KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!!!!

Mulla on muuten yksi uusi pointti asiaan. Nimittain mulle tehtiin se inssi viikko sitten. Tanaan kavin verikokeessa ja sanoivat mittaavan keltahormooneita. Elikka tama keltahormooni eli keltarauhashormooni on sellainen joka vaikuttaa alkion kiinnittymiseen. En valitettavasti suuresti tieda muuta mutta etta mietin etta oletteko te muut tasta keltarauhashormoonista perilla ja mitataanko teilta/puhutaanko siita?

Sahranami - voisikohan yhteydenotto johonkin sisatautilaakariin auttaa sinua?
 
Kukka: Tuo progesteroni on tosiaan ihan elintärkeä juttu alkion selviämiselle, mutta ei niinkään "kiinnittymiselle" sinänsä. Kiinnittymisolosuhteille kyllä. Keltarauhashormoni, eli progesteroni ylläpitää nimenomaan kohdun limakalvoa. Ja se keltarauhasrakkula, joka erittää siis sitä progesteronia, syntyy ovulaation jälkeen munarakkulasta. IVF:ssä ainakin annetaan progesteronitukihoito piinapäivälle operaation jälkeen - olisin luullut, että myös inssissä? Mutta ilmeisesti ei ainakaan sulla, jos se kerran mitataan erikseen. Mullakin on mitattu ennen hoitoihin ryhtymistä, ihan vaan sen selvittämiseksi, että ovuloinko. Se otetaan siis tyyppiä kierronpäivänä 20-22. Jos luku on muistaakseni jotain yli 25-30, on selvää että ovulaatio on tapahtunut ja keltarauhanen toimii ainakin sillä hetkellä luomusti. Toinen asia on, jaksaako se toimia riittävän tehokkaasti aivan kierron loppuun asti (ja itse asiassa jotain viikolle 12, jonka jälkeen istukka pitää huolen jatkosta) ja sen takia ainakin IVF:ssä annetaan noita iiihania alakautta tuikattavia kapseleita (lugesteron tai progesteron), jotta kohdun limis ei tulis ennen aikojaan pois.
 
Stella: Kiitos superisti kaikkinaisesta selvityksesta. Nyt asiat selkesi kovasti! Eli mulla oli viela vahan hakusessa nama arvot ja sanat! Makun hoidan naita asioita vieraalla kielella niin en ollut keksinyt viela etta keltarauhashormooni on progesteroni. Keltarauhash.... myos jouduin katsomaan sanakirjasta.

Mullakin sita progesteronia oli mitattu jo ennen ovista pari kertaa tarkistaakseen etta ovuloinko. Mittasivat juuri KP22-23. Hyva tietaa mita ne nyt tsekkaa.

Ma en tosiaan saanut mitaan laakitysta inssin jalkeen. Elikka se inssi oli eka ja tehtiin luomukiertoon, otin vain yhden Pregnyl piikin laukaisemaan oviksen.

Jos tama inssi ei toimi, taytyy jutella laakarille etta mitka on seuraavat keinot ja tuleeko silloin lisa-avuksi sitten laakitys.
 
Kilppariasioita paras ja asiantuntevin on endokrinologi eli sisätautilääkäri, jolla tällanen erityisala lisänä. Mulla ei ole kokemusta yksityisen puolen lääkäreistä kun olen kuulunut erikoissairaanhoidon piiriin niin pitkään ton kilpparijutun taki (Basedow hoidetaan pääsääntöisesti julkisellä, yksityiseltä sain kyllä lähetteen). Julkisella olen tukännyt Tuula Pekkarisesta. Ja tosta meiän tk-lääkäristä, joka osaa noudattaa edellä mainitun ohjeita. Risto Kaajalla kävin NKL:lla ja ei nyt ainakaan huonoin ole. Ottaa tietääkseni yksityiselläkin vastaan. Matti Välimäki on guru mutta kyllä raskausseurantaa osaavat vähemmänkin pätevät tehdä. Eli arvot olis hyvä ottaa joka kolamnneksen alussa ja säätää annosta tarvittaessa. Mulla annosta nostettiin kaksi kertaa ja lopputulos oli noin 1,5 kertaa normaaliannos. Kaikista vasta-aineista ei ole samalla tavalla haittaa raskauden aikana eikä syntyvälle sikiölle. Kilpirauhasta stimuloivat ovat niitä hankalimpia (TSAb). Vasta-aineet kontrolloidaan lähinnä siitä syystä että osataan varautua mahdollisiin ongelmiin lapsen kohdalla. Yleensä vasta-aineet ovat matalalla raskauden aikana eikä niistä ole ongelmaa. Niihin ei voi suoranaisesti vaikuttaa muuten kuin hyvällä hoitotasapainolla joten niiden mittaaminen on vähän turhaa..syntyvältä lapselta kun ne on joka tapauksessa hyvä tsekata.
 
