Käsi sydämellä: teetkö terveellistä ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28195474]Noissa Mitä teillä tänään syödään? - ketjuissa suurin osa tekee makaronilaatikkoa, nakkikastiketta tai lasagnea, mutta näissä tälläisissa ketjuissa taas suurin osa välttelee turhia hiilareita ja syö kamalasti kasviksia.[/QUOTE]

Niin no. Makaronilaatikon voi tehdä tummaan pastaan, sinne voi lisätä kasviksia itse laatikkoon tai sen lisukkeena voi olla kasviksia. Nakkikastikkeesta en kyllä keksi mitään hyvää, mutta voihan sen lisukkeena olla vaikka kuinka paljon vihanneksia ja salaattia? Lasagnen teen ainakin itse kokonaan alusta alkaen itse, joskus tuoreista tomaateista, joskus tölkistä mutta en mistään Knorrista.

Eikä yksi annos vielä kerro koko totuutta. Vaikka huonosti silti suomalaiset syö...

meillä
Syödään pääosin terveellisesti. Paljon riistaa ja kanaa, ei mitään valmiiksi marinoituja. Kalaa tosin liian harvoin. Eineksistä syödään verilettuja ja joskus hampurilaiset lounaaksi. Parhaita puolia on minusta se, että lautasella on aina tuoreita kasviksia, joita lapset myös hyvin syö, lisäksi syövät paljon marjoja ihan sellaisenaan. Leipä on ruista. Miinusta tulee jäätelöstä, jota syödään liian usein. Työssä ollaan molemmat, lapset 3v ja 5v

Keittiönoita
Joo ja ei. Just eilen mietin, että pitäisi tehdä viikonlopuksi jäätelöä: kuohukermaa, keltuaisia, sokeria, vaniljaa ja sitten ehkä lisäksi suklaata tms :p . Teen myös välillä - tosin harvemmin - aterioita, joihin ei yksinkertaisesti kuulu lisukkeeksi muuta kuin perunat ja etikkasäilykkeet. Ts ei mitään tuoreita kasviksia. Mutta noin yleisesti ottaen meidän arkiruoka taitaa olla ihan suositusten mukaista eli puolet lautasesta kasviksia, neljännes viljaa/perunaa ja neljännes lihaa/kalaa/palkokasveja/kananmunaa/maitotaloustuotteita. Hedelmiä ja marjoja syödään paljon.

Eineksiä en juurikaan ole käyttänyt paitsi nyt tänä vuonna, kun en sairastumiseni jälkeen ole joka päivä jaksanut laittaa ruokaa ja ravintolaruokakin alkaa kyllästyttämään, jos monta kertaa viikossa sitä syö. Varsinkin lounaaksi olen monesti vetäissyt jonkun valmiin keiton.

Lisäys: Olen 51 v enkä ole vielä elänyt aikaa, jolloin liha olisi ollut halvempaa kuin kasvikset. Joten juu, lapseni ovat joutuneet ensimmäisistä kiinteistä lähtien syömään kasviksia. Hyvin on aina uponnut.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja epäterveellistä ja maukasta;28195136:
En tee terveellistä, ihan käsi sydämmellä.

Kermalla ja voilla höystän ruoat. Maistuvat kamalalle, jos niihin laittaa öljyä ja kevytkermaa, kylässäkään en näitä usein pysty syömään.

Leivän päälle oivariinia, margariinit on kaikki hirveitä.

Käytän jonkun verran pakastekasviksia, niissähän on ravintoarvo NOLLA, joten sekin lisää ruoan epäterveellisyyttä.

Valmisruokia en osta koskaan, teen kaiken alusta loppuun saakka itse. Mukaan lukien kastikkeet. Tänään viimeksi tuoretta rieskaa leivinuunissa... nam nam, niin ihanaa lämpimänä. Ja ah, niin epäterveellistä kun laittaa paksusti päälle voita/oivariinia :D
Kuinni :confused:

Ai, tuore rieska kuulostaa ihanalta :p

"ookoo"
Mitä rasvoja ja mitä sokeria teillä käytetään?
Kylmäpuristettua luomuoliiviöljyä (eniten), lisäksi voita (esim. kalan paistamiseen ja leivän päälle, mutta leipää ei tosiaan syödä hirvittävän paljon), joskus kanan paistamiseen kylmäpuristettua neitsytluomukookosöljyä, rasvaa saadaan lisäksi pähkinöistä, siemenistä, rasvaisesta kalasta jne. Leivän päällä välillä voin sijasta esim. pestoa. Pop cornien tekeminen on ainoa, johon oliiviöljy ei käy ja pitäisi olla jotain auringonkukkaöljyä tai rypsiöljyä :)

