Kaikkien aikojen hääkutsu

  • Viestiketjun aloittaja taidamme jättää menemättä
  • Ensimmäinen viesti
juu
Meille on tullut vastaavanlainen kutsu. Tosin siinä mainittiin että ken haluaa jotain nautiskella, ottakoon omat juomat mukaan. Häissä oli kyllä ruokatarjoilu mutta siinä kohtaa loppuikin sitten näköjään rahat. Mua ei asia haitannut koska olin raskaana tuolloin.
 
Ninni
Alkuperäinen kirjoittaja rattus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:
Alkuperäinen kirjoittaja rattus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:
Kaikki ovat olleet vain järkyttyneitä tuosta kutsusta, mutta vaikken ikinä itse toimisi noin, ymmärrän hääparia kuitenkin. Jos ei kertakaikkiaan ole yhtään rahaa ja on kuitenkin unelmoinut aina ihanista häistä, voi tietyissä tilanteissa mun mielestä toimia noinkin. Jos jostain vakaumuksellisesta syystä ei esim. halua lykätä naimisiinmenoa (esim. tuleva lapsi), niin kyllä mä mielelläni hyvää ystävääni tukisin osallistumalla ilomielin noihin häihin.

Mielestäni kukin tavallaan ja jos ei halua osallistua, ei siinä mitään.
Kyllä minäkin vielä ymmärtäisin, että jos ei ihan oikeasti ole rahaa järjestää häitä, mutta halutaan silti juhlia ystävien ja sukulaisten kanssa, niin pyydetään vieraita syömään omalla kustannuksella, mutta että kehdataan vielä sen jälkeen ruinata rahaa? Hieman liikaa minusta.
Ei tuo minusta ole ruinaamista. Niiden, ketkä haluavat antaa lahjan, on parempi tietää toiveesta, ettei osta esim. jotain astiastoa, mille ei ole käyttöä. Mutta riippuu kyllä paljon sanamuodoista kutsussa, miten nämä asiat kokee.

Itse olen myös todella vähissä varoissa elänyt ja nyt kun on parempi taloudellinen tilanne, mielelläni tuen ja autan niitä, kenellä ei ole yhtä hyvin. Jos siis todellinen tarve siihen on.

Näissä tilanteissa toivoisin, että ihmisillä olisi toisinaan parempi tahto toisiaan kohtaan. Peace.
Jos sitä rahaa ei ole, mutta häät on saatava, niin kyllähän niillä lahjaksi saaduilla rahoilla varmaan vieraiden ruoat kustantaisi. Minusta ei vain ole hyvien käytöstapojen mukaista laittaa vieraita maksamaan juhlia ja sen lisäksi vielä pyytää rahaa häämatkaan.
Joo, itsekin tarjoaisin mieluummin vaikka lohikeittoa luonnonhelmassa, kuin pyytäisin vieraita maksamaan itse ruokansa.

Mutta ymmärrän tässä kyllä hääpariakin, enkä todellakaan jättäisi menemättä juhliin tuon takia. Mielestäni on enemmän väärin jättäytyä pois periaatteellisista syistä hyvän ystävän yhdestä elämän tärkeimmästä päivästä kuin esittää tuollainen kutsu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Meille on tullut vastaavanlainen kutsu. Tosin siinä mainittiin että ken haluaa jotain nautiskella, ottakoon omat juomat mukaan. Häissä oli kyllä ruokatarjoilu mutta siinä kohtaa loppuikin sitten näköjään rahat. Mua ei asia haitannut koska olin raskaana tuolloin.
Vähän eri asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Meille on tullut vastaavanlainen kutsu. Tosin siinä mainittiin että ken haluaa jotain nautiskella, ottakoon omat juomat mukaan. Häissä oli kyllä ruokatarjoilu mutta siinä kohtaa loppuikin sitten näköjään rahat. Mua ei asia haitannut koska olin raskaana tuolloin.
Mä olen ollut useammissakin häissä (ei kylläkään Suomessa), joissa on ollut ruoat ja esim. shamppanjatarjoilu, ja sitten illalla omat juomat on saanut halutessaan ostaa baarin puolelta. Ei minusta mikään paha järjestely.
 
ap
Tämä ei tosiaan ole provo, vaikka ei ihme että siltä vaikuttaa. Häät pidetään Espossa, tarkempia tietoja en halua nettiin laittaa. Kyse on miehen tutusta, ei läheisestä ystävästä, joten todella tuntuu että me emme tuonne osallistu.

Ovat ihan vakavaraisia, joten rahastuksen maku tässä on tosi suuri...
 
