Kahvileipää kylässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marsu

Vieras
Kuinka paljon teidän lapset saa yleensä syödä kahvileipää kylässä ollessanne kahvipöydässä? Mulla nimittäin on itsellä ollut tapana että lapsemme saavat ottaa pöydästä esim. yhden pullan ja yhden keksin. Se on toiminut ainakin meillä ja lapset ovat siihen tyytyväisiä, eivätkö edes kinua lisää.
Meillä käy aika usein kylässä perhe jossa on useampi lapsi ja kaikkilla heillä on tapana "mulle nyt kaikki ja heti", eli lautaset tyhjennetään oli niissä kahvileipää minkäverran tahansa. Yleensä viimeisistä paloista vielä käydään tappelu, että kuka ne saa.. Perheen vanhemmat eivät puutu asiaan ollenkaanja heistä onihan ok, että heidän laset syövät kaikki "mitä irti saavat" riippumatta siitä saavatko muut mitään.

Meillä on niin että ensin otetaan yhdet ja sitten odotetaan niinkauan että muutkin on ottaneet ja jos sitten on vielä jäljellä niin monta että kaikille lapsille riittää toiset niin sit saa toisen.

No meillä saa ottaa useammankin, mutta kyläpaikasta riippuen asiaan puututaan. Must aon itsestä oikeastaan kiva että mitään ei jäisi, koska tarjottavat olen kuitenkin syötäväksi laittanut, harmittaa niitä sitten roskiinkin kuskata.

Meillä lapsi saa yhden palasen jotain ja jos jaksaa syödä sen loppuun, saa jonkun toisen palan. Sen jälkeen ei lisää. Mutta edellinen palanen on siis syötävä loppuun ennen uutta.

Meillä käy erilain käyttäytyviä perheitä kylässä: joidenkin jäljiltä koko kahvipöytä on tyhjä, joidenkin jälkeen tarjoiluihin on tuskin koskettu. Vai voisikohan syy olla minun leipomuksissa: joskus onnistuu, joskus ei... =)

Jos mulla on vieraita, niin varaan ainaki 2-3 kakkupalaa tai keksiä kullekki.
Ja meillä saa syödä kaikki, mitä pöydästä löytyy =) Ei tietty vaatimalla ja ahmimalla. Käytöstavat pitää olla.

Muistanpa ku olin pienenä synttärijuhlissa ja ei mulla käyny mielessä, että saa vain yhen keksin ottaa. Otin kaksi, ja perheen äiti ihmetteli, että mites ne keksit kesken loppui, siis yks jäi ilman.... Synttärisankarin pikkusisko huusi, että "ku tuo läski otti kaksi" :o =)

Ja se itte oli paljo läskimpi ku minä :kieh: :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikki mitä jaksaa syödä ja loput pyydetään pussiin mukaan kotiin vietäväksi.
:laugh:

Ja pitäiskö tunnustaa, että meidän pojat on aika ahmatteja. Mutta tietty katson vähän kyläpaikan mukaan ja juhlissa sitten on ihan eri meininki. Meilläkin saa ja on toivottavaa, että kaikki syödään mitä tarjolla on. Ja yleensä kaikki keksit meneekin. Ihan kiva vaan, kun kaikki lapset on hetken paikallaan.

Niin paljon saavat syödä, kun maha vetää ja pöydässä riittää tarjottavaa. Kerralla ei paljon ahnehdita, vaan otetaan lisää. Minusta on ainakin jotenkin noloa, jos pöydässä on tarjolla kaikkea tasan vain yksi henkeä kohden, jos ei jostain leivoksista tai viinereistä ole kyse. Tarkoitan, että neljä pullasiivua ja neljä keksiä on tarjolla, jos syöjiä on neljä. Minä varaan aina muutaman ylimääräisen, että joku voi ottaa parikin tai jättää toisen lajin kokonaan syömättä.

No, mitäs ootte mieltä siitä et maistetaan yhtä keksiä ja kun siitä ei tykätä niin se jätetään syömättä ja lähetään leikkimään. Sit hetken päästä ollaan taas norkoilemassa siin pöydän ääressä jotain herkkuja... no, ota nyt sit joku toinen keksi. Äiti antaa maistaa vaikka kaikkia ja jos ei tykkää niin sit siirrytään seuraavaan lajiin. Oonko vaan kauhee tiukkapipo kun ite aattelen sen niin et jos ei kerran kelpaa/jaksa (tai siis käytetään tekosyynä ettei tarvis syödä semmost mist ei tykkää) niin sit ei tarvii ottaa muutakaan. Tää kyseinen äiti antaa jättää vaikka kaikista puolet syömättä ja silti otetaan uusia lautaselle. Ei vaan mee mun tajuntaan...