Sokeri on luomua, tällä kertaa näemmä jotain vähän "tummempaa" laatua.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Meillä
aika terveellisesti=)Tai miten sen terveellisyyden kattoo=)Eineksiä syödään monesti aamupäivällä lounaalla jos eilistä ei ole jäänyt.Päivällisen pyrin tekemään itse,mutta välillä saatetaan hakea vaikka joku hesemättö tai mennä johonki syömään.Salaattia meillä on aina ja jotain hedelmää kaapissa eli vihanneksia ja hedelmiä menee paljon.
Marjoista teen kiisseleitä,puuroja,maustan rahkaa yms.

"vieras"
Niin no. Makaronilaatikon voi tehdä tummaan pastaan, sinne voi lisätä kasviksia itse laatikkoon tai sen lisukkeena voi olla kasviksia. Nakkikastikkeesta en kyllä keksi mitään hyvää, mutta voihan sen lisukkeena olla vaikka kuinka paljon vihanneksia ja salaattia? Lasagnen teen ainakin itse kokonaan alusta alkaen itse, joskus tuoreista tomaateista, joskus tölkistä mutta en mistään Knorrista.

Eikä yksi annos vielä kerro koko totuutta. Vaikka huonosti silti suomalaiset syö...
Totta kai, mutta monesti näistä ketjuista saa sen kuvan, että pastaa ja perunaa ei käytetä ollenkaan, jauhelihakin on saatanasta ja kasviksia on joka aterialla se puoli kiloa, ei mitään pientä salaatti tai paprikaa kastikkeessa. Ja vaikka lasagnenkin tekis kuinka alusta loppuun itse, niin onhan siinäkin sitä pastaa jayleensä myös juustoa.

[QUOTE="vieras";28195547]Totta kai, mutta monesti näistä ketjuista saa sen kuvan, että pastaa ja perunaa ei käytetä ollenkaan, jauhelihakin on saatanasta ja kasviksia on joka aterialla se puoli kiloa, ei mitään pientä salaatti tai paprikaa kastikkeessa. Ja vaikka lasagnenkin tekis kuinka alusta loppuun itse, niin onhan siinäkin sitä pastaa jayleensä myös juustoa.[/QUOTE]

Niin, mut onkse luomusaatanaa vai tehotuotettua :xmas:

Viimeksi muokattu:
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja epäterveellistä ja maukasta;28195136:
En tee terveellistä, ihan käsi sydämmellä.

Kermalla ja voilla höystän ruoat. Maistuvat kamalalle, jos niihin laittaa öljyä ja kevytkermaa, kylässäkään en näitä usein pysty syömään.

Leivän päälle oivariinia, margariinit on kaikki hirveitä.

Käytän jonkun verran pakastekasviksia, niissähän on ravintoarvo NOLLA, joten sekin lisää ruoan epäterveellisyyttä.

Valmisruokia en osta koskaan, teen kaiken alusta loppuun saakka itse. Mukaan lukien kastikkeet. Tänään viimeksi tuoretta rieskaa leivinuunissa... nam nam, niin ihanaa lämpimänä. Ja ah, niin epäterveellistä kun laittaa paksusti päälle voita/oivariinia :D
Minäkin puutun tähän. Tutkimusten mukaan pakastaminen on kasviksillekin kaikista paras säilöntämenetelmä, kun mietitään ravintoaineiden säilymistä. Mulla on kaksi pakastinta (kahden hengen taloudessa) ihan sitä varten, että saan kesällä säilöttyä muutenkin kuin sokeriin, etikkaan tai kuivaamalla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Rähinä-Reetta
kyllä syömme
Vuosi sitten olisin joutunut sanomaan, ettemme kovin terveellisesti syö. etupäässä kotiruokaa syötiin tuolloinkin, mutta kasvikset tahtoi jäädä kauppaan. Mutta nyt on kaikki toisin. Eilen esim söimme perunamuusia ja haukimurekepihviä porkkanan, parsa- ja kukkakaalin kera. Kasviksia syön itse tällä hetkellä reippaan puoli kiloa päivässä (perunaa en tähän laske enkä juuri syökkään kyllä enää) muu perhe vähän vähemmän. 6 vuotiaaseen uppoa parsakaali (aivan herkkua hälle), porkkana, lanttu, punajuuri...jo aivan mukisematta.