mulla oli lokakuussa 1.24 kilpirauhas arvot ja nyt ne oli noussut 2 ja lääkäri sanoi että sen pitäisi olla 1 että raskaus mahdollista.. meillä yli vuosi yrittämistä ja nyt tuntuu että koko aika mennyt hukkaan.. edellinen lääkäri ei sanonut mitään vaikka tiesi että vauvaa yritetään ja arvot liian korkeat!! helvetin puoskarit!! meinas eilen itku päästä kun kuulin.. nyt sit lääkkeitä enemmän nassuun.. aaaargh :kieh: että voi tuokin sairaus vaikuttaa noin paljon.. :headwall:
 
On tmä kilpirauhas asia vaan niin jännä. Se tosiaan on paljolti lääkäristä kiinni kuinka siihen suhtaudutaan. Itse kävin vajaa vuosi sitten lääkärillä just sen takia, että kaikkien lukuisien oireiden takia ajttelin itelläkin vajaatoimintaa olevan. No lääkärin mielestä arvot on ok. Mutta muut kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat oli sitä mieltä, että niillä arvoilla ois pitäny lääkkeet saada. Noo sit mainitsin lääkärille jo sillon kilpirauhasen vaikutuksesta lapsen saantiin yms. mut kun ei se kuulemma mitää vaikuta.
Tosin tämä lääkäri oli muutenkin sellanen "hälläväliä" tyyppi. Kun mainitsin hälle, että mulla on myös PCO tämä vaan tokas 'Mistäs sinä sen tiiät' :headwall: No voi luoja, arvatkaa vaan tekikö mieli räjähtää. Kyllä pyöri ihan kielenpäällä etten sano sille että tuulesta tempasin PCO:n koska minusta tuntuu siltä.
No seuraavan kerran täytyy ottaa noi kilppariarvot puheeks ku polille meen (vasta lokakuussa :( ). Oon tosin kuullu ettei gynet tee asialle mitään vaan passittavat sit asiaa paremmin tuntevalle lääkärille. Ongelma on vaan siinä ettei suomessa oo vielä kovinkaan paljoo perehdytty näihin kilpirauhasen sairauksiin samalla tasolla kun muualla maailmassa. Sen takia suomalaislääkärit niin paljon tuijottaa vaan viitearvoja, sanovat kaiken olevan ok kun arvot viitehaarukkaan sattuu. Yksinkertasesti niin harvalla on asiasta tarpeeks tietämystä. Liekö kaikki kuullu koko kilpirauhasen olemassa olosta :LOL:
 
Piia- mulla oli kans sellanen "hoono soomi" hälläväliä tyyppi viimeks lääkärinä.. sitä ei kyllä kiinnostanu mikää.. mulla gyne on koko ajan kyselly että onko ne hyvät arvot (mutta en oo koskaan tarkkaan muistanu niitä) oon vaan sanonu et on ne kuulemma hyvät.. mutta lapsen saantiin ei oo ollu hyvät.. että ottaa päähän.. se tosiaan riippuu lääkäristä mitä mieltä ne on.. ihan järkyttävää.. yritä vaan jankuttaa niille lekureille siitä.. eihän se paljoa vaadi jos verikokeet ottaa ja sit vaan vaik käyt eri lääkäreil et saat ne lääkkeet.. mullekin annettiin alkuun muistaakseni kokeiluun ne ja ne auttoi niihin arvoihin ja niin ne mulle jäi..

Tyroksiinitarve kasvaa raskauden ja
estrogeenikorvaushoidon aikana.
 
Moikka! Vaikka en lapsettomien puolelle kuulukaan oli pakko tulla kommentoimaan. Pitäkää arvon naiset puolenne noissa kilppariasioissa ja vaatikaa lääkäriltä toimintaa! Nykypäivänä ei saa edes terveydenhuollolta mitään jos ei osaa itse vaatia...

