Käyttäydyttekö puistossa näin?

  • Viestiketjun aloittaja kk
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja peppuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja kangasajuruoho:
No en.

Jos meillä olisi leluja, keräisimme ne pois lähtiessämme keinumaan.

Muuten joku olettaa niitä puistoon kuuluviksi.

(mutta me ei kyllä koskaan käydä puistossa :xmas: )
meillä ainaskin on kaikissa leluissa tytön nimi.. =)
Vaikka ois nimikin niin eihän se vieras äiti tiedä teidän nimeä voi kuvitella että on joltain jäänyt...niinkuin puistoihin monesti jää leluja. No meillä kyllä lupa kysytään jos toisen leluilla leikitään. Ja meidänkin leluilla saa leikkiä kaikki muutkin sellaisia ei puistoihin viedä mitä ei voida muille lainata, mutta joo ois ihan kiva että lelut tuotas takasin sinne mistä otettiin.
no juu.. ei mulle periaatteessa oo väliä kystäänkö lupaa vai ei.. kuhan palautetaan.. ite van haluun opettaa lapselle että kysytään lupa kun lainataan toisten tavaroita.. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cycadeen:
Itse kysyn luvan saako ottaa, mutta meidän lelut saa mennä ottamaan, ihan ilman lupia =) Meillä mukana niin paljon hiekkisleluja, että niistä joutaa kyllä muillekin. Meidän vakipuistossa kaikki ottaa kaikkien leluja.



näin meillä myös ja sillon ei tartte joka kerta kysyy erikseen lupaa kun on jo sovittu tästä.
 
solidaarisuus
Haloo, mitä pikkusieluisuutta! Kysymys on muovisista hiekkaleluista! Näin sitä kasvatetaan itsekkäitä ihmisiä.

Oma poikani on 1,5-vuotias, eikä ymmärrä, mitkä ovat omia hiekkaleluja, ja mitkä muiden.
Leikitään omilla ja muiden leluilla ihan sekaisin siinä hiekkalaatikolla, mutta muiden leluja ei tietenkään kanniskella ympäri puistoa.

Enkä kyllä tosiaankaan joka kerta kysy, kun pieni ottaa jonkun muun lapion käteensä muutamaksi sekunniksi, että saako ottaa. Tietenkään ei toisten lasten kädestä eikä leikin keskeltä oteta.

Ja omaa lastani oikein kannustan lainaamaan omia lelujaan muille. Itsekkyyttä on tässä maailmassa jo ihan liikaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja peppuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Cycadeen:
Itse kysyn luvan saako ottaa, mutta meidän lelut saa mennä ottamaan, ihan ilman lupia =) Meillä mukana niin paljon hiekkisleluja, että niistä joutaa kyllä muillekin. Meidän vakipuistossa kaikki ottaa kaikkien leluja.



näin meillä myös ja sillon ei tartte joka kerta kysyy erikseen lupaa kun on jo sovittu tästä.
niin tietysti jos vakipuistossa on aina vaan samat vakityypit...meidän puistossa näin ei ole.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja peppuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Cycadeen:
Itse kysyn luvan saako ottaa, mutta meidän lelut saa mennä ottamaan, ihan ilman lupia =) Meillä mukana niin paljon hiekkisleluja, että niistä joutaa kyllä muillekin. Meidän vakipuistossa kaikki ottaa kaikkien leluja.



näin meillä myös ja sillon ei tartte joka kerta kysyy erikseen lupaa kun on jo sovittu tästä.
niin tietysti jos vakipuistossa on aina vaan samat vakityypit...meidän puistossa näin ei ole.
miks tää tulee huutamalla??? :eek:
 
haloo
Alkuperäinen kirjoittaja solidaarisuus:
Haloo, mitä pikkusieluisuutta! Kysymys on muovisista hiekkaleluista! Näin sitä kasvatetaan itsekkäitä ihmisiä.

Oma poikani on 1,5-vuotias, eikä ymmärrä, mitkä ovat omia hiekkaleluja, ja mitkä muiden.
Leikitään omilla ja muiden leluilla ihan sekaisin siinä hiekkalaatikolla, mutta muiden leluja ei tietenkään kanniskella ympäri puistoa.

Enkä kyllä tosiaankaan joka kerta kysy, kun pieni ottaa jonkun muun lapion käteensä muutamaksi sekunniksi, että saako ottaa. Tietenkään ei toisten lasten kädestä eikä leikin keskeltä oteta.