Sen mä vielä ymmärrän, että häät järjestetään ravintolassa ja vieraat halutessaan ostavat alkoholit baarista. Mutta syömisetkin pitäs maksaa itse :eek:

Tuokin ehkä vielä saattaisi mennä, jos siinä kutsun lopussa ei olisi tuota rahan ruinaus osiota. Tulee aika kalliiksi vieraille muutenkin noihin häihin osallistuminen....Vamaan aika moni jättää tässä tapauksessa ainakin lapset kotiin :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja rattus:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Meille on tullut vastaavanlainen kutsu. Tosin siinä mainittiin että ken haluaa jotain nautiskella, ottakoon omat juomat mukaan. Häissä oli kyllä ruokatarjoilu mutta siinä kohtaa loppuikin sitten näköjään rahat. Mua ei asia haitannut koska olin raskaana tuolloin.
Mä olen ollut useammissakin häissä (ei kylläkään Suomessa), joissa on ollut ruoat ja esim. shamppanjatarjoilu, ja sitten illalla omat juomat on saanut halutessaan ostaa baarin puolelta. Ei minusta mikään paha järjestely.
Mä en tajua miks jokapaikassa pitää olla alkoholia tarjolla, eikö voi juhlia ja pitää hauskaa ilmankin?
Mun setä+ vaimonsa pitivät syntymäpäiväjuhlat sukujuhlina, jossa jokainen makso omat ruokailunsa.. eikä 70vuotiailla enää ollut rahasta puutetta, hyvät eläkkeet heillä. Noloa touhua
 
viima80
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja hajuherne:
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Tuossa punnitaan se ketkä oikeesti on ystäviä :D
Kateltiin miehen kans noita hääohjelmia telkkarista ja todettiin et siin vaiheessa kun on lahjalistavaatimus et pitää jotain siit listasta hankkia ni me ei osallistuta koko häihin.
Ihmiset on liian vaativia nykyään.
me katottiin kans miehen kaa jotain hääohjelmaa missä oli lahjalista ja mies ihmetteli et MIKÄ EES ON LAHJALISTA?Sitteku selitin ni oli sitä mieltä et tosi typerää tollaset listat et ei muka saa viedä mite itse haluaa,olen kyllä samaa mieltä.Jos tulee joskus kutsu häihin jossa lista ni jätän menemättä tai vien mitä ite haluan.Ja mihinkään sellasiin en mene jossa pitää ite maksaa syömisensä ja juomisensa!
Tietenkin saa viedä jotain mitä haluaa, mutta jos ei keksi mitään niin lahjalista on siihen kohtaan kätevä apu.
jos itse joskus naimisiin pääsen aijon kyllä käyttää häälahjalistaa ja tiliä. miehen suku ostaa niin tyhmiä ja järjettömiä lahjoja etten halua sitä krääsää kämppääni yhtään. meillä on jo kaikki tarvittava rompe. ja luulen ettei kukaan kuitenkaan itse oma-aloitteisesti ostaisi meille moottorisahaa tms. en halua enään yhtään saunasettiä, nimikoitua pyyhettä, saunatuoksu kippoa, kahvinkeitintä tai lastuleysydänlamppua.

kun totuus on että monella parilla jo on kaikki tarpeellinen. ja harva vieras oikeasti osaa ostaa jotain järkevää. eli mieluummin lahjat listasta tai rahana tilille.

mutta juhlat kyllä järjestän ihan itse omilla rahoilla. mielestäni aika noloa nuo illalliskortit tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Meille on tullut vastaavanlainen kutsu. Tosin siinä mainittiin että ken haluaa jotain nautiskella, ottakoon omat juomat mukaan. Häissä oli kyllä ruokatarjoilu mutta siinä kohtaa loppuikin sitten näköjään rahat. Mua ei asia haitannut koska olin raskaana tuolloin.
Tai sitten niitä rahoja ei haluttu periaatteen vuoksi laittaa alkoholiin.
 
vieras
Häälahjalista on ihan kätevä olla olemassa, mutta ei sitä ole pakko mainostaa kutsussa eikä kenenkään sitä noudattaa. Esim meillä oli häälahjalista kaasolla, jolle ilmoittautumiset ja jos joku kysyi vinkkejä lahjaan niin siloin hän vasta otti asian puheeksi.

Osa haluaa ostaa lahjan oman fiiliksen mukaan ilman listaa, osa taas jos ei kunnolla tunne morsiusparia niin toivoo jotain vinkkiä esim vaan että mitä astiastoa tai lasistoa kerätään.

