Kaipaan ohjetta maailman parhaisiin korvapuusteihin ja hernekeittoon...oisko kellään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Huomenna pitäisi siis soppaa ja pullia tehdä, mutta hakusessa on nyt maailman parhaat ohjeet!

Soppaa en ole koskaan ennen tehnyt, pullia ehkä noin 10 kertaa ja niistä tulee aina kovia, kämäisiä, eikä yhtään kuohkeita. Nyt haluaisin ilmavia ja kuohkeita herkkupuusteja :D

Sunnuntaijauhopussin kyljessä on hyvä pullaohje, mutta täytyy laittaa jauhoja vähemmän, paljon vähemmän kuin ohjeessa.

Sitten kun taikina on niin löysää, että sitä pystyy juuri ja juuri leipomaan tulee hyvää pullaa.
Jos on jauhoja niin paljon, että taikinaa voi kohotuksen jälkeen huoletta kaulia ja väännellä niin tulee kovaa, kamalaa pullaa.

Nyrkkisääntö on, että jauhoja lisätään vähitellen ja sitten kun on hyvä, ei lisätä enää, sano ohje mitä sanoo.
Kokeilemalla oppii näppituntumalla huomaamaan milloin jauhoja on tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
ei kait se pullien kuohkeus ole reseptistä kiinni vaan siitä miten ne vaivaa ja antaa nousta?

Mä en kyllä vaivaa...mutta annan kyllä tunnin nousta. Mutta juu, vika saattaa hyvinkin olla tekijässä, mutta mä palaan siihen sitten huomenna uudestaan, kun on sen aika.

pulliin mulla on respa:
tee jauhopussin ohjeen mukaan taikina, mutta VAIVAA sitä käsin niin kauan että taikina irtoo kulhosta ja käsistä. ÄLÄ missään nimessä lisää jauhoja! kun oot saanut sen vaivattua niin että irtoilee, jätä kohoomaan. kun on kohonnut, kauli osa taikinasta isoksi levyksi. päälle pehmennettyä voita, silleen että näkyy. sitten kanelia, taas niin että näkyy. ja sokrua, niin että näet sen. sitten rullalle ja paloja, laita palat paperivuokiin ja anna kohota. sen jälkeen voitele munalla, päälle raesokrua ja uuniin.
salaisuus on taikinan vaivamisessa (pullista tulee kuohekita, älä lankea minkään koneen pauloihin, tulee kovi pullia) sekä täytteessä jota on reilusti. älä siis pihtaa. mutta älä myskökään liioittele, sulavat uunissa ja kovettavat pullan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
Sunnuntaijauhopussin kyljessä on hyvä pullaohje, mutta täytyy laittaa jauhoja vähemmän, paljon vähemmän kuin ohjeessa.

Sitten kun taikina on niin löysää, että sitä pystyy juuri ja juuri leipomaan tulee hyvää pullaa.
Jos on jauhoja niin paljon, että taikinaa voi kohotuksen jälkeen huoletta kaulia ja väännellä niin tulee kovaa, kamalaa pullaa.

Nyrkkisääntö on, että jauhoja lisätään vähitellen ja sitten kun on hyvä, ei lisätä enää, sano ohje mitä sanoo.
Kokeilemalla oppii näppituntumalla huomaamaan milloin jauhoja on tarpeeksi.

Mä tarvitsen konkreettisesti sen jauhomäärän...mulle ei passaa tällaiset ohjeet, kun näillä mä en kertakaikkiaan onnistu.

Tein tänään puusteja, olivat sellasia epämääräisiä möykkyjä. Mieskin kysyi mitä noi on...Mutta maku oli ok. Paras hernariohje on tää http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/103682/Hernekeitto laitan vielä pekonii sekaan+ jauhelihaa, nams :p

Kait sulla on jo herneitä? ne kun pitää liottaa ennen sopan tekoa ja jos huomenna olis tarkoitus syödä
Mun mielestä pullasta tulee pehmeämpää kun käyttää maidon tilalla vettä nesteenä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tein tänään puusteja, olivat sellasia epämääräisiä möykkyjä. Mieskin kysyi mitä noi on...Mutta maku oli ok. Paras hernariohje on tää http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/103682/Hernekeitto laitan vielä pekonii sekaan+ jauhelihaa, nams :p

Kiitosa...mä varmaan voin korvata sen kinkku/potkaosuuden jauhelihalla...mulle ei oikeen tuommoset kinkkupotkat maistu.

