Käsittämätöntä että vielä 2013 parveketupakointi on sallittu

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Aloittaja"
[QUOTE="Vieras";28306620]Ahaa. Mutta rattijuopot tapaa, perheväkivalta kännissä on todellayleistä, samoin kännisten väkivaltaisuus ja rikokset yleensäkin eli kyllä juopottelu vaarantaa jopa enemmän ulkopuolisia ja viattomia, kuin se tupakansavu!

Mutta eihän ryyppäämistä voi lopettaa, eihän?

Kuinkahan monta naapuria on kännissä tapettu tai pahoinpidelty?[/QUOTE]

Voi pyhä luoja, ei tässä olla kieltämässä sulta tupakointia KOKONAAN. Ainoastaan paikkoja, joissa ei ole soveliasta tupakoida. Ihan niinkuin alkoholiakaan ei todellakaan saa nauttia joka paikassa.

Mistä lähtien kännissä ajaminen ja vaimon hakkaaminen on ollut laissa sallittua? Miten ne liittyy parveketupakoinnin kieltämiseen?

"Aloittaja"
Ja, näköjään paras vinkki tupakanhajua inhoaville on tuuletusventtiilien tarkistus yms.
Ulkoa tulevat saasteet ja siitepölyt sun muut pöpöt torjuu helpoiten yksinkertaisesti pitämällä ne ikkunat kiinni :)
Kyllä jokaisella pitää olla oikeus pitää välillä ikkunoita auki ja oleskella omalla parvekkeellaan, ilman naapurin myrkkysavuja, jotka vaarantaa toisten terveyden. Jos mä sulkeudun aina ikkunoiden ja ovien taakse enkä käytä partsia kun naapurin korsteeni tupakoi, niin en voi juur koskaan pitää täällä ikkunoita tai partsin ovia auki, tai esim. nukuttaa vauvaa parvekkeella, tai istua siinä itse.

Miksihän AP ei voi sanoa sille tupakoitsijalle, että se harmittaa, kun ei voi vauvaa nukuttaa parvekkeella? Välttämättä se parvekeröökaaja ei ole edes tajunnut, että a) haluat nukuttaa vauvaa parvekkeella ja b) että se savu nousee teidän parvekkeelle.

Vähän sama kun valitetaan koiran haukkumisesta päiväsaikaan, kun omistaja on töissä. Mistä ihmeestä se omistaja tietää koiran mölyämisistä, jos kukaan ei siitä huomauta? Se on vaan ilmeisesti helpompaa urputtaa keskustelupalstoilla ja yleisönosastoilla kun käyttää se minuutti naapurille puhumiseen.

Ajattelemattomia ihmisiä on maailma täynnä, tahallaan ilkeät ja tarkoituksella haittaa aiheuttavat ovat harvassa.

• Tykkää
Reactions: Millenia
"Aloittaja"
[QUOTE="Vieras";28306550]Kännisiä sä et näe, koska olet tottunut heihin. [/QUOTE]

Anteeksi nyt vain, sinä parempi ihminen siellä ulkomailla, mutta emme me suomalaiset ole mitenkään sokeita känniääliöille sen enempää, kuin te muutkaan kermaperseet :) typerä väite ja yleistys. Kaikki suomalaiset EI juo humalahakuisesti pitkin päivää.

as.oy hallituksen puh.joht.
Ihmisten jotka asuvat kaupungissa, etenkin vielä kerrostalossa, tuli ihan ensimmäisenä huomata se tosiasia että itse he ovat sinne muuttaneet. He itse ovat ostaneet tai vuokranneet kotinsa "ihmiskeskittymästä", jossa asuu erilaisia ihmisiä. Kenelläkään ei ole oikeutta vaatia siellä muita elämään kuten itse haluaisi, sillä erilaisia tapoja elää on yhtä monia, kuin asukkaita talossa. Mikään ulkopuolinen tekijä ei voi pakottaa asumaan kyseisessä ihmiskeskittymässä. Se jos sinun työpaikkasi on kivasti bussireitin varrella, lasten koulu on lähellä tai et saanut vaihtoehtoja kaupungilta - EI OLE ulkopuolinen määräävä tekijä. Sinä olet halunnut jokatapauksessa itse tehdä sen valinnan, että olet tuohon asuntoon muuttanut.