Itsekin usein kysyn ilmoittautumisen yhteydessä, jos en tunne hääparia, että onko jotain toivetta lahjan suhteen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
aika noloa, mutta jokainen tyylillään eihän kenenkään ole pakko mennä sinne syömään sitten. mä voisin kyllä kirkossa käydä ja kahvitilaisuudessa ja lahjankin antaa, mutta se tuskin rahaa olis matkaan.
Kahvitilaisuus on vain sukulaisille...

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Meille on tullut vastaavanlainen kutsu. Tosin siinä mainittiin että ken haluaa jotain nautiskella, ottakoon omat juomat mukaan. Häissä oli kyllä ruokatarjoilu mutta siinä kohtaa loppuikin sitten näköjään rahat. Mua ei asia haitannut koska olin raskaana tuolloin.
Jos häät ovat ravintolassa, niin alkoholille tulee aivan järjetön hinta. Jo pelkästään onnittelumaljat maksavat paljon. Aika monella hääparilla varmasti loppuukin rahat kesken, jos pitää juottaa koko suku känniin ravintolahinnoilla. Olen itsekin ollut häissä, joissa vieraat ostivat viinansa baarista. En pitänyt sitä mitenkään outona tai pihinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Meille on tullut vastaavanlainen kutsu. Tosin siinä mainittiin että ken haluaa jotain nautiskella, ottakoon omat juomat mukaan. Häissä oli kyllä ruokatarjoilu mutta siinä kohtaa loppuikin sitten näköjään rahat. Mua ei asia haitannut koska olin raskaana tuolloin.
Jos häät ovat ravintolassa, niin alkoholille tulee aivan järjetön hinta. Jo pelkästään onnittelumaljat maksavat paljon. Aika monella hääparilla varmasti loppuukin rahat kesken, jos pitää juottaa koko suku känniin ravintolahinnoilla. Olen itsekin ollut häissä, joissa vieraat ostivat viinansa baarista. En pitänyt sitä mitenkään outona tai pihinä.
miksi pitää häät baarissa?

joo. ei alkoholin pitäisi olla niin tärkeä et sen takia ei voi olla kivat juhla, mut jos haluaa että juhlat jatkuvat pidemmälle kannattaa varautua siihen et ihmiset haluavat juoda-syödä jotain. jos ruokailu on klo 18 ja juhlat loppuu vaik klo 24 niin on se aika pitkä aika istua ravintolassa juoden vettä - joka sekin maksaa monesti. kaikki tietenkin myös riippuu vieraista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja viillettäjä pihapiirissä:
aika noloa, mutta jokainen tyylillään eihän kenenkään ole pakko mennä sinne syömään sitten. mä voisin kyllä kirkossa käydä ja kahvitilaisuudessa ja lahjankin antaa, mutta se tuskin rahaa olis matkaan.
Kahvitilaisuus on vain sukulaisille...
no sit jos en olis sukulainen, niin jättäisin kyllä kokonaan menemättä. tulee tunne, että hääpari vain rahastaa.
 
Limone
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
jos itse joskus naimisiin pääsen aijon kyllä käyttää häälahjalistaa ja tiliä. miehen suku ostaa niin tyhmiä ja järjettömiä lahjoja etten halua sitä krääsää kämppääni yhtään. meillä on jo kaikki tarvittava rompe. ja luulen ettei kukaan kuitenkaan itse oma-aloitteisesti ostaisi meille moottorisahaa tms. en halua enään yhtään saunasettiä, nimikoitua pyyhettä, saunatuoksu kippoa, kahvinkeitintä tai lastuleysydänlamppua.

kun totuus on että monella parilla jo on kaikki tarpeellinen. ja harva vieras oikeasti osaa ostaa jotain järkevää. eli mieluummin lahjat listasta tai rahana tilille.

mutta juhlat kyllä järjestän ihan itse omilla rahoilla. mielestäni aika noloa nuo illalliskortit tms.
Minä en ymmärrä mitä pahaa noissa lahjalistoissa oikein olen. Olen ihan samaa mieltä wiiman kanssa, että ihan älytöntä ostaa ihmisille lahjaksi jotain krääsää, joka päätyy roskiin tai jonnekin varaston uumeniin, kun kerran on tiedossa mitä ihmiset tarvitsevat. Toki ymmärrän jos listalla on vain törkeän kallista tavaraa, mutta esim. meillä listalla oli erään valmistajan pyyhkeitä, joita meillä ennestäänkin oli ja erään valmistajan astoita, eikä mikään näistä ollut mitenkään järjettömän hintainen. Mitään lahjojahan emme halunneet, mutta kun kaverit eivät halunneet tulla tyhjin käsin niin pakko oli jotain keksiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Meille on tullut vastaavanlainen kutsu. Tosin siinä mainittiin että ken haluaa jotain nautiskella, ottakoon omat juomat mukaan. Häissä oli kyllä ruokatarjoilu mutta siinä kohtaa loppuikin sitten näköjään rahat. Mua ei asia haitannut koska olin raskaana tuolloin.
Jos häät ovat ravintolassa, niin alkoholille tulee aivan järjetön hinta. Jo pelkästään onnittelumaljat maksavat paljon. Aika monella hääparilla varmasti loppuukin rahat kesken, jos pitää juottaa koko suku känniin ravintolahinnoilla. Olen itsekin ollut häissä, joissa vieraat ostivat viinansa baarista. En pitänyt sitä mitenkään outona tai pihinä.
miksi pitää häät baarissa?

