kävely

:\| Minkä ikäisinä teidän lapset ovat lähteneet kävelemään oletteko pitänyt kenkiä jalassa siinä vaiheessa.
Meillä on 1.v tyttö joka on just oppinut seisomaan tukea vasten,mulle on sanottu et tyttö ei oppi kävelemään jos ei pidä kenkiä sisälläkin, must vaan näyttää et se hidasti menoa.
 
Poika lähti 11 kk kävelemään itsenäisesti. Oltiin ulkomailla ja siellä sitten serkun innoittamana (vuoden vanhempi) lähti kävelemään juuri sen "ahaa-elämyksen" -näköisenä.

Ei pidetty hirveesti kenkiä, mutta aika ajoittain kyllä. Äitini, joka on fysioterapeutti lapsiin erikoistunut sellainen, kehoitti kyllä käyttämään kenkiä... Hän suositteli niitä Elefantenin hyvin tuettuja ensikenkiä -sandaalimalli.
Mutta sitten on toinen "kuppikunta", joka taas on sitä mieltä että ei kannata käyttä kenkiä, että on parempi että lapsi oppii paljain jaloin ottamaan tuntumaa alustaan.. ?? Eli mene ja tiedä? :)

Meillä on tuo poika aikamoinen menijä ja pää kuhmulla koko ajan, joten ei tosiaan ole pahitteeksi jos oppii "vähän" myöhemminkin kävelemään - silloin on varmaan enemmän älliäkin päässä ja tasapainoa harjoiteltu rauhassa :)

Sitten kun lapsesi lähtee kävelemään saatkin juosta hiki otsalla perässä kun maailmaan täytyy tutkia.
 
=) Niihän se on ja Meillä neiti muutenkin kehittyy omaan tahtiin kun kontaten pääsee lujempaa niin miks pitää kiirettä, mut kun tuntuu siltä et ihmiset ihmettelee eikö se vielä kävele onhan se jo noin vanha
 
eipä sitä kävelyn oppimista voi kiitehtiä kengillä.
meillä tyttö oppi kävelemään 1v2kk ja meno oli sitten heti sujuvaa.kenkiä pidettiin kotona totuttelun vuoksi pieniä aikoja kerrallaan kun alkoi kävelemään tukea vasten mutta muuten meni paljain jaloin sisällä.

eikä niistä ympäristön kyselyistä kannata ottaa kuuleviin korviinsa.mä ainakin sanoin ihan suoraan että tyttö kävelee sitten kun oppii.myöhemmässä kävelyyn lähtemisessä oli se hyvä puoli että oli tytöllä jo vähän järkeä päässä eikä pahemmin kaatuillut pahasti =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2007 klo 08:12 riitu kirjoitti:
=) Niihän se on ja Meillä neiti muutenkin kehittyy omaan tahtiin kun kontaten pääsee lujempaa niin miks pitää kiirettä, mut kun tuntuu siltä et ihmiset ihmettelee eikö se vielä kävele onhan se jo noin vanha

Juu ja vielä kannustuksen sanana, että teidän prinsessa varmaan on kehittynyt muissa aspekteissa - eihän sitä kaikkea voi oppia samaanaikaan! :) Ei hätää, tuo ei ole ollenkaan myöhäistä. Siskonpoika alkoi kävelemään jotain 1,4-v vanhana, mutta onkin semmoista keskittyvää tyyppiä, tykkää palapeleistä ja askartelusta eikä ollut kiire minnekään...

Koeta vain tosiaan sulkea pois muiden kommentit.
 
poika 1v4kk
Hellou, meillä tosiaan poika oppi vasta käveleen (edelleen menee pepulleen jos kiire tulee) mutta on syönyt itse 1v iästä ja todella hyvin, sanoja tulee koko aika lisää on kun "papukaija" neuvolassakin sanottiin että ihan normaalia, poitsu tykkää paljon legoilla rakentelusta, kirjoista yms. istuu lattialla pitkät ajat ja rakentelee legoja tai selailee kirjoja!!Niinkun joku jo aiemmin kirjoittikin niin anna toisten puhua ja sanoa mitä lystää, ja että jokainen oppii eri asioita, kaikkea ei voi kerralla oppia!!
 