Mulla kans kilpirauhasen vajaatoiminta. Mun arvot on lääkkeillä pysynyt viitearvoissa, mutta omasta olostani huomasin, että lääke ei riitä (aivan väsy jne). Työterveyslääkäri nosti lääkitystä ihan mun oireiden perusteella vaikka siis olin viitearvoissa. Sanoi, että pelkät luvut eivät kerro koko totuutta. Tsh oli lähempänä yhtä kun nykyinen raskaus alkoi.

Tsemppiä teille kaikille ja kilppariarvot kohdilleen =)
 
uusioäippä oliko sulla millaisia oireita kun lääkitys ei ollut kuitenkaan kohillaan? mä olin kans tosi väsyny jatkuvasti mut en tosiaan osannu aatella et se johtuis tosta.. mut rupee olo helpottuu ku lääkitystä nostettiin..
 
suikku ei oikeestaan muuta kuin vilutusta ja sitten ihmettelin kun olin jatkuvasti ihan väsynyt ja vetämätön, ei olisi jaksanut mitään tehdä. Olo koheni kun lääkitystä lisättiin eikä tietoakaan poikkeavasta väsymyksestä. Eikä myöskään oireita liikatoiminnasta. Viimeksi arvo oli vähän päälle 1 ja nyt siis raskaana viikolla 5+6. Pitäisi mennä jälleen verikokeisiin...
 
Mulla todettiin toukokuussa 08 kilpirauhasen vajaatoiminta.

Mulla akoi n. 2 vuotta sitten heittelemään kuukautiset. Kolmeen eikä neljään kuukauteenkaan ilmestynyt kuukautisia. Kävin moneen otteeseen yleisellä ja yksityisellä puolella tutkimuksissa. Mitään ei löytynyt. Alotettiin terolut kokeeksi. No alkohan ne menkat sitte. Käytin puoli vuotta terolutteja ja kokeilin sen jälkeen josko menkat tulis ihan ittestään, mutta ei, taas heitteli kuukausia. No ei kukaan tiennyt mikä mulla on ja jatkoin terojen syömistä. Ja ollaan mieheni kanssa n. 2 vuota toivottu lasta. Kertaakaan ei mitään ehkäisyä olla käytetty. Tutkittu on eikä mitään vikaa löydy. Mutta ei kukaan multa ottanu kilpparitestejä, enkä mä ite niitä osannu vaatia.. Ja tosiaan 2 vuotta lasta toivottu ja toivo jo melkeen menetetty kun ei raskaustestissä koskaan 2 viivaa. Joka kuukausi itkun aihe kun kuukautiset alkaa.

No kävin n. vuosi sitten lääkärin luona kun oli kummallinen olo. Paino alkoi nousemaan, vaikka oon aina ollut hoikka. Lääkärille kerroin oudoista tuntemuksistani ja kerroin olevani huolissani kun paino vaan nousee ja nousee. Lääkäri naurahti ja tokas että eihän tuossa vielä mitään. Ei tuota painoa vielä paljon ole, vaikka olin silloin jo lihonut n. 10 kiloa. No ei siinä sitten mitään. Lisäsin liikuntaa ja söin terveellisesti mutta vaaka näytti aina vaan enemmän ja enemmän..

Sitten toukokuussa töissä alkoi pyöryttämään aivan valtavasti. Lähdin työterveyshuoltoon ja siellä tutkittiin tasapaino elimet. Mitään ei löytynyt.. Ja minut passitettiin kotiin ja ajattelin että ehkä se tästä.. Sitten äitini kerran ehdotti menemään kilpirauhas kokeisiin. Oli kuulemma työkaverilla samallaisia oireita. En oo kuullut koskaan mistään kilpirauhasista, eikä suvussakaan sitä ole kellään. Joka tapauksessa kävin työterveyshuollossa otattamassa kilpparikokeet. Luvattiin soitella jos jotai löytyy. Ei kuulunu mitään kahteen kuukauteen ja ajattelin että eihän mulla siellä mitään ole.

