Kaikki syyskuun 10 vauvat fb:säkö?

Huomenia!

Me ollaan pääsiäinen vaan kotona. Pitäis pikkuhiljaa alkaa pihaa siivoilemaan sitä mukaa kun lumet sulavat ja ikkunoidenpesu alkaa tulla tarpeeseen, jos meinaa läpi nähdä. Ihanasti tuo kevätaurinko paljastaa kaikki pölyt ja liat.

Täällä alkaa olla aika kärttyinen ja väsynyt mamma. Poika ei viihdy enää hetkeäkään yksin, vaan raivoaa lattialla, kun ei pääse eteenpäin. Kitisee muutenkin koko ajan ja sinnittelee jatkuvasti. Viikon verran on vain kärttyillyt ja pitäisi koko ajan kanniskella sylissä. Alkaa olla selkä niin kipeä tuon 10 kilon punnuksen kanniskelusta, että järki lähtee. Joka päivä toivon niin kovasti, että oppisi ryömimään ja vähenisi tuo kantaminen. Uumoilin jo hampaiden tuloa, mutta ikenet on ihan pehmeät edelleen, eikä mitään näy.

Lisäksi poika on alkanut hylkimään pelkkiä maitoaterioita. Ei millään alkaisi syömään. Joka välissä vain haluaisi soseita. Olen koittanut antaa sen 500ml maitoa päivässä, kun neuvolassa sanoivat sen olevan tarpeellinen määrä vielä tuon ikäiselle. Pitää lääkärineuvolassa kysyä tuosta uudelleen.

Täällä siirryttiin viime viikonloppuna turvaistuimeen ja automatkat rauhoittui kertaheitolla. Poika tyytyväisenä köllöttää istuimessa ja ihmettelee maisemia ja tilaa ympärillä. Eli oli toisella jo ahdas ja huono olla kaukalossa.

Nyt paistaa viimein aurinko. Jos pääsisi ulkoilemaan iltapäivällä. Hyvää pääsiäistä!
 
Huomenia!

Me ollaan pääsiäinen vaan kotona. Pitäis pikkuhiljaa alkaa pihaa siivoilemaan sitä mukaa kun lumet sulavat ja ikkunoidenpesu alkaa tulla tarpeeseen, jos meinaa läpi nähdä. Ihanasti tuo kevätaurinko paljastaa kaikki pölyt ja liat.

Täällä alkaa olla aika kärttyinen ja väsynyt mamma. Poika ei viihdy enää hetkeäkään yksin, vaan raivoaa lattialla, kun ei pääse eteenpäin. Kitisee muutenkin koko ajan ja sinnittelee jatkuvasti. Viikon verran on vain kärttyillyt ja pitäisi koko ajan kanniskella sylissä. Alkaa olla selkä niin kipeä tuon 10 kilon punnuksen kanniskelusta, että järki lähtee. Joka päivä toivon niin kovasti, että oppisi ryömimään ja vähenisi tuo kantaminen. Uumoilin jo hampaiden tuloa, mutta ikenet on ihan pehmeät edelleen, eikä mitään näy.

Lisäksi poika on alkanut hylkimään pelkkiä maitoaterioita. Ei millään alkaisi syömään. Joka välissä vain haluaisi soseita. Olen koittanut antaa sen 500ml maitoa päivässä, kun neuvolassa sanoivat sen olevan tarpeellinen määrä vielä tuon ikäiselle. Pitää lääkärineuvolassa kysyä tuosta uudelleen.

Täällä siirryttiin viime viikonloppuna turvaistuimeen ja automatkat rauhoittui kertaheitolla. Poika tyytyväisenä köllöttää istuimessa ja ihmettelee maisemia ja tilaa ympärillä. Eli oli toisella jo ahdas ja huono olla kaukalossa.

Nyt paistaa viimein aurinko. Jos pääsisi ulkoilemaan iltapäivällä. Hyvää pääsiäistä!
Nopsaan vaan kommentoin että sympatiat saat täältä, meillä on myös ongelma kun neiti ei suostu lähtemään liikkeelle. Kantaa saa sylissä ja menohaluja kyllä löytyisi, mutta ei vaan lähde mihinkään ja sylissä pitää jumpata koko ajan. Yksin ei viihdy, että kainalossa liinan kanssa tuota sitten kantelen. :D Jaksamista siis sinne, rankkaa on tuo aika.
 
HEIPSAN PITKÄSTÄ AIKAA TÄNNE SYYSKUISILLE!!!!MUUTAMAN TUTUN TÄÄLTÄ BONGASINKIN odotus ajoilta ;)!
En ole oikein ehtinyt kirjoittelmaan kun tämä elämä näitten kolmen lapsen kanssa on aika hektistä:whistle:....mutta ihanaa! meillähän on tilanne se että meillä on nyt ainakin sitten maitoallergia ja refluksi diagnoosi tällä pienimmällä ja tällä hetkellä koitetasan kuumeisesti löytää sopiva lääke tuohon refluksiin!!MEIllä siis käytännössä valvotaan puolet yöstä ja huudetaan eli paukut on aika lopussa. mitenkäs teidän muiden vauvelit kehittyy??? Meillä tällä kolmannella on onllut kovin kiire liikkeelle joten meillä lkähdettiin konttaamaan jo 6kk iässä eli kuukauden päivät kohta kontattu...nyt noustaa tuke vasten seisomaan ja äitiä hirvittää.....!!!!! meillä viikko sitten oli neuvola ja neidin mitat 65,5 ja 6,820g eli sellanen hoikka neito on....kylläkin nyt seurataan kun paino laskussa että johtuuko tuosta jatkuvasta oksentelusta!!!!
 
