Käsi sydämellä: teetkö terveellistä ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Välillä teen, välillä en.

Esim. 2 päivää ollaan nyt syöty makaroonilaatikkoa ja tänään teen lihamureketta & pottuja. Jonkun mielestä terveellistä, jonkun ei :saint:
Salaattia meillä kyllä on lähes aina.

Työäiti olen.

Välillä teen, välillä en.

Esim. 2 päivää ollaan nyt syöty makaroonilaatikkoa ja tänään teen lihamureketta & pottuja. Jonkun mielestä terveellistä, jonkun ei :saint:
Salaattia meillä kyllä on lähes aina.

Työäiti olen.

Tuli tuosta loppukaneetistasi mieleen, että jos kerran kotiäiti tekee rankinta duunia ikinä ja painaa sitä 24/7 vailla lomia ja taukoja, JA jos äidin työssäkäynti on lapsille pahinta myrkkyä ja vaurioittaa lasten kehitystä niin eikö kotiäitiys pitäisi kieltää lailla?

• Tykkää
Reactions: Terveisiä maalta
Salaatteja syödään päivittäin, lihoista broileri, kalkkuna, nauta ja karitsa arkiruokana, merenelävistä taas erilaiset kalat, katkaravut ja jokiravut ovat arkena pöydällä.
En tee kovin terveellistä ruokaa jos tarkkoja ollaan. Mutta pyrin tekemään kaikki itse tai puolivalmiista, eineksiä harvoin, sekin lähinnä on raakamakkaraa tai krakovanmakkaraa. Joskus ostan tiskiltä jokirapusalaattia ja katkarapusalaattia (valmista).

vieras #10
[QUOTE="Vastarannan kiiski";28194642]
Mäkin haluaisin, että meillä syötäisiin terveellisesti ilman eineksiä, mutta aina ei vain jaksa töiden jälkeen satsata ruokapuoleen. Silloin nakkaan vain ranskalaisia ja nakkeja uuniin ja saadaan edes jotain mahan täytettä. :ashamed:
[/QUOTE]

Tähän on pakko tarttua. Nykyään saa pakasteena älyttömästi terveellisiäkin vaihtoehtoja, jotka valmistuu ihan yhtä nopeasti ja helposti kuin ne ranskalaiset ja nakitkin :) Meillä esim. pakastealtaan wokit on sellasia hätävararuokia. Tai kanafileet pannulla paistettuna ja pakastealtaan uunijuureksia.

Ei sillä että niiden ranskisten ja nakkien syömisessä silloin tällöin mitään pahaa olisi, syödään niitä meilläkin joskus ;)

"vieras"
En. Ruoka on kovin hiilari- ja lihapitoista. Makaronilaatikkoa, nakkikastiketta ja perunamuussia jne. Kasviksia aina kyllä mukana, mutta ei tule sitä puolta kiloa päivässä, ei lähellekkään. Eineksiä menee myös.

kolmen kohta teinin äiti
Meillä tehdään terveellistä ruokaa ja sekä mies että minä arvostetaan puhdasta mahdollisimman lisäaineetonta ruokaa, lisäksi pidämme kaikki kovasti kasviksista ja juureksista ja niitä käytetäänkin ruuanlaitossa paljon kauden mukaan. Jännän huomion tein tuossa hiljattain, kun olen itse tässä laihdutuskuurilla ja olen sitten tehnyt välillä ruuan (joka siis usein itsessään jo kasvispitoista, mutta yleensä sisältää myös kalaa/kanaa/lihaa ja täsyjyväriisiä/pastaa/perunaa myöskin) ja salaatin lisäksi itselleni vaikka keitettyjä pakastekasviksia lisäksi, niin kaikki lapset on siinä vihanneskattilalla osingoilla ja hyvä etteivät riitele, että mullekin. Vaikka periaatteessa lautasmallin saa toteutettua hyvin ilman näitä lisäkasviksiakin, mutta vissiin nuo teinitkin sitten aidosti kasviksista pitävät.

Välillä syödään tervellisesti, välillä ei. Eineksiä käytetään kuitenkin harvoin. Kasviksia pitäisi ehdottomasti lisätä ruokavalioon ja tehdä lisukkeeksi salaattia useammin, mun mies ei vaan suostu syömään niitä. Uunijuurekset menee, mutta siinä se on. Pakko se on kuitenkin skarpata kohta ja tehdä enemmän niitä terveellisiä vaihtoehtoja, kun vauva alkaa syödä samaa ruokaa meidän kanssa.

