Kävin kurkkaamassa saitin lapsettomien puolella...

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Niin, moni ei ylipäätänsä jaksaisi koko "lapsettomuusrumbaa".
Vähän paha jonkun taivastella asiaa, josta itsellä ei ilmeisesti ole kokemusta..
Vertaistuki auttaa jaksamaan ja tuon asian kanssa kun painii, niin se on
päivittäin useita kertoja mielessä ja palstalta saa tukea muista saman kokevilta.

"Olla jollain palstalla ja toivoa lasta?" Tuo lause kertoo paljon sinusta.
Luuletko, että lasta toivova vaan ON palstalla ja toivoo lasta ja that's it?
Siihen liittyy niin valtava tunteiden kirjo ja -sekamelska, että sitä on mahdoton kuvailla ihmiselle, joka ei edes halua ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuinka te jaksatte? Päivästä, viikosta, ehkä vuodesta toiseen?
Olla jollain palstalla ja toivoa lasta?
Eiköhän syynä ole juuri se vertaistuki. Mitä jos edes yrittäisit asettua toisten asemaan ja miettiä miltä heistä mahtaa tuntua? Toisten kannustus ja se että saa purkaa oloaan ja mietteitään sekä käydä läpi kokemuksiaan on ihan yhtä tärkeää lapsettomille kuin niille joilla lapsia on. Vaikka vuodesta toiseen... Niin kauan kuin tarvetta on. Ainakin näin uskoisin asian olevan ja ihmettelen miksi tästä pitää tehdä keskustelu, kun asian varmasti voi järkeillä itse...

Kuinka sä jaksat pällistellä asiaa mikä ei sua mitenkään kosketa? Anna mä arvaan, sä olet tullut erittäin nopeasti raskaaksi, todennäköisesti useamman kerran, tai sitten olet vela?

Alkuperäinen kirjoittaja NuorenaÄidiksi:
5+5 oliskohan? Kuitenkin aivan alussa oltiin, ei sureta niin paljoa kuin aiemmat. Jotenkin osasin jo odottaa tätä.
Mutta lääkäriaika ensi ma niin jos vaikka jatkotutkiukset kertois mikä vialla
Toivottavasti löytyy joku helposti korjattavissa oleva ongelma ja seuraavalla kerralla saatte pienen syliin saakka. :hug:

vieras
Vertaistukea saa helpoiten ja anonyymina mistäs muualta kuin palstoilta. itselleni oli ainakin aikanani vaikea puhua lapsettomuudesta kenellekkään, edes äitini ei tiennyt, uskottelin hänelle etten halua lapsia koska asia oli ihan liian kipeä. Nettipalstoilla oli helppo jutella ja toivoa, kun kukaan ei tiennyt todellista henkilöllisyytäni, myös "tappiot" oli helpompi tuoda julki, tosielämässä niiden käsittely oli monin verroin vaikeampaa.
Joten voimia kaikille, oma lapsettomuuteni ei kuitenkaan ollut lopullista, kaksi ihanaista nukkuu tuolla <3

jo 4 vuotta turhaa yritystä
Onko sulla NuorenaÄidiksi tutkittu kilpirauhasarvoja tai hyytymistekijöitä? Näistä voisi hyvinkin löytyä syy ja se saadaan helposti lääkityksellä kuntoon! Voimia :hug:

lapseton
No eipä siinä paljon muuta voi :( Lapsettomuus kun on niitä asioita, jotka eivät ole omassa vallassa. Ja se on mielessä koko ajan, kun vauvakuume vaivaa ja muut vaan lisääntyy ympärillä. Lapsettomuuskeksusteluissa on kohtalotovereita, niitä jotka ymmärtää...Ja ihan turha sanoa et lapsettomien ei ole tarkoituskaan lisääntyä, hanki koira, hanki elämä tai jotakin muuta yhtä tökeröä...Kaikkea on kuultu :(

ap
Kiitos. Itse uskon onnistumiseen, mies ei jaksa toivoa enää.
On sentään raskaus alkanut useasti, menee vain kesken ennen vkoa 10

Enemmän surua varmaan niillä, joilla ei plussaa ollenkaan
No niin, eli mä korjaan nyt asennettani.
Antakaa anteeksi mulle, olin tyhmä ja itsekäs. Enkä tosiaan näköjään tajua kuinka tuo lapsettomuus käy kipeää.
Hyvää yötä kaikille :)

mie
Alkuperäinen kirjoittaja jo 4 vuotta turhaa yritystä:
Onko sulla NuorenaÄidiksi tutkittu kilpirauhasarvoja tai hyytymistekijöitä? Näistä voisi hyvinkin löytyä syy ja se saadaan helposti lääkityksellä kuntoon! Voimia :hug:
Tätä meinasin itsekin ehdottaa, siis ainakin sitä kilpirauhasarvojen tutkimista. Hyvällä ystävälläni oli kanssa sama juttu, raskaaksi tuli mutta ennen rv 10 sai aina keskenmenon. KIlpirauhasesta löytyi häiriö (kuulemma saa kohdun hylkämään sikiötä), lääkityksellä heti seuraavan raskauden tuloksena oli potras poikavauva :)

mie
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja jo 4 vuotta turhaa yritystä:
Tätä meinasin itsekin ehdottaa, siis ainakin sitä kilpirauhasarvojen tutkimista. Hyvällä ystävälläni oli kanssa sama juttu, raskaaksi tuli mutta ennen rv 10 sai aina keskenmenon. KIlpirauhasesta löytyi häiriö (kuulemma saa kohdun hylkämään sikiötä), lääkityksellä heti seuraavan raskauden tuloksena oli potras poikavauva :)
Hymiö ei todellakaan kuuluu siihen!!

Häh?
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Kuinka sä jaksat pällistellä asiaa mikä ei sua mitenkään kosketa? Anna mä arvaan, sä olet tullut erittäin nopeasti raskaaksi, todennäköisesti useamman kerran, tai sitten olet vela?
Mikä on vela?

Alkuperäinen kirjoittaja Häh?:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Mikä on vela?
Vapaaehtoisesti lapseton.

Näin kymmenkunta km kokenut kaverinikin arveli. Sanoi että se kuitenkin hyvä että edes tulee raskaaksi helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Näin kymmenkunta km kokenut kaverinikin arveli. Sanoi että se kuitenkin hyvä että edes tulee raskaaksi helposti.
Aika hullua..
Mä ajattelin itse aina niin että tavallaan voisi olla helpompi tietää että voi edes tulla raskaaksi, mutta vähänkään tarkemmin mietittyä tulin aina lopputulokseen että keskenmeno olisi silti vielä kamalampi kuin pelkkä plussan puuttuminen. Jotenkin se tuntuu niin julmalta että vuosikausia yrittää ja välillä annetaan vähän toivoa joka kuitenkin riistetään..

No niin, eli mä korjaan nyt asennettani.
Antakaa anteeksi mulle, olin tyhmä ja itsekäs. Enkä tosiaan näköjään tajua kuinka tuo lapsettomuus käy kipeää.
Hyvää yötä kaikille :)
Minusta tuossa ap:n asenteessa ja aloituksessa ei ollut mitään tyhmää tai itsekästä. Sekun kysyi kun kiinnosti.

Sensijaan lapsettomat tai siitä kärsineet ovat yliherkkiä reagoimaan ja syyttelemään.

Ja kiitos kysymästä, helvetin paha munasarjaendo on minulla, vuosien turhat lapsettomuushoidot takana ja yksi lapsi (luomuyllätys) olemassa ja ainoaksi valitettavasti jäänee.

Yhteistyössä