Voisikohan tuo meidän poitsun hidas liikkeelle lähtö johtua suuresta koosta? Kun tuntuu, että teillä joilla jo ryömitään/kontataan/noustaan ylös on paljon sirommat lapsukaiset, kuin tuo meidän 10kg mötky? Nyt on alettu lattialla apinan raivolla vetämään polvet mahan alle, kädet taakse ja kamalalla voimalla potkaistaan jalat suoriksi liikkeelle lähdön toivossa. Reppana vaan hermostuu kun mitään ei tapahdu, mutta itse ei voi olla nauramatta kun on sen verran koomisen näköistä :)

Ruokapöydän ääressä poika kerjää kuin koira. Tosi kiva yrittää itse syödä, kun toinen tuijottaa alta kulmain kerjäävällä katseella ja suu aukoo koko ajan :headwall: Aivan kuin ei ruokaa annettaisi toiselle ollenkaan.

Minkäslaisia vappusuunnitelmia teillä on? Itsellä ei ole minkäänlaisia. Jospa tässä vielä jotain ilmaantuisi. Anoppi olisi halunnut tulla poikaa vahtimaan, jos me oltaisi miehen kanssa haluttu käydä jossain, mutta en tiedä. On tuo vierastaminen vielä niin kovaa.
 
Täällä ei ole mitään kummempia vappusuunnitelmia, kuhan vain ollaan tytön kanssa. Harmi kun ei ole yhtä hienoa keliä luvattu mitä pääsiäisenä oli.

Meillä oli ylimääräinen neuvolakäynti tällä viikolla, kun paino on noussut neidillä niin niukasti. No nyt luulin, että kyllä painoa on tullut lisää, kun neiti on mielestäni syönyt erittäin hyvin. Aamulla menee puuroa, kaksi lämmintä ateriaa päivässä, jotain välipalaa niiden välissä ja vielä iltapuurokin menee. Ja yöllä imetän edelleen aika tiuhaan, kahden-kolmen tunnin välein. Mutta painoa oli tullut kuukaudessa ainoastaan 50g.:O Joten mihin meillä se ruoka menee??? Pituutta oli tullut sentin verran. Eli nyt meidän mitat on pituus 69cm ja paino 6800g.

Neuvolassa nyt "vahtivat" tuota neidin painoa, kun paino on miinuskäyrällä -17! Mutta itse en ole siitä huolissani, koska neiti on kuitenkin hyvin iloinen ja syö mielestäni ihan hyvin. Mutta liikkuu vain niin paljon. No sen verran sanoi th neuvolassa, että kun motoristiset taidot kehittyvät noin varhain niin paino ei välttämättä nouse samaa tahtia kuin muilla ikäisillään.

No löysin oman vauvakirjani ja enpä minäkään ole kovin painava vauva ollut... vuoden ikäisenäkin vain hiukan reilu 9kg ja puolen vuoden ikäisenä noin 7kg. Ja minä olen myös vauvani liikkunut paljon.

OddMolly luulen, että pienten ja sirojen vauvojen on helpompi lähteä aikaisin liikkeelle, kun taas vastaavasti suurempien vauvojen.

Kyllä olisi paljon helpompaa jos täälläkin neiti vasta suunnittelisi liikkeelle lähtöä...Mutta kun neiti päätti lähteä jo ajoissa niin minkäs sille voi. Onneksi nyt sentään pikkuhiljaa on oppinut laskeutumaan ettei aina kaaduta suoraan selälleen. Vaikka vieläkään en uskalla yksin jättää mihinkään seisomaan, kun edelleen saattaa kaatua aivan suorin jaloin selälleen ja pää kopsahtaa lattiaan aika kovin. Joten aika raskasta on ollut kun nelisen viikkoa on saanut kulkea tytön perässä ja ottaa koppia. No josko pikkuhiljaa tästä tämä helpottuisi.

Monetko päiväunet teillä vielä nukutaan? Meillä nukutaan yleensä kolmet jotka ovat kestoltaan tunnista puoleentoista tuntia. Joskus poikkeuksellisesti vain kahdet, niin kyllä silloin on illalla nukkumaan meno paljon vaikeampaa.

