Kaikki odottajat sokerirasitukseen?

Odotan kolmatta lastamme ja rv 23 menossa. Viime viikolla kävin neuvolassa normaalikäynnillä ja sieltä sain ohjeen mennä sokerirasitustestiin. Neuvolan th sanoi, että nykyisin kaikki odottajat - hyvin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta - joutuvat menemään sokerirasitustestiin. Siis täh? Oikeesti? :eek:
Minä olen ollut siinä luulossa, että siihen joutuu automaattisesti vain, jos jo ennen raskautta on ollut painoindeksi liian korkea. Minulla ei ole, vaikkakin rajaa hipoen mennään :D Nyt sitten kuulemma joutuukin kaikki. Hirveästi ei nappaa, kun olen niin paljon huonoa siitä kuullut. Ja odotusaikana muutenkin säännöllinen syöminen on korostuneen tärkeää, niin tuntuu kauhealta kituuttamiselta olla syömättä ja juomatta se 12h, vai paljonko nyt olikaan, ennen testiä... Tylsää |O

Näin siis meillä Jyväskylässä.. Mites muualla? Joutuuko nyt kaikki sokerirasitukseen vai ei?

Joo, tästä on ollu paljon keskustelua ja pks:lla vielä mennään painoindeksin, yli nelikilosen vauvan aiemmin saaneen, tai aiemman raskausdiabeteksen myötä rasitukseen.

Naisten keskipaino on noussut ja ruokailutottumukset eivät välttämättä ole kunnossa normaalipainoisellakaan naisella, siksi ollaan vissiin siirrytty/ollaan siirtymässä siihen et kaikki testattaisiin.

En ihan varma tuosta ole, mutta näin muistan jostain lukeneeni :)

hmm, mulle sanoivat että jos paino nousee kovaa vauhtia vielä "keskiraskaudessakin" niin sitten joudun sokerirasitukseen.. :|
Eli jos ei niin en joudu, tiiä sitten.
Hoikka kyl olin ennen raskautta ja raskauden ihan alussa.

Kävin esikoisesta ja pyörryin kesken testin (tk:n käytävälle), pyörtyilin muutenkin aamuisin. Ehdin siis töihin asti ja siellä sippasin, kotiin kolmeksi päivää ja taas sama juttu. Testistä varsin alhaiset tulokset, vaikka olen ylipainoinen.

Kuopuksesta esittivät taas testiä, niin yksinkertaisesti kieltäydyin siitä.
Mulla oli kaksi perustelua: miten istun ja pyörryn tk:n käytävällä JA samaan aikaan vahdin todella vilkasta 1½-vuotiasta joka tunkee kaiken suuhunsa? (täällä tk:ssa vuodeosaston vanhukset on vielä usein aulassa katselemassa elämänmenoa ties minkä sairaalabakteerin sieltä voi saada)
Toinen syy oli periaatteellisempi: sen testituloksen läpäisyrajat en erit riippuen sairaanhoitopiiristä! Eli siis saatat saada toisella paikkakunnalla ok tuloksen ja toisella se olisi ei-ok. Eli koko mittaus ja tulosten tulkinta on vähän niin ja näin.

Ilmeisesti syy mun pyörtyilyyn oli se, että sokerit laski liian nopeasti (vaikka söin kuin hevoinen). Se taas ei kiinnostanut ketään, että olin kotona sen 1½-vuotiaan kanssa puolitajuttomana... (jep, se katsoi paaaaaaljon teletappivideoita)

Tampereella ei ainakaan automaattisesti joudu sokerirasitukseen :wave: Itse oon viikolla 38+ ja painoa tullut tähän mennessä 17kg (eli liikaa). Esikoiseni painoi syntyessään 3900g eli hyvin lähellä neljää kiloa. Eli ainakin neuvolassa jossa minä käyn ovat sokerirasituskriteerit samat kuin aiemmin.

Eipä Helsingissäkään automaattisesti rasitukseen joudu. Ainakaan vielä. Muistan kyllä neuvolatätini maininneen mahdollisesta muutoksesta tässä asiassa, mutta en muista milloin tulisi ajankohtaiseksi.

Ei joudu täälläkään automaattisesti rasitukseen.
Itellä painoindeksi ihan normaali ennen raskautta eikä painoakaan ole tullu normaali enempää.

