Tässä on selkeästi kyse siitä, ettei ko. kaaso ymmärrä mihin kaikkialle ne lapset tulisi ottaa mukaan. Jos on jo suoraan sanottu, niin voitte miettiä joko kaasontehtävistä "poistamista", morsian voi selittää tämän valinnan esim. sillä perusteella, ettei ko. hlöllä selkeästikään ole aikaa kaasontehtäville nykyisessä tilanteessa ja ajattelee vain hlö:n parasta. (Kamalaa, että tuollaisia sohvaperunamiehiäkin löytyy, onneksi ei omasta takaa....)
Ja kaikille "ilmaistyöläisistä" ja muusta soopasta puhuville: Kuulostatte äärimmäisen katkerilta. Kaasoksi nimenomaan Päästään ja siitä ollaan yleensä otettuja! Se on myöskin vapaaehtoista, kaason tehtävistä Voi kieltäytyä, mikäli ei halua "ilmaistyövoimaksi"!! Kaaso on usein todella tärkeä ja läheinen ystävä morsiamelle ja kaasoksi valituksi tuleminen on jopa kohteliaisuus sinänsä.
Itse rakastan järjestelemistä ja vaikka minulla on 4kk ikäinen vauva, autoin mielelläni siskoni häiden järjestelyssä - "palavereissa" vauva oli mukana (isä oli myös mukana hoitamassa vauvaa) tai sitten kotona isän kanssa.. Tosin 4kk ikäinen on hieman eri kuin 5v ja 8v, jotka varmasti vaativat oman huomionsa.
Meillä niin minä kuin siskonikin teimme suurimman osan omiin häihimme - miehet osallistuivat jonkin verran ja molemmilla pariskunnan molemmat vanhemmat ovat osallistuneet niin järjestelyyn kuin kuluihin omien mahdollisuuksien mukaan. Samoin morsiusparin sisarukset ovat meillä osallistuneet jonkinverran (erityisesti kun me siskokset ollaan oltu toistemme kaasojakin

) Kuuluttaja on ollut morsiamen isä, meillä kun isä on ollut otettu ko. tehtävästä ja tykkäsi kovasti.
Eikös bestmankin voisi tehdä jotakin? Itse olen huomannut, että kamalan usein sulhanen ja bestman ovat kovin sivussa hääjärjestelyissä - usein bestman kokoaa vain polttarit kasaan.. Juhlapaikan koristeluapuna, kuuluttajana... meillä miehet on jopa askarrelleet kutsukortteja ja nättejä tuli!