Nytkun aamut ovat olleet paljon valoisampia, niin neiti heräilee välillä jo ennen kuutta.|O Mikä ei tunnu kyllä musta yhtään kivalta. Sitten vain yritän "kaapata" neidin aina kainaloon ja muutama yrityksen jälkeen hän onneksi suostuu vielä nukahtamaan ehkä tunniksi. Mutta kyllä äitiä aamuisin väsyttää, sitä toivoisi että saisi edes yhtenä aamuna nukkua hiukan pidempään, mutta ei taida olla vielä toivoakaan vähään aikaan.

Täällä ei oikeastaan vierasteta, mutta neiti ei halua päästää äitiä silmistään pois. Perään kontataan kauheaa vauhtia ja vähän jopa huudetaan jos toiseen huoneeseen menen. Minnekään hoitoon en voi neitiä oikein jättää kun itku siinä tulee jos äiti lähtee pois. No ei kai se ole mikään ihme kun kaksistaan ollaan neidin kanssa oltu. Onneksi mulla on syksyllä kuukausi aikaa totuttaa neiti hoitopaikkaan ennen kuin mene takaisin töihin. Enkä edes täyttä viikkoa ajatellut tehdä, joten koko viikkoa ei hoidossakaan tarvitse olla.:)

Mukavaa vappua kaikille!:flower:

ennie ja ester 7,5kk
 
Ennie meillä yritetään pärjätä kolmilla unilla, joista yhdet ovat aamulla heti puuron jälkeen, eli vaan jatkaa yöunia, joten en sitä oikeastaan laske. Ensimmäiset päikkärit lounaan jälkeen ja seuraavat iltapäivällä siinä kolmen-neljän maissa. Sitten valvotetaan iltapuuroon saakka, jonka jälkeen yöunille siinä kahdeksan maissa. Tätä on nyt yritetty pitää yllä pari viikkoa, kun huomattiin, että useammat unet alkoivat vaikuttaa yöuniin. Ei jaksa tämä mamma herätä pirteänä aamulla puoli viideltä. Nyt tällä rytmillä poika nukkuu jopa puoli seiskaan asti. Ainoa ongelma on, että autoilut ja vaunuilut pitää ajoittaa noihin päikkäreihin tai heti niiden jälkeen, ettei poika nukahda "ylimääräisiä" unia.
 
Hei kaikille!
En ole facessa, mutta muuten vaan en ole saanut tänne kirjoiteltua. Luettua kyllä silloin tällöin. Meillä myös siro poika alle 8 kg nyt 7, 5 kk. Neuvolassa haluavat myös seurata tuota painoa, mutta ihan sama, kolme aiempaa lasta siis ja kaikki olleet samoissa painoissa...
Meillä pari viikkoa sitten opittiin konttamaan ihan siten että pidin jaloista kiinni ja opetin. Tätä ennen siis kiukkusi lattialla kun ei päässyt eteenpäin vaan jopa joutui taaksepäin.
nyt konttaa jo kovasti, seuraa huoneesta toiseen ja yrittää nousta seisomaan ja istuu jo hyvin.

Päiväunista joku kyseli: meillä on nukuttu jo pitkään kahdet unet. Meillä mennään yöunille 9 aikoihin, mutta nukahdetaan puol 10-10. Yöllä syödään pariin kertaan vellipullo tyhjäksi. Aamulla yrittäänousta 6-7 aikoihin, mutta yleensä saan nukkumaan 8 asti. (meillä tosi pimeä makkari auttaa asiaan)
Ekat päikyt n. 11.30, nukutaan 1-2 h. Tokat n. 16.30-17.30 ja sama uniaika.
Oon jopa miettinyt yksiin päikkyihin siirtymistä (en ihan nyt mut piakkoin) koska uniaika on koko ajan lyhentynyt. Välillä nukkuu vaan puolen tunnin päikyt.

Mites muilla, viihdytäänkö kylvyssä? Meillä kovasti, mutta tänään alkoi jo nousta seisomaa ammeistuimestakin...

Toinen kyssäri. Mitä olette jo uskaltaneet antaa itse naposteltavaksi?

T. Hassuli08
 
Hei!

Kiva kuulla uusvanhoista kirjoittajistakin, Hassuli08 ja lennilokinpoika!

Noista päiväunista, meillä ei nukuta kun yhdet yleensä ja joskus kahdet mutta se riippuu ihan päivästä ja mitä ollaan tehty. Muutenkin päiväunirytmi on nyt muuttunut jonkun verran kun neiti ei enää välttämättä nukahda ollenkaan vaunulenkeillä ja sisällä nukuttaminen ei ole kovin helppoa. Unien pituus vaihtelee puolesta tunnista kolmeen tuntiin.
Iltasella sitten nukahtaa kyllä helposti sänkyyn itsekseen mutta on alkanut heräillä aikaisemmin aamulla.

Joku mainitsi että liikkumaan lähtö voisi johtua koosta. Mulla samat ajatukset siitä, koska meidän tyttö on aika kookas eikä vielä pääse eteenpäin, pakittaa kyllä ja on pitkään sitä tehnyt. Vastaavasti ne vauvat ketä olen tavannut ja jo ryömivät ovat olleet kaikki pienikokoisia.