On aivan päivänselvää että pienten lasten äitiä häiritsevät mm. tupakanhaju ja iltamyöhään juhlivat nuoret. Mutta niillä nuorilla on ihan yhtäläinen oikeus häiriintyä lasten meluisista leikeistä pihalla ja joka paikassa lojuvista lastenrattaista. Naapurin mummo taas ärsyyntyy koirankarvoista rappukäytävässä ja koiranomistaja maahanmuuttajaperheen kotoa kantautuvasta suitsukkeen hajusta. Tämä ketju ei siis pääty koskaan.

Kerrostaloasukkaan olisikin hyvä noudattaa ohjetta: elä ja anna myös toisten elää. Jos naapureiden elämisestä koituva ja kokemasi haitta on kuitenkin liian suuri, tulee sinun itsesi muuttaa pois, eikä muiden. Muista että sinä muutit ihmiskeskittymään vapaaehtoisesti, joten tuota ihmiskeskittymää et voi muuttaa.

• Tykkää
Reactions: Millenia
"Vieras"
Miksihän AP ei voi sanoa sille tupakoitsijalle, että se harmittaa, kun ei voi vauvaa nukuttaa parvekkeella? Välttämättä se parvekeröökaaja ei ole edes tajunnut, että a) haluat nukuttaa vauvaa parvekkeella ja b) että se savu nousee teidän parvekkeelle.
Tupakoijalle ei ole tullut mieleen, että savu nousee ylöspäin/tuulen mukana myös toisten parvekkeille? Hah hah. On ne tupakoivat aika tyhmiä, osa. Toiset tajuaa ihan luonnostaan ottaa muut huomioon tupakoidessaan.

"Aloittaja"
Ihmisten jotka asuvat kaupungissa, etenkin vielä kerrostalossa, tuli ihan ensimmäisenä huomata se tosiasia että itse he ovat sinne muuttaneet. He itse ovat ostaneet tai vuokranneet kotinsa "ihmiskeskittymästä", jossa asuu erilaisia ihmisiä. Kenelläkään ei ole oikeutta vaatia siellä muita elämään kuten itse haluaisi, sillä erilaisia tapoja elää on yhtä monia, kuin asukkaita talossa. Mikään ulkopuolinen tekijä ei voi pakottaa asumaan kyseisessä ihmiskeskittymässä. Se jos sinun työpaikkasi on kivasti bussireitin varrella, lasten koulu on lähellä tai et saanut vaihtoehtoja kaupungilta - EI OLE ulkopuolinen määräävä tekijä. Sinä olet halunnut jokatapauksessa itse tehdä sen valinnan, että olet tuohon asuntoon muuttanut.

On aivan päivänselvää että pienten lasten äitiä häiritsevät mm. tupakanhaju ja iltamyöhään juhlivat nuoret. Mutta niillä nuorilla on ihan yhtäläinen oikeus häiriintyä lasten meluisista leikeistä pihalla ja joka paikassa lojuvista lastenrattaista. Naapurin mummo taas ärsyyntyy koirankarvoista rappukäytävässä ja koiranomistaja maahanmuuttajaperheen kotoa kantautuvasta suitsukkeen hajusta. Tämä ketju ei siis pääty koskaan.