:p näin on mutta kun edes anoppi ei voinnut iloita tytön kehityksestä tyttö oppi seisomaan tukea vasten 1.v päivänä 26.12 ni sano 1.1 et ei opi kävelemään jos ei ole kenkiä ja et pitäs heti ruveta hoputtaa kävelemään. Mulle ainaki riitti se et otettiin taas yks aste eteenpäin
 
poika 1v4kk
joo toi on inhottavaa, niin meilläkin ihmiset et eikö se vielä kävele?onko lääkärissä käytetty?ja neuvolassa sanottiin että se ns hoputtaminen voi viedä viimeisetkin halut!!meillä ensimmäinen lähti kävelemään 1v toinen 1v4kk ja kolmas 1v 4kk eikä ihan täyspäiväsesti kävele vielä.naapurin kanssa just juttelin niin se sano et jännä kun teidän poika sanoo sanoja enemmän kun heidän 3v tyttö ja selvemmin.tsemppiä vaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2007 klo 09:06 HeMa05 kirjoitti:
eipä sitä kävelyn oppimista voi kiitehtiä kengillä.
Kenkiä käytetäänkin jalan oikean asennon muokkaamiseksi, ei siksi että oppisi kävelemään.

Meillä poika lähti kävelemään 9kk iässä ja 8kk iässä käveli tukea vasten. Pari kertaa kokeiltiin 8kk:n iässä kenkiä, muttei suostunut liikkumaan niiden kanssa, joten ne unohdettiin. Neuvolassa vain suosittelivat, ettei jalalle tule virheasentoa, mutta hyvät nuo jalat ovat ilman kenkiäkin =)
 
Greippi
Meillä poika lähti kävelemään tukia pitkin 8 kk iässä ja olin hieman ihmeissäni kun ei vielä kävellyt ilman tukia vuosikkaanakaan. 1 v 3 kk iässä ihan yhtäkkiä lähti ulkona kävelemään ja kävelikin sitten yhteen menoon kymmenen metriä (toki välillä pyllähti pepulleen ja nousi taas). 1 v 6 kk iässä jo juoksi sujuvasti karkuun eli tosi nopeaa on kehitys sitten kun se lähtee käyntiin.

Eikä siihen mitään kenkiä tarvita - ethän itsekään käytä niitä sisällä. Aikuisilla ainakin sanotaan, että pitäisi itse asiassa olla enemmänkin paljain jaloin eikä aina kengät jalassa.
 
Kai sen kengän tarkotus tukea kävelyä jos huteraa,mutta mulle sanoi lääkäri että ihan harjotus mielessä kenkiä vaikka tunti päivässä ja ulkona mutta mahdollisimman paljon ilman kenkiä,tekeehän se aikuisellekkin hyvää kävellä ilman kenkiä.
 
Sanoppas sille sun anopille että keskimäärin lapset alkavat kävelemään 1v3kk ikäisinä :)
tämän kertoi meille poikani fysioterapeutti joten on varmasti täyttä tietoa!

meillä opittiin kävelemään ja seisomaan samana päivänä. Eiköhän teidänkin neiti piakkoin päätä kävelyä kokeilla =)
 
Mä en oo ikinä kuulutkaan tota kenkäjuttua! Meidän esikoinen oppi kävelemään 10kk iässä.Ekat askeleet otti 9kk ja kymmenessä sitte jätti konttaamisen kokonaan eikä ikinä pidetty kenkiä sisällä. Mä oon kanssa kuullu et yleensä lapset oppii kävelemään siellä vasta reilun vuoden ikäsenä, mut tosi yksilöllistä. En siis ottais mitään ressiä kävelystä ton ikäsellä. Kyllä ne tuppaa kaikki josain vaiheessa oppimaan sen taidon.
 
höpöphöpö
Kolme lasta.

Esikoinen nousi tukea vasten 6 kk ikäisenä, lähti siitä pikkuhiljaa askeleita ottamaan ja n. 9 kk ikäisenä käveli tuetta.

Keskimmäinen oppi niinikään kävelemään ilman tukea 10-11 kk ikäisenä. (tukea vasten nousi joskus 7 kk ikäisenä)

Nuorin oppi kävelemään tuetta vähän yli 1 v.

Kenelläkään en ole pitänyt kenkiä sisällä jalassa ja älyttömän hyvin ovat oppineet kävelemään !!

Kengät ovat olleet käytössä vain ulkona.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2007 klo 00:02 Lellu kirjoitti:
Sanoppas sille sun anopille että keskimäärin lapset alkavat kävelemään 1v3kk ikäisinä :) tämän kertoi meille poikani fysioterapeutti joten on varmasti täyttä tietoa!
Meidän poika nousi seisomaan tukea vasten 7 kk:n ikäisenä, mutta kävelemään lähti vasta melkein 1 v. 3 kk:n ikäisenä. Tällainen keskiarvotapaus siis! =)

Meidän poika käytti sisällä kenkiä aika usein, mutta VAIN SEN TAKIA, että hän varvasti aika paljon ja fysioterapeutti käski käyttämään sisälläkin kenkiä, jottei varvastus jäisi kun poju lähtee kävelemään ilman tukea.
 