"pph"
Todellakin teen terveellistä ruokaa =) Teen sen verran isot satsit ruokaa, että perheen koululaiset voivat sitä lämmittää illalla päivälliseksi. Eineksistä menee vain makkara, nakit ja kalapuikot silloin tällöin. Teen siis ihan peruskamaa eli keittoja, laatikoita, kastikkeita. Perunaa suositaan. kasviksia ja vihannksia joka aterialla.

"xxx"
Lapset on 10kk/hoidossa. Meillä syödään terveellistä, mutta satunnaisesti einestäkin. Jos ollaan lasten kanssa vaikka kerhoiltu aamulla, niin lounaaksi saattaa olla esimerkiksi pinaattilettuja kaupan hyllyltä lasten toiveesta. Ehkä max. kerta viikossa näin, ei edes joka viikko.

Ruualla on aina tuoretta tarjolla, syödään lautasmallin mukaan. Joskus jotain keitettyä pakastealtaan vihannessekoitusta myös. Myös pääruuassa "piilotettuna" kasviksia, harvoin on pelkkää lihakastiketta, vaan seassa on porkkanaa, paprikaa, sipulia tms. runsaasti. Peruskotiruokaa yleensä, viikonloppuna herkutellaan epäterveellisemmällä; ite tehtyä hampparia/pizzaa, tortillaa, jossa purkkikastiketta. Välipaloiksi itetehtyä jugua, sokeroimatonta, oman pakasteen marjoilla, myös viili näin. Välipalaksi usein/extra-aamupalaksi ennen pk:hon menoa fruitieta omista marjoista.

Herkuista en ole kovin tarkka, ei ole karkkipäivä käytössä. Ruuan jälkeen jälkkäriksi saattaa olla keskellä viikkoa vaikka marjapiirakkaa tai jätskiä. Herkkuruokapäivänä viikonloppuna saattaa saada ruuan kanssa limua jne. Kun on vieraita, pöydässä on useampaa sorttia herkkua ja niitä saa myös lapset syödä melkeen mitä napa vetää :)

Tuli tuosta loppukaneetistasi mieleen, että jos kerran kotiäiti tekee rankinta duunia ikinä ja painaa sitä 24/7 vailla lomia ja taukoja, JA jos äidin työssäkäynti on lapsille pahinta myrkkyä ja vaurioittaa lasten kehitystä niin eikö kotiäitiys pitäisi kieltää lailla?
Ihan ehdottomasti pitäs! Sit yks juttu, mitä oon miettinyt ni miten ne kotiäidit ehtii täälläkin roikkumaan, ku eletään niin lapsentahtista arkea ja kaikki tehdään a:sta ö:hön itse, pisimmän kaavan kautta... hmmm...

Teen itse. Pakasteita on joskus, eineksiä ei koskaan.

Kasviksia on joka ruoalla, niitä käytetään sekä ruoassa että lisukkeena. Vältän lisäaineita ja valkoista vehnää. Maitotuotteissa vältän vähärasvaisia, pitkälle prosessoituja tuotteita. Muutenkin mitä vähemmän käsittelyä, sen parempi. Lihat on luonnollisesti marinoimattomia, leivät teen puolet itse, puolet ostan kaupasta (ain tummaa, lähileipomon leipää).

Syödään paljon marjoja myös :)

Muokkaan vielä, että meillä ei syödä valmiiksi maustettuja jugurtteja, ei vanukkaita, ei muroja eikä kauppojen myslejä. Meillä on sokerin korvikkeena usein hunaja (ei mikään maustettu hunaja vaan kunnon vanhan ajan "vuollettava"). Hillot tehdään osaksi itse, osaksi ostetaan kaupasta. Kaupan mehuja juodaan harvemmin.

