Kaikki ei luterilaiset joukolla mukaan! Tai ainakin uskonnottomat

noup
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
UskontoKESKUSTELUT on mielenkiintoisia, mutta nää "Usko Herraan Jeesukseen, niin pääset taivaaseen!"-aloitukset vois laittaa muualle :/
Miksi? Saa kai täällä olla jotain mieltä asioista? Samalla tavallahan muistakin asioista ihmisillä on mielipiteitä, miksi ei myös tästä?
 
Uskova mutta ei tuomitseva
MInä uskovana ihmisenä kannatan ehdottomasti Ap:n ehdotusta siitä että saataisi uskonasioille oma palsta johon voisi myös harmaanakin kirjoitella. Voitaisi käyttää tää mammapalsta sitten mamma ja muiden juttujen käsittelemiseen :)
( Mulla paljon ateisteja ja eri uskontokunnista olevia ihmisiä ystäviä ja en tuomitse ketään, meistä kukin on sellainen kuin on)
 
Alkuperäinen kirjoittaja noup:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
UskontoKESKUSTELUT on mielenkiintoisia, mutta nää "Usko Herraan Jeesukseen, niin pääset taivaaseen!"-aloitukset vois laittaa muualle :/
Miksi? Saa kai täällä olla jotain mieltä asioista? Samalla tavallahan muistakin asioista ihmisillä on mielipiteitä, miksi ei myös tästä?
Saa olla, mutta jos se ei ole enää kunnon keskustelua ja ajatusten vaihtoa vaan pelkkää paasaamista niin ei sitä jaksa.
 
noup
Alkuperäinen kirjoittaja Uskova mutta ei tuomitseva :
MInä uskovana ihmisenä kannatan ehdottomasti Ap:n ehdotusta siitä että saataisi uskonasioille oma palsta johon voisi myös harmaanakin kirjoitella. Voitaisi käyttää tää mammapalsta sitten mamma ja muiden juttujen käsittelemiseen :)
( Mulla paljon ateisteja ja eri uskontokunnista olevia ihmisiä ystäviä ja en tuomitse ketään, meistä kukin on sellainen kuin on)
Musta taas on ihan hyvä, että tämä palsta on avoin kaikenlaisille keskusteluille. Eihän uskovan tehtävä ole tuomita, enkä ymmärrä miksi yleistetään uskova=tuomitseva? Kyllä monilal uskovilla, mullakin, on ystäviä laidasta laitaan uskovia ja ei-uskovia. Ei uskovatkaan ole mistään samasta puusta veistettyjä ;).
 
noup
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
Alkuperäinen kirjoittaja noup:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
UskontoKESKUSTELUT on mielenkiintoisia, mutta nää "Usko Herraan Jeesukseen, niin pääset taivaaseen!"-aloitukset vois laittaa muualle :/
Miksi? Saa kai täällä olla jotain mieltä asioista? Samalla tavallahan muistakin asioista ihmisillä on mielipiteitä, miksi ei myös tästä?
Saa olla, mutta jos se ei ole enää kunnon keskustelua ja ajatusten vaihtoa vaan pelkkää paasaamista niin ei sitä jaksa.
Ei paasaamista jaksa kukaan. Enemmän olen kyllä huomannut jt:ssa sellaista "ajatustenvaihtoa" ettei saa omaa mielipidettä sieltä "raamatun lauseiden" takaa lainkaan. Eli kysymyksiin ei saa sellaista subjektiivista vastausta, vaan pelkkää lainausta jostain jt:ien sivuilta, se ei ole hyvä :(.
 
Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Uskonnon ja filosofisen ajattelun välinen rajanveto on joskus niin ohut, että en taida tulla mukaan. Niissä samoissa ketjuissa kun uskovat todistaa uskoaan, ei uskovat saavat perustella näkemyksiään.
Veit varpaat suustani. :flower:
 
noup
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
uskonnottomien uskonto on uskonnottomuus. Ihminen on uskonnollinen olento ja jokaikinen uskoo johonkin. jos ei usko uskontoon niin uskoo uskonnottomuuteen.
Ihana tämä uskoa-sana. Typerää kikkailua ja sanaleikkejä, minä sanon.
Mutta niin totta :).
 