Mä en ole vielä löytänyt kahvipöytää josta mun lapsi saisi syödä yhtään mitään (allergioiden takia). Mutta en mä kyllä mun vieraiden syömisiä säännöstele eikä todellakaan lopu kakut ja piparit kesken silloin jos mä niitä vaivaudun laittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaillen:
No, mitäs ootte mieltä siitä et maistetaan yhtä keksiä ja kun siitä ei tykätä niin se jätetään syömättä ja lähetään leikkimään. Sit hetken päästä ollaan taas norkoilemassa siin pöydän ääressä jotain herkkuja... no, ota nyt sit joku toinen keksi. Äiti antaa maistaa vaikka kaikkia ja jos ei tykkää niin sit siirrytään seuraavaan lajiin. Oonko vaan kauhee tiukkapipo kun ite aattelen sen niin et jos ei kerran kelpaa/jaksa (tai siis käytetään tekosyynä ettei tarvis syödä semmost mist ei tykkää) niin sit ei tarvii ottaa muutakaan. Tää kyseinen äiti antaa jättää vaikka kaikista puolet syömättä ja silti otetaan uusia lautaselle. Ei vaan mee mun tajuntaan...

No tuokin on tietty vähän äärimmäisyyteen menevä esimerkki, mutta usein tulee vieraassa pöydässä vastaan lajeja joita ei ole maistettu kotona, pitäähän niitä toki maistella. Mutta pari maistiaista riittää, tai sitten ei oteta koko palaa tai keksiä vaan maisteltaan esim vanhemman ottamisista, ja jos on hyvää niin sitten otetaan oma jne.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
nää ahmijat ovat juuri semmoisen perheen lapsia missä ei lapsille anneta kotona makeaa ja syövät sitä sitten ihan kiihkolla kylässä..

Tai juuri päinvastoin niitä jotka mussuttavat pitääkseen päivittäistä sokerhumalaansa yllä :)

Alkuperäinen kirjoittaja just:
nää ahmijat ovat juuri semmoisen perheen lapsia missä ei lapsille anneta kotona makeaa ja syövät sitä sitten ihan kiihkolla kylässä..

No enpä usko. :)

Minusta itsestäni on kohteliasta, että otetaan yksi tai kaksi keksiä. Mutta jos emäntä syö itsekin enemmän, silloin voi ottaa lisää. ...siis tilanteesta riippuu. Jos emäntä itse syö yhden, silloin yleensä siinä kyläpaikassa syödään vain yksi, mutta jos emäntä itsekin vetelee niitä enemmän, silloin voi vieraatkin ottaa useamman. Ja usein emäntä sitten kehottaakin ottamaan lisää ja totta kai silloin saa ottaa.

Meillä itsekkä on käynyt molemmanlaisia vieraita. Jotkut syö vaan yhden, jotkut useamman. Mutta sama se. Kaikki mitä pöydässä on, on tarkoitettu syötäväksi. Hyvä vaan jos kelpaa ja eipä jää mun syötäväksi.. :)

Ite laitan sen verran tarjottavaa, mitä toivon menevän. Kaikki saa siis syödä. Vieraissa rajotan omien syömistä, koska me nälkäsinä mennä kenenkään kahvipöytään. Ahmattiperheitä ei oo kiva kestitä... "anna lissää!!!! mää otan toisen, mää en oo saanu ku kolme ja tuo söi viis..."

varsin vieraanvaraiselta kuulostaa juu. Meillä vanhempi poika oli pienenä tod vilkas ja nopea ja rohmu. Ei sille mitään mahtanut vaikka miten yritin. Nopea se on vieläkin, mutta vähän paremmin kykenee jo käyttäytymään.

Mutta jos meille tulee lapsia, niin saavat kyllä syödäksensä. Pidän vaan huolen että kaikki saa tasapuolisesti, ainakin ne jotka haluaa. Ja saa ottaa toisen vaikka ei olisi tykännyt yhdestä lajista. En pakota syömään pahaa keksiä.