Usnea
Tyttö lähti kävelemään ilman tukea muutamaa päivää vajaa 10 kk:n iässä. Ulkona oli kengät jalassa (ei tosin ihan aina kun oli kesä), sisällä ei koskaan. On alusta asti kävellyt hyvin kantapäät maassa.

Jokainen ajallaan. :)
 
Tuimis
Meillä kanssa mun äiti hoputti koko ajan, että pitäis ostaa tytölle kengät, joita pitää sisällä. Musta ajatus tuntui luonnottomalta, enhän itsekään pidä kenkiä sisällä ja muistan vieläkin, kun ala-asteen ope aina sanoi viimeisenä päivänä ennen kesälomaa koulussa, että olkaa mahdollisimman paljon kesällä ilman kenkiä.

Appivanhemmat ylpeilivät kaikille, kun tyttö lähti heidän mielestään niin aikaisin kävelemään tukea vasten (8kk) ja olivat sitten pettyneitä, kun oppikin kävelemään ilman tukea "vasta" (siis heidän mielestään vasta) 13 kk iässä... Musta se oli huvittavaa, varsinkin kun appiukko kävelytti tyttö koko ajan, että oppisi aiemmin kävelemään :LOL:

Eipä kannata välittää kenenkään mielipiteistä, kävelemään oppimisessa on niin paljon vaihtelua: kummipoika oppi kävelemään 7 kk iässä, yhden tutun poika 1,5 vuotiaana. Ja molemmat aivan normaaleja lapsia :heart: .
 
Kävelemään poju lähti 10kk ikäsenä.

Kenkiä ei pidetty kun ulkona, sisällä siis oppi kävelemään ja ilman kenkiä.

Noistä kenkien käytöstä oon kuullu sen verran, että niitä käytettynä lapsi "hävittää" varvastamisen. Tiiä sitten onko totta vai mitä?!
 
Meidän herra lähti kymmenkuisena kävelemään. Ja kun kesä oli, niin ilman kenkiä meni melkeinpä kokonaan se eka kuukausi :D. Ei oo koskaan ollut varvastusongelmaa, ja hyvin oppi kävelemään kengät jalassakin.

Nyt jo juoksee menemään lumihangessakin :D.

Että jokainen lapsi ajallaan, oppii kun on valmis siihen. Ja mä luulen ettei se kenkien käyttö vaikuta suuntaan eikä toiseen siinä asiassa, ite en kuitenkaan sisällä pitäis kenkiä muuta kun erikoistapauksessa (jos just tota varvistamista esim. olis, kengät estää sitä aika hyvin).
 
hilppa
Meillä poika nousi seisomaan tukea vasten 7kk ikäisenä ja lähti kävelemään ilman tukea 10-kuisena. Nyt pojalla ikää 1v2kk ja kävelee todella varmajalkaisesti niin sisällä kuin ulkonakin, juoksee ja kiipeilee myös joka paikkaan. Pojan liikunnallinen kehitys ollut nopeaa kautta linjan ja tuli jotenkin yllätyksenä, vaikka sekä minä että mies olemme molemmat lähteneet kävelemään reilusti alle vuoden ikäisenä. Kenkien pitämisestä sisällä en ole koskaan kuullutkaan ja ollaan kenkiä pidetty ainoastaan ulkona, itse ajattelen, että jos ei ole varvastamista tms. muotoutuu jalka hyvin ilman kenkääkin.
 
Esikoinen lähti kävelemään 9-kuisena, keskimmäinen 10-kuisena ja kuopus 8-kuisena. Kenkiä sisällä on kokeiltu, mutta hankaliksi (turhiksi?) todettu.
Kukin lähtee kävelemään silloin kun on valmis, tuskin ne kengät siihen mitenkään vaikuttaa... tai sitten hidastavasti...

 
meillä tyttö nousi tukea vasten 7kk ja lähti lopulta kävelemään 1v5kk.polvillaan käveli kyllä jo vuoden ikäisenä mutta korkeammalle ei tohtinut nousta eikä pitänyt kävelyttämisestä.kannustusta kyllä oli kun veli lähti kävelemään 1v1kk(kaksoset) ja sai ekat uudet kengät tytölle ei saanut kenkiä edes jalan viereen, viikon katseli velipojan kenkiä ja lopulta vaati itselleenkin.silti meni 4kk ennenkun nousi jaloilleen
 

Yhteistyössä