Me viihdytään kovasti kylvyssä, siellä ollaan kovasti alettu polskuttaa jaloilla ja jaksaisi vaikka kuinka pitkään siellä köllötellä. Kohta pitää ostaa isompi amme tai siirtyä suihkuun kun tuo pikkunen ei ole enää niin pieni. :)
 
Mites teillä yleisesti ottaen nukutaan sitte yöt?? Katselin tossa vaan kun MIROT Kirjoitteli että heillä usein vaan yhdet unte päivällä...nukkuuko sitte hyvin yöt?? MEillä ainakin kun yöt on niin risasia niin neiti tarttee kyllä kolmet päikkärit eli aamulla herätään 6-7välillä noin 8-9välissä ekat unet....! Meillä sitte huomenna taas Tays kaynti teemalla refluksi ja kaipa taas sitte otetaan painot yms...koska kasvaa niin hidasta tahtia!!MUKAVAA PÄIVÄÄ ÄIPÄT!!!
 
Moikka!
Mä tulin tuolta lokakuisista lukemaan teidän juttuja ja pitää vaan lennilokinpojalle kommentoida,
että mulla on 3 lasta joilla ainakin vanhimmalla (nyt 5-v) on vaikea refluksi, ollut ihan vauvasta asti. Samoin oli allerginen. Että tiedän noi yöt ja kaiken kaameuden sen refluksin keskellä! Meillä kokeiltiin vaikka mitä lääkkeitä ja joku aina auttoikin muutaman viikon ja sit oireet taas palas. Ainoan avun toi prepulsid ja se on meillä edelleen käytössä. Lisäksi on ollu Losec rinnalla ja vasta viime vuoden lopulla päästiin siitä eroon. Me saatiin refluksia diagnoosi vasta 2-vuotiaana, vaikka tyttö oksensi laitoksella jo ekan kerran! Ja voit arvata kuinka kipeä tyttö oli. Vasta kahden vanhana päästiin tutkimuksiin kun vaadin itse sitä. Siihen asti oli käsketty syöttää rasvaa kun paino ei nouse eikä tyttö kasva. Ja rasvahan lisää refluksia. Meillä oli ihan kaamee kierre.
Alkuun oltiin hoidossa koskiklinikalla josta siirryttiin taysiin, koska yhteistyö ei sujunut eikä he enää osanneet hoitaakaan kun oireet oli niin mahdottomat. Toi Tays on hyvä paikka, jos sattuu pääsemään kunnon lääkärille. Meillä oli alkuun aina eri lääkäri ja yleensä vielä kandi. Ja jokainen muokkas lääkitystä ja hoitoo eri tavalla. Sit mulla meni hermo ja vaadin päästä erikoislääkärille. Onneks päästiinkin. Seuraavaks mä vaadinkin, että se sama lääkäri ottaa meidät aina vastaan. Ja onneks oon saanut vaatimani asiat, nyt kaikki sujuu hyvin kun jollakin on ne ohjat käsissä. Mut muutaman vihasen puhelun mm. ylilääkärille se vaati :stick:
Mutta siis...Jos siis haluat kysellä jotain tms. niin laita vaikka viestiä =)
 
Viimeksi muokattu:
Lennilokinpoika meillä mennään yöunille aika tarkkaan 20.30 ja herätään yleensä siinä 5.00 aikaan kihnaamaan sängyssä. Siitä otan poitsun viereen ja nukutaan tuonne 7.00 asti. Siksi päikkäreitä ei ole nykyään kuin kahdet 30min-1h pituiset. Tuo viideltä herääminenkin alkoi vasta tuossa toista kuukautta sitten. Sitä ennen nukuttiin täydet yöt.

Hassuli08 meän vauva ei koskaan pienempänä tykännyt vedestä. Yhdessä välissä kylpeminen oli yhtä huutoa, joten alettiin sitten suihkutella. Nyt viime aikoina on alkanut helpottamaan ja poika jopa istuu ammeessa pesemisen ajan tuettuna ihan tyytyväisenä. Tukan pesu tosin on edelleen tuskaa, mutta minkäs teet, kun tuota hiusta on toisella niin paljon.

Täällä ei edelleenkään liikuta mihinkään suuntaan. Kädet nostaa taakse yläviistoon ja koittaa vaan jaloilla potkia. Jännittää vähän mitä lääkäri sanoo neuvolassa seuraavalla kerralla tuosta. Vai sanooko mitään. Olen kuullut, että jotkut ovat saaneet 8kk neuvolassa lähetteen fysioterapeutille ja toisille ei vielä 10kk ole sanottu mitään. Kai sitä ensimmäisen kanssa vaan turhaa huolehtii, mutta silti tulee aina mietittyä.
 
Heips kaikille.

Päiväunia meillä nukutaan joko kahdet tai kolmet, riippuen siitä moneltako äiti jaksaa aamulla herätä.;) Neiti kun edelleen syö öisin parin tunnin välein, niin äitiä välillä aamuisin hiukan väsyttää, niinpä annan neidin touhuta sängyssä ja yleensä nukahtaakin siihen viereen sitten uudestaa, niin saa sitten nukuttua hiukan pidempään. Varsinaisesti en ole huomannut, että olisi mitään vaikutusta onko päiväunia kahdet vai kolmet. Ihan samaan aikaan silti aamuisin heräilee ja illalla nukkumaan käydään klo 20-21. Kestoltaan unet ovat 1-2tuntia.

Suihkussa olen neitiä enemmän käyttänyt, kun jotenkin se on tuntunnut helpommalta vaihtoehdolta. Muutaman kerran olen kylvyssä käyttänyt, ja ehkä sitten käytän enemmän kylvyssä kun istuminen sujuu hyvin.

Täällä neiti oppi vasta viime viikolla istumaan ilman tukea.=) Kiire kun on niin kova ollut eteenpäin niin tuo istuminen taisi sitten hiukan viivästyä. Täällä neiti tosiaan kävelee jo tukea pitkin, on jotenkin koomisen näköinen kun on niin pieni ja mennä vipeltää eteenpäin. Tänään keksi miten pientä puista jakkaraa voi käyttää kävelytukena.:) Jakkara on juuri sopivan korkuinen ja luistaa lattialla kun sitä työntää. Välillä sitten itketään kun neiti unohtaa että pitää vielä pitää kiinnikin, eikä voi vain irroittaa molempia käsiä tuesta.

Paljonko teidän lapset syö ruokaa ja kuinka usein?

ennie ja ester pian 8kk
 
Minä en kyllä tiedä mitä rokotuksia pojalle synnärillä laitettiin, koska poika oli lastenosastolla ekan vuorokauden. Neuvolakortissakaan ei ollut mainintaa. Mutta kaikki ollaan otettu, mitä rokotusohjelmassa on.

Ennie meillä menee maitoa noin puoli litraa päivässä, suurin osa aterian yhteydessä ja välillä pelkkää maitoa jos aterioiden välillä iskee nälkä. Poika syö noin 2-3 tunnin välein. On siis aika kova syömään. Lihasosetta lounaalla menee isompi purkki ja hedelmä/marjasosetta toinen purkki välipalalla. Aamulla ja illalla iso lautasellinen puuroa. Olen alkanut harkitsemaan yhden maitoaterian korvaamista jollakin soseella, koska maito ei enää pidä nälkää kuin hetken. Mutta nyt mennään näillä.

Viikonloppuna alkoi kunnollinen jokeltelu. Oli aika koomista, kun yhtäkkiä kaupareissulla kuului takapenkiltä pä-pä-pä tä-tä-tä =) Tähän saakka ääntely on ollut höö hää ja kiljumista ja päristelyä. Nyt tulee noita uusia äänteitä vauhdilla. Jo viikko sitten alkoi tulla nälkäitkun seassa mamma, mutta uskoin sen olevan vain vahinko. Nyt se tulee joka kerta, joten kaipa se sitten todella tarkoittaa ihan oikeasti maitoa :D

Sitten ihan asian sivusta, mutta meillä on myyrät syöneet mun mansikantaimet :kieh: Voi itku ja harmi! Saa nähdä nouseeko sieltä mitään tänä kesänä.

Tänään saa ilmeisesti nauttia ihanan lämpimästä kelistä, joten hyvää päivänjatkoa kaikille!
 
Jeanna, tervetuloa! Onpas sullakin aika nopsaan ryömimisen aloittanut tyttö. :)
Käsittääkseni suomessa ei anneta tuberkuloosirokotusta yleisesti kenellekään enää nykyään. K-vitamiini pistos annetaan laitoksella heti syntymän jälkeen.

Ennie kyselit ruokamääristä, meillä menee se neljä-viisi kertaa päivässä ruokailu, aamulla ja illalla puuroa, sitten lounas, välipala ja illallinen, joskus välipala voi jäädä ja sitten otetaan vaan maitoa tai yhdistetään se esim. lounaaseen. En mitenkään orjallisesti noudata ruoka-aikoja ja määriä, menee suunnilleen samoihin aikoihin, mutta vähän mikä tuntuu sopivalle riippuen päivästä ja määrissä kuinka ruoka maistuu.
Sellaiset pari desiä, tai pikkupurkki lastenruokaa menee kyllä per ateria vähintään ja maidot päälle, yleensä kanssa vähän vettä aterian päälle. Tuo veden juonti onkin nykyään tosi kivaa hänen mielestä, kun nokkamukia harjoitellaan :)
Puuroa menee vakiona semmonen annos jossa desiin vettä sekotettu vauvanpuuroainekset. Aika sopiva määrä toistaiseksi, aina ei sitä kokonaan jaksa, mutta joskus syö innolla ja voisi mennä enempikin.

OddMolly meilläkin alkoi kunnollinen jokeltelu tossa joku aika sitten ja kivoja tavuja sieltä kuuluu, usein just ruoka aikoina. Myös päristely on ollut viime päivien juttu, ja se onkin sitten mukava kun päristelee ruuat suusta.: /

Tossa viikolla olikin sitten jo 8kk neuvola, ja saatiin taas uudet mitat. Eli 9,5kg ja 72 cm jötikkä on
tämä likka.