Yhen kerran oli verensokerit neuvolassa koholla (7.3) jollon sitten passittivat sokerirasitukseen, puhtain paperein siitä selvittiin :)

Enpä joutunut minäkään sokerirasitustestiin vaikka suvussa onkin rasitetta ja painonnousu oli suht hurjaa. Yhteensä kiloja kertyi 30. Niin ja huitelihan mulla toi sf-mittakin koko ajan yläkäyrän yläpuolella. Painoindeksi mulla oli ennen raskautta normaali eikä kertaakaan odotusaikana ollut sokeria havaittavissa.

Seuraavalla kerralla (jos tulee) onkin toisin. Esikoinen painoi syntyessään 4790g, joten se tarkoittaa automaattisesti sokerirasitustestia seuraavien raskauksien kohdalla.

Nämä ohjeet on kopioitu Käypä hoito-sivustolta: -> http://www.kaypahoito.fi/kotisivut/sivut.koti?p_sivusto=6&p_navi=1304&p_url=http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.suositukset?p_tietokanta=khp

Raskausdiabetes diagnosoidaan kahden tunnin glukoosi- eli sokerirasituskokeella. Koe tehdään tavallisesti raskausviikoilla 24-28. Jos sairastumisriski on erityisen suuri, kuten vaikeasti liikapainoisilla tai äideillä, joilla jo aiemmin on ollut raskausdiabetes tai voimakas diabeteksen sukurasitus, koe tehdään alkuraskaudessa raskausviikolla 12-16.

Sokerirasituskoetta suositellaan valtaosalle raskaana olevista. Koetta ei tarvita, jos kyseessä on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä, joka on normaalipainoinen (painoindeksi 18.5-25) raskauden alkuvaiheessa eikä hänen lähisukulaisillaan ole tyypin 2 diabetesta. Sokerirasituskoetta ei myöskään tarvita silloin, kun alle 40-vuotiaalla uudelleensynnyttäjällä ei ole aiemman raskauden aikana ollut raskausdiabetesta ja lapsi on painanut alle 4 500 g ja painoindeksi on alle 25 uusimman raskauden alkaessa.

Minä jouduin sinne, koska olen yli 25, minulla on pco-tyyppiset munasarjat, suvussani on 2. tyypin diabetesta ja painoindeksi juuri tuossa rajalla (25). En kuitenkaan "narahtanut". Juttelin gynekologini kanssa tuosta sokerirasituksesta, ja hänen mielestään on jokseenkin resurssien tuhlausta tehdä sitä lähes jokaiselle odottajalle. Raskauden aikainen sokeritoleranssin aleneminen on hänen mielestään normaalia, ja sen määrittäminen, missä menee sitten normaalin alenemisen ja RD:n raja, on veteen piirretty viiva. Mutta tämä siis vain yhden lääkärin mielipide, tuo Käypä hoito-suositushan on tehty monien asiantuntijoiden yhteistyönä.

Juu, mullekin sanottiin, että kaikki yli 25-vuotiaat odottajat joutuvat menemään sokerirasitustestiin, eli vuoden alusta on otettu kuulemma käyttöön todella konessa kunnassa. Itse skippasin sen, enkä mennyt. Neuvolatäti vähän suutahti, mutta oma valinta.

Mulla oli painoindeksi himpun verta alle tuon 25, mutta kysyin siitä testistä heti alkuun kun olen niin kova vetämään limpparia :ashamed: . En tiedä vaikuttiko se, vai runsas lihominen raskauden aikana, mutta se lähete mulle laitettiin. Vähän ikäväähän se oli, mulla on onneksi mies mukana. Piti juoda pullollinen semmoista sokerilientä, joka maistui vähän pepsille (muttei nyt mitenkään hyvälle oikeasti, toisin kuin pepsi). Heikottamaan alkoi kyllä mutta pystyin odottelemaan istualtaan - makaamaankin olisi päässyt. Loppujen lopuksi ei ollut kovin hirveä kokemus ja testitulokset normaaleja.

Tuleeko siitä itselle sitten jotain seuraamuksia, jos kieltäytyy menemästä? Tuon Käypä hoito -ohjeistuksen perusteella minulla ei olisi mitään tarvetta mennä sokerirasitustestiin. Mitä haittaa tms. siitä sitten voisi olla, jos ei mene?

kävin tässä raskaudessa kun edellisessä oli raskausdiabetes(ruokavaliohoitoinen) vaikka ylipainoa ei todellakaan ollut,ei sukurasitetta eikä muitakaan riskejä. Niin se vain silti napsahti minulle ja silloin menin rasitukseen kun kerran pissitikusta löytyi sokereita.