Meillä jos harvoin ketään käy, niin pöydän saa kyllä tyhjentää... Oman poitsun syömistä katon vähän tilanteen mukaan. Jos pöydässä tosiaan on vaan yksi keksi per nassu, niin poika saa sen yhden, joskin tässä viime päivinä sukujuhlissa olen tehnyt havainnon, että 1-vuotias aiheuttaa huomattavasti vähemmän meteliä ja kaaosta kylässä kun kädessä ja suussa on esim keksi.

Kyllä meillä kahvipöydässä on kaikki tarkoitettu syötäväksi. Oikeasti inhoan, kun jää paljon tarjottavia ja niitä on sitten kaikki kaapit täynnä. Ja olen iloinen jos vieraille maistuu. Jos jokainen ottaisi yhden tai kaksi, kokisin, että tarjoilut eivät maistu. Omat lapset saa syödä kylässä aluksi ihan vapaasti, mutta jos näyttää siltä, että rohmuavat ihan mahdottomasti, esim. kolme täyttä lautasellista herkkuja, sanon että nyt riittää.

meilla lapset saa ottaa kyl enemmänkin kuin muutaman jos pöydässä vaan tarjottavaa on.. riippuen toki kyläpaikasta ja vierailun "laadusta". just tänään meillä oli muutama ystäväni lapsineen ja tein vaan niin et vein kupillisen keksejä pihalle kun lapset touhusivat siellä. mukaan jokaiselle pillimehut ja tarvittaessa täytin kuppia.. mut yleensä kavereiden kesken vieraillaan muutamien tuntien ajan. ollaanpa välillä syöty ihan ruokakin ystävän luona ja he sit vuorostaan meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Marsu:
Kuinka paljon teidän lapset saa yleensä syödä kahvileipää kylässä ollessanne kahvipöydässä? Mulla nimittäin on itsellä ollut tapana että lapsemme saavat ottaa pöydästä esim. yhden pullan ja yhden keksin. Se on toiminut ainakin meillä ja lapset ovat siihen tyytyväisiä, eivätkö edes kinua lisää.
Meillä käy aika usein kylässä perhe jossa on useampi lapsi ja kaikkilla heillä on tapana "mulle nyt kaikki ja heti", eli lautaset tyhjennetään oli niissä kahvileipää minkäverran tahansa. Yleensä viimeisistä paloista vielä käydään tappelu, että kuka ne saa.. Perheen vanhemmat eivät puutu asiaan ollenkaanja heistä onihan ok, että heidän laset syövät kaikki "mitä irti saavat" riippumatta siitä saavatko muut mitään.

Meillä on tapana laittaa pöytään tarjottavia niin, että ajatuksena on nimenomaan saada kipot ja kupot tyhjiksi porukalla. Meidän lapset saavat syödä useamman pullan ja keksin, edellyttäen tietysti että kaikille riittää.

Siis vielä tohon omaan viestiini kommentoin sen verran et tokihan mäkin laitan esille sen verran mitä saa syödä ja voin lisätäkin jos joku näyttää tekevän paremmin kauppansa kun mitä oon etukäteen ajatellu (ei vaan aina viitti pistää pullia , kakkupaloja tms turhaan kuivumaan lautaselle useita paloja vaan mielummin sit laitan lisää jos näyttää loppuvan) mut se mikä mua nyppii on se et sit ku rupee pöytää siivoomaan niin lautasel on useita kekesejä, pasteijaa (tai mitä nyt sit sattuu olemaan tarjolla) ym mist on haukattu pieni pala ja ne saa sit heittää roskiin. Siis miksei lapsen äiti voi vähän rajottaa jos näyttää et kaikesta haukataan vaan pieni murunen ja lapsen pitää saada niitä ottaa periaatteella et tota en oo viel saanu. Tai jos lapsi jättää pullan syömättä haukattuaan siitä pienen palan niin eikö äiti voisi syödä sen lapsen pullan sen sijaan et ottaa itelleen uuden pullan? Muutenkin tän ko perheen lapsi on ensimmäiseksi meille tultuaan norkoilemassa keittiössä ja huutaa et haluun keksiä tai mitä nyt sattuu millonkin haluumaan.

Yhteistyössä