Käyttääkö kukaan bentsoja? kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Hei!
  • Ensimmäinen viesti
Mitä?
Alkuperäinen kirjoittaja kkiot:
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä?:
Mitä se haittaa vaikka jääki koukkuun, jos oikeasti tarvii lääkettä ja se auttaa? jos vaikkapa muut lääkkeet ei auta tai sovi.
No eihän se koukkuun jääminen enää palvele sairauden hoitoa, vaan lisää niitä ongelmia. Silloin on edessä vieroitus, pahimmassa tapauksessa kierre, jolle ei ole loppua.
miten niin ei enää palvele sairauden hoitoa? siis jos niistä on apua. miksi pitäisi lopettaa jos auttavat? syödäänhän monia muitaki lääkkeitä vakituisesti ja jopa koko elämän ajan.
 
Mitä?
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä?:
Alkuperäinen kirjoittaja kkiot:
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä?:
Mitä se haittaa vaikka jääki koukkuun, jos oikeasti tarvii lääkettä ja se auttaa? jos vaikkapa muut lääkkeet ei auta tai sovi.
No eihän se koukkuun jääminen enää palvele sairauden hoitoa, vaan lisää niitä ongelmia. Silloin on edessä vieroitus, pahimmassa tapauksessa kierre, jolle ei ole loppua.
miten niin ei enää palvele sairauden hoitoa? siis jos niistä on apua. miksi pitäisi lopettaa jos auttavat? syödäänhän monia muitaki lääkkeitä vakituisesti ja jopa koko elämän ajan.
?
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä?:
Alkuperäinen kirjoittaja kkiot:
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä?:
Mitä se haittaa vaikka jääki koukkuun, jos oikeasti tarvii lääkettä ja se auttaa? jos vaikkapa muut lääkkeet ei auta tai sovi.
No eihän se koukkuun jääminen enää palvele sairauden hoitoa, vaan lisää niitä ongelmia. Silloin on edessä vieroitus, pahimmassa tapauksessa kierre, jolle ei ole loppua.
miten niin ei enää palvele sairauden hoitoa? siis jos niistä on apua. miksi pitäisi lopettaa jos auttavat? syödäänhän monia muitaki lääkkeitä vakituisesti ja jopa koko elämän ajan.

Näihin (rauhoittaviin ja uni- )lääkkeisiin tulee ajan kanssa toleranssi eli tarvitaan koko ajan isompi annos. Ne väsyttävät, saattavat vaikuttaa ajokykyyn, muistiin ja keskittymiseen sekä heikentää impulssikontrollia eli saattaa tehdä asioita pikaistuksissaan, joita katuu myöhemmin. Alkoholin kanssa eivät sovi ollenkaan. Vierottautuminen voi olla vaikeaa.

Ja edellä mainitut koskevat siis ennen kaikkea rauhoittavia ja unilääkkeitä ja niitäkin nimenomaan pitkäaikaisessa säännöllisessä käytössä. Ne ovat hyödyllisiä mm. akuutissa kriisitilanteessa ja pitkittyneen uniongelman tms. katkaisemisessa sekä tietenkin joissain tilanteissa myös pidempiaikaisessa käytössä, jos muun tyyppinen (esim. SSRI-lääkitys) ja keskustelu- / psykoterapiahoito eivät riitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pami:
Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Alkuperäinen kirjoittaja ristiriitaLLE:
Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Bentsodiatsepiinit, esim. Diapam, Medipam, Tenox yms. Pääasiassa keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä, eli PKV-lääkkeitä. Itse syön 2x20mg Tenoxia iltaisin sekä Diapam/Medipam/Oxepam/Xanor tarvittaessa.
ohhoh onpa sulla paljo bentsoja käytössä. paljonko sun tarttee ottaa noita?
Tenox siinä olikin, ja tarvittaessa otan jotain noista, en tietenkään kaikkia kerralla :D Xanor 0,5mg, Diapamit ja muut vastaavat 5mg.
Taidat olla lääkeaddikti.
No kato ku huomasit, taidat olla aika nokkela.
 
