Kadoksissa oleva munasarja

Otsikossa tiivistettynä ongelmani. eli toista munasarjaa ei ultrassa gyne viime kesänä löytänyt, mutta ei sanonut siitä sen enempää. AIka huolettoman oloiselta vaikutti muutenkin. Menkkojen kanssa kun minulla on ollut ongelmia aina. Olen 26v ja nyt lasten yrittäminen olisi ajankohtaista. Osaako kukaan neuvoa kokemuksesta tms miten vaikuttaa lapsensaantiin. Tai onko sillä mitään merkitystä? Tulisiko nyt vaan odotella miten käy? Kiitos neuvoista jo etukäteen..

Mulla on toinen munasarja usein niin piilossa suolten takana ettei sitä ultrassa näy. Myöskään ssg:ssä ei saatu varmuutta torven aukiolosta siltä puolelta. Kuitenkin pari kertaa munasarja on saatu näkymään, joten kyllä se siellä on =) Ehkä sullakin munis vaan piilottelee?

Se varmaan pitää paikkansa, niin muistelisin että gynekin sanoi. Silti vähän huolestuttaa kun menkkojen kanssa on aina ollut ongelmia ja nyt kun keho alkaa käydä lapsenmieliseksi niin monet kysymykset tulee pintaan. Jos jollain on vielä kokemusta vastaavasta ja vaikuttaako hedelmällisyyteen niin olisin kiitollinen kokemuksista?

Hei vaan,

Kuulosti kovin tutulta tuo munasarjojen näkymättömyys. Mulla on ongelma oikean munasarjan kanssa, joka kyllä siellä on, mutta ei näyttäydy tarpeeksi usein tai ainakaan riittävän selvästi.

Tässä seuraavassa ehkä liiankin tarkka selostus siitä, miten meillä on asian kanssa mennyt. Pahoittelen tulevaa pitkää viestiä.

Meillä on ollut lapsensaannin ongelmana allekirjoittaneen ovuloimattomuus, miehessä ei ole vikaa. Meillä on hoidot edenneet siihen pisteeseen, että viimeksi kokeiltiin ovulaation induktiohoitoa. Lopputulos oli se, että piikittelyjen aikana ultrassa lääkäri huolestui, kun ei todellakaan näe sitä munasarjaa kunnolla ja ei siis tiennyt tarkalleen kypsyvien munarakkuloiden määrää, induktiohoitoa ei jatkettu tuon yhden kerran jälkeen enää ollenkaan. Nyt ollaan IVF-jonossa ja syy oli se, että koska munasarjaa ei näy kunnolla, eivät uskalla jatkaa piikityshoitoja näin vaan haluavat tehdä IVF:n, koska silloin munasarjat tavallaan kasvavat tilavuutta, kun munarakkuloita kasvatetaan enemmän ja samalla myös munasarjat tulevat painavammiksi, koska niitä rakkuloita kasvaa enemmän. Eli pitäisi parantaa niiden näkyvyyttä.

En tiedä, mikä vaikutus tämän munasarjan piiloleikillä on mun ovuloimattomuuteen tai muuten meidän lapsettomuuteen, mutta ainakin hoidot ovat vaikeutuneet sen takia. Mullakin on aina ollut melko epäsäännöllinen ja hyvin pitkä kierto.

Se, mikä itseäni nyt pelottaa on se, että entä jos se rakkuloiden kasvatus ei autakaan ja munasarja olisikin liian piilossa myös IVF:n aikana eikä sitten voitaisikaan tehdä punktiota. Se olisi sitten loppu meidän hoidoille... Toivotaan, ettei niin käy.

Pahoittelen tätä pitkää selitystä, vähän (tai oikeastaan aika paljon) asian vierestäkin, mutta ajattelin vain kertoa oman kokemukseni tämän piilottelevan munasarjan kanssa. Toivottavasti sinulla ei tule vastaavaa vaikeutta eteen, vaan munasarjat sieltä alkaisivat näyttäytymään! Ja mielellään myös toimisivat moitteettomasti =)

Kiitos ja eihän se ollu mitenkään liian pitkä, päinvastoin.. näitä kokemuksia just toivoinkin että tietää vähän mitä voi olla edessä. Toivon että teillä hoidot onnistuu :heart: , meillä ei siis vielä yrityskään varsinaisesti ole alkanut, itseä vaan mietityttää aina kaikki etukäteen..

Toivottavasti et loukkaannu mutta toivon että ovulaatio ja tämä munasarjan piilottelu eivät ole yhteydessä toisiinsa. Sitä lähinnä hainkin että jos joku osaisi sanoa onko se aiheuttamassa ongelmia.. ehkä sitten osaan hakeutua hoitoon ajoissa jos ei ala mitään tapahtumaan. Ja tosiaan kun toinen munasarja näytti täysin moitteettomalta ja näyttäytyikin välittömästi niin kai se ainakin on positiivista :) Kiitos sullekin vielä kokemusten jakamisesta ja onnea teille yritykseen!

Yhteistyössä