Kerrostaloasukkaan olisikin hyvä noudattaa ohjetta: elä ja anna myös toisten elää. Jos naapureiden elämisestä koituva ja kokemasi haitta on kuitenkin liian suuri, tulee sinun itsesi muuttaa pois, eikä muiden. Muista että sinä muutit ihmiskeskittymään vapaaehtoisesti, joten tuota ihmiskeskittymää et voi muuttaa.
Tämä ketju koskee nyt parveketupakointia, ellet huomannut. Jos sua häiritsee naapurin mummon koiran pippelikarvat käytävässä, niin voit perustaa asiasta oman keskustelun :)

Todellakin me voimme saada muutoksen parveketupakointiin + asunnoissa sisällä tapahtuvaan tupakointiin, vaikka se joitain kovin sapettaakin. ;) Tuo sun asiasi on hieman hankalampi (koiran munakarvat), kun ne ei suoraan aiheuta terveydellistä haittaa muille ihmisille :( mut tsemppiä!

"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28306773]Tämä ketju koskee nyt parveketupakointia, ellet huomannut. Jos sua häiritsee naapurin mummon koiran pippelikarvat käytävässä, niin voit perustaa asiasta oman keskustelun :)

Todellakin me voimme saada muutoksen parveketupakointiin + asunnoissa sisällä tapahtuvaan tupakointiin, vaikka se joitain kovin sapettaakin. ;) Tuo sun asiasi on hieman hankalampi (koiran munakarvat), kun ne ei suoraan aiheuta terveydellistä haittaa muille ihmisille :( mut tsemppiä![/QUOTE]

No siitä sitten toteuttamaan sitä muutosta. Täällä kitisemällä se ei tapahdu.

"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";28306785]No siitä sitten toteuttamaan sitä muutosta. Täällä kitisemällä se ei tapahdu.[/QUOTE]

Saan keskustella täällä tästä asiasta vapaasti, muiden saman henkisten kanssa. Toki vastapuolikin saa osallistua keskusteluun ja kaikki muutkin jotka haluaa, joskin toivottavaa olisi koittaa pysyä otsikon asiassa, edes suunnilleen......

[QUOTE="Vieras";28306756]Tupakoijalle ei ole tullut mieleen, että savu nousee ylöspäin/tuulen mukana myös toisten parvekkeille? Hah hah. On ne tupakoivat aika tyhmiä, osa. Toiset tajuaa ihan luonnostaan ottaa muut huomioon tupakoidessaan.[/QUOTE]

Kuten jo sanoin, ajattelemattomia ihmisiä on maailma täynnä.

"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28306461]Niin, niin ettei se häiritse tupakoimattomien oleskelua. Jos on erikseen tupakointiparveke, se on niin ettei ne savut tule muiden juhlijoiden nokkaan, tiesitkös.

Ei se nyt varmaan kovin vaikeaa ole katsoa pihapiiristä sellaista paikkaa, että sieltä ei savut nouse suoraan jonkun asuntoon tai parvekkeelle jatkuvasti. Vaikeinta taitaa edelleen olla sulle lyllertää sinne mahd. tupakkapaikalle.

Huvittavaa on se, että kun muuta et keksi, yrität tehdä minusta jotain ainaista valittajaa ja kyttääjää. Ehkä yrität ärsyttää. Mutta eipä siinä nyt paljon kyttäystä tarvita, jos röökin kärtsä leijailee nokkaan kun istut omassa olohuoneessa. Tai jos ärsyynnyt siitä että sun lapses joutuu hengittelemään jonkun syöpäsavuja, niin tarkoita että olet menettänyt koko elämänhalusi :D huonot argumentit sen kuin jatkuu...[/QUOTE]

Mitäpä luulet, häiritseekö niitä ihmisiä, joiden asunto on ravintolan yläpuolella ja siinä kadulla seisoo koko illan jengiä polttamassa? Tai pihalla polttajat niiden kerrostalojen kohdalla, joissa sisäpiha on todella pieni, ja olet käytännössä aina jonkun ikkunan alla? Kaikki kun ei asu missään ruikonperällä, jossa on yksi kerrostalo pellon reunassa.