Se ei todellakaan ollut kummallakaan kerralla mitenkään kamalaa tai muutenkaan erikoista, hassua että siitä on tehty niin iso numero. Sen sijaan jos se rd on niin vauvalle siitä voi olla paljonki haittaa jos sitä ei hoidata. Kaikkien vauvojen koot ei kerro mitään (siis olettaen että joku ajattelisi ettei diabetesta voi olla kun vauva on keskikokoinen tms) odottajan koon lisäksi siitä riskistä, itselläni oli esikoinenkin somat 3458gr vaikka minulla se rd olikin.

Ainoa haitta mitä äkkiä tulee mieleen jos siitä kieltäytyy on nämä rd:n mahdolliset haitat vauvalle, äidille siitä tuskin on sen kummempaa. tässä lyhennelmä:

Äidin sokeriaineenvaihdunnan häiriö lisää sikiön ja vastasyntyneen ongelmamahdollisuuksia. Osa ongelmista liittyy suoraan vauvan lisääntyneen painon aiheuttamiin pulmiin synnytyksen aikana. Osa ongelmista puolestaan syntyy raskauden aikaisen hiilihydrattiaineenvaihdunnan häiriön vaikutuksesta sikiön kehitykseen. Ruokavalion noudattaminen on siis ensiarvoisen tärkeää ja voit itse dieettiä noudattamalla suuresti vaikuttaa asiaan.

Tavallisin pulma heti syntymän jälkeen on vauvan lisääntynyt taipumus mataliin verensokeriarvoihin sekä veren kalkki- ja magnesiumarvoihin. Oireina voi olla vauvan lisääntynyt ärtyvyys ja nykinät. Vauvalta seurataan ennen imetystä kantapäästä otettavin verinäyttein verensokeriarvoja. Vauva voi olla vierihoidossa. Silloin tällöin tarvitaan suonensisäistä sokerikorvausta ja tällöin vauva siirtyy lastenosastolle seurantaan ja hoitoon. Raskausdiabetes lisää myös vauvan kellastumistaipumusta.

Mitä parempi on äidin sokeritasapaino raskauden aikana, sitä vähäisemmät ovat vauvan runsaasta sokerin saannista ja lisääntyneestä insuliinin erityksestä johtuvat ongelmat.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,957,10644,10651,12346,14943

Lisään vielä perään että tosiaan esikoiseni oli aivan keskipainoinen eikä minulla mitään erityisiä riskejä siihen raskausdiabetekseen ollut ja hoidin ruokavalionikin mielestäni huolella. Silti oltiin 5 päivää osastolla kellastumisen ja sokeriheittojen vuoksi, hyvä että päästiin silloinkaan kotiin. Aika pieni hinta on juoda kaksi mukillista litkua jos voi tuollaisia ja paljon pahempia ongelmia estää..

Länsi-Uudellamaalla ainakin mennään painoindeksin mukaan ensiraskaudessa. Itselläni painoindeksi ennen raskautta 25.1, joten laittoivat lähetteen sokerirasitukseen. En koskaan kyseiseen kokeeseen mennyt ja neuvolatäti oli sitä mieltä, että se on täysin oma päätökseni. Eikä siitä koskaan sen enempää ole puhuttu.

Tosiaan, RD:n vaikutukset vauvaan eivät ole mitään ihan lieviä, joten sinänsä hyvä, että asiaa seurataan.

Toisaalta, olisi mielenkiintoista lukea tilastoja, että kuinka moni, jolla EI ole neuvolan virtsatesteissä havaittu kohonneita sokeriarvoja tai joilla ei ole RD-riskitekijöitä taustalla, jää kiinni näissä laajoissa sokerirasitusseulonnoissa? Toisin sanoen, kuinka monta piilevää RD-tapausta saadaa kiinni suhteessa siihen suureen panostukseen, joka seulontoihin käytetään?

Tietysti on hienoa, että seulonnan avulla vältytään näiltä ns. sokerivauvoilta, mutta onko se määrä tosiaan niin merkittävä, että kaikki odottajat kannattaa seuloa? Lisäksi, on omituista, että raja-arvot vaihtelevat kunnittain/sairaanhoitopiireittäin. Mikä toisaalla katsotaan RD:ksi, onkin toisaalla sitä normaalia sokeritoleranssin alenemista, joka tosiaan on ihan luonnollinen seuraus raskaudesta.

