Kai se on ängettävä kolmen lapsen kanssa kaksioon ensi vuoden alusta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jellonainen

Aktiivinen jäsen
22.07.2007
13 143
3
36
Tuli sitten vuokrankorotuskirje, tässä nykyisessä asunnossa (3h+k) nousee vuokra ensi vuoden alusta 70 eurolla. Kelan hyväksymät maksimiasumismenot eivät tietenkään nouse tuota tahtia, joten koko korotus tulee minun maksettavakseni (olen siis opiskelija ja saan maksimiasumistuen).

Ihanaa kun asuu pienellä paikkakunnalla, jossa ei ole kuin yksi suuri vuokrafirma eli ei kilpailua.

Alkuperäinen kirjoittaja korkea jo lähtötaso;24896540:
Luulet sä että isommilla paikkakunnilla vuokrat on jotenkin halpoja :o

Täällä on sama vuokrataso kuin Tampereella, vaikka asun 40 km:n päässä Tampereesta (uusi vuokra ennen vesimaksuja on 840 euroa, siihen vielä 60 euron vesimaksut päälle). Ja Kelan silmissä nämä kuuluvat eritasoisiin alueisiin, eli Tampereella saa enemmän asumistukea.

[QUOTE="Piparnakkeli";24896532]Eikö tuossa tilanteessa jo voi sossulta hakea tukea nouseviin kustannuksiin? Ei se ole häpeä jos ihan järkevästä syystä sinne menee.[/QUOTE]

Opiskelija ei välttämättä saa, pitää ensin ottaa lainaa. Opiskelijat ovat toimeentulossa eri luokkaa kuin kaikki muut kansalaiset:(

Kuinka kauan vielä opiskelet? Kyllähän muuttokin yleensä tulee kustantamaan jotain. Sinuna ottaisin opintolainaa sen 70 euroa kuussa mikäli opiskeluja ei ole kovin kauaa jäljellä. Itseäni alkoi myöhemmin töitä saatuani harmittaa se, että aikoinaan vedin budjetin niin tiukille enkä ottanut lainaa.

Kuinka kauan vielä opiskelet? Kyllähän muuttokin yleensä tulee kustantamaan jotain. Sinuna ottaisin opintolainaa sen 70 euroa kuussa mikäli opiskeluja ei ole kovin kauaa jäljellä. Itseäni alkoi myöhemmin töitä saatuani harmittaa se, että aikoinaan vedin budjetin niin tiukille enkä ottanut lainaa.

Minä en enää saa opintotukea (eli en saa lainaakaan), koska olen tuhlannut opintotukikuukauteni jo aiemmissa opinnoissani. Työnteolla olen siis elämiseni kustantanut, mutta varsinkin harjoitteluiden aikaan ei meinaa ehtiä tehdä palkkatöitä niin paljon että palkalla eläisi. Toimeentulotuki voisi tietysti olla vaihtoehto, tosin en tiedä nostavatko sielläkään samaan tahtiin hyväksyttyjä enimmäisasumiskustannuksia kuin KAS nostaa vuokria.

Kuinka kauan sinulla on opintoja jäljellä? Riippuu kyllä paljon lasten iästä, että onnistuuko kaksioon muuttaminen. Mutta sopu sija antaa ja tsemppiä opiskeluun!

[QUOTE="heh";24896604]Ihmettelen kyllä tuota vuokraa. Kuulostaa ihan hirveän isolta näin pk-seudulta katsottuna. Onko uusi ja hienokin talo?[/QUOTE]

Uusin vuokratalo tällä paikkakunnalla, eli rakennettu 1998. Siis ei todellakaan hieno, vaan keittiö kaipaisi jo kipeästi remonttia jne. Mutta tästä talosta ei kannata muualle muuttaa, koska kaikki muut vuokratalot ovat niin vanhoja, että niihin saa vähemmän asumistukea kuin tähän (eikös se v. 1996 Kelalla ole rajana).

[QUOTE="Laila";24896602]Kuinka kauan sinulla on opintoja jäljellä? Riippuu kyllä paljon lasten iästä, että onnistuuko kaksioon muuttaminen. Mutta sopu sija antaa ja tsemppiä opiskeluun![/QUOTE]

1,5 vuotta vielä jäljellä. Kyllä nuo sinänsä voisi laittaa samaan huoneeseen, koska ovat samaa sukupuolta parin vuoden ikäeroilla. Mutta esim. säilytystilan puute olisi kaksiossa huutava. Tässä ei ole kuin kylmä varasto, joten kaikki pitää säilyttää sisällä mikä voi homehtua.