Kokoajan oli huono olo.väsymystä, palelua, turvotus oli valtava (pohkeet ihan pallot) huimausta, ajatuskatkoksia, jalkasärkyä, masentuneisuutta, itketti, hiustenlähtö, kuiva iho ja ummetus.. ihmettelin että mikähän tässä on ja ajattelin että ehkä se kuuluu tähän kehitykseen tai jotai.. en mä osannu aatella mitään .. ja kun ei mulle kukaan kertonu mitään, enkä ollu ikinä kuullukkaa tämmöstä..

No sitten kävin muissa asioissa työterveyshuollossa(flunssan takia hain sairaslomaa) ja samalla sitte muistin ne mun kilpparikokeet ja kysyin että eihän sieltä sitten mitään löytynyt.. Nooh sitten mulle sanottiin, että voi kuule tyttö, sulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja kertoivat että normaali arvo on 0,3-4,5 ja mulla tämä kyseinen arvo oli 120!! (eli TSH)Ohhoh.. Lääkäri ihmetteli kun ei mulle oltu soitettu vaikka kuulemma tilani todella vakava !! jooh mistä mä sen oisin voinu tietää!!?? itketti ja pelotti että mikä tämä on.. Kaula ultrattiin ja kilpirauhaet tuhoutuneet kokonaan ja lääkäri tokas että nyt on sitte loppuelämän lääkitys.. !?? Mitä!? Mulla.. Mulla jolla ei koskaan oo ollu mitään sairauksia, ei allergioita ei mitään .. olo oli epätodellinen ..

No joo heti alotettiin thyroxin 0,1mg puolikas tabletti.. ja yli kuukausi meni ja kontrolloitiin arvot. TSH oli tippunut 19 .. ja annosta nostettiin. Nyt menee 0,1mg yks tabletti päivässä. Eilen ihan kauhia olo. Oksetti ja huimas.. Lääkärin luo taas kerran ja arvot otettiin. Tänään tulos. Kuulemma ihan hyvä arvo.. Silti olo ihan kamala. Nyt sitte tänään piti ottaa taas sairaslomaa 10 päivää. Tuntuu ettei tätä oloa jaksa. Ja kun iltasin menee nukkumaan niin ei unta saa kun huone pyörii kun silmät pistää kiinni..

No jotain hyvää nyt kun tänään lääkäri lupas lopettaa terolutin käytön .. Kokeillaan että alkasko ne kuukautiset itestään kun kilppariarvot suht kohallaan..

Että tällänen tilanne mulla. Oli helpottavaa löytää sivustoja joissa tätä asiaa puidaan... Oonkin ihmetelly että mikä mua itkettää vaikka oon aina ennen ollu iloinen ja kaikkien naurattaja, mutta nykyään ei paljon naurata. Tuntuu että kaikki on pilalla, mutta toivossa on hyvä elää .. !!

Nykyään mun TSH arvo on 1.8 ja T4V 18 .. Nykyään kontrolloidaan arvoja 4-6viikon välein.. Uskomattomalta tosiaan tuntuu että 2 vuotta on tutkittu ja itketty kun lasta ei vaan kuulu, mutta niin lääkäri meinas että johtuu varmasti tästä.. ja mitään mahollisuutta ei oo ollutkaan raskautua, kun arvo ihan pilvissä :ashamed: ajatelkaas!! mutta tosiaan lääkäri nyt meinas että raskautumiseen arvo pitäs olla 1-2 että onnistuu ja että kaikki menee hyvin.. Pyytäkää aina ne arvot paperille.. Lääkärit puhuvat hyvistä arvoista, vaikkeivat todellisuudessa tiedä mistäön mitään ..

Ootteko käyny semmosilla sivuilla kun www.kilpirauhas.info ?? siellä on paljon samanlaisia kokemuksia ..

Kysyisin lopuksi, että maksaako tää keskustelupalsta mitään? .. kirjauduin juuri äskön ja nuissa ehtoissa luki, että jotkut keskustelut voivat maksaa.. !!?? :ashamed: :ashamed:
 
Täällä myös yksi kilpirauhasvaivainen. Vajaatoiminta löytyi tavallaan sattumalta alkuvuodesta 2007, mutta selittikin sitten löytyessään pitkän liudan erilaisia oireita: jatkuvaa väsymystä, palelua, nopeaa painonnousua, ihon kuivumista normaaliakin enemmän, jne.

