"Käsin tehty kokoarvio"

• Viestiketjun aloittaja mammammaa
  • Ensimmäinen viesti
mammammaa
Onko muilla lääkäri arvioinut "puolileikillään" vauvan kokoa vatsan päältä kokeiltuna? Mulle teki OYS:ssa ylilääkäri(?) tällaisen arvion, n. 3,5kg. Saas nähdä meneekö oikein =) Miten muilla, joille on tällä tavalla "arvioitu" vauvan koko? =)

Mulla kans viimesessä lääkärinlassa (en muista nyt viikkoja, varmaan vähän ennen la:a) lääkäri tuumas, että jos ei ihan nyt heti synny, niin nelikilonen on varmaankin luvassa. Tyttö synty viikoilla 41+1 ja painoi 4020g!

Mimosa
Mulla arvioi neuvolan terkka(ammatiltaan kätilö) lapsen kolmekiloiseksi päivää ennen synnytystä. Aiemmin äippäpolilla tehty ultra(4 päivää ennen synnytystä) arvioi lapsen vaan 2300g painavaksi. Käsituntuma oli tarkempi, lapsi painoi 3300g syntyessään :)

kätilö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 20:30 mammammaa kirjoitti:
Onko muilla lääkäri arvioinut "puolileikillään" vauvan kokoa vatsan päältä kokeiltuna? Mulle teki OYS:ssa ylilääkäri(?) tällaisen arvion, n. 3,5kg. Saas nähdä meneekö oikein =) Miten muilla, joille on tällä tavalla "arvioitu" vauvan koko? =)
Käsin vatsanpäältä tehty kokoarvio voi olla aivan yhtä luotettava kuin ultraäänelläkin tehty, varsinkin jos sen tekee kokenut lääkäri/kätilö jolla on jo "näppituntumaa". Yleensä jossain vaiheessa raskautta tämä ns. ulkotutkimus tehdäänkin raskaana olevalle, viimeistään hänen tullessaan synnyttämään. Sillä saadaan selville myös vauvan asento kohdussa, tarjonta, tarjoutuvan osan kiinnittyminen/asettuminen lantioon.. eli hyvin tärkeää informaatiota. Ja ennenmuinoinhan ei ultraääniä ollut, joten "käsikopelo" on vanha hyvä keino :D

Violet82
Mulla neuvolantäti arvioi rv 41+3, että tulee lähelle tasan nelikiloinen vauva. Ultrassa rv 41+5 arvio oli 3600 g. Tyttö syntyi rv 41+6 ja painoi 4060 g =) Neuvolantädin käsin tehty arvio oli paljon tarkempi, kuin ultra-arvio =)

mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2006 klo 00:14 Violet82 kirjoitti:
Neuvolantädin käsin tehty arvio oli paljon tarkempi, kuin ultra-arvio =)
Heh, kaipa tuohon kolmeen ja puoleen kiloon on sitten uskominen :) Rv34 tehdyn ultran mukaan oli tuolloin 2500g, plus-miinus 500g... Eli oliskohan ollut kuitenkin jo tuolloin lähemmäs 3000...

Neuvolassa on arvioitu ja aika lähelle totuutta on aina menty. Korkeintaan 200g on mennyt hutiin arviointi.
Kakkonen kun syntyi, neuvolan kätilö arvioi painoksi 4.5kg. Sairaalassa kätilö arvioi 4.2kg ja vauva painoi 4.6kg eli neuvolan kokenut kätilö osui oikeampaan.

minulle
Minulle teki kätilö kokoarvion kun synnyttämään mentiin (kun ei kukaan aikasemmin ollut alkanut arvaileen) sanoi että on sellainen 3400-3500kg tulossa.. ja 3460 painoi poika, että tarkka täti oli :) Oyssissa tapahtui siis tämä...

Neuvolassa ja äippäpolilla aikoinaan niin terveydenhoitaja kuin lääkärikin arvioi tytön olevan käsikopelolla isomman kuin ultraamalla. Nooh, painoarvioultrassa veikattiin tytön olevan noin 4,5 kiloinen (mitäköhän olisi ollut käsikopelolla!), mutta synnyttyään olikin vain 3,5 kilonen...että kyllä ne erehtyy molemmissakin tapauksesta tietenkin riippuen :)

Poikaa kun odotin käsikopelolla ei sanottu muuta kuin pitkä ja hoikka syntyi 3470g ja 51 cm ja muodoltaan oli kuin matikka :LOL: tytöltä sanoivat rv 37 arvioksi 2,7 2,8 ja meinasi että tulee n. 3600 painamaan syntyessä oli 3575g eli aika tarkasti meni. Nyt ole käsin katsottu ainoastaan ultralla ja eilen (rv33) sanoi että 3500-3700g tulee olemaan joten saa nähdä kuin paikkaansa pitää se.

77mm harmaana
Minulla lääkäri arvioi neljä päivää ennen synnytystä vauvan olevan noin 3100 g ja viikkoa aiemmin oli ultrassa arvioitu vauvan olevan 2900 g. Uskoin aika hyvin näihin arvioihin kun olivat niin samanlaiset. Täytyy sanoa että yllätyin hieman kun syntyessään poika oli 3630 g. Eihän se neljässä päivässä kuitenkaan puolta kiloa kasva. Lääkärikin totesi jälkitarkastuksessa että "Meni näköjään minulla vähän tuo painoarvio peleen" ja kyseessä oli melkoisen kokenut lääkäri.

Wieras
Th 2 vk ennen synnytystä: 3600-3800g
lääkäri 3pv ennen synnytystä 4800g (4600-5200 välille) ultralla
lääkäri juuri ennen synnytystä 4600g ultralla
kätilö juuri ennen synnytystä "ei yli 4,5kg, lähemmäs 4,3kg"

just joo... ja poika 5080g. Ja ensi kerralla sektio mulle, kiitos. \|O

mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2006 klo 18:26 Kysyjä kirjoitti:
Synnytyspäivänä sisätutkimuksessa lääkäri arvioi kooksi 3900 ja ultra 4000, myös neuvolassa arvioitiin kooksi 4000. Vauva oli 3500 : )
Helpottavaa kuulla että näinkin päin käy =)

Yhteistyössä