Hei, oikeesti. Jos et saa enää opintotukea, saat sossusta rahaa! Niin mä ainakin sain :) opintotukea ja lainaa saavana en olisi saanut mitään. Nyt vaan selkoa ottamaan.

Miksi et muuta kaupungin tai kunnan vuokra-asuntoon, niissä on yleensä halvemmat vuokrat?

itselläni on opiskeluajalta niin karmeita kokemuksia yksityisistä vuokrantantajista että en enää ikinä never ever vuokraa minkäänlaista asuntoa keltään yksityiseltä. Tällä hetkellä joudutaan asua väliaikaisesti vuokralla (talven yli) ja otettiin vuokrakämppä kaupungilta. paljon halvempi ja turvallisempi vaihtoehto kuin yksityinen, ainakin täälläpäin. Eikä täällä ainakaa kaupungin asunnoissa asu pelkästään juoppoja ja narkkeja, tässäkin talossa asuu pelkästään työssäkäyviä sinkkuja, pariskuntia ja perheitä. ihan normi-ihmisiä. Tosi rauhallinen ja siisti talo.

Mitä opiskelet? Onnistuisiko sun muuttaa tänne Tampereelle ja vaihtaa tänne kouluun. Vaihto yleensä onnistuu helposti. Sitten haet VTS:n asuntoja, joissa on tupakeittiö niin saat ns. yhden makuuhuoneen extrana.

Miksi et muuta kaupungin tai kunnan vuokra-asuntoon, niissä on yleensä halvemmat vuokrat?

Täällä ei ole kaupungilla omia vuokra-asuntoja. Tai siis nämä ovat niitä, mutta ne myytiin Kunta-asunnoille joskus aikanaan. Ja ko. firmalla on monopoli täällä, muita isoja vuokranantajia ei ole.

Yksityiseltä saattaisi saada asunnon halvemmalla, mutta ne ovat kaikki vanhemmissa kerros- tai rivitaloissa, joihin ei saa asumistukea yhtä paljon kuin tähän. Eli maksettavaa jää suunnilleen yhtä paljon.

Kai se on pakko mennä sinne sossuun juttelemaan, siellä asioimisesta vain on niin huonoja kokemuksia etten mielelläni sinne mene.

Täällä ei ole kaupungilla omia vuokra-asuntoja. Tai siis nämä ovat niitä, mutta ne myytiin Kunta-asunnoille joskus aikanaan. Ja ko. firmalla on monopoli täällä, muita isoja vuokranantajia ei ole.

Yksityiseltä saattaisi saada asunnon halvemmalla, mutta ne ovat kaikki vanhemmissa kerros- tai rivitaloissa, joihin ei saa asumistukea yhtä paljon kuin tähän. Eli maksettavaa jää suunnilleen yhtä paljon.

Kai se on pakko mennä sinne sossuun juttelemaan, siellä asioimisesta vain on niin huonoja kokemuksia etten mielelläni sinne mene.

Jos menosi ovat pienemmät, et tarvitse niin paljon asumistukeakaan. Miten se valmistusvuosi siihen vaikuttaa? En ole ennen kuullutkaan. Ja vanhat talothan voivat olla ihanan tunnelmallisia.

No jokatapauksessa hurja vuokra, paljon on neliöitä?

[QUOTE="vieras";24896695]Jos menosi ovat pienemmät, et tarvitse niin paljon asumistukeakaan. Miten se valmistusvuosi siihen vaikuttaa? En ole ennen kuullutkaan. Ja vanhat talothan voivat olla ihanan tunnelmallisia.

No jokatapauksessa hurja vuokra, paljon on neliöitä?[/QUOTE]

Se on aina ollut niin että uuteen tai remontoituun saa enemmän asumistukea. Tai ainakin vuosina 1998-2000 kun itse olin työttömänä ja sain asumistukea.

Ja Kunta-asunnoilla on kyllä aivan törkeät vuokrat eikä rahoille saa juurikaan vastinetta ainakaan siinä mielessä että asuntojen kuntoa mitenkään ylläpidettäisiin.
Mä muistaakseni asun samalla paikkakunnalla kuin sinä ap ja asuin ennen Kunta-asunnoilla. Ostin oman kaksion kun alkoi se touhu ärsyttää.

Yhteistyössä