Alkuperäinen kirjoittaja noup:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
uskonnottomien uskonto on uskonnottomuus. Ihminen on uskonnollinen olento ja jokaikinen uskoo johonkin. jos ei usko uskontoon niin uskoo uskonnottomuuteen.
Ihana tämä uskoa-sana. Typerää kikkailua ja sanaleikkejä, minä sanon.
Mutta niin totta :).
Mikä on totta? Se, että ihminen, joka ei usko uskonnollisessa mielessä, on uskonnollinen siinä missä tosiuskova? Ei, uskoa on monenlaista. Uskominen siihen, että hengitän ei tee minusta sen uskovaisempaa kuin eilenkään. Sen sijaan, jos alan uskoa yliluonnolliseen ja mystisiin asioihin, hengellisiin voimiin ja kaikkeen mikä uskontoihin liitetään, olen USKOSSA. Se, että usko-sanaa käytetään monessa yhteydessä, ei tee kenestäkään uskovaista.
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Minä uskon, että monet teistä sokeutuvat sanan "uskoa" edessä. Ensin on sisäistettävä, mitä sana uskonnollisuus ja uskonnollinen usko on ja ero tavallisen, arkisen uskomisen välillä on.

Pärkkele.
Mutta entäs jos uskovainen ihminen ei ole uskonnollinen? Kun sekin on ihan eri asia, olla ystävyyssuhde Jeesukseen, kuin olla uskonnollinen.
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
uskonnottomien uskonto on uskonnottomuus. Ihminen on uskonnollinen olento ja jokaikinen uskoo johonkin. jos ei usko uskontoon niin uskoo uskonnottomuuteen.
Ihana tämä uskoa-sana. Typerää kikkailua ja sanaleikkejä, minä sanon.
Niin, suomen kielessä asia on huonosti ilmaistu. Usko ja uskonto sekoitetaan toisiinsa vaikka ne on kaksi eri asiaa. On eri olla uskossa kuin olla uskonnollinen. Esim englannin kielessä asia on selkeämpi: uskonto on religion, usko on faith : kaksi eri asiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Minä uskon, että monet teistä sokeutuvat sanan "uskoa" edessä. Ensin on sisäistettävä, mitä sana uskonnollisuus ja uskonnollinen usko on ja ero tavallisen, arkisen uskomisen välillä on.

Pärkkele.
Mutta entäs jos uskovainen ihminen ei ole uskonnollinen? Kun sekin on ihan eri asia, olla ystävyyssuhde Jeesukseen, kuin olla uskonnollinen.
Sinun täytyy avata tätä tarkemmin minulle. En siis ole vänkkäämässä vastaan, vaan oikeasti tarvitsen syvennystä tähän, jotta voin asiaa pohtia tarkemmin.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja noup:
Alkuperäinen kirjoittaja Uskova mutta ei tuomitseva :
MInä uskovana ihmisenä kannatan ehdottomasti Ap:n ehdotusta siitä että saataisi uskonasioille oma palsta johon voisi myös harmaanakin kirjoitella. Voitaisi käyttää tää mammapalsta sitten mamma ja muiden juttujen käsittelemiseen :)
( Mulla paljon ateisteja ja eri uskontokunnista olevia ihmisiä ystäviä ja en tuomitse ketään, meistä kukin on sellainen kuin on)
Musta taas on ihan hyvä, että tämä palsta on avoin kaikenlaisille keskusteluille. Eihän uskovan tehtävä ole tuomita, enkä ymmärrä miksi yleistetään uskova=tuomitseva? Kyllä monilal uskovilla, mullakin, on ystäviä laidasta laitaan uskovia ja ei-uskovia. Ei uskovatkaan ole mistään samasta puusta veistettyjä ;).
Tätä mä olen kans yrittänyt tuoda esiin monissa muissa keskusteluissa. Harmittaa kun monet yleistää uskovaiset kaikki samanlaisiksi ja yleensä vielä negatiivisessa mielessä. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Pyhä Yksinkertaisuus:
Mitäs Grace ja muut rukosuketjua puolustavat, olisiko teistä yhtä OK, jos muslimit perustaisivat vastaavanlaisen ketjun? Entä mikä vika näissä ennustamisketjuissa on, olin lukevinani aiemmin halveksuntaa niitä kohtaan?
Vastaan myös Kaksplus.fi:n toimituksen ja ylläpidon kannan mukaan näin:

Grace pysyttelee omassa ketjussaan asiallisena ja jo otsikostakin käy hyvin selville, mitä aihe käsittelee. Täällä EI ole minkäänlaista rajoitusta uskonnoille, ei ihonvärille, ei seksuaaliselle suuntautumiselle eikä iälle.
Täällä saavat pyöriä myös ennustusketjut ja kaukoparannusketjut suht vapaasti, kunhan pysyvät asiallisina.

Mitä täällä EI saa puolestaan tehdä, on toisen ihmisen henkilökohtaisen uskon vääristely, uskoa kohtaan hyökkääminen ja suoranainen loukkaaminen. Täällä EI myöskään ole kohteliasta suorittaa eräänlaista 'vainoa' tai systemaattista hyökkäilyä tiettyä uskontoa kohtaan, koska Suomessa vallitsee uskonvapaus ja sitä myös Kaksplus.fi:n keskustelupalstalla noudatetaan Netiketin ohella.

Pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä, on vaikea kirjoittaa yhtäaikaa taaperon kanssa.
Ajatella, että jonkun on pitänyt tehdä rukousketjusta ihan ylläpidolle ilmoitus :eek:
No, mutta toisaalta hyvä sillä tämä tuli nyt harvinaisen selväksi mulle ja varmaan monelle muullekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
uskonnottomien uskonto on uskonnottomuus. Ihminen on uskonnollinen olento ja jokaikinen uskoo johonkin. jos ei usko uskontoon niin uskoo uskonnottomuuteen.
Ihana tämä uskoa-sana. Typerää kikkailua ja sanaleikkejä, minä sanon.
Niin, suomen kielessä asia on huonosti ilmaistu. Usko ja uskonto sekoitetaan toisiinsa vaikka ne on kaksi eri asiaa. On eri olla uskossa kuin olla uskonnollinen. Esim englannin kielessä asia on selkeämpi: uskonto on religion, usko on faith : kaksi eri asiaa.
Ehkä olisi parempi puhua maailmankuvista. Uskonnottomuus ei ole uskonto, vaikka sisältääkin uskon tietyn maailmankuvan toimivuuteen.

http://www.helsinki.fi/hum/fil/tietfil/Luento07.htm

"Tieteellinen maailmankuva: ko. tiedot hankittu ja perusteltu tieteellisin menetelmin. Tieteellinen maailmankuva on historiallisesti kehittyvä, avoin ja itseään korjaava: sen kaikki osat ovat periaatteessa arvosteltavissa ja muutettavissa uuden tosiasia-aineiston perusteella. Se ei koskaan ole täydellinen: aina tulee olemaan kysymyksiä, joihin ei ole vielä löydetty tieteen metodien avulla vastauksia. "

ja

"Epätieteellinen maailmankuva: sisältää tieteellisen maailmankuvan kanssa ristiriidassa olevia väitteitä. Ristiriitatilanteessa on rationaalisempaa hyväksyä tieteen tulokset - ei siksi, että ne välttämättä olisivat tosia, vaan siksi, että ne on saavutettu kriittisen ja julkisesti kontrolloitavissa olevan menetelmän avulla.

