Käynnistys edessä RV 37+, mitä odotettavissa?

Meneeköhän useampikin päivä? Vai kuinka nopeasti asiat etenee? Vielä ei ole mitään luonnollisesti tapahtunut, eli vauva ei ole vielä tuloillaan. Noin viikko aikaa käynnistykseen. Toivottavasti viikossa jotain tapahtuu, ettei tilanne ole aloitettaessa ihan alussa. Jänskättää. :)
 
Pienillä viikoilla
Millähän pienillä viikoilla? Nyt en ymmärrä.

Mulla meni käynnistellessä viisi päivää , kunnes sitten viimein puhkaistiin kalvot ja löytiin ainetta suoneen....
 
Miksi noin aikasin edes käynnistetään? mulla suunniteltiin käynnistystä kun rv oli 40+5...silloinkin se oli vasta suunnitteluasteella.
Ettei tarvitsisi tehdä sektiota. Äidille kuitenkin ymmärtääkseni parempi synnyttää alateitse kuin leikata. Aika siis on jo käynnistelyn aloitukselle, mutta tässä yritinkin haalia kokemuksia käynnistelyistä, jotta voisin edes vähän tietää mitä odotettavissa. Sektio oli edellinen synnytys, joten jännittää kovasti tuo ensi viikko.
 
"vieras"
Eo varmaan kukkaan ossaa sanoa varmaa, varsinkin jos ihan epäkypsät paikat...
Mulla käynnistettiin rv 39+0 , mutta olin muutamalle sormelle auki. Aamulla menin klo 8.00, sain päivän mittaa cytotec murusia suun kautta siten, että illalla 6 aikoihin olin saanut yhden kokonaisen. Aamuyöllä klo 4.00 meni vedet ja synnytys käynnistyi, ennen puoltapäivää kaunis pieni tyttöni oli jo sylissäni.
 
Mulla käynnistettiin rv 37+5 raskausmyrkytyksen takia, ihan oli epäkypsät paikat.

Kolme päivää Cytotecia kolmesti päivässä ja aina supisteli pari tuntia niiden jälkeen. Sitten 6 tuntia oksitosiinitipassa joka oli maksimiaika. Supisteli muttei sen kummemmin sitten.. olinkohan jotain 3cm auki. Sitten sain olla päivän ja yön kotona, ja rv 38+4 tulin sovitusti suoraan synnytyssaliin ja kalvot puhkastiin. Lapsi synty parissa tunnissa. Esikoinen oli kyseessä.
 
Eli se on ihan tuurista kiinni, miten lähtee elimistö reagoimaan noihin käynnistelyihin. Toivottavasti äkkiä. Miltei sata kilometriä sairaalalle, niin se on mukava sitä päivittäin kulkea edestakaisin (ja jos vielä supistuksien kanssa), kun ymmärtääkseni sieltä kuitenkin kotiin tullan yöksi.
Noh, ensi viikolla sitä on sitten viisaampi, nyt ulos nauttimaan helteestä ja ihanasta turvotuksesta... :D
Mielellään vielä käyn myöhemmin lukemassa, jos joku muu haluaa jakaa kokemuksia kanssani.
 
Mä olin sairaalassa muuten paitsi sen yhden yön kun "päästettiin" kotiin ja silläkin aikaa mun huone säilyi mulla kun olin sairaalan kirjoissa :) Eikä mulla ollut kun 30km sairaalaan. Tosin kun eka lapsi niin ei ollut silleen ketään kotona oottamassakaan.
 
"äöäöäö"
Jos käynnistys aloitetaan,niin tuskin ne sinua kotiin enään päästää! Eriasia on jos menet synnytys käynnissä ja se pysähtyy..Minulla yritettiin 3pv tableteilla,vuorokausi tipalla ja sektioon mentiin lopulta. Miksei sinulla odoteta että synnytys lähtee itsestään käyntiin? kätilöt useasti ovat sanoneet että käynnistys usein venyy pitkäksi kun paikat eivät ole kypsyneet yhtään ja semmoiset joutuvat helposti sektioon. Minulla ensimmäinen tuli sektiolla ja toinen tuli alakautta normaalisti. Taitaa taustalla olla pelko sektiosta kun pelkästään sen takia pääset käynnistykseen noin pienillä viikoilla??
 
[QUOTE="äöäöäö";28538769]Jos käynnistys aloitetaan,niin tuskin ne sinua kotiin enään päästää! Eriasia on jos menet synnytys käynnissä ja se pysähtyy..Minulla yritettiin 3pv tableteilla,vuorokausi tipalla ja sektioon mentiin lopulta. Miksei sinulla odoteta että synnytys lähtee itsestään käyntiin? kätilöt useasti ovat sanoneet että käynnistys usein venyy pitkäksi kun paikat eivät ole kypsyneet yhtään ja semmoiset joutuvat helposti sektioon. Minulla ensimmäinen tuli sektiolla ja toinen tuli alakautta normaalisti. Taitaa taustalla olla pelko sektiosta kun pelkästään sen takia pääset käynnistykseen noin pienillä viikoilla??[/QUOTE]

Ei ole pelkoa sektiosta, ihan on muut syyt kyseessä. Ensimmäinen sektio meni todella hyvin, eikä jäänyt mitään traumoja. Toivuinkin todella nopeasti. Enemmän minua nyt jännittää alakautta lähteä synnyttämään, kun en tiedä mitä tulossa ja kuinka suuria kipuja. Mutta ei siinäkään mitään hirveitä pelkoja ole, kunhan normaalia jännitysta tuntemattomasta... :) Enkä nyt sanoisi että pääsen käynnistykseen, mielelläni odottaisin luonnonmukaisesti alkavaa synnytystä, mutta se ei vaan kohdallani ole mahdollista.
Eilen lääkärin kanssa puhuin, ja sanoi, että menen ensimmäisenä päivänä ottamaan jotain lääkettä osastolle ja illalla lähden kotiin. Ja tätä ymmärtääkseni voi olla useampikin päivä, riippuu miten nopeasti rupeaa tapahtumaan. Tottakai toivon, että synnytys käynnistyisi nopeasti ja ei tarvitsisi kulkea edestakaisin sairaalan ja kodin väliä.
 
