksista, tiedän vain erään tapauksen jossa kävi niin että pomon puhelin pirahti lähestulkoon välittömästi työntekijän työterveyskäynnin jälkeen.

Itse en luota työterveyteen.[/QUOTE]

Täytyy sanoa, että mulla on täysin päinvastainen kokemus. Omilla käynneillä on lääkärit aina olleet mun puolella kun kiusaamista on ollut ja ovat todella osanneet lukea ja seurata tilannetta miten kannattaa edetä. Tai ehkä se johtui siitä kun olin tosi nuori (19v) kun sitä kiusaamista oli, mut yleisesti ottaen he todella on sen IHMISEN puolella - ei työnantajan. Lääkäri puolusti palaverissa mua johon osallistui omia läheisiäni ja työantaja ja oli meidän puolella selvästi.
Kannattaa minusta nyt lähteä siitä että menee puhumaan sinne terveystaloon ja kertoo koko kuvion, luottaen heihin ja heidän ammattitaitoon.

Isommat työterveyshuollot varmastikin osaavat toimia oikein. Mutta jos on kyse pienestä yksityisestä työterveyshuollosta, niin yhteys maksajaan eli työnantajaan on vahva: "Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat."

Yhteistyössä