kätilö paikalla, anna tulla vaan kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja kätilö
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos on sp-herpes aktiivisena kun synnytys käynnistyy, miten toimitaan? Neuvolalääkäri ei viimeksi katsonut aiheelliseksi määrätä estolääkitystä ja kävi niin että rakkula oli täpärästi parantunut kun vedet meni.

Katetroiko lääkäri pissan pois pyydettäessä ennen ponnistusvaihetta? Pelkäsin viimeksi että lapsi tulee pönttöön enkä saanut pissattua.
Lääkäri arvion tilanteen ja tekee sit päätöksen leikataanko vai voitko synnyttää alakautta.

Kätilö katetroi virtsarakon tarvittaessa, jos pissaus ei muuten onnistu. Täysi virtsarako voi jopa estää vauvaa laskeutumasta .

lisää
ihanaa että olet vastannut täällä! kiitos paljon sinulle! laitan vielä kysymyksiä jos vaikka jaksat ja ehdit vastaamaan päivällä...

mitä kätilöt ajattelevat kun synnyttäjä kakkaa pöydälle? naureskellaanko potilaalle kahvihuoneessa tauolla? kuinka yleistä on että synnytyksessä tulee pas.kat pöydälle? itseä vaan niin nolottaa ajatus pas.koa kaikkien nähden...

entä paheksutaanko avoimesti sellaista naista jolle tehdään aborttia esim 3. tai 4. kertaa?

minkälainen hoito saisi endometrioosi-potilaan raskaaksi? lapsettomuutta kärsinyt 4 vuotta

kiitos jos jaksat vastata!

Ootko ap (vierailija) kuinka kauan kätilönä toiminu? Itse opiskelen, valmistun jouluna :wave:

Saanen yrittää myös vastata yhteen kysymykseen...Saanhan?! no niin, mä yritän! En siis astua varpaille vaan vastata :LOL:
lisää (vierailija): En usko että kukaan kätilö voi asialle ivallisesti nauraa jos ne p***t siihen pöydälle tulee, itse ainakin vaivihkaa pyyhkäisen pois. Sehän on ihan normaalia että ne tulee siihen, koska vauvan pää työntää käytännössä suolen tyhjäksi. Kyllä siellä kätilöidenkin kahvitauoilla puhutaan jostain aivan muusta kun synnyttäjien eritteistä :D

Toi abortti juttu on varmaan aika kätilökohtanen kuka paheksuu ja kuka ei. Nehän on henk.koht päätöksiä kuitenkin. Ehkä itsellä heräis ennemminkin kysymys voisiko jotenkin löytää ratkaisun siihen ettei tulisi aina raskaaksi jos ei kerran vauvaa halua eikä varmasti aio pitää.

Huih, ja tuo endometrioosi...hmm...ei sinänsä mun vahvin ala, mutta eikös niitä voida tehdä jotain "puhdistus" kaavintoja, jonka jälkeen ainakin olis parempi mahis? Tähän mäkin odotan innolla valmiin kätilön vastausta *wirn*

Oliko yritys hyvä kymmen :D

ap
Alkuperäinen kirjoittaja lisää:
ihanaa että olet vastannut täällä! kiitos paljon sinulle! laitan vielä kysymyksiä jos vaikka jaksat ja ehdit vastaamaan päivällä...

mitä kätilöt ajattelevat kun synnyttäjä kakkaa pöydälle? naureskellaanko potilaalle kahvihuoneessa tauolla? kuinka yleistä on että synnytyksessä tulee pas.kat pöydälle? itseä vaan niin nolottaa ajatus pas.koa kaikkien nähden...

entä paheksutaanko avoimesti sellaista naista jolle tehdään aborttia esim 3. tai 4. kertaa?

minkälainen hoito saisi endometrioosi-potilaan raskaaksi? lapsettomuutta kärsinyt 4 vuotta

kiitos jos jaksat vastata!
Ei naureskella todellakaan. Kuten opiskelija kolleega tuossa sanoi, jutut on ihan muut :) Jos asia itseäsi ihan kamalasti vaivaa, pyydä saada peräruiske, kun menet synnyttämään, onpahan suoli jo valmiiksi tyhjänä. Kyllä se vauva ulos työntyessään muuten sen suolenkin tyhjentää.

Avoimesti asiakkaan nähden ei paheksuta ketään mistään syystä. Jokainenhan voi sit omassa mielessään olla, mitä mieltä haluaa, mutta kyllä siihen ammatillisuuteen kuuluu, että osataan käyttäytyä asiallisesti tilanteessa kuin tilanteessa. Sopivan ehkäisyn löytäminen on kaikkien etu ja siihen pyritään. Kieltämättä joskus turhauttaa, jos tekee kaikkensa, että toinen sen ottaisi käyttöön, mutta ei..

Varmaa takuuta kenenkään raskautumiseen ei tietenkään voi antaa. Endometrioosi on salakavala vaiva, se voi oireilla hyvinkin hankalasti tai vain vähin oirein, mutta silti vaikeuttaa raskaaksi tuloa. Laparoskopiassa (vatsaontelontähystys ) voidaan endometrioosipesäkkeitä polttaa ja näin helpottaa vaivoja. Myös muutaman kuukauden pesäkkeitä kuivattava lääkitys on koettu hyväksi. Raskaaksi tulisi yrittää tulla sit melko pian hoitojen jälkeen, koska pesäkkeet kasvavat uudelleen. Ironista kyllä, mutta juuri raskaus on paras lääke endometrioosiin.

hei
Kysyn nyt sulta, että kun mulle sanottiin section jälkeen, että ainakin pari vuotta olis nyt hyvä pitää lastan välissä taukoa, niin... tarkoittaako se sitä, että raskaus alkaisi vasta kaksi vuotta tuosta edellisestä leikkauksesta vai että seuraava leikkaus (ja loppuraskaus) ajoittuisi vasta tuonne parin vuoden päähän. Niin ja, miksihän mulle sanottiin pari vuotta vaikka kahdelle sectiolla synnyttäneelle ystävälleni sanottiin, että vuosi taukoa...

kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Kysyn nyt sulta, että kun mulle sanottiin section jälkeen, että ainakin pari vuotta olis nyt hyvä pitää lastan välissä taukoa, niin... tarkoittaako se sitä, että raskaus alkaisi vasta kaksi vuotta tuosta edellisestä leikkauksesta vai että seuraava leikkaus (ja loppuraskaus) ajoittuisi vasta tuonne parin vuoden päähän. Niin ja, miksihän mulle sanottiin pari vuotta vaikka kahdelle sectiolla synnyttäneelle ystävälleni sanottiin, että vuosi taukoa...
Varmaankin se lääkäri on tarkoittanut, että raskauksien välissä olisi 2 vuotta aikaa palautua, että uusi raskaus alkaisi 2 vuoden päästä.

Luule, että lääkäreillä on eri mielipiteitä asiasta ja siksi eri ohjeita .

neljän suonen yhteys
Hei, kysyisin mistä johtuu, että meidän pojan syntyessä napanuorassa oli NELJÄ suonta. Lääkäri ei ollut koskaan nähnyt, eikä googlettamalla löydy vastauksia, tai muita samanmoisia tapauksia. tuskin ainakaan huono asia, mutta kiinnostaisi tietää miten tämä on mahdollista. just in case pojastamme tuli tällöin siis sitten neliapila, eli onnen tuoja, vai onkohan hän vaan tuleva einstein ;)

Yhteistyössä