Vieras
Mä syön n. 3 kpl 10mg diapamia ja joskus harvoin 4-5 viikossa. Ei niistä mitenkään ihmeellisen hyvä olo tuu, vaan oon sillon suhteellisen normaali. Käytän diapamia jännitysoireisiin, hermostuneisuuteen, unettomuuteen.. Otan vain tarvittaessa. Oon käyttäny diapamia jo n. 10 vuotta.
 
minä myös
Jouduin käyttämään nukahtamislääkkeitä (Tenox ja Imovane) n. vuoden putkeen, joissa aina välillä pienempi annos tai joku ilta ilman lääkettä, ettei teho menis. Lisäksi olen käyttänyt Xanoria ja Temestaa tarvittaessa. Väsymystä ja pöhnäisyyttä oli oireina.

Vieroitus vaatii tukea ja psyykkisiä keinoja. Itse pääsin kyllä suurin piirtein lääkkeistä eroon, mutta tupakkaa poltan (riippuvuus sekin). Vieroitusoireisiin auttoi mulla kevyt liikunta ja ihmisten kanssa tekemisissä olo (niin ei liikaa mieti omiaan). Myös psykoterapiassa käyn.

Että silleen. Mielestäni lääkkeitä kannattaa käyttää niin kauan kun tarvii ja aina välillä kokeilla milloin vähentäminen onnistuisi. Voimia teille, jotka käytätte lääkkeitä arkenne avuksi!!
 
No murojahan ne on. Mä sain ekan reseptin Diapamia aikoinaan käymättä kertaakaan lääkärillä, soittamalla neuvolaan.
Ne vaikuttaa miten ne nyt kehenkin vaikuttaa, muhun ei oikein mitenkään, mutta niitä oli kiva napsia ja uskoa että ne auttaa. Tajusin lopettaa ajoissa. Joku varmaan tarvii ihan oikeasti, mutta kannattaa punnita vaihtoehdot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä?:
Alkuperäinen kirjoittaja kkiot:
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä?:
Mitä se haittaa vaikka jääki koukkuun, jos oikeasti tarvii lääkettä ja se auttaa? jos vaikkapa muut lääkkeet ei auta tai sovi.
No eihän se koukkuun jääminen enää palvele sairauden hoitoa, vaan lisää niitä ongelmia. Silloin on edessä vieroitus, pahimmassa tapauksessa kierre, jolle ei ole loppua.
miten niin ei enää palvele sairauden hoitoa? siis jos niistä on apua. miksi pitäisi lopettaa jos auttavat? syödäänhän monia muitaki lääkkeitä vakituisesti ja jopa koko elämän ajan.
Keskushermostoon vaikuttavat aineet vaikuttavat ihmisen mielihyväkeskukseen ja aiheuttavat se, että lopulta tarvii sitä ainetta saavuttaakseen normaalin olon eikä se enää helpota yhtään oloa vaikka sitä ottais kuinka pajon. Sitä ei siis enää oteta siksi että se parantaa oloa vaan siksi että olo pahenee ilman sitä.
 
SSRyda
Minulla respalla Xanor 0,5mg, 1-2mg päivässä jo n. 1½-vuoden ajan. En periaatteessa ihmettele, että jengi väittää Xanorin väsyttävän, mutta henk.koht. en voi sanoa samaa, en edes 2,5mg jälkeen..wonder why.
 
Sirkkeli
Alkuperäinen kirjoittaja SSRyda:
Minulla respalla Xanor 0,5mg, 1-2mg päivässä jo n. 1½-vuoden ajan. En periaatteessa ihmettele, että jengi väittää Xanorin väsyttävän, mutta henk.koht. en voi sanoa samaa, en edes 2,5mg jälkeen..wonder why.
Mulla ei kans Xanor väsytä, kaik muut kyllä.
 
K-mies
Tenoxia vetelin masennukseen viikon. Ilman reseptii... Ihan kiva viikko oli ja kaikki oli hyvin mut heti ku tennarit loppu oli vaan entistä paskemipi olo. Ei kandee oikee leikkii näitten bentsojen kanssa, ovat pirullisen koukuttavia, vaikka vaan viikon vedin tuli silti vieroitusoireita. Jätä niput ja naput purkkii :)
 

Yhteistyössä