joo. ei alkoholin pitäisi olla niin tärkeä et sen takia ei voi olla kivat juhla, mut jos haluaa että juhlat jatkuvat pidemmälle kannattaa varautua siihen et ihmiset haluavat juoda-syödä jotain. jos ruokailu on klo 18 ja juhlat loppuu vaik klo 24 niin on se aika pitkä aika istua ravintolassa juoden vettä - joka sekin maksaa monesti. kaikki tietenkin myös riippuu vieraista.
Siis ei tarvitse olla baari, vaan esimerkiksi täältä meiltä on vaikea löytää juhlatilaa, jolla ei olisi omaa ravintolaa. Näihin ei tietenkään saa viedä omaa boolimaljaa. Jos etsii paikkaa, johon saa viedä omat tarjoilut ja viinat, niin vaihtoehtoina ovat vain jotkut kylätalot jossain keskellä korpea.
 
Päivi
Todella kertoo ajan menosta tuokin kutsu...raha ratkaisee.
Meillä oli tiukkaa kun menimme naimisiin, mutta järjestimme lähimmille rakkaille ihmisille kotona mukavan illan.Hyvää ruokaa ja kevyesti juomaa.
Lahjoja emme kutsussa maininneet ja jokainen sai tuoda oman näköisensä lahjan josta antaja muistetaan.
Ei meistä häälahjan tarvitse olla "tarve-esine".

Tarkoitus on viettää tiettynä hääpäivänä lähitulevaisuudessa isot kekkerit näille lähi-ihmisille ja isommallekin joukolle ystäviä ja todellakin tarjoamme ruokapuolen.
Lahjoja emme juhlaan toivo.
 
kaikkea sitä
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Kateltiin miehen kans noita hääohjelmia telkkarista ja todettiin et siin vaiheessa kun on lahjalistavaatimus et pitää jotain siit listasta hankkia ni me ei osallistuta koko häihin.
Ihmiset on liian vaativia nykyään.
Onhan se suorastaan pöyristyttävän noloa, jos haluaa jotain tarpeellista :eek::eek::eek:.
Olisitte menneet ja vieneet jotain mahdollisimman epäkäytännöllistä ja typerää, kuten joku ruma pölyäkeräävä koriste-esine.

EN VOI K Ä S I T T Ä Ä , JOS HÄÄPARIN ANTAA VIERAILLE VINKIN (HELPOTTAA HÄÄLAHJAN OSTOA ) NIIN SITÄ EI VOI NOUDATTAA, VAAN PITÄÄ KAPINOIDA JA OSTAA JOTAIN MUUTA TAI OLLA OSALLISTUMATTA KOKO HÄIHIN!!!

TTU te olette typeriä! Ne listat sun muut on tehty vieraiden helpotukseksi ja siksi, ettei tule kymmentä leivänpaahdinta!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Meille on tullut vastaavanlainen kutsu. Tosin siinä mainittiin että ken haluaa jotain nautiskella, ottakoon omat juomat mukaan. Häissä oli kyllä ruokatarjoilu mutta siinä kohtaa loppuikin sitten näköjään rahat. Mua ei asia haitannut koska olin raskaana tuolloin.
Tai sitten niitä rahoja ei haluttu periaatteen vuoksi laittaa alkoholiin.
Joo, ei meilläkään ollut mitään alko-tarjoilua häissä eikä siinä ollut edes syynä raha. Mä vaan itse olen uskovaisesta suvusta jossa ei käytetä alkoholia ja mies on muuten absolutisti. Vaikka olen eronnut tuosta uskonnollisesta yhteisöstä ja monet tietävät mun juovankin joskus, niin en halunnut loukata varsinkaan vanhempia sukulaisiani alkoholitarjoilulla. Sitäpaitsi mun mielestä hauskaa pystyy pitämään ilman viinaakin, ei se alkoholi ole mikään juhlien ykkösjuttu.

Mun mielestä alkoholittomat häät on kuitenkin ihan eri juttu kuin se että maksatetaan vierailla ruokansakin.
 

Yhteistyössä