Tänään esim toin kaupasta herneitä, porkkanaa, pähkinöitä, maustamatonta jugurttia, paprikaa, parsakaalia, kiiwejä, päärynää, banaania, karpaloita, paistijauhelihaa, maitoa, hernerouhetta, soijapaloja, auringonkukansiemeniä, salaattia, tomaattia, kurkkua, maissia, persikkaa, lohta, juureskuutioita, voita, rooibos teetä, bataattia,viinirypäleitä, basilikaa, korianteria ja jätskiä puikkoina ja tuutteina.

Tänään ruokana eilisestä jäänyttä perunamuusia jauhelihakastikkeella ja kaveriksi paistan pannulla paprikaa, sipulia ja kesäkurpitsaa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä syömme;28195584:
Tänään ruokana eilisestä jäänyttä perunamuusia jauhelihakastikkeella ja kaveriksi paistan pannulla paprikaa, sipulia ja kesäkurpitsaa.
Mä just mietin mitä tekis tuolla kaapissa lötköttävälle kesäkurpitsalle. Pitäsköhän ihan vain paistaa pannulla.

[QUOTE="vieras";28195596]Mä just mietin mitä tekis tuolla kaapissa lötköttävälle kesäkurpitsalle. Pitäsköhän ihan vain paistaa pannulla.[/QUOTE]

Tai gratinoi uunissa tomaatin kanssa, jos terveellisyydellä ei ole niin väliä :p

.....
Meillä 2teiniä, kaksi aikuista, töissä ja koulussa käydään. Ruokavalio on aika tavallinen, itse tehdään usein kaikki ruoka, mutta niinkin kauhea asia kun KALAPUIKOT on mun lemppari, makaroni ruokiakin syödään, hirvenmaksapihvejä, kalaa, riistaa,soijaa ym. ihan perussettiä. Perunoita ja leipää, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Litroittain kahvia. Voita ruoanlaittoon, sokeria ja suolaa melko kohtuudella. Että ei varmaan syödä mitenkään erityisen terveellisesti:) ai niin, on meillä se "spessu" ettei meillä syödä lainkaan kanaa eikä muitakaan tehotuotettuja lihoja.

[QUOTE="vieras";28195474]Noissa Mitä teillä tänään syödään? - ketjuissa suurin osa tekee makaronilaatikkoa, nakkikastiketta tai lasagnea, mutta näissä tälläisissa ketjuissa taas suurin osa välttelee turhia hiilareita ja syö kamalasti kasviksia.[/QUOTE]

Meillä ei hiilareita pelätä eikä kyllä mitään muutakaan. Meillä syödään mitä syödään mutta tärkeää on raaka-aineet mistä tehdään.

"vieras"
viedä sille tasolle että ei marmateta turhasta. Se että pikaruokalan ruuat joka päivänä syötynä lihottaa se on totta. Sen testas joku dokumentin tekijä. Siltä oli maksa arvot koholla. Ja aika kalpee poika. Terveellistä on kun vähentää sitä uppo paistetun rasvan käyttöä! Suomessa ei uppopaisteta mutta suolaa löytyy lisämausteena pöydästä. Suola ei tuo makua vaan mausteet oikeessa suhteessa. Suolan jättäsin pois kkoko maustamisesta ja kokeilisin muita mausteita.

Keittiönoita
Meillä ei hiilareita pelätä eikä kyllä mitään muutakaan. Meillä syödään mitä syödään mutta tärkeää on raaka-aineet mistä tehdään.
Kuin myös. Mun aivoni yksinkertaisesti tarvitsevat hiilareita, jotta pystyn olemaan skarppina koko työpäivän ajan. En siis välttele niitä vaan vetelen hyvällä halulla läjäpäin hedelmiä, marjoja ja viljoja :p

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
kyllä syömme
[QUOTE="vieras";28195596]Mä just mietin mitä tekis tuolla kaapissa lötköttävälle kesäkurpitsalle. Pitäsköhän ihan vain paistaa pannulla.[/QUOTE]

Ihmeessä joo!! Pikkusen öljyä, mustapippuria ja suolaa niin hyvö tulee! :)

"vieras"
Silloin kun teen ruokaa, on se terveellistä. Isolta osin kuitenkin syödään myös eineksiä, joten en väittäisi ruokavaliota erityisen terveelliseksi. Pitäs ottaa itteä niskasta kiinni ja kokkailla useammin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28195661:
Kuin myös. Mun aivoni yksinkertaisesti tarvitsevat hiilareita, jotta pystyn olemaan skarppina koko työpäivän ajan. En siis välttele niitä vaan vetelen hyvällä halulla läjäpäin hedelmiä, marjoja ja viljoja :p
Kuin myös. Muisti menee muuten

Yhteistyössä