Kahvileipää kylässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kannata ehkä laittaa tarjolle enempää, kuin mitä saa syödä. Sillä vältyttäs marmattamiselta. Miks ne tarjottavat siinä pöydässä on, ellei syötäväksi? Sit tietysti ihan eri asia, jos on muitakin vieraita ja lapset mussuttaa kaiken, eikä muille jää kuin murut, silloin sanoisin asiasta, et katsokaas nyt, et muutkin saa. Mutta jos olis pelkät lapset vanhempineen, niin ei vaan taroilla enempää kuin mitä saa syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
nää ahmijat ovat juuri semmoisen perheen lapsia missä ei lapsille anneta kotona makeaa ja syövät sitä sitten ihan kiihkolla kylässä..

mun pakko yhtyä tähän, koska olin itse tuollainen lapsi :D kotona ei ollut edes karkkipäivää, joten kylässä keksit maistuivat taivaallisilta. Oma poikani taas saa syödä kotona herkkuja todella paljon, ehtona on se että syö myös oikeaa ruokaa kunnolla. Kun mennään kylään, niin mielummin hän leikkii, kuin tulee edes pöytään.

kyllä mä kylässä olen neuvonut, että kylässä ei ole tarkoitus rohmuta paljon ja kaikkea, vaan että yhdet joka lajia saa ottaa, ja sitten jos talon emäntä antaa luvan, voi syödä enemmänkin. meillä taas kun tulee vieraita, mä toivon ja kehoitan, että kaikki mitä pöydässä on syötäisiin pois, kun minusta on niin tylsää kerätä niitä uudestaan varastoon.

Kun laitan vieraille tarjolle, niin ajatuksena on, että kaikkia riittää kaikille, lapset voi ottaa esim keksejä useammankin. Kaikki saa mennä, se on tarkoitus. Itse lasten kanssa kyläillessä periaatteena on, että ensin otetaan yksi, ja jos lisää halutaan, niin kysytään "emännältä" voinko ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaillen:
Siis miksei lapsen äiti voi vähän rajottaa jos näyttää et kaikesta haukataan vaan pieni murunen ja lapsen pitää saada niitä ottaa periaatteella et tota en oo viel saanu. Tai jos lapsi jättää pullan syömättä haukattuaan siitä pienen palan niin eikö äiti voisi syödä sen lapsen pullan sen sijaan et ottaa itelleen uuden pullan?
Yleensä annan lasten kokeilla joka lajia ja miehen kanssa syömme sitten ne vain maistellut kappaleet. Kylässä tulee usein 'outoja' syömisiä vastaan, mitkä eivät vaan uppoa.

Meidän poika vielä niin pieni, että ei ole älyttömästi kokemusta mutta en antais rohmuta mielinmäärin. Ehkä yhen kutakin lajia ja keksejä parikin. Riippuu kyläpaikasta. Omastani (kakkupala) annan pienen palan, jota saa maistella, niin ei mee koko pala hukkaan, jos ei syökään, eikä itselläkään tarvi syödä hänen jämiään.
Itse laitan pöytään tarjolle yleensä jonkun ylimääräsen ja aina niitä jää vielä pois kerättäväksikin. En pistäis pahakseni, jos vieraat söisivät kaikki. =)

Yhteistyössä