jiop
Alkuperäinen kirjoittaja merilä kai;28302960:
nyt täytyy nostaa hattua ja peesata vähän..
..terveydenhuollon menot kasvavat ja jostain on revittävä rahat. Mielestäni yksi ratkaisu voisi olla lihavuusvero. Jokainen aikunen työssäkäyvä ihminen maksaisi liikakiloistaan veroa. Esim. kun viedään työnantajalle verokortti, niin mukaan liitetään lääkärintodistus, josta selviää kuinka paljon on ylipainoa ja työnantaja verottaa sitten näistä kiloista. Kyllä tulisi pullokoille motivaatio laihduttaa. Niin..nythän toimii jo tiukka tupakkalaki. Miksei läskilaki toimisi..
No mikähän idea tässä olisi? jokainen lihava maksaa ne veronsa ja on täten myös oikeutettu siihen terveydenhuoltoon ihan minkä tahansa syyn vuoksi. Aletaanko verottamaan myös työttömiä ja kotiäitejä kun kököttää kotona hyödyttömänä yhteiskunnalle kun joku muu maksaa ne viulut?

"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28306795]Saan keskustella täällä tästä asiasta vapaasti, muiden saman henkisten kanssa. Toki vastapuolikin saa osallistua keskusteluun ja kaikki muutkin jotka haluaa, joskin toivottavaa olisi koittaa pysyä otsikon asiassa, edes suunnilleen......[/QUOTE]

Keskustele ihmeessä. Parempi täällä kuin oikeasti jonkun jaloissa räksyttämässä.

"Vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28306706]Voi pyhä luoja, ei tässä olla kieltämässä sulta tupakointia KOKONAAN. Ainoastaan paikkoja, joissa ei ole soveliasta tupakoida. Ihan niinkuin alkoholiakaan ei todellakaan saa nauttia joka paikassa.

Mistä lähtien kännissä ajaminen ja vaimon hakkaaminen on ollut laissa sallittua? Miten ne liittyy parveketupakoinnin kieltämiseen?[/QUOTE]

Mä en polta, enkä juo :).

Mua häiritsee enemmän känniset ihmiset kuin tupakansavu. Aina on häirinnyt. Myös silloin, kun tupakointi oli sallittua myös ravintoloissa jne. Mä en ole esimerkiksi ikinä pelännyt tupakoitsijoita, mutta useinkin kännissä ihmisiä.

Joku vaan väitti, ettei juomisesta ole haittaa muille kuin sille itse juopolle. Kyllähän se on isompi ongelma ja kalliimpikin yhteiskunnalle kuin tupakointi. Siksi mä en ymmärräkään, miten on keskitytty pelkästään tupakoitsijoiden vainoamiseen.

Ja juu, alkoholia ei saa nauttia joka paikassa, mutta kännissä saa olla kyllä liian monissa paikoissa!

"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";28306828]Mitäpä luulet, häiritseekö niitä ihmisiä, joiden asunto on ravintolan yläpuolella ja siinä kadulla seisoo koko illan jengiä polttamassa? Tai pihalla polttajat niiden kerrostalojen kohdalla, joissa sisäpiha on todella pieni, ja olet käytännössä aina jonkun ikkunan alla? Kaikki kun ei asu missään ruikonperällä, jossa on yksi kerrostalo pellon reunassa.[/QUOTE]

Varmasti häiritsee. Mua ainakin häiritsis. Ravintola ei kuitenkaan voi päättää siitä kadunpätkästä, että sillä ei voi tupakoida...

Varmasti voi tulla vastaan yhtiöitä, joissa asian järjestely vaatii hieman pähkäilyä, mutta eihän se nyt tarkoita että sen vuoksi koko laki jätettäisiin säätämättä :D ne on kuitenkin vähemmistö.

Itse en asu missään ruikonperällä vaan tiiviisti asutetulla alueella, joten ajatukseni ei mielestäni ole toisesta ulottuvuudesta, vaan ihan toteutuskelpoinen.

"Aloittaja"
[QUOTE="Vieras";28306866]Mä en polta, enkä juo :).

Mua häiritsee enemmän känniset ihmiset kuin tupakansavu. Aina on häirinnyt. Myös silloin, kun tupakointi oli sallittua myös ravintoloissa jne. Mä en ole esimerkiksi ikinä pelännyt tupakoitsijoita, mutta useinkin kännissä ihmisiä.