En ole lääkäri, joten sinänsä en halua kyseenalaistaa Käypä hoito-suosituksia, ne on kuitenkin laadittu asiantuntijoiden tiedon pohjalta. Olisi silti mielenkiintoista kuulla, mitkä ovat ne perustelut näin laajoille seulonnoille. Monia lääketieteellisiä ilmiöitä "medikalisoidaan" nykyään. Omalla kohdallani olin ainakin tyytyväinen, että minut laitettiin sokerirasitukseen, koska riskitekijöitä oli paljon. Oli hyvä saada varmistus, että kaikki on hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
kävin tässä raskaudessa kun edellisessä oli raskausdiabetes(ruokavaliohoitoinen) vaikka ylipainoa ei todellakaan ollut,ei sukurasitetta eikä muitakaan riskejä. Niin se vain silti napsahti minulle ja silloin menin rasitukseen kun kerran pissitikusta löytyi sokereita.

Se ei todellakaan ollut kummallakaan kerralla mitenkään kamalaa tai muutenkaan erikoista, hassua että siitä on tehty niin iso numero. Sen sijaan jos se rd on niin vauvalle siitä voi olla paljonki haittaa jos sitä ei hoidata. Kaikkien vauvojen koot ei kerro mitään (siis olettaen että joku ajattelisi ettei diabetesta voi olla kun vauva on keskikokoinen tms) odottajan koon lisäksi siitä riskistä, itselläni oli esikoinenkin somat 3458gr vaikka minulla se rd olikin.

Ainoa haitta mitä äkkiä tulee mieleen jos siitä kieltäytyy on nämä rd:n mahdolliset haitat vauvalle, äidille siitä tuskin on sen kummempaa. tässä lyhennelmä:

Äidin sokeriaineenvaihdunnan häiriö lisää sikiön ja vastasyntyneen ongelmamahdollisuuksia. Osa ongelmista liittyy suoraan vauvan lisääntyneen painon aiheuttamiin pulmiin synnytyksen aikana. Osa ongelmista puolestaan syntyy raskauden aikaisen hiilihydrattiaineenvaihdunnan häiriön vaikutuksesta sikiön kehitykseen. Ruokavalion noudattaminen on siis ensiarvoisen tärkeää ja voit itse dieettiä noudattamalla suuresti vaikuttaa asiaan.

Tavallisin pulma heti syntymän jälkeen on vauvan lisääntynyt taipumus mataliin verensokeriarvoihin sekä veren kalkki- ja magnesiumarvoihin. Oireina voi olla vauvan lisääntynyt ärtyvyys ja nykinät. Vauvalta seurataan ennen imetystä kantapäästä otettavin verinäyttein verensokeriarvoja. Vauva voi olla vierihoidossa. Silloin tällöin tarvitaan suonensisäistä sokerikorvausta ja tällöin vauva siirtyy lastenosastolle seurantaan ja hoitoon. Raskausdiabetes lisää myös vauvan kellastumistaipumusta.

Mitä parempi on äidin sokeritasapaino raskauden aikana, sitä vähäisemmät ovat vauvan runsaasta sokerin saannista ja lisääntyneestä insuliinin erityksestä johtuvat ongelmat.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,957,10644,10651,12346,14943

Lisään vielä perään että tosiaan esikoiseni oli aivan keskipainoinen eikä minulla mitään erityisiä riskejä siihen raskausdiabetekseen ollut ja hoidin ruokavalionikin mielestäni huolella. Silti oltiin 5 päivää osastolla kellastumisen ja sokeriheittojen vuoksi, hyvä että päästiin silloinkaan kotiin. Aika pieni hinta on juoda kaksi mukillista litkua jos voi tuollaisia ja paljon pahempia ongelmia estää..
Mä en myöskään ymmärrä, miksi sokerirasitustestistä on tehty niin iso numero. Litku maistuu ihan hiilihapottomalle limpparille, ei sen kummallisemmalle. 2 kertaa oon käyny, kummallakaan kerralla ei oo tullu mitään huonoja oloja, tms. Ja ihan reippaana oon lähteny kotiin. Myöskään yksikään ystävistäni, joiden tiedän testissä käyneen, ei pidä testiä kamalana, tms.

Ymmärrän kyllä, että makuja on monia, joku ei pidä juoman mausta, joku ei pidä istumisesta, joku voi huonosti, jne. On kuitenkin erittäin vaikeaa ymmärtää sitä, miksi joku riskeeraa vauvan hyvinvointia sen takia, ettei itse halua mennä tutkimuksiin.

Yhteistyössä