Uskonnollinen maailmankuva: sisältää väitteitä, joiden ainoana tukena on vetoaminen joihinkin uskonnollisiin auktoriteetteihin (esim. Raamattuun) tai henkilökohtaisiin uskonnollisiin kokemuksiin tai elämyksiin. Se on epätieteellinen, jos se sisältää tieteen tulosten kanssa ristiriidassa olevia väitteitä. Sen ei tarvitse olla epätieteellinen: se on ei-tieteellinen, jos sen uskonvaraiset osat koskevat kokonaan eri asioita kuin tiede. Tällöin se ei voi olla ristiriidassa tieteen kanssa.

Metafyysinen maailmankuva: sisältää sellaisia maailmaa koskevia väitteitä, jotka on perusteltu tieteen kokemusperäisen metodin sijasta filosofisten argumenttien avulla. Tällaiset käsitykset voivat nojautua ihmisen järkeen tai tahtoon. Metafyysinen maailmankuva voi olla epätieteellinen, mutta tavallisesti se on ei-tieteellinen. Sitä voi sanoa tiedepohjaiseksi, jos se sisältää tieteellisen maailmankuvan ohella joitakin erityistieteen tuloksiin pohjautuvia filosofisia yleistyksiä maailman perusluonteesta. "
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Öhh. Ehkä he kauppaavat näkemystään ja mielipiteitään, esittävät asioita faktana ja julistavat.
Korkeintaan sarkastisesti vastailevat uskovaisille. En sitä ihan julistamiseksi menis sanomaan. Ei ateistit pidä saarnoja tai ramppaa ihmisten ovella hokemassa ettei jumalaa ole. Enkä kyllä ole huomannu että levittelisivät mitään lehtisiäkään tms. Eivät edes kokoonnu mihinkään.

Hallooja halloo, silmä käteen ja järjenkäyttö on sallittu.
Mun täytyy kyllä tässä peesata Lunaticia. Aika monet kerrat oon saanu kuulla palavani helvetin tulessa, ellen ota Jeesusta sydämeeni ja ovella käydään lähes joka viikko tyrkyttämässä lehtiä yms vaikka olen kohteliaasti kertonut, etten ole kiinnostunut. Sen sijaan ainutkaan ateisti ei ole uhkaillut mua yhtään millään, eikä myöskään pyrkinyt käännyttämään jumalattomuuteen tms.

 
m
Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Öhh. Ehkä he kauppaavat näkemystään ja mielipiteitään, esittävät asioita faktana ja julistavat.
Korkeintaan sarkastisesti vastailevat uskovaisille. En sitä ihan julistamiseksi menis sanomaan. Ei ateistit pidä saarnoja tai ramppaa ihmisten ovella hokemassa ettei jumalaa ole. Enkä kyllä ole huomannu että levittelisivät mitään lehtisiäkään tms. Eivät edes kokoonnu mihinkään.

Hallooja halloo, silmä käteen ja järjenkäyttö on sallittu.
Mun täytyy kyllä tässä peesata Lunaticia. Aika monet kerrat oon saanu kuulla palavani helvetin tulessa, ellen ota Jeesusta sydämeeni ja ovella käydään lähes joka viikko tyrkyttämässä lehtiä yms vaikka olen kohteliaasti kertonut, etten ole kiinnostunut. Sen sijaan ainutkaan ateisti ei ole uhkaillut mua yhtään millään, eikä myöskään pyrkinyt käännyttämään jumalattomuuteen tms.
Täytyy myöntää että muakin ärsyttää näin kristittynä Jehovat kun ne käy ovella ja yrittää käännyttää mua niitten uskontoon. Aika ilkeesti joutuu välillä sanomaan.. :|
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Minä uskon, että monet teistä sokeutuvat sanan "uskoa" edessä. Ensin on sisäistettävä, mitä sana uskonnollisuus ja uskonnollinen usko on ja ero tavallisen, arkisen uskomisen välillä on.