Ja omaa lastani oikein kannustan lainaamaan omia lelujaan muille. Itsekkyyttä on tässä maailmassa jo ihan liikaa.
Mutt eikös kasvatukseen kuulu myös hyvät käytös tavat. Et varmaan itsekään ota naapurin autoa jos on avaimet virtalukossa =)
 
I love Hki
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja kangasajuruoho:
No en.

Jos meillä olisi leluja, keräisimme ne pois lähtiessämme keinumaan.

Muuten joku olettaa niitä puistoon kuuluviksi.

(mutta me ei kyllä koskaan käydä puistossa :xmas: )
Missä puistossa hiekkalelut kuuluvat kalustukseen? Koskaan en ole nähnyt. Jos laatikossa on leluja ja puistossa on lapsia vanhempineen, kysyn/ lapset kysyvät kenen lelut ovat ja saako niillä leikkiä
No Helsingissä on ainakin puistoissa kaupungin tarjoamat lelut!

 
Alkuperäinen kirjoittaja solidaarisuus:
Haloo, mitä pikkusieluisuutta! Kysymys on muovisista hiekkaleluista! Näin sitä kasvatetaan itsekkäitä ihmisiä.

Oma poikani on 1,5-vuotias, eikä ymmärrä, mitkä ovat omia hiekkaleluja, ja mitkä muiden.
Leikitään omilla ja muiden leluilla ihan sekaisin siinä hiekkalaatikolla, mutta muiden leluja ei tietenkään kanniskella ympäri puistoa.

Enkä kyllä tosiaankaan joka kerta kysy, kun pieni ottaa jonkun muun lapion käteensä muutamaksi sekunniksi, että saako ottaa. Tietenkään ei toisten lasten kädestä eikä leikin keskeltä oteta.

Ja omaa lastani oikein kannustan lainaamaan omia lelujaan muille. Itsekkyyttä on tässä maailmassa jo ihan liikaa.
minkäin kannustan lastani antamaan muille leluja lainaksi.. ja hän antaakin mielellään. antaisi vaikka kotiin saakka.. :whistle: :D

Mutta samalla opetan lapselleni hyviä käytöstapoja.. jos toisen tavaroita lainataan niin kysytään lupa.. musta se ei ole mitään itsekkyyttä.. :eek: toki välillä 1,5-vuotias voi lainata ilman lupaakin, mutta eikös joskus voisi kysyä luvankin.. niin lapsi oppisi hyviä käytöstapoja? :whistle:
 
No meillä kyllä leikkii kaikki muittenkin leluilla ilman kysymättä ja omamme vain otamme. Joillakin sinne jää leluja ja niitä ei matkaamme oteta ja se on käytäntö ihan kaikilla ei vain mulla tuossa puistossa. Tosin neiti on aika tarkka omista tavaroistaan mutta siihen puutun. Siten että oppii myös jakamaan! Kun kuitenkin itse leikkii muitten tavaroilla!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja peppuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Cycadeen:
Itse kysyn luvan saako ottaa, mutta meidän lelut saa mennä ottamaan, ihan ilman lupia =) Meillä mukana niin paljon hiekkisleluja, että niistä joutaa kyllä muillekin. Meidän vakipuistossa kaikki ottaa kaikkien leluja.



näin meillä myös ja sillon ei tartte joka kerta kysyy erikseen lupaa kun on jo sovittu tästä.
niin tietysti jos vakipuistossa on aina vaan samat vakityypit...meidän puistossa näin ei ole.
miks tää tulee huutamalla??? :eek:
no kun mä mustasin ton yhen kohan niin kaikki tulee sen jälkeen tummenetulla.. mikä on jokseenkin tyhmää.. :kieh:
 
vieras
mietin noita puistoja joissa lelut valmiina, itse en ole ikinä kuullutkaan, mutta pysyykö ne lelut niissä puistoissa vai lähteekö ne helposti jonkun omia rahojaan säästävän äidin ja lapsen mukaan?
itse tunnustan joskus "lainanneeni" päiväkodin pihalta leluja jotka unohdin palauttaa. (olin jo isompi ja ne lelut oli sinne unohtuneet..)
 
Luultavasti olisin niin huonotapainen ihminen, että en varmaan tajuaisi kysyä lupaa :xmas:
Jos minä veisin leluja leikkipuiston hiekkalaatikolle, niin totta kai niillä saisi leikkiä kaikki hiekkalaatikolla leikkijät. Jos en halua muiden lasten koskevan meidän leluihin, niin en veisi niitä puistoon.
Mutta pitää yrittää muistaa parantaa tapani sitten kun tämä tuleva jälkikasvu on hiekkalaatikko iässä :whistle:
 
puistoma
Meillä on rattaissa mukana oma lelupussi, mutta viime viikkoina ei oo avattu sitä ollenkaan, kun hiekkis on jo aina täynnä muiden leluja.