Viimeksi muokattu:
Niin ja kotiäiti olen. Ajattelen tämän niin, että kun kerran kotona olen, minulla on aikaa panostaa myös siihen ruokapuoleen. Ja kun lapset on vain kerran, ja vain vähän aikaa pieniä, on hyvä että saavat mahdollisimman terveellisen alun elämälleen :)

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
kotiäiti vastaa
kovasti yritän aina tehdä terveellistä ruokaa. Joskus se myös yritykseksi jää. mut yleensä meillä on ainakin lähes itsetehtyä ruokaa. toki nakkeja ym "einestä" käytetään osana ruokaa, mutta kaverina on sitten salaattia tai kasviksia. Silloin tällöin käy niin ettei jaksa laittaa ruokaa, niin sitten syödään pinaattilettuja tai ranskalaisia. :)

"vieras"
Tällaisiin kyselyihin harvoin osallistuu ne, jotka tekevät epäterveellistä ruokaa. Ne, jotka syövät terveellisesti puhuvat ruoasta ja terveellisyydesta paljon enemmän, ovat siis niitä äänekkäimpiä, jotka aina erottuvat joukosti. Ei tästä palstasta voi oikein minkään asian suhteen tehdä mitään yleistyksiä väestöä ajatellen.

epäterveellistä ja maukasta
En tee terveellistä, ihan käsi sydämmellä.

Kermalla ja voilla höystän ruoat. Maistuvat kamalalle, jos niihin laittaa öljyä ja kevytkermaa, kylässäkään en näitä usein pysty syömään.

Leivän päälle oivariinia, margariinit on kaikki hirveitä.

Käytän jonkun verran pakastekasviksia, niissähän on ravintoarvo NOLLA, joten sekin lisää ruoan epäterveellisyyttä.

Valmisruokia en osta koskaan, teen kaiken alusta loppuun saakka itse. Mukaan lukien kastikkeet. Tänään viimeksi tuoretta rieskaa leivinuunissa... nam nam, niin ihanaa lämpimänä. Ja ah, niin epäterveellistä kun laittaa paksusti päälle voita/oivariinia :D

"vieras"
Välillä tehdään, välillä ei. Pyrkimys on tehdä, mutta välillä syödään eineksiä, esim. pinaattikeittoa, maksalaatikkoa tai Italianpataa. Pääosin teen itse ruokaa, mutta esim. makaronilaatikko, ei se nyt taida mitään huipputerveellistä olla vaikka sen itse tekee. Kasviksia käytän ruuanlaitossa minkä osaan ja lisäksi on lautasella, esim. salaattia tai laiskoina päivinä kurkkua ja tomaattia pilkottuna. Lapset syö hyvin hedelmiä ja marjoja ja marjoja poimitaankin kesäisin/syksyisin pakastin täyteen. Kalaa yritetään syödä kerran-kaksi viikossa. Eli varmasti paljon hyvää, mutta myös paljon parannettavaa. Asiaa ei kyllä auta nirsoileva esikoinen.. Kuopus taas hyvä syömään.

ffvvvvfv
kylla pakastekasviksetkin on terveellisia, joku ylempana sanou ettei olisi! Meilla kaksi aikuixta, ei lapsa. Tehdaan itse pehmeat leivat, kaapissa myos nakkaria, ja kaikki taysjyvaa samoin riisi ja pastakin taysjyvaa. Kalaa syodaan liian harvoin kun mulla etoo kasitella raakaa kalaa, se haju.. Kalapuikkoina syodaan meidan kalat joskus.. Ehka kerran parissa kuussa.. Mut syodaan omega kapseleita. Maito on eila kevytmaitoa, mehut ilman lisattya sokeria, ei syoda punaista lihaa kuin harvoin, yleensa kanaa. En juuri laita suolaa ruokiin. Joskus syodaan kaupan nakkia jz kaupan kermaperunaa. Kaupan pakastevihannekset on halpoja ja helppoja. Tuoreena banskua, kesakurpitsaa, salaatit, kurkut, paprikat. Ruokakermat yleensa kaurakermaa. Karkkiz ostin viimeksi pari vuotta sitten, joskus tummaa suklaata ostan pikku levyn tai luomusipsia kerran kuussa tai kahdessa. Juguja ei juuri syoda kun kaikki on niin sokeria taynna etihan liian makeeta. Joskusmaustamatonta jugua jota sit marjojen kans syodaan.

"ookoo"
Työssä käydään, mies tekee ruuat. Kuopus on vuoden kaikista päivistä enemmän kotona kuin päivähoidossa. Isompi koulussa (ei ip-kerhossa, joiden välipalat on kamalaa moskaa).