Aurinkoista viikonloppua :cool:
 
Heippa pitkästä aikaa!

Laitellaas kuulumisia taas, jotenkin tää aika vaan häviää johonkin. :ashamed:

Mirot Meillä kanssa päristellään ihan urakalla, puurot lentää vaan kaaressa. :D Muuten ääntely on täällä lähinnä tätätä tititi - sarjaa. Kovasti olen äitiä yrittänyt saada tulemaan, ja ehkä kerran tai pari on omasta mielestä kuulunutkin selväsi "äiti". :)

8 kk neuvola meillä on huomenna, joten mittoja ei vielä ole. Tosin käytiin tosiaan Emman pään takia lastenpolilla tarkastuksessa, niin silloin oli mitat 8,4 kiloa ja 68 cm. Ja tosiaan pääkin näyttää kasvavan ihan normaalisti, muutama kontrollikäynti pitää nyt käydä mutta kaikki saumat oli röntgenkuvissa auki vielä.

Kolmas hammas puhkesi tässä pari päivää sitten ja samalla neiti lähti myös vihdoin ja viimein liikkeelle. :) Seisomaan on noussut tukea vasten jo pari viikkoa, mutta nyt vasta tajusi että itsekin voi hiissata paikkoihin.

Emma tykkää kauheasti istuskella ulkona nurmikolla ja nyhtää ruohoa suuhun. On myös päässyt jo maistelemaan multaa ja voikukkia. Ruokakin maistuu nyt paremmin, kun välillä oli sellainen kausi ettei mikään oikein uponnut.

AngelEyes ja Emma 8 kk
 
Viime viikolla oli 8kk lääkärineuvola. Kasvaa hyvin ja mitat olivat 10kg ja 74cm. Lääkäri tosin hieman huolestui, kun poika ei varaa vieläkään jaloilleen ja jos sattumalta laittaa jalat maahan, niin varvistaa tosi pahasti kuin balettitanssija. Käskettiin harjailla jalkapohjia pehmeällä harjalla ja hieroa ja kutitella. Kuulemma totuttaa painon tunteeseen jalkapohjissa. Kontrollikäyntiä ei saatu kesälomien takia, vaan seuraavan kerran sitten 10kk neuvolassa katsotaan. Ellei edistystä tapahdu, niin sitten fysioterapiaa. Itse en ole huolissani vielä. Tässä on koko kesä aikaa treenailla liikkumista ja jalkoja. Poitsu on vaan hidas liikkeelle lähtijä, kuten äitinsä vauvana.

Nyt on alettu istumaan itse. Ei vielä itse nouse siihen, mutta kun laittaa istumaan, niin istuu halutessaan pitkän tovin tukevasti ja leikkii leluilla. Yksin ei tohdi vielä jättää, kun saattaa ihan yhtäkkiä heittäytyä selälleen vauhdilla. Ryömimistä ei ole edelleenkään hoksannut, mutta nyt on muutaman kerran mennyt konttausasentoon itse. Hampaita ei näy edelleenkään. Se vähän hankaloittaa, kun pitää miettiä mitä pojalle voi antaa itse syötäväksi. Maissinaksut on ollut hyvä, kun sulavat suussa.

Rattaissa on poika ollut jo kauan. Ei viihtynyt montaa kuukautta makuullaan vaunuissa, joten pehmeä vaunukoppa otettiin pois. Nyt jos poika nukahtaa lenkillä, niin lasketaan vaan ratasosan selkänoja ihan alas ja hyvin nukkuu siellä. Kaupungilla asioidessa meillä on matkarattaat, joissa viihdytään hyvin ja katsellaan maailmanmenoa ihan innoissaan.
 
Onpas täällä ollut hiljaista! Kaikki taitavat nauttia kesästä. meillä oli eilen ensimmäinen oikeasti lämmin ja kaunis päivä. Oli ihana olla ulkona keveillä vaatteilla. Poitsu oli ihan ihmeissään, kun ei tarvinnut takkia tai muita ulkovaatteita.

Ihme tapahtui ja jätkä alkoi ryömiä viikko sitten. Hitaasti mennään edelleen ja tyyli on ihan omanlaisensa. Ei vedä käsillä, vaan työntää ja samalla jalat sätkii ilmaa ihan vimmatusti. Aika koomisen näköistä menoa eikä voi nauramatta katsoa :D Jonkun kerran on heilunut konttausasennossa edes takas.

Taas on ihana ilma, joten eikun ulkoilemaan ennen vesisateita!
 
Heips kaikille, on tosiaan ihanaa kun on tullut kesä ja saa nauttia lämmöstä.:cool: Ja todellakin helpompaa, kun ei tartte neidillekään pukea paljon mitään päälle. Meillä ollaan pihallakin pääsääntöisesti paljainvarpain, kun ei ole tullut hankittua sopivia hellekenkiä, lenkkarit kun on turhan paksut.