Joku vaan väitti, ettei juomisesta ole haittaa muille kuin sille itse juopolle. Kyllähän se on isompi ongelma ja kalliimpikin yhteiskunnalle kuin tupakointi. Siksi mä en ymmärräkään, miten on keskitytty pelkästään tupakoitsijoiden vainoamiseen.

Ja juu, alkoholia ei saa nauttia joka paikassa, mutta kännissä saa olla kyllä liian monissa paikoissa![/QUOTE]

Kyllä juopottelevia vainotaan, mitä oikein selität? :) Heti asiaan puututaan jos juopottelee julkisesti tai ajelee kännissä (=vaarantaa muiden turvallisuuden).

Niinhän sitä saa sauhutellakkin ihan liian monissa paikoissa!

Mulle henk. koht. olisi aivan sama vaikka koko tupakka ja viina menis totaalikieltoon, mutta se nyt ei ole realistisin vaihtoehto. Peräänkuulutan kohtuutta, jokainen voi juoda viinaa ja tupakoida, kunhan siitä ei aiheudu kohtuutonta haittaa muille. Ja passiivinen tupakointi on kohtuuton haitta, se on hengelle vaarallista, eikä sitä pitäisi ainakaan omassa kodissa joutua sietämään.

"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28306881]Varmasti häiritsee. Mua ainakin häiritsis. Ravintola ei kuitenkaan voi päättää siitä kadunpätkästä, että sillä ei voi tupakoida...

Varmasti voi tulla vastaan yhtiöitä, joissa asian järjestely vaatii hieman pähkäilyä, mutta eihän se nyt tarkoita että sen vuoksi koko laki jätettäisiin säätämättä :D ne on kuitenkin vähemmistö.

Itse en asu missään ruikonperällä vaan tiiviisti asutetulla alueella, joten ajatukseni ei mielestäni ole toisesta ulottuvuudesta, vaan ihan toteutuskelpoinen.[/QUOTE]

No mikä sun ehdotus näille ravintoloille on?

Todellako vähemmistö? Käypä tutustumassa suurimpien kaupunkien keskustoihin, miten paljon tilaa niiden pihoissa on. Sen jälkeen vähän laskeskelet, kuinka paljon ihmisiä näillä alueilla asuu.

plokiju
[QUOTE="Aloittaja";28306908]Kyllä juopottelevia vainotaan, mitä oikein selität? :) Heti asiaan puututaan jos juopottelee julkisesti[/QUOTE]

Öö, missä muka? Ehkä siellä sinun unelmamaailmassasi missä kukaan ei saa olla erilainen kuin sinä?

"vieras"
Parveketupakointi aiheuttaa mainitsemaanne "terveydellistä" haittaa yhtä paljon kuin pieru. Se haisee pahalta, ärsyttää, keljuttaa, mutta ette te tai lapsenne siitä syöpää onnistu hankkimaan. Toki passiivisella tupakoinnilla on terveysvaikutteita, mutta niin että olette käymässä naapurinne yksiössä ja siellä pari kaveria käryttää sisällä. Täysin pelle argumentti... keksikäähän parempi ja sellainen joka on totta.

"Aloittaja"
Öö, missä muka? Ehkä siellä sinun unelmamaailmassasi missä kukaan ei saa olla erilainen kuin sinä?
No missä itse asut? Ei täällä turussa ainakaan kovin pitkään saa kaupungilla julkisesti juopotella, niin poliisisetä on heti käskemässä kaataa juomat pois tai siirtymään muualle :) Yöaikaan minulla ei ole tapana liikkua kaupungilla, kun en pidä kännisistä ihmisistä, päiväsaikaan en kännisiä useinkaan kaupungilla edes näe. Joskus joku pulsu on voinut nukahtaa bussikatokseen, ja sen poliisi käy aika äkkiä korjaamassa talteen tai häätämässä, kun asiasta ilmoittaa. Paljon enemmän kaupungillakin on haittaa tupakoivista, jotka tuntee esim. bussipysäkillä ihan viereen polttamaan röökiä.