sanoisin että maksimissaan se jauhomäärä kuin jauhopussin kyljessä sanotaan. jos ihan tuoreita jauhoja, niin vähemmän. vai oliko se etä vanhjoa jauhoja vähemmän...? enivei, elä laita kerralla kaikkea jauhoa, vaain vaivaa sinnikkäästi ja jos tuntuu kymmene minsan päästä että ei tuu mitään, lisää _vähän_ kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Kait sulla on jo herneitä? ne kun pitää liottaa ennen sopan tekoa ja jos huomenna olis tarkoitus syödä
Mun mielestä pullasta tulee pehmeämpää kun käyttää maidon tilalla vettä nesteenä

Ok mulla herneet...laitan ne illalla likoomaan niin pääsen aamupäivällä sopantekoon.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
sanoisin että maksimissaan se jauhomäärä kuin jauhopussin kyljessä sanotaan. jos ihan tuoreita jauhoja, niin vähemmän. vai oliko se etä vanhjoa jauhoja vähemmän...? enivei, elä laita kerralla kaikkea jauhoa, vaain vaivaa sinnikkäästi ja jos tuntuu kymmene minsan päästä että ei tuu mitään, lisää _vähän_ kerrallaan.

ok

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kiitosa...mä varmaan voin korvata sen kinkku/potkaosuuden jauhelihalla...mulle ei oikeen tuommoset kinkkupotkat maistu.

Juu, en mäkään oo kinkkupotkaa laittanut:) Ainoastaan jauhelihaa ja pekonia :) ja porkkanaa.

Hernerokka (8 annosta)

10 dl (800 g) kuivattuja herneitä
3 - 4 litraa vettä
3 - 4 rkl suolaa
Keittämiseen:
2,5 litraa vettä
1 tl suolaa
1 pieni sipuli
500 g kevyesti suolattua sianlapaa
2 tl meiramia

Pane herneet likoamaan suolaveteen 6-12 tuntia. (Liottamattakin voi tehdä, mutta silloin niitä on keitettävä 1 tunti kauemmin.) Liotetuista herneistä saa parhaan keiton, koska keittoaika lyhenee ja herneiden kuori pehmenee. Kaada herneet ja vesi keittokattilaan. Lisää suola. Kuumenna kiehumapisteeseen kannen alla. Kuori keiton pinnalta irtonaiset herneenkuoret ja vaahto.
Kuori sipuli. Pane sipuli keittoon suuriksi paloiksi leikatun sianlihan kanssa. Anna kaiken kiehua hiljaa 1 tunti. Ota sianliha keitosta ja anna sen jäähtyä. Hauduta keittoa vielä 30 minuuttia.
Nosta sipuli pois keitosta. Mausta keitto suolalla ja meiramilla. Laimenna pienellä määrällä vettä, jos tarpeen. Leikkaa sianliha pieniksi kuutioiksi - irrota rasva - ja sekoita se keittoon viimeiseksi.

ja se "vaivaaminen" ei oo ylös-alas-jyystämistä, vaan tee samlla sellaista kiertoliikettä nyrkkisi kanssa. vähän kuin kellon viisarit, juu nou. tarkoituksena on saada ilmaa taikinaan, ei mäiskiä sitä ylös alas.

ja se "vaivaaminen" ei oo ylös-alas-jyystämistä, vaan tee samlla sellaista kiertoliikettä nyrkkisi kanssa. vähän kuin kellon viisarit, juu nou. tarkoituksena on saada ilmaa taikinaan, ei mäiskiä sitä ylös alas.

siis myös nostat taikina samalla, että saat sitä ilmaa sinne joukkoon.

No jopas menee hankalaksi :o

Pistä mies vaivaamaan. :whistle:

Mäkin teen huomenna pullia. :D

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Pistä mies vaivaamaan. :whistle:

Mäkin teen huomenna pullia. :D

No se itseasiassa tuossa hihku että hän halua tehdä ne pullat...pelkää varmaan että mä taas kämmään :laugh:

Vai yrität sä pistää mua paremmaksi...ei onnistu! Mä nimittäin teen tänäänKIN pullia...pirkka pakastepullia :laugh:

Sunnuntain pussissa hyvä ohje, mutta muista laittaa kaikki aineet huoneenlämpöisenä. Älä edes yritä tehdä korvapuusteja vaan osta viinerivuokia ja tee sellaisia Texas-pulla tyyppisiä. Kohota pullat vielä toistamiseen, ennenkuin voitelet munalla.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Sunnuntain pussissa hyvä ohje, mutta muista laittaa kaikki aineet huoneenlämpöisenä. Älä edes yritä tehdä korvapuusteja vaan osta viinerivuokia ja tee sellaisia Texas-pulla tyyppisiä. Kohota pullat vielä toistamiseen, ennenkuin voitelet munalla.

Texas-pulla?

Yhteistyössä