Ostin pikkuneidille äitienpäivän aikoihin sellaiset plaston taaperokärryt ja hyvä ostos olikin.:) Nyt on pihalla tuki jonka kanssa voi kävellä. Sisällä kun voi käyttää keittiöjakkaraa kävelytukena ja on paljon enemmän vaihtoehtoja mitä vasten voi nousta seisomaan. Neiti hoksasi melkein heti miten niiden kärryjen kanssa mennään ja niinpä kovaa vauhtia niiden kanssa jo kävellään :). Ja tosiaan paljain varpain olen antanut neidin kävellä.

Meillä oli pari viikkoa sitten tuo 8kk lääkärineuvola ja erittäin kevyt neiti on täällä edelleen... 7085g, kuukaudessa oli tullut nyt 280g painoa lisää, eli enemmän kuin kahtena edellisenä kuukautena. Pituutta neidillä on 70,7cm. Pituus käyrä menee ihan ok, mutta paino tosiaan on jossain -20 paikkeilla. Nyt meillä on sitten taas ylimääräinen neuvola 9kk, kun tuota painoa seurataan. Mutta kaikinpuolin on erittäin iloinen ja terve lapsi niin ei ollut lääkärikään niin tuosta painosta huolissaan. Oli kyllä hyvin hämmästynyt tuosta neidin liikkumisesta ja kun niin aikaisin on jo liikkeelle lähtenyt.

Moniko vielä muuten imettää? Entä oletteko milloin ajatelleet lopettaa imettämisen? Itse ajattelin, että imetän niin kauan kuin se tuntuu järkevältä, kuitenkin tällä hetkellä se on aika ilta/yöpainotteista. Päivällä saattaa tulla ehkä kerran tai pari enää rinnalle. Nyt vasta parisen viikkoa on neiti suostunut juomaan nokkamukista. Mikä on kyllä erittäin hyvä juttu, kun nyt on näin lämmintäkin, niin tulee neidillä nyt sitten juotua muutakin kun äidinmaitoa.

Entä miten teillä nukuttaan yöt, herätäänkö vielä monta kertaa? Pikkuhiljaa olen yrittänyt, pidentää yöruokinta välejä, kun pitkään neiti heräili aina kahden tunnin välein. Nyt saattaa nukkua kolme- neljä tuntia kerralla ennenkuin alkaa vaatimaan maitoa. Yövieroittamista en ole ajatellut vielä tehdä, koska se olisi paljon rankempaa kuin antaa neidille aina maitoa kun hän sitä pyytää. Kuitenkin kun nukahtaa heti kun on syönyt.

Nauttikaahan kaikki nyt kesästä ja näistä ihanista aurinkoisista päivistä. =)

ennie ja ester 8,5kk
 
Heippa! Täällä "uusi" mamma, jolla on syyskuun lopulla syntynyt tyttö. Etsiskelin ketjua/ryhmää, jossa samanikäisten vauvojen äitejä olisi ja tämä tuli vastaan :)

Meillä myöskin pienikokoinen ja siro pimu. 8 kk neuvolassa (joka oli kylläkin neidin ollessa n. 8,5 kk) pituutta oli 68 cm ja painoa 7090g eli aikalailla samoissa lukemissa kuin ennien Ester. Saimme myös kontrolliajan neuvolasta painon vuoksi kymmenkuisena. Itse en ole huolissani, koska neiti tuntuu kasvavan samallalailla kuin isoveljensä aikoinaan. Meillä siis tämän 9-kuisen tytön lisäksi nelivuotias poika.
Tyttö on oppinut nyt parin viikon sisällä kamalasti uusia taitoja, alkoi ryömimään, nousi itse istumaan, nousee tukea vasten seisomaan ja nyt jo konttaillaan! Kauhealla tahdilla näitä taitoja nyt tuntuu tulevan... Ja tyttö on äärettömän utelias ja eläväinen, monta mustelmaa, kuhmua ja hampaiden huuleen iskeytymistä on jo koettu :/ Ja äitiä huimaa!

Mites teillä muilla nukutaan nyt? Onko muilla näitä aamuvirkkuja? Meidän neiti on herännyt nyt varmaan 5 kuukautta klo 5-6! Pikkasen alkaa mammaa väsyttämään nämä heräilyt... Iltaunille sammahdetaan klo 20-20.30. Kauempaa ei pysty tyttöä valvottamaan tai muuten illasta tulee katastrofi ja huutoshow. Koetettu on, jotta nuo aamut pitenisivät. Päiväunia ottaa vielä kahdet-kolmet. Aamusella n. klo 9 ensimmäiset pikkutirsat n. puoli tuntia. Sitten lounaan jälken n. 12-13 nukkuu pidemmän pätkän n. 2-3 tuntia. Usein saattaa vielä iltasella n. klo 17 ottaa vielä pikkutirsat, ainakin jos lähdetään autolla jonnekin. Näistä iltatorkuista olisi hyvä päästä eroon, niin vois unta riittää aamuunkin. Mutta aika hankalalta se tuntuu, kun sitten ei toisaan voi lähteä vaunuilla tai autolla minnekään...