1v5kk ei vielä tajua eroa omien ja muiden lelujen välillä, ja leikki on muutenkin sellasta epämäärästä touhottamista. Yks tavara kädessä sekunnin, toinen kaks. Joten tyttö ottaa aina käteensä, mikä nyt sattuu olemaan maassa vapaana, ja "leikkii" sillä pienenpienen hetken.

Joten nyt on sitten vaan siipeilty muiden tavaroilla, eikä kukaan ole koskaan valittanut.
 
kk
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
jos ne ei tiennyt et lelut oli teidän? täälläkin on pari paikkaa missä on lelut käytössä..
Kyllä se äiti tajus et meidän oli. Ei edes silmiin katsonut. Sanoi vaan lapsille et ollaan vaan vähän aikaa ni ei otettu mitään mukaan. Täällä päin ei ole puistossa leluja valmiina. Ens kerran jos tulevat niin kerään lelut kyllä pois jos lupaa eivät osaa kysyä.
 
Minäkin olisin entisessä elämässäni saattanut ajatella ap:n tavoin. Nyt sitä vastoin en jaksa tuhlata voimavarojani siihen, että tykkäisin moisesta huonoa, jos itse olemme ne lelut sinne hiekkalaatikolle jättäneet. Meidän puistossa yleisenä periaatteena on se, että kaikki saavat leikkiä toistensa vapailla leluilla, mutta väliin kyllä kysytään ihan lupakin. eipäs meillä taida kukaan jaksaa vain omaa itseään ajatella, kun on niin paljon muutakin miettimistä ja jutttelemista. Olen ihan onnellinen siitä, että en jaksa stressaantua tällaisesta asiasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mietin noita puistoja joissa lelut valmiina, itse en ole ikinä kuullutkaan, mutta pysyykö ne lelut niissä puistoissa vai lähteekö ne helposti jonkun omia rahojaan säästävän äidin ja lapsen mukaan?
itse tunnustan joskus "lainanneeni" päiväkodin pihalta leluja jotka unohdin palauttaa. (olin jo isompi ja ne lelut oli sinne unohtuneet..)
Neljä vuota pyöritty Jyväskylässä noissa puistoissa joissa lelut kaupungin puolesta, enkä muista et puiston väki oilis ikinä maininnu et tavaraa katoaa. Yks puisto on et kun pph:t paikall ni tavarat saa hakea j kun ne lähtee ni huutelee omille et keräämää ja kaikki kerää leluja. sitte on yks jossa lelut laatikoissa ja avaimen saa lähi päikystä hakea lainaan. Ja sitte vielä yks jossa lelut 8-16 arkisin kaikkien käytettävissä+sisätilat johon voi kanssa mennä leikkii kaupungin leluilla. Tosi kiva systeemi :D
 
kk
Ei siitä äidistä paljon juttuseuraa ollut kun ei edes katsekontaktia saanut. Eikä tämä todellakaan mieltäni paina tai muuta. Mietin vaan et oonko "ainut" joka lapsilleen opettaa et ilman lupaa ei toisten leluja oteta.
 
noh
Jos ne luuli, et ne oli sen puiston leluja? Jos ne lelut kerran oli siinä laatikolla vaan, eikä kukaan leikkinyt niillä.

En ehkä itse toimisi noin, mutta jos joku tekisi noin minulle ja se häiritsisi minua, sanoisin kyllä, että ne ovat meidän lelujamme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Ei siitä äidistä paljon juttuseuraa ollut kun ei edes katsekontaktia saanut. Eikä tämä todellakaan mieltäni paina tai muuta. Mietin vaan et oonko "ainut" joka lapsilleen opettaa et ilman lupaa ei toisten leluja oteta.
No et takuulla oo ainut. kyllä se kuuluu peruskäytöstapohin että lupa kysyttän jos toisen omaa lainataan. Mutta meitä on niiiin moneksi :)
 
jippii
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Ei siitä äidistä paljon juttuseuraa ollut kun ei edes katsekontaktia saanut. Eikä tämä todellakaan mieltäni paina tai muuta. Mietin vaan et oonko "ainut" joka lapsilleen opettaa et ilman lupaa ei toisten leluja oteta.
Hoh-hoijaa mitä paatosta!
 

Yhteistyössä