"vieras"
Kaksi käynnistystä eka 38+6 ja toka 37+4 molemmissa syynä raskausmyrkytys. Molemmissa kohdunkaula 2 cm ja kohdunsuu pehmeä. Vauvat ihan ylhäällä. Ekassa suun kautta yksi tabletti klo 14, saliin klo 19 ja vauva sylissä klo 21. Tokassa kalvojen puhkaisu ja oksitosiinia tipalla, kun raskausmyrkytys ja valkuaiset 3+. Kalvot puhkaistiin puoliltapäivin ja vauva sylissä klo 15.
 
Minn85.
Käynnistys alotettiin rv 38+5. Ekana päivänä laitettiin ballong, tokana päivänä sain suun kautta Cytotecia (ei mitään tehoa) ja kolmannen päivän aamuna puhkastiin kalvot. Poika syntyi neljännen päivän aamuna rv 39+1 klo 6.00, synnytyksen kestoks merkitty 15h.

Eli ei ihan niin helposti käyntiin lähteny, mut ihan mukava reissu.:)
 
"eeee"
kaks käynnistystä. Eka aloitettiin 36+4 ja syntyi 37+2 ja toinen käynnistyi kahdessa päivässä ja syntyi 36+2. Syynä käynnistyksiin hepatogestoosi.

Erittäin todennäköistä, että näillä viikoilla vauva käy lenkin teholla.
 
Käynnistys aloitettiin 38+2 ballonkilla, täysin epäkypsät paikat. Ballonki oli paikoillaan reilut 12 tuntia, sai aikaan säännöllisiä mutta kivuttomia supistuksia eikä tilanne edennyt mihinkään, mutta vauvan vointi huononi sen verran että sektioon mentiin suoriltaan.
 
"vieras"
Kai sulla on mitattu kohdun paksuus??? Jo yhdestä sektiosta voi kohtu ohentua arven ympäriltä niin ohueksi, että on vaarassa revetä supistusten voimasta tai viimeistään ponnistusvaiheessa. Ja se on hyvin hyvin vakava asia. Eli on tsekattu, että kohtu on kunnossa ja tarpeeksi paksu?? Muuten en ikinä suostuis käynnistykseen.
 
:))
Käynnistys rv 40+3, vauvan hidastuneen kasvun takia. Tabletit suun kautta lounasaikaan, illalla hiukan jälkeen 20 oli vauva sylissä. Synnytyksen kestoksi tuli reilu 6h. :)
Kun taas tuttavalla käynnistettiin koska oltiin reippaasti ohitettu LA, muistaakseni 3pv käynnistelyjen jälkeen tuli ongelmia ja sektioon päädyttiin.
Kovin on yksilöllisiä nämä, toivottavasti sinulla nopeasti menisi! :) Mullekin muuten lääkäri puheli että kun pe aamupäivällä saan tabletteja, odotellaan lauantaiaamuun, sitten pääsen välillä kotiin ja myöhemmin yritetään uudelleen.. No eipä tarvinnut mihinkään lähteä ennen kuin vauvan kanssa.
 
"vieras"
Mun piti mennä yhden sektion jälkeen (esikoinen) toisen lapsen kanssa käynnistykseen. Mutta vaisto sanoi, että älä mene. Raskaus meni yliajalle ja viime hetkillä tehtiinkin sektio (vauvan suuri koko). Kun vatsa oli auki leikkaussalissa lääkäri hämmästyi kohdun ohuutta, joka tuli yllätyksenä kaikille. Kohdun paksuutta ei siis rutiinisti mitata eikä minultakaan oltu mitattu sitä koko raskauden aikana vaikka äippäpolilla tiheään kävinkin ultrissa. Lääkäri sanoi, että kohtu olisi hyvin voinut revetä käynnistyksessä tai normaalissa alatiesynnytysyrityksessä, että olipa luojan lykky, että tehtiinkin sektio. Sektioarpi aiheuttaa kohdun ohenemista sen arven ympärille. Itse se arpi siis kestää, mutta kudos käyttäytyy eri tavalla ihan siinä arven ympärillä eikä jousta niin hyvin ja on ohuempaa ja repeytyykin siis helpommin. Ja kohdun repeäminen on erittäin erittäin vaarallinen tilanne niin äidille kuin vauvallekkin.

Ja siis käynnistyksessä supistukset on paljon rajumpia ja jos on sektio alla ja ohut kohtu, niin kohtu ei välttämättä kestä siis niitä supistuksia sitten.

Ihan tiedoksi vain kaikille. Itse pääsin säikähdyksellä.
 
"Vieras"
Mulla käynnistykseen lähtö oli 38+3 ja syntyi 39+0. Kauan kesti, koitettiin sekä tableteilla että ballongilla. Ballongi ois kannattanu ottaa heti, koska se aukoo paikkoja niin että kalvot saadaan puhkastua ja oksitosiini-tippa. Ensimmäiseen normaaliin synnytykseen tämä käynnistys oli kipeämpi. Supistukset tuli heti todella kipeinä ja synnytystä kesti 13h.
Mä lähdin sairaalaan käynnistykseen sillä mielellä perjantaina, että kyllä se viikonlopun aikana syntyy, mutta syntyi tosiaan vasta tiistaina.
 

Yhteistyössä