En muista enää, mitkä mun kilppariarvot oli silloin alussa, mutta viimeisimmissä mittauksissa TSH oli luokkaa 0,225 ja T4-V oli pudonnut 19:sta 13:een, joten lääkäri kehotti nostamaan Thyroxin-annosta. Tällä hetkellä syön niitä vahvempia 0,1mg-tabletteja 1½ päivässä. Kilpirauhanen ultrattiin, koska arvot oli keskenään ristiriitaiset -- T4-V oli pudonnut rajusti, mutta TSH oli noussut vain 0,01:stä tuohon 0,225:een, mikä ei ilmeisesti ole ollenkaan normaalia. Ultran tehnyt lääkäri (Helsingin keskustan Diacorissa, en muista nimeä ) sanoi, että TSH-arvolla ei sinänsä ole merkitystä voinnin kannalta, tärkeämpää on pitää T4-V lähellä 20:tä.

Koitan ehtiä seuraavaan kilpirauhaskontrolliin vielä ennen elokuun lopun Väestöliiton psykologi- ja lääkäriaikoja, jotta mulla olisi sitten tuoreet arvot mukana. Sitä en tiedä ollenkaan, miten noin alhainen TSH vaikuttaa raskautumismahdollisuuksiin... Se pitänee selvittää Väestöliiton lääkärin kanssa.

Kokonaan toinen juttu on vielä se, että multa löytyi hiljattain koholla olevat kortisoliarvot. Niistä olen menossa kokeisiin Meikun Endokrinologian polille, sinne on lääkäriaika syyskuun alussa. Vähän pelottaa semmonen mahdollisuus, että mulla olis esim. joku aivolisäkkeen kasvain... Se vois selittää ristiriitaiset kilppariarvot ja kohonneet kortisoliarvot. Miten sellanen sitten vaikuttaa lapsensaantimahdollisuuksiin, sitä en osaa edes arvailla. :|
 
Evenstar Mulla myös PCO:n lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Aikoinaan mulla oli myös noi kortisoliarvot koholla reilusti. Eka tietty epäiltiin kasvainta päässä, kuvattiinkin varmaan 3 eri otteeseen, mutta mitään ei löytynyt. Ramppasin kerran kuussa verikokeissa. Mitä erikoisempia rasituskokeita tehtiin, ja lisämunuaiset kuvattiin myös kasvaimen varalle. Mitään sairautta ei diagnosoitu, vaikka oireitakin alkoi olemaan liuta. Lopuksi Hyksin lääkärit kokouksessaan antoin minulle diagnoosin, oli jonkin sortin entsyymin puutos? Siihen aloitin kortisonilääkityksen 1/6 tab kerran päivässä, eli pienen pieni murunen. Tänä tutkimusaikana en saanut olla lapsettomuushoidoissa. Kaksi vuotta söin kortisonia, kortisoli laski normiksi. Kokoajan seurattiin verikokein....oma lääkärini käski kokeilla olla ilman krtisonia, koska aloin siitä jo oirehtimaan. Nyt 2 vuotta ilman kortisonia ja kaikki arvot kunnossa. Diagnoosi "tietyn entsyymin puutos" kumottiin. Lääkäreiltä olen kysellyt mikä minulla silloin oli, kukaan ei tiedä. Onneksi se on ohi...arvoja seurataan 6 kk välein enään.
 
Ou nou Tiinuli.. :( Tuokin vielä, ihan kun sulla ei olis ollut tarpeeksi hankaluuksia muutenkin. Jaksamista sulle! :hug:

Epäilyttävän samanlaisilta meidän ongelmat kuulostaa, saas nähdä kuinka miun käy, jos ja toivottavasti kun jossain vaiheessa pääsen etenemään insseihin asti. :/ Mahtaakohan vähäsen kohollaan olevista kortisoliarvoista olla haittaa raskautumista, raskaana oloa ja sikiötä ajatellen?

Mun kortisoliarvot ei nimittäin olleet ainakaan hiljattaisissa mittauksissa kovinkaan paljoa yli viitearvojen, eikä mulla oikein olis aikaa "tuhlata" vuotta tai kahta vuotta noiden kortisolijuttujen selvittelyyn. Täytän ens kuussa 34, joten hedelmöityshoidoilla alkaa kohta olla kiire, semminkin kun noita muitakin ongelmia tuntuu riittävän. Yritän varautua henkisesti siihen, että inssejä joudutaan tekemään useampia, eikä nekään välttämättä tuota tulosta.
 

Yhteistyössä