Yöt ovat tosi vaihtelevia. Välillä nukutaan putkeen koko yö, toisinaan (kuten viime yönä) herättiin varmaan kymmenen kertaa :/ Nukahtaa kyllä tutin avulla, mutta kyllä se oma uni näistä kesleytymisistä häiriintyy. Viime yönä tyttö sai vielä epätavallisen juttelutuokion, joka kesti n. puoli tuntia. Oli siis ihan hyvällä tuulella ja pölisi itsekseen sängyssä :) Onkos muilla vastaavaa ollut?

Nukutaanko teillä vauvan kanssa samassa huoneessa? Meillä tyttö nukkuu vielä meidän makuuhuoneessa, mutta olemmme nyt muuttopuuhissa ja varmaan uudessa kodissa sitten parin viikon päästä laitetaan neiti omaan huoneeseen unille. Saas nähdä kuinka sujuu.

Imetän yhä. Imetyskertoja on n. 3/vrk, aamulla, pitkien päiväunien jälkeen ja illalla. Olen ajateullut imettää niin pitkään kuin se onnistuu ja hyvältä tuntuu. Kuitenkin varmaan n. vuoden korvilla vieroitus olisi edessä. Esikoinen aikoinaan vierotti itse itsensä n. 11 kk iässä rinnalta. Katsellaan miten tytön kohdalla käy. Kiinteitä syödään, mutta ei vielä hurjia määriä. Aamulla usein esim. banaani tai hedelmäsose, lounaalla peruna-liharuoka ja hedelmäsose jälkkäriksi, n. neljän aikaan hedelmäsose/jugurttisose tms. ja illalla puuroannos + maissivelliä n. 140 ml. Kokkareinen ruoka tai tavallinen puuro ei mene alas yhtään, vaan saa aikaan kakomista ja itkua. Joten sileillä soseilla ja vauvapuuroillaa mennään. Mites muilla?

Mutta eikös tässä ollut nyt jo sepustusta kerrakseen ;) Aurinkoista ja huh, miten helteistä heinäkuuta syyskuisten palleroiden äideille!
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan kaikille! Kirjoitttelut jääneet vähiin nyt kesällä, kun hommaa on ihan liiaksi asti. Mies on nyt lomalla ja ollaan tehty terassia, maalaushommia sun muuta.

Poitsu ryömii ihan tajutonta vauhtia ja joka paikkaan pitää päästä tutkimaan. Huippujuttuja on kengät eteisessä, pyykki- ja tiskikone ja tietenkin kaikki johdot ja lamput mihin yltää. Konttausasennossa heilutaan koko ajan ja jalkojakin siinä jo liikutellaan eteenpäin, mutta kädet ei vielä tule mukana, joten mahalleenhan siinä lösähdetään. Edelleenkään ei jaloille varata, joten tässä odotellaan neuvolaa, joka on 3 viikon päästä.

Tukka leikattiin pojalta pari päivää sitten. Tulihan kertaheitolla ison pojan näköinen, kun kiehkurat katosi ja on ihan ison pojan tukka. Muutenkin alkaa vauvan pyöreys olla mennyttä ja piirteet muuttua ihan eri näköisiksi.

Täällä ei imetetä. Se loppui jo kahden kuukauden korvilla, kun poika ei vain enää tissille suostunut ja samalla alkoi nukkua yöt putkeen syömättä, joten alkoi maidon tulo hiipua muutenkin.

Meillä nukutaan edelleen kaikki samassa huoneessa. Pojan tuleva huone on edelleen remontoimatta. Koitetaan tässä syksyn/alkutalven aikana saada se laitettua kuosiin ja sitten saa poika siirtyä omaan huoneeseen nukkumaan. Nyt oon muutenkin eräänlaista unikoulua koitettu pitää viikon verran, että oppisi nukahtamaan omaan sänkyynsä. Tähän saakka ei ole alkanut nukkumaan kuin kainalossa ja vain äiti kelpaa. Ja mikäli on yöllä herännyt, on pitänyt päästä äidin viereen nukkumaan. Viime yö oli ensimmäinen pitkään aikaan, kun nukahti yöllä uudestaan itsestään omaan sänkyyn ja aamuherätys tuli vasta seitsemän jälkeen. Meillä myös aamuvirkku ukkeli ja normiaamu alkaa kello 6. Nukkumaan mennään 20-20.30.

Meilläkään ei uppoa tavallinen puuro. Vauvapuuroa vetelee pari desiä marjasoseen kera hyvällä ruokahalulla joka ilta, joten sillä mennään. Olen ajatellut, että antaa syödä sitä, niin kauan kuin puuro vielä maistuu.

Onko muilla jo havaittavissa eroahdistusta? meillä poika saattaa pärähtää itkuun jos menen vessaan tai toiseen huoneeseen. Myöskään "vieraat" hoitajat ei kelpaa, joten en pääse nyt mihinkään ilman poikaa, ellei mies ole kotona vahtimassa. Onneksi ei ihan vielä tarvitse hoitoon viedä, mutta senkin aika tulee kuitenkin jonkin ajan päästä.
 

Yhteistyössä