Riippuu vähän kuka mitäkin pitää terveellisenä. THL:n mukaan meillä ei varmaan syödä terveellisesti, koska emme vedä leipää joka aterialla kaksin käsin emmekä käytä margariineja ja rypsiöljyjä, joiden valmistamisessa on käytetty liuottimia.

Meillä syödään kerma kermana, voi voina, sokeri sokerina. Luomua, lisäaineetona, aitoa, normaalirasvaista, monipuolisesti kasviksia (ei varmaan suositeltua määrää ihan), riistaa jonkin verran, kalaa joka viikko, ruususuolaa tavallisen sijasta, pähkinöitä ja siemeniä, laadukkaita rasvoja, vähän eineksiä (ei nakkeja, tosi harvoin makkaraa, maksalaatikkoa pari krt/kk, harvoin kalapuikkoja, ei ikinä ranskiksia), paljon itselaitettua, herkut omia leivoksia tai jälkiruokia, tosi harvoin limsaa, sipsejä, karkkia ym (esim. saunalimsat lauantaisin ja synttäreillä kylläkin karkkiöverit). Ei Fun Lighteja, Juisseja eikä muita "mehuja", jotka eivät ole hedelmää tai marjaa nähneetkään. Jogurteista ei osteta Valiota ei Arlaa, koska suurin osa on äitelän makeita ja aromeilla maustettu. Muroja on tosi harvoin.

Oman käsitykseni mukaan suhteellisen terveellistä ruokaa. Paljon kalaa ja kasvisruokia, vihanneksia ja hedelmiä tuoreena joka päivä. Tosin leivon paljon, lähestulkoon joka päivä ja lapset saavat leivonnaisten mukana melko paljon hiilareita.

[QUOTE="ookoo";28195413]Työssä käydään, mies tekee ruuat. Kuopus on vuoden kaikista päivistä enemmän kotona kuin päivähoidossa. Isompi koulussa (ei ip-kerhossa, joiden välipalat on kamalaa moskaa).

Riippuu vähän kuka mitäkin pitää terveellisenä. THL:n mukaan meillä ei varmaan syödä terveellisesti, koska emme vedä leipää joka aterialla kaksin käsin emmekä käytä margariineja ja rypsiöljyjä, joiden valmistamisessa on käytetty liuottimia.

Meillä syödään kerma kermana, voi voina, sokeri sokerina. Luomua, lisäaineetona, aitoa, normaalirasvaista, monipuolisesti kasviksia (ei varmaan suositeltua määrää ihan), riistaa jonkin verran, kalaa joka viikko, ruususuolaa tavallisen sijasta, pähkinöitä ja siemeniä, laadukkaita rasvoja, vähän eineksiä (ei nakkeja, tosi harvoin makkaraa, maksalaatikkoa pari krt/kk, harvoin kalapuikkoja, ei ikinä ranskiksia), paljon itselaitettua, herkut omia leivoksia tai jälkiruokia, tosi harvoin limsaa, sipsejä, karkkia ym (esim. saunalimsat lauantaisin ja synttäreillä kylläkin karkkiöverit). Ei Fun Lighteja, Juisseja eikä muita "mehuja", jotka eivät ole hedelmää tai marjaa nähneetkään. Jogurteista ei osteta Valiota ei Arlaa, koska suurin osa on äitelän makeita ja aromeilla maustettu. Muroja on tosi harvoin.[/QUOTE]

Mitä rasvoja ja mitä sokeria teillä käytetään?

"vieras"
kuka sanoo mikä on terveellistä ja missä suhteessa. Sinun pitäs olla molekylisti että tiedät mikä on kenellekkin terveellistä. Myrkkyhän ne ei ole mutta joillekin on!(allergia)...Suolan liika käyttö kyllä on sitä että ei sitä tarvitse lisätä tolkuttomasti. Fetat muka suolasia niinpä....

"vieras"
Noissa Mitä teillä tänään syödään? - ketjuissa suurin osa tekee makaronilaatikkoa, nakkikastiketta tai lasagnea, mutta näissä tälläisissa ketjuissa taas suurin osa välttelee turhia hiilareita ja syö kamalasti kasviksia.

Yhteistyössä