Pärkkele.
Mutta entäs jos uskovainen ihminen ei ole uskonnollinen? Kun sekin on ihan eri asia, olla ystävyyssuhde Jeesukseen, kuin olla uskonnollinen.
Sinun täytyy avata tätä tarkemmin minulle. En siis ole vänkkäämässä vastaan, vaan oikeasti tarvitsen syvennystä tähän, jotta voin asiaa pohtia tarkemmin.
Itse olen henk koht uskovainen mutten pätkääkään uskonnollinen. Uskonnollisuus on sieltä ja syvältä, elävä usko taas ei.
 
lpktk
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Itse olen henk koht uskovainen mutten pätkääkään uskonnollinen. Uskonnollisuus on sieltä ja syvältä, elävä usko taas ei.
Sinulla ei siis ole seurakuntayhteyttä? Et vietä aikaa raamattupiireissä, joissa kollektiivisesti pohditaan merkityksiä raamatunkohdille, eli haetaan yhteistä oppia. Et tunnusta ketään ihmisauktoriteettia, esim. pappia?

Et tainnut oikeasti tarkoittaa ettet ole uskonnollinen, sillä usko ilman uskontoa on anarkiaa. Uskonnollisuus nyt vaan sattuu olemaan karismaattisille suunnille kirosana. Ehkä teidän pitäisi keksiä teidännäköiselle uskonnollisuudelle joku uusi nimi? Uussana. Uskonnollisuutta se kuitenkin on.

 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja lpktk:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Itse olen henk koht uskovainen mutten pätkääkään uskonnollinen. Uskonnollisuus on sieltä ja syvältä, elävä usko taas ei.
Sinulla ei siis ole seurakuntayhteyttä? Et vietä aikaa raamattupiireissä, joissa kollektiivisesti pohditaan merkityksiä raamatunkohdille, eli haetaan yhteistä oppia. Et tunnusta ketään ihmisauktoriteettia, esim. pappia?

Et tainnut oikeasti tarkoittaa ettet ole uskonnollinen, sillä usko ilman uskontoa on anarkiaa. Uskonnollisuus nyt vaan sattuu olemaan karismaattisille suunnille kirosana. Ehkä teidän pitäisi keksiä teidännäköiselle uskonnollisuudelle joku uusi nimi? Uussana. Uskonnollisuutta se kuitenkin on.
No mun mielestä uskonnoliisuus on muistomerkki siitä, mitä elämä Jumalan yhteydessä pitäisi olla. Usko taas on semmoista elävää, oikeasti toimivaa. mut seurakuntayhteys on tärkeä osa elävää uskoa, se on ihan raamatullistakin.

Mun mielestä uskonnollisuus on pelkkä symboli, tavallaan tyhjä, jos siinä ei olekaan mitään sisällä... Se on niitä tapoja ja käytäntöjä, rituaaleja, semmoista kaikkea ulkoista.

Ehkä tää on nyt vähän naurettavaa sanoilla pelleilyä, mutta mä en ole uskonnollinen. vaikka seurakuntayhteys on mulle todella tärkeä juttu.
 
vierailija
Jos täällä kielletään keskustelut uskosta, niin mä ainakin häivyn. Onhan tää kumma, jos ei vapaassa maassa saa puhua siitä, mikä mieltä askarruttaa :/. On täällä tosiaan niin paljon turhaa tällä palstalla, että uskosta keskusteleminen nyt ei luulis ketään häiritsevän. Sitä paitsi tuossa Gracen rukousketjussa joku vastasi että oli saanut avun. Voisko sen parempaa olla? Miksi ihmisten auttaminen ja heistä hyvän ajatteleminen on kiellettyä? On tämä kyllä erikoisen negatiivinen palsta :(.
Gracen?????
 

Yhteistyössä