Äläpäs nyt ole lapsellinen loukkaantuja, ei ole kyse siitä saako olla erilainen, jos en pidä siitä että naapureiden myrkkysavut tulee meidän asuntoon ja vaarantaa esim. pienen lapseni terveyden. Ei lasten keuhkot kestä yhtään tuollaisia savuja. Enkä itsekään halua niitä yhtään hengitellä. Eikä halua moni muukaan!

"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";28306957]Parveketupakointi aiheuttaa mainitsemaanne "terveydellistä" haittaa yhtä paljon kuin pieru. Se haisee pahalta, ärsyttää, keljuttaa, mutta ette te tai lapsenne siitä syöpää onnistu hankkimaan. Toki passiivisella tupakoinnilla on terveysvaikutteita, mutta niin että olette käymässä naapurinne yksiössä ja siellä pari kaveria käryttää sisällä. Täysin pelle argumentti... keksikäähän parempi ja sellainen joka on totta.[/QUOTE]

Ja tämä perustuu taas _sinun_ oman mielikuvitusmaailman faktoihin? :) Se savu ärsyttää ihan yhtä lailla silmiä ja ottaa henkeen, kuin tupakansavu muutoinkin. Eikä se muutu matkalla naapurin partsilta meille mitenkään terveelliseksi.

"vieras"
[QUOTE="kolmen äiti";28305948]Suomessa saa myöskin ostaa ja kuunnella musiikkia ihan laillisesti. Siitä huolimatta naapuria ei saa velvoittaa kuuntelemaan omaa musiikkia yöaikaan. Suomessa saa onneksi tehdä moniakin asioita, kunhan ei aiheuta niillä haittaa muille. Parveketupakointi on yksi harvoista asiosta, jolla saa vapaasti kiusata muita. Tupakoijan on vaikea edes hahmottaa naapureilleen aiheutuvaa haittaa. Itsehän he toki sulkevat parvekkeen oven mennessään tupakalle eivätkä varmasti käy tupakalla parvekkeella, kun oma vauva on siellä unilla.[/QUOTE]

Niin totta.

plokiju
[QUOTE="Aloittaja";28306958]No missä itse asut? Ei täällä turussa ainakaan kovin pitkään saa kaupungilla julkisesti juopotella, niin poliisisetä on heti käskemässä kaataa juomat pois tai siirtymään muualle :)
...
Eikä halua moni muukaan![/QUOTE]

Ahaa. Mielenkiintoista että itse olen Turussa käynyt KERRAN, ja kyllä silloin nähtiin nuorisoa juomassa ihan näkyvästi torin penkeillä ja joen rannassa. Poliisejakin näkyi, mutta eivät kyllä mitään tehneet asialle.

Niin ja moni muu tajuaa että ikkunasta tulevat ärsykkeet saa loppumaan/poistettua sulkemalla se ikkuna. Edelleen näin suurin osa tekee. Koska (onneksi!) hyvin harvat nauttivat tuollaisesta valittamisesta vaan koittavat elää omaa elämäänsä niin hyvin kuin mahdollista.
En jaksa nyt toistaa sitä eläkeläismummojuttua, mutta näistä sinun teksteistä saa kyllä kovasti sen kuvan että nautit tuosta valittamisesta ja kinastelusta. Mediassa sun muualla on nyt otettu tupakoitsijat silmätikuksi, joten helppoahan heitä on palstallakin tuomita ja paheksua.
Kuvitellaampa että sinä nyt pistät silmäsi kiinni ja toivot todella kovasti parvetupakoinnin totaalikieltoa. Ja toive toteutuu! Mikä on seuraava asia mikä sinua häiritsee muissa ihmisissä? Mikä on se seuraava asia mikä pitäisi totaalikieltää koska sinua se sattuu häiritsemään?

Yhteistyössä