Mulla todettiin toukokuussa 08 kilpirauhasen vajaatoiminta.
Mulla akoi n. 2 vuotta sitten heittelemään kuukautiset. Kolmeen eikä neljään kuukauteenkaan ilmestynyt kuukautisia. Kävin moneen otteeseen yleisellä ja yksityisellä puolella tutkimuksissa. Mitään ei löytynyt. Alotettiin terolut kokeeksi. No alkohan ne menkat sitte. Käytin puoli vuotta terolutteja ja kokeilin sen jälkeen josko menkat tulis ihan ittestään, mutta ei, taas heitteli kuukausia. No ei kukaan tiennyt mikä mulla on ja jatkoin terojen syömistä. Ja ollaan mieheni kanssa n. 2 vuota toivottu lasta. Kertaakaan ei mitään ehkäisyä olla käytetty. Tutkittu on eikä mitään vikaa löydy. Mutta ei kukaan multa ottanu kilpparitestejä, enkä mä ite niitä osannu vaatia.. Ja tosiaan 2 vuotta lasta toivottu ja toivo jo melkeen menetetty kun ei raskaustestissä koskaan 2 viivaa. Joka kuukausi itkun aihe kun kuukautiset alkaa.
No kävin n. vuosi sitten lääkärin luona kun oli kummallinen olo. Paino alkoi nousemaan, vaikka oon aina ollut hoikka. Lääkärille kerroin oudoista tuntemuksistani ja kerroin olevani huolissani kun paino vaan nousee ja nousee. Lääkäri naurahti ja tokas että eihän tuossa vielä mitään. Ei tuota painoa vielä paljon ole, vaikka olin silloin jo lihonut n. 10 kiloa. No ei siinä sitten mitään. Lisäsin liikuntaa ja söin terveellisesti mutta vaaka näytti aina vaan enemmän ja enemmän..
Sitten toukokuussa töissä alkoi pyöryttämään aivan valtavasti. Lähdin työterveyshuoltoon ja siellä tutkittiin tasapaino elimet. Mitään ei löytynyt.. Ja minut passitettiin kotiin ja ajattelin että ehkä se tästä.. Sitten äitini kerran ehdotti menemään kilpirauhas kokeisiin. Oli kuulemma työkaverilla samallaisia oireita. En oo kuullut koskaan mistään kilpirauhasista, eikä suvussakaan sitä ole kellään. Joka tapauksessa kävin työterveyshuollossa otattamassa kilpparikokeet. Luvattiin soitella jos jotai löytyy. Ei kuulunu mitään kahteen kuukauteen ja ajattelin että eihän mulla siellä mitään ole.
Kokoajan oli huono olo.väsymystä, palelua, turvotus oli valtava (pohkeet ihan pallot) huimausta, ajatuskatkoksia, jalkasärkyä, masentuneisuutta, itketti, hiustenlähtö, kuiva iho ja ummetus.. ihmettelin että mikähän tässä on ja ajattelin että ehkä se kuuluu tähän kehitykseen tai jotai.. en mä osannu aatella mitään .. ja kun ei mulle kukaan kertonu mitään, enkä ollu ikinä kuullukkaa tämmöstä..
No sitten kävin muissa asioissa työterveyshuollossa(flunssan takia hain sairaslomaa) ja samalla sitte muistin ne mun kilpparikokeet ja kysyin että eihän sieltä sitten mitään löytynyt.. Nooh sitten mulle sanottiin, että voi kuule tyttö, sulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja kertoivat että normaali arvo on 0,3-4,5 ja mulla tämä kyseinen arvo oli 120!! (eli TSH)Ohhoh.. Lääkäri ihmetteli kun ei mulle oltu soitettu vaikka kuulemma tilani todella vakava !! jooh mistä mä sen oisin voinu tietää!!?? itketti ja pelotti että mikä tämä on.. Kaula ultrattiin ja kilpirauhaet tuhoutuneet kokonaan ja lääkäri tokas että nyt on sitte loppuelämän lääkitys.. !?? Mitä!? Mulla.. Mulla jolla ei koskaan oo ollu mitään sairauksia, ei allergioita ei mitään .. olo oli epätodellinen ..
No joo heti alotettiin thyroxin 0,1mg puolikas tabletti.. ja yli kuukausi meni ja kontrolloitiin arvot. TSH oli tippunut 19 .. ja annosta nostettiin. Nyt menee 0,1mg yks tabletti päivässä. Eilen ihan kauhia olo. Oksetti ja huimas.. Lääkärin luo taas kerran ja arvot otettiin. Tänään tulos. Kuulemma ihan hyvä arvo.. Silti olo ihan kamala. Nyt sitte tänään piti ottaa taas sairaslomaa 10 päivää. Tuntuu ettei tätä oloa jaksa. Ja kun iltasin menee nukkumaan niin ei unta saa kun huone pyörii kun silmät pistää kiinni..
No jotain hyvää nyt kun tänään lääkäri lupas lopettaa terolutin käytön .. Kokeillaan että alkasko ne kuukautiset itestään kun kilppariarvot suht kohallaan..
Että tällänen tilanne mulla. Oli helpottavaa löytää sivustoja joissa tätä asiaa puidaan... Oonkin ihmetelly että mikä mua itkettää vaikka oon aina ennen ollu iloinen ja kaikkien naurattaja, mutta nykyään ei paljon naurata. Tuntuu että kaikki on pilalla, mutta toivossa on hyvä elää .. !!
Nykyään mun TSH arvo on 1.8 ja T4V 18 .. Nykyään kontrolloidaan arvoja 4-6viikon välein.. Uskomattomalta tosiaan tuntuu että 2 vuotta on tutkittu ja itketty kun lasta ei vaan kuulu, mutta niin lääkäri meinas että johtuu varmasti tästä.. ja mitään mahollisuutta ei oo ollutkaan raskautua, kun arvo ihan pilvissä :ashamed: ajatelkaas!! mutta tosiaan lääkäri nyt meinas että raskautumiseen arvo pitäs olla 1-2 että onnistuu ja että kaikki menee hyvin.. Pyytäkää aina ne arvot paperille.. Lääkärit puhuvat hyvistä arvoista, vaikkeivat todellisuudessa tiedä mistäön mitään ..
Ootteko käyny semmosilla sivuilla kun www.kilpirauhas.info ?? siellä on paljon samanlaisia kokemuksia ..
Kysyisin lopuksi, että maksaako tää keskustelupalsta mitään? .. kirjauduin juuri äskön ja nuissa ehtoissa luki, että jotkut keskustelut voivat maksaa